Tintins danmarkshistorie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Asger Pedersen skrev: 21. maj 2022, 08:10…og på sønderjysk udtaler man slet ikke det sidste e i ‘Sønderjyske’, altså ‘synnejysk’ 😂
:lol: :lol: :lol:
Det er måske derfor, det er gået igennem på de kanter. Jeg må så sige, at jeg selv ikke kan lade være med hver gang at læse det som Sønderjysk-E med e som i "ged". Selv om jeg faktisk næsten kan tale sønderjysk, jeg tilbragte alle min barndoms sommerferier hos min mormor i Skærbæk mellem Ribe og Tønder.
Jakobsen skrev: 21. maj 2022, 21:20 Hvad er i øvrigt årsagen til genudgivelse af Hajsøen? Jubilæum eller anden mulighed?
At det er et album med Tintin, og dem er der ikke så mange af. Selv om det ikke er et "rigtigt" Tintinalbum. Og det har ikke kunnet fås i mange år i almindelig handel og er derfor efterspurgt. Desuden er det det eneste Tintinalbum, som endnu ikke har været udgivet i ny oversættelse. Og ja, så er det 50-års jubilæet for filmen. Så der er mange årsager.
Antaeus skrev: 21. maj 2022, 23:18 Hvorfor er prisen så høj på Tintin og Hajsøen, 199 kr. for 48 sider?
Det er samme pris som retroalbummene på 64 sider.
Fordi det ikke er et almindeligt album (det er i hardcover, ganske vist ligesom retroalbummene, men jo ikke som dem et genoptryk), fordi priserne på alting stiger, herunder ikke mindst papir, energi og transport, som er de tre vigtigste omkostninger ved at trykke bøger og få dem leveret til forlag, boghandlere og kunder. Sådan er det desværre. Alting kommer til at stige i pris. Man bør købe, mens man kan til gammel pris.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af benadikt »

De første 6 Tintin-album udkom i 1960-1961 i indbundne udgaver, der er 1. oplag af serien. Men hvad med det første oplag med kartonomslag, bliver det regnet som 2. oplag eller som en variant af 1. oplag?
Jeg spørger, fordi alle oplag bliver registreret på Minetegneserier, og her gør det forskel, om de første album med kartonomslag er 1. oplag eller 2. oplag.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 5. jun 2022, 17:15 De første 6 Tintin-album udkom i 1960-1961 i indbundne udgaver, der er 1. oplag af serien. Men hvad med det første oplag med kartonomslag, bliver det regnet som 2. oplag eller som en variant af 1. oplag?
Jeg spørger, fordi alle oplag bliver registreret på Minetegneserier, og her gør det forskel, om de første album med kartonomslag er 1. oplag eller 2. oplag.
Merkelig. MT skriver at album 1 på dansk, "Den mystiske stjerne", først utkom i 1969.

Hva er forresten "kartonomslag", når vi er inne på det? Jeg har hørt folk referere til det flere ganger, men er usikker på om jeg selv eier noen bøker som er innbundet slik. Er det en slags mellomting mellom hardcover og softcover?
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 5. jun 2022, 17:20Merkelig. MT skriver at album 1 på dansk, "Den mystiske stjerne", først utkom i 1969...
Den indbundne udgave står helt rigtigt til at være udgivet i 1960. Og så står 2. oplag at være kommet i 1969; jeg ved ikke, om det er en tastefejl eller sammenblanding af oplag.
Mesterius skrev: 5. jun 2022, 17:20...Hva er forresten "kartonomslag"...
Ordet bliver ikke så ofte brugt mere; det hedder softcover på engelsk, som er ved at fordrive de skandinaviske betegnelser.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 5. jun 2022, 17:40
Mesterius skrev: 5. jun 2022, 17:20Merkelig. MT skriver at album 1 på dansk, "Den mystiske stjerne", først utkom i 1969...
Den indbundne udgave står helt rigtigt til at være udgivet i 1960. Og så står 2. oplag at være kommet i 1969; jeg ved ikke, om det er en tastefejl eller sammenblanding af oplag.
Mesterius skrev: 5. jun 2022, 17:20...Hva er forresten "kartonomslag"...
Ordet bliver ikke så ofte brugt mere; det hedder softcover på engelsk, som er ved at fordrive de skandinaviske betegnelser.
Åh, det ER altså vanlig softcover! Det hadde jeg ikke gjettet. :P
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 5. jun 2022, 17:40
Mesterius skrev: 5. jun 2022, 17:20Merkelig. MT skriver at album 1 på dansk, "Den mystiske stjerne", først utkom i 1969...
Den indbundne udgave står helt rigtigt til at være udgivet i 1960. Og så står 2. oplag at være kommet i 1969; jeg ved ikke, om det er en tastefejl eller sammenblanding af oplag.
Ah, nå forstår jeg endelig: det er en egen kategori på MT for den gamle standardutgave i hardcover. Litt forvirrende. Jeg så først bare på oversikten i den andre linken du postet (det falt meg ikke inn at den første linken kanskje også gikk til Mine tegneserier).
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 5. jun 2022, 22:42
benadikt skrev: 5. jun 2022, 17:40
Mesterius skrev: 5. jun 2022, 17:20Merkelig. MT skriver at album 1 på dansk, "Den mystiske stjerne", først utkom i 1969...
Den indbundne udgave står helt rigtigt til at være udgivet i 1960. Og så står 2. oplag at være kommet i 1969; jeg ved ikke, om det er en tastefejl eller sammenblanding af oplag.
Ah, nå forstår jeg endelig: det er en egen kategori på MT for den gamle standardutgave i hardcover. Litt forvirrende. Jeg så først bare på oversikten i den andre linken du postet (det falt meg ikke inn at den første linken kanskje også gikk til Mine tegneserier).
Ja, det er det, som jeg håbede at få afklaret her i forumet: kom det første oplag med kartonomslag samtidig med de indbundne oplag; og hedder det 1. eller 2. oplag.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 5. jun 2022, 23:09
Mesterius skrev: 5. jun 2022, 22:42
benadikt skrev: 5. jun 2022, 17:40 Den indbundne udgave står helt rigtigt til at være udgivet i 1960. Og så står 2. oplag at være kommet i 1969; jeg ved ikke, om det er en tastefejl eller sammenblanding af oplag.
Ah, nå forstår jeg endelig: det er en egen kategori på MT for den gamle standardutgave i hardcover. Litt forvirrende. Jeg så først bare på oversikten i den andre linken du postet (det falt meg ikke inn at den første linken kanskje også gikk til Mine tegneserier).
Ja, det er det, som jeg håbede at få afklaret her i forumet: kom det første oplag med kartonomslag samtidig med de indbundne oplag; og hedder det 1. eller 2. oplag.
Jeg trodde jeg så det nevnt flere ganger tidligere (av blant andre Carsten) at de første danske Tintin-album kom utelukkende i hardcover. Er det noen spesiell grunn til at du tror de kan ha utkommet i hardcover og softcover samtidig?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af GoogaMooga »

De første seks udkom i hc, resten i sc. Jeg ved det, for jeg havde serien i første oplag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der stod slet ikke oplagsnumre i de tidlige udgaver, måske forventede man slet ikke at flere oplag ville blive nødvendige, eller også var der bare ikke kutyme for det.

Da Carlsen senere begyndte at skrive oplagsnumre i kolofonerne, regnede de ud fra de første hardcoverudgaver.

Så de første seks i hardcover er 1. oplag, mens de første optryk af dem i softcover er 2. oplag. Og de udkom ikke samtidig.

Det sorte guld var det første, der kom i 2. oplag, nemlig i 1967. De 7 krystalkugler og Faraos cigarer kom i 1968, mens Den mystiske stjerne, Kong Ottokars scepter og Soltemplet kom i 1969 (ligesom de følgende til og med Den sorte ø). Det var lige dér, i 1969, at det for alvor tog fart.

Den sorte ø var det mest imponerende album salgsmæssigt, for det var i 1968 udkommet i et førsteoplag på 15.000 eksemplarer, hvilket var første gang - indtil da havde førsteoplagene været 6.000 bortset fra Koks i lasten og Det gådefulde juveltyveri, hvor det var 10.000. Men altså allerede året efter måtte der trykkes et 2. oplag af Den sorte ø.

Derefter steg størrelsen på førsteoplagene hastigt:

Flight nr. 714 (1969) 20.000
Krabben med de gyldne kløer (1970) 35.000
Det knuste øre (1971) 40.000
Tintin i Amerika (1972) 55.000
Tintin og hajsøen (1973) 50.000
Den blå lotus (1974) 60.000
Tintin i Congo (1974) 70.000
Tintin og picaoerne (1976) 70.000
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2022, 03:05... Så de første seks i hardcover er 1. oplag, mens de første optryk af dem i softcover er 2. oplag. Og de udkom ikke samtidig...
Tak for et præcist svar...
Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2022, 03:05 Der stod slet ikke oplagsnumre i de tidlige udgaver, måske forventede man slet ikke at flere oplag ville blive nødvendige, eller også var der bare ikke kutyme for det.

Da Carlsen senere begyndte at skrive oplagsnumre i kolofonerne, regnede de ud fra de første hardcoverudgaver.

Så de første seks i hardcover er 1. oplag, mens de første optryk af dem i softcover er 2. oplag. Og de udkom ikke samtidig.

Det sorte guld var det første, der kom i 2. oplag, nemlig i 1967. De 7 krystalkugler og Faraos cigarer kom i 1968, mens Den mystiske stjerne, Kong Ottokars scepter og Soltemplet kom i 1969 (ligesom de følgende til og med Den sorte ø). Det var lige dér, i 1969, at det for alvor tog fart.

Den sorte ø var det mest imponerende album salgsmæssigt, for det var i 1968 udkommet i et førsteoplag på 15.000 eksemplarer, hvilket var første gang - indtil da havde førsteoplagene været 6.000 bortset fra Koks i lasten og Det gådefulde juveltyveri, hvor det var 10.000. Men altså allerede året efter måtte der trykkes et 2. oplag af Den sorte ø.

Derefter steg størrelsen på førsteoplagene hastigt:

Flight nr. 714 (1969) 20.000
Krabben med de gyldne kløer (1970) 35.000
Det knuste øre (1971) 40.000
Tintin i Amerika (1972) 55.000
Tintin og hajsøen (1973) 50.000
Den blå lotus (1974) 60.000
Tintin i Congo (1974) 70.000
Tintin og picaoerne (1976) 70.000
... og som så ofte en række supplerende og meget interessante oplysninger.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Af en doktordisputats fra 2021, skrevet af Florian Moine fra Det 20. århundredes socialhistoriske fakultet på Sorbonne i Paris, kan man blive klogere på detaljer omkring Per Carlsens udgivelse af Tintin i Danmark, Sverige og Tyskland - og andre landes udgivelse af Tintin.

Disputatsen hedder "Casterman (1919-1999) : une entreprise du livre, entre Belgique et France" og kan downloades her:
https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-03258340/document
Ja, den er altså på 883 sider og på fransk, sådan er det ...

For eksempel kan man her læse, at Per Carlsens overvejelser om udgivelse af Tintin i albumform for alvor tog fart i forbindelse med Hergés velkendte besøg i Danmark i 1956. Per Carlsen havde allerede en aftale direkte med Hergé om rettighederne til Tintin i Danmark, Norge og Sverige, som indtil da havde udmøntet sig i en del publiceringer i aviser og blade, men ikke album. Men nu var der et pres fra Castermans side for at få albummene udgivet, og Per Carlsen erkendte, at han ikke økonomisk var i stand til at realisere dem i alle tre lande, kun i Danmark. Så hvis Casterman kunne finde interesserede i de andre nordiske lande, ville han afgive rettighederne. Til gengæld var han snedig nok til at koble Rasmus Klump sammen med Tintin - hvis Casterman ville udgive Rasmus Klump på fransk i albumform, var han klar til at udgive Tintin på dansk i albumform.

Hvilket så skete med fire album i 1960, og samme år udgav Bonnier fire album på svensk, mens Casterman ikke fandt nogen udgiver i Norge. Bonnier opgav igen, og Tintin kom først på svensk igen i 1968 - hos Carlsen.

På side 421 kan man se et skema over forskellige landes salg af Tintin i årene 1959-1979. Det er svært at sige, hvor troværdige tallene er, men forholdsmæssigt er de nok nogenlunde relevante. Og det er sjovt at se de imponerende tal for små sprogområder som dansk og svensk, kun overgået - men ikke så meget som man skulle tro - af engelsk og tysk.

Jeg undersøgte selv de historiske danske salgstal sammen med Casterman for tyve år siden, og der var visse uklarheder, særligt for de første år efter 1960. Der var en vis usikkerhed om, om oplagene på de første fire album i 1960 var 2000 eller 6000 eksemplarer. Mest pegede dog på 6000 eksemplarer, og det gør også antallet af antikvariske eksemplarer i omløb. Faraos Cigarer peger således også på, at oplagene må have været 6000. En fodnote i doktordisputatsen gør det også med oplysningen om, at Carlsen til og med 1963 havde solgt 23.000 eksemplarer på dansk. Det havde ikke været muligt, hvis oplagene kun havde været 2000. På det tidspunkt var de første ni album udkommet på dansk, og hvis de var trykt i 6000 eksemplarer hver, var det altså 54.000, hvoraf 23.000 så var solgt. Det passer rigtig godt med Per Carlsens historiske udtalelser om, at det var svært i de første år, men at han ikke ville opgive. Helt håbløst var det ikke, men han havde solgt mindre end halvdelen.

Få år senere gik det langt, langt bedre, end nogen skulle have troet, både i Danmark, Sverige og Tyskland.
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Spærhage »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2022, 03:05 Den sorte ø var det mest imponerende album salgsmæssigt, for det var i 1968 udkommet i et førsteoplag på 15.000 eksemplarer, hvilket var første gang - indtil da havde førsteoplagene været 6.000 bortset fra Koks i lasten og Det gådefulde juveltyveri, hvor det var 10.000. Men altså allerede året efter måtte der trykkes et 2. oplag af Den sorte ø.

Derefter steg størrelsen på førsteoplagene hastigt:

Flight nr. 714 (1969) 20.000
Krabben med de gyldne kløer (1970) 35.000
Det knuste øre (1971) 40.000
Tintin i Amerika (1972) 55.000
Tintin og hajsøen (1973) 50.000
Den blå lotus (1974) 60.000
Tintin i Congo (1974) 70.000
Tintin og picaoerne (1976) 70.000
På et loppemarked i går faldt jeg over et 4. oplag af ’Den sorte ø”. Det overraskende (for mig i hver fald), var at det seneste album på bagsidelisten var Flight 714. Dvs. at man på (højst) 2 år tilsyneladende har trykt 4 oplag! Det er altså gået stærkt med salget der, skal jeg lige love for. Vel nærmest kun overgået af ’Kaptajn Haddocks ordbog’ 😉

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Spærhage skrev: 11. jul 2022, 14:04+ Dvs. at man på (højst) 2 år tilsyneladende har trykt 4 oplag! Det er altså gået stærkt med salget der, skal jeg lige love for.
Det er faktisk rigtigt nok

1. oplag 1968 - 15.000
2. oplag 1969 - 3.500
3. oplag 1969 - 5.000
4. oplag 1970 - 15.000

Det skyldes dog også, at både 2. og 3. oplag var små efter samtidens forhold. Det kan næsten kun skyldes, at Per Carlsen sad lidt uroligt på stolen og ikke kunne tro sine egne øjne. Efter ti års kamp var der pludselig ingen ende på interessen for Tintin.

Ganske vist havde det ret store 1. oplag hurtigt fået ben at gå på, så der skulle genoptrykkes - men kunne det virkelig fortsætte? Vi må nok hellere nøjes med 3.500, har han tænkt. Hvilket han så få måneder senere indså var alt for lidt. Så turde han bestille 5.000 i tredje oplag, samme år i 1969. Hvilket så yderligere få måneder senere også viste sig at være for få - og SÅ bestilte han 15.000 i fjerde oplag. Formentlig allerede i foråret 1970, eftersom Krabben med de gyldne kløer ikke er med på bagsiden, det udkom i efteråret 1970.

Eksprestoget kørte, i 1978 var der trykt 92.000 eksemplarer af Den sorte ø fordelt på 9 oplag. I 2002 var der trykt 124.500 fordelt på 16 oplag.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

"Helt sort" med Melvin Kazooza i Tintins fodspor i Bruxelles - hvis nogen kan se TV 2 Play.
https://play.tv2.dk/serie/helt-sort/4/h ... 217387c6ff
Vedhæftede filer
Jakob-Langvad-Tintin-guide.jpg
Besvar