Tintins danmarkshistorie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. maj 2017, 11:26

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Geoff »

En artikel om forholdet mellem Casterman og Carlsen (især i 1968).
Der er nogle interessante oplysninger. :)

https://www.researchgate.net/publicatio ... _the_1960s
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Geoff skrev: 22. nov 2022, 10:26 En artikel om forholdet mellem Casterman og Carlsen (især i 1968).
Der er nogle interessante oplysninger. :)

https://www.researchgate.net/publicatio ... _the_1960s
Tak for det!

Ganske interessant og lidt usædvanlig indgangsvinkel. Men det bliver lidt teoretisk, fordi analysen kun er baseret på Per Carlsens og Pierre Servais' korrespondance i 1968. Korrespondancen mellem 1948 og 1960 ville unægtelig være mere interessant at læse ;-)

Men bestemt nogle spændende oplysninger og detaljer.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 24. mar 2018, 16:26... Billed-Bladet bragte Tintin i mange år med start 15. juni 1971 og indtil uge 28 i 1982 - dog med en pause omkring 1979, hvor det første Valhalla-album fortrængte den lille reporter.
Jeg skal nærstudere rækkefølgen nærmere, idet historiernes titler faktisk fremgår - interessant nok kaldes Picaroerne for "Partisaner i Sydamerika". Gad vide om den også blev kaldt sådan i bladet?

Kortet for B.T. kunne bekræfte, at Den sorte ø er den eneste historie, avisen har bragt. Det var dagligt fra 18. juli 1988.

Jeg har ikke nået at dobbelttjekke kortet for Se og Hør endnu.
Har du set nærmere på Tintin i Billed-Bladet? Det kunne være interessant at få dem alle registreret. Måske især, når titlen er anderledes end på albummene. Picaroerne blev stavet picaro'erne:

Picaroerne_i_BilledBladet_1976_09.jpg
Picaroerne_i_BilledBladet_1976_09.jpg (57.12 KiB) Vist 2717 gange
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det har jeg desværre ikke haft tid til. Vi må håbe, at Keesing, som nu ejer PIB, bevarer arkivskabet med alle de gamle referencekort fra tidernes morgen eller overdrager det til Det Kongelige Bibliotek. På billede 2, under "København", står kortet for Billed-Bladet, og på det kan man se, hvilke historier der blev bragt, hvis det blev noteret, hvad det som regel blev.

Man kan også skimte et kort med "Færøerne", der vil man kunne se, hvilke af PIB's serier der blev trykt i færøske aviser. Foran det "Grønland", og efter det "Island". Bagest bl.a. et kort med "Congo". Kunne være interessant at se, hvad der stod på det :-)
Vedhæftede filer
PIB-arkivskab-3.jpg
PIB-arkivskab-6.jpg
PIB-arkivskab-9.jpg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten, du har en privat besked i din indbakke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 28. mar 2018, 22:11... eller også kan man tegne et abonnement på en af Stiftstidenderne, så følger hele det digitale avisarkiv nemlig med i abonnementet. Man kan vel bare opsige abonnementet igen, når man har indhentet oplysningerne. En måneds prøveabonnement koster kun 49 kr. :-)

https://stiften.dk/aarhus/Stiften-aabne ... kel/461385
Jeg tegnede abonnement tidligere på ugen, men kan ikke finde nogen tegneseriestriber. Véd du, om alt materialet er tilgængelig, eller man kan finde tegneserierne?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 25. jan 2023, 20:33 Carsten, du har en privat besked i din indbakke.
Ikke så vidt jeg kan se! Men nu er det lykkedes mig at slette alle de 50, der lå der, så min indbakke er helt tom. Så du kan måske prøve at sende igen. Ellers har du jo også min mailadresse :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 11. maj 2023, 20:56
Carsten Søndergaard skrev: 28. mar 2018, 22:11... eller også kan man tegne et abonnement på en af Stiftstidenderne, så følger hele det digitale avisarkiv nemlig med i abonnementet. Man kan vel bare opsige abonnementet igen, når man har indhentet oplysningerne. En måneds prøveabonnement koster kun 49 kr. :-)

https://stiften.dk/aarhus/Stiften-aabne ... kel/461385
Jeg tegnede abonnement tidligere på ugen, men kan ikke finde nogen tegneseriestriber. Véd du, om alt materialet er tilgængelig, eller man kan finde tegneserierne?
Det har jeg desværre ingen viden om. Hvis de komplette indscanninger af de gamle mikrofilm af aviserne er tilgængelige, bør alt jo være med i dem. Jeg har oplysningerne fra PIB's gamle stamkort, og det har jo også her i tråden været tilkendegivelser af, at Tintin var i Stiftstidenderne. Så de må jo være der.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af benadikt »

Oplysningen om, at Tintin gik i Århus Stiftstidende fra 10. maj 1970 til 31. juli 1998 er næsten rigtig. Det sidste afsnit blev bragt søndag den 16. august 1998. 31. juli 1998 er fredag, måske er abonnementet opsagt den dato.

I alt blev der trykt 18 album, 6 af dem to gange. Stiftstidende bragte tegneserierne i farver en stor del af tiden.

Den mystiske stjerne blev bragt i farver 1971-1973 og 3/4 af historien blev bragt i sort-hvid i 1991-1992. Den 16. august 1992 ender historien brat med, at Tintin bliver forfulgt af kæmpeedderkoppen.

