Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

Har sikret mig det første samlebind, og de andre udgår også meget snart...

Bliver denne det næste hotte?
Billede

Men hvad gør man? Der er jo ikke noget ikke udgivent i nogen af dem. Er det ikke lidt meget at spendere på to bind til bare for at få computerteksning og ny oversætttelse? Kan ikke forestille mig, at trykket er bedre end i de gamle albums. BP hoppede jeg slet ikke på.

Jeg synes, disse samlebind fra Zoom er mere fristende, når de indeholder ikke udgivent materiale, f.eks. Bob Morane 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af Antaeus »

Som jeg husker det så står de faktisk bedre i de nyere, men det kan du jo selv vurdere nu du har købt den.
Jeg sprang dog på både Bernard Prince og Red Kelly da det er få album, de er flottere, i hc og til forholdsvis billige penge. Det er dog irriterende når de fx ikke indsætter fuldsides forsider eller brugere nytegnede forsider da de ikke er særlig pæne. Og så er der er par småfejl.

Og ja du har ret i at nyt materiale er mere interessant.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

Har ikke noget hc fetish, faktisk foretrækker jeg ofte sc. HC'er har det med at gabe, hvis de ikke står i spænd.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af D@niel »

Jeg har desværre valgt Red Kelly fra. Det er hård økonomisk prioritering, og det er en af dem, jeg fortryder, men jeg kan ikke få det hele. Jeg vil gerne støtte Zoom, men med et udsolgt oplag, så er de allerede godt støttet. Og så westerns og mig, det er ikke noget ubetinget kærlighedsforhold.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

D@niel skrev:Jeg har desværre valgt Red Kelly fra. Det er hård økonomisk prioritering, og det er en af dem, jeg fortryder, men jeg kan ikke få det hele. Jeg vil gerne støtte Zoom, men med et udsolgt oplag, så er de allerede godt støttet. Og så westerns og mig, det er ikke noget ubetinget kærlighedsforhold.
Jeg er stadig lidt i tvivl, men må også selv prioritere hårdt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af benadikt »

D@niel skrev:Jeg har desværre valgt Red Kelly fra. Det er hård økonomisk prioritering, og det er en af dem, jeg fortryder...
Den første bog er udsolgt hos forlaget, men enkelte forhandlere har stadig eksemplarer tilbage.
D@niel skrev:... Og så westerns og mig, det er ikke noget ubetinget kærlighedsforhold.
Men Red Kelly er af Greg og Hermann, to af de store europæiske tegneserieskabere!
D@niel skrev:... Det er hård økonomisk prioritering...
GoogaMooga skrev:... må også selv prioritere hårdt.
Zooms bogsamlinger er noget af det allerbilligste indenfor tegneserier. En bog med 3 album koster kun 1½ til 2 gange et enkelt album.
Jeg var selv i tvivl, om jeg skulle købe bogsamlingen, fordi Greg og Hermanns Red Kelly ikke er komplet i den.
Men jeg kunne ikke stå for den, og jeg er glad for, at jeg fik købt den.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af Noname »

Jeg er ligeglad med om de bliver udsolgt, er slet ikke interesseret i dem. Og heller ikke Bernard Prince - Har i forvejen serierne komplette i flotte førsteudgaver.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af marius »

Jeg har alle tre samlebind med Red Kelly og den første med Bernard Prince fra zoom. Jeg synes at tekstningen fremstår væsentlig bedre i zooms udgave. Men jeg overvejer kraftigt at springe fra kommende udgivelser af f.eks Bernard Prince, da zooms billige udgaver af allerede udgivne klasikkere langt fra tiltaler mig. Zooms udgivelser virker æstetisk rædselsfulde i forhold til så meget andet der udgives.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af Antaeus »

marius skrev:Jeg har alle tre samlebind med Red Kelly og den første med Bernard Prince fra zoom. Jeg synes at tekstningen fremstår væsentlig bedre i zooms udgave. Men jeg overvejer kraftigt at springe fra kommende udgivelser af f.eks Bernard Prince, da zooms billige udgaver af allerede udgivne klasikkere langt fra tiltaler mig. Zooms udgivelser virker æstetisk rædselsfulde i forhold til så meget andet der udgives.

Ja, det er rigtig fint at Zoom udgiver en masse, men også meget ærgerligt at de ikke gør det lidt bedre.
Men "æstetisk rædselsfulde" er trods alt at gå for langt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af marius »

Antaeus skrev: Men "æstetisk rædselsfulde" er trods alt at gå for langt.
Det må være smag og behag, men når jeg sammenligner zooms udgivelser med udgivelser fra f.eks Cobolt, LOAC eller Fantagraphics, så fremstår Zooms udgivelser æstetisk rædselsfulde. F.eks er rygdesignet på Red Kelly en katastrofe, omslaget er af ringe karton og bliver let skæv, indersiden er kedelig blank, konsekvent blank papir, minimal ekstramateriale osv osv.