Tintin_i_Århus_Stiftstidende.png
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 12. maj 2023, 00:22
GoogaMooga skrev: 25. jan 2023, 20:33 Carsten, du har en privat besked i din indbakke.
Ikke så vidt jeg kan se! Men nu er det lykkedes mig at slette alle de 50, der lå der, så min indbakke er helt tom. Så du kan måske prøve at sende igen. Ellers har du jo også min mailadresse :-)
Du er kommet til at læse et gammelt indlæg af mit, jeg har glemt den besked eller sikkert allerede fået svar. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 14. maj 2023, 16:10
Carsten Søndergaard skrev: 12. maj 2023, 00:22
GoogaMooga skrev: 25. jan 2023, 20:33 Carsten, du har en privat besked i din indbakke.
Ikke så vidt jeg kan se! Men nu er det lykkedes mig at slette alle de 50, der lå der, så min indbakke er helt tom. Så du kan måske prøve at sende igen. Ellers har du jo også min mailadresse :-)
Du er kommet til at læse et gammelt indlæg af mit, jeg har glemt den besked eller sikkert allerede fået svar. :)
Ah, det ser jeg nu! Men nu er min indbakke i hvert fald tom, hvis nogen skulle finde på at skrive til mig :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 14. maj 2023, 15:13 Oplysningen om, at Tintin gik i Århus Stiftstidende fra 10. maj 1970 til 31. juli 1998 er næsten rigtig. Det sidste afsnit blev bragt søndag den 16. august 1998. 31. juli 1998 er fredag, måske er abonnementet opsagt den dato.
Ja, noget i den retning kan sikkert tænkes. Eller nogen har bare regnet forkert, og så har de kørt historien færdig.
benadikt skrev: 14. maj 2023, 15:13Stiftstidende bragte tegneserierne i farver en stor del af tiden ... Den mystiske stjerne blev bragt i farver 1971-1973
Det var alligevel tidligt, de var i farver i en avis. Hvad det angår overgår Stiftstidenderne Politiken. Jeg gik med søndagsaviser i 1970-71, Politiken, Berlingske Tidende og Aktuelt, og Aktuelt var på det tidspunkt teknisk førende med fire sider i farver i søndagsudgaven, forsiden, bagsiden og midtersiderne i avisen, der også adskilte sig fra de to andre ved at være i formiddagsavisformat. Og så ved at der på bagsiden altid var et foto af en ung lettere afklædt pige, farverne skulle bruges til noget fornuftigt, har redaktøren sikkert ment. Det lunede alt sammen, når man kl. 05.30 søndag morgen drog ud på sin rute i regn og blæst. Det lunede også, at Aktuelt var så tynd, at den kunne komme ind ad brevsprækkerne i ét hug, i modsætning til især Berlingeren med dens dengang voluminøse annoncetillæg.
benadikt skrev: 14. maj 2023, 15:133/4 af historien blev bragt i sort-hvid i 1991-1992. Den 16. august 1992 ender historien brat med, at Tintin bliver forfulgt af kæmpeedderkoppen.
Godt nok besynderligt, og så starter de bare en ny historie ugen efter! Nu kunne man godt tænke sig at se, om der står en bemærkning om årsagen på PIB's stamkort. De befinder sig for tiden, stadig i metalskuffedariet, hos Keesing, der købte PIB for fem år siden. Paw Mathiasen (Fahrenheit-forlæggeren, der har et deltidsjob som redaktør for Keesings tegneserier) har lovet at passe godt på det. Det ender formentlig, som så meget andet dansk kulturgods, på Svenskt Seriearkiv i Malmö, i mangel af formelle danske kulturinstitutioner, der vil aftage det.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 15. maj 2023, 00:30
benadikt skrev: 14. maj 2023, 15:13Stiftstidende bragte tegneserierne i farver en stor del af tiden ... Den mystiske stjerne blev bragt i farver 1971-1973
Det var alligevel tidligt, de var i farver i en avis. Hvad det angår overgår Stiftstidenderne Politiken. Jeg gik med søndagsaviser i 1970-71, Politiken, Berlingske Tidende og Aktuelt, og Aktuelt var på det tidspunkt teknisk førende med fire sider i farver i søndagsudgaven, forsiden, bagsiden og midtersiderne i avisen, der også adskilte sig fra de to andre ved at være i formiddagsavisformat.
Arbejderbevægelsen byggede to nye bladhuse og to topmoderne offsettrykkerier i Hillerød og Erritsø i 1968, få år efter de med henvisning til omkostningerne ved blyoffset havde slået alle lokale udgaver af "Socialdemokraten" sammen til landsavisen "Aktuelt". Derved blev de teknisk førende med en avis, der var en dundrende underskudsforretning. I 1977 blev de trætte af at eje et trykkeri i Jylland, som næsten ingen opgaver havde, og solgte det for en slik til Politiken, der fra 1980 kunne trykke bl.a. vestoplaget af Ekstra Bladet i Jylland.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ah, ja, det var sådan, det var. Og derfor det kunne lade sig gøre med farverne.

Der var godt nok heller ikke mange Aktuelt'er dér på min avisrute derude i Mørkhøj, på trods af at det uden tvivl var et grundfæstet socialdemokratisk kvarter, hvor alle stemte på den socialdemokratiske borgmester, Erhard Jakobsen.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af benadikt »

Jeg har fået fat i nogle sider fra Billed-Bladet og Søndags-BT.
Frank Madsen skrev: 11. mar 2018, 22:35 Var det Billed-Bladet, der bragte Mads, Mette og Sjoko som føljeton i 70'erne? Mener at have læst historien med stratoneffen dér...
Mr. Pumps testamente og Slangernes dal gik i Søndags-BT. Man kan desværre ikke se, hvilke numre siderne er fra.
Frank Madsen skrev: 11. mar 2018, 22:35 ... I øvrigt nogle voldsomt grelle farver, BB's udgave af Tintin havde...
Ja!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Besvar