Der er helt klart et publikum til den type udgivelser og det er også et godt arbejde Zoom laver og det er godt for udbredelsen af tegneserier i DK. Men jeg vil nok bruge mine penge på luksus fra andre forlag eller finde de oprindelige album i stedet.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af D@niel »

benadikt skrev:
D@niel skrev:Jeg har desværre valgt Red Kelly fra. Det er hård økonomisk prioritering, og det er en af dem, jeg fortryder...
Den første bog er udsolgt hos forlaget, men enkelte forhandlere har stadig eksemplarer tilbage.
Ja, den fåes stadig i både Faraos og Fantask. Jeg har forhåndsfortrudt, som i "den her burde jeg købe, og jeg ved godt, at jeg bliver ked af det senere, men jeg bliver nødt til at lade være". Tegnseriesamlerens tunge åg :D
benadikt skrev:
D@niel skrev:... Og så westerns og mig, det er ikke noget ubetinget kærlighedsforhold.
Men Red Kelly er af Greg og Hermann, to af de store europæiske tegneserieskabere!
Præcis derfor fortryder jeg. På forhånd :wink:
benadikt skrev:
D@niel skrev:... Det er hård økonomisk prioritering...
GoogaMooga skrev:... må også selv prioritere hårdt.
Zooms bogsamlinger er noget af det allerbilligste indenfor tegneserier. En bog med 3 album koster kun 1½ til 2 gange et enkelt album.
Jeg var selv i tvivl, om jeg skulle købe bogsamlingen, fordi Greg og Hermanns Red Kelly ikke er komplet i den.
Men jeg kunne ikke stå for den, og jeg er glad for, at jeg fik købt den.
Enig, men det er stadig 6-700 kr, og jeg har lange lister over musts. Hele tiden er det whattodo whattodo.


@marius og Antaeus - Nej, det er ikke den ypperste kvalitet, men til gengæld tager de nogle imponerende chancer, og det er jeg meget tilfreds med. Hellere det, end at der kun bliver lavet sikre succeser i luksuskvalitet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

D@niel skrev: Hellere det, end at der kun bliver lavet sikre succeser i luksuskvalitet.
lige mine ord!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af marius »

D@niel skrev:

@marius og Antaeus - Nej, det er ikke den ypperste kvalitet, men til gengæld tager de nogle imponerende chancer, og det er jeg meget tilfreds med. Hellere det, end at der kun bliver lavet sikre succeser i luksuskvalitet.
Man kan også vende den rundt og hævde at zoom netop ikke tager chancer. De har fundet frem til et koncept der virker: billigt udstyr med samme papirtype uden nogen hensyn til den enkelte tegneserie. Et koncept der fungerer i forhold til en meter vare som f.eks Alan Falk. Men som er mere diskutabelt i forhold til de store klasikkere som f.eks Red Kelly eller Bernard Prince.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

marius skrev:
D@niel skrev:

@marius og Antaeus - Nej, det er ikke den ypperste kvalitet, men til gengæld tager de nogle imponerende chancer, og det er jeg meget tilfreds med. Hellere det, end at der kun bliver lavet sikre succeser i luksuskvalitet.
Man kan også vende den rundt og hævde at zoom netop ikke tager chancer. De har fundet frem til et koncept der virker: billigt udstyr med samme papirtype uden nogen hensyn til den enkelte tegneserie. Et koncept der fungerer i forhold til en meter vare som f.eks Alan Falk. Men som er mere diskutabelt i forhold til de store klasikkere som f.eks Red Kelly eller Bernard Prince.
Zoom er det absolut vigtigste forlag herhjemme, vort eneste reelle håb for at få gjort nogle store euroklassikere færdige. De har fundet et vinderkoncept, hvor vi er nede på en 70-80 kr. pr. album i sådan et samlebind. Zoom tager i høj grad chancer, når de sætter sig som mål at gøre f.eks. Michel Vaillant færdig. 70+ albums er immervæk en ordentlig mundfuld at udgive. Man kan undlade at købe dem, men der bliver ikke noget alternativ, sikkert heller ikke på engelsk. Lad os glæde os over det, vi får.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af Gimli »

Når der er tale om genudgivelser, er det vel i nogen grad et spørgsmål om, at købe originalerne antikvarisk, hvis man ikke har dem i forvejen, hvis man er utilfreds med; billigt papir, indbinding, rygdesign mv. Der er jo ingen tvang.

Er der tale om udgivelser, der ikke er kommet på dansk tidligere, må det jo være op til den enkelte, om man hellere ville undvære tegneserien, fordi den trykmæssige kvalitet irriterer. Her kan jeg godt følge ærgrelsen, fordi der ikke er noget alternativ. (Hvis sproget giver bindinger).

Men når en serie næsten er udsolgt, så viser det jo, at foraet herinde kun er en meget lille del af det samlede marked, og at ønsket om luksus sandsynligvis er et overrepræsenteret synspunkt i debatten, set i forhold til samlet salgsmulighed. Zoom skal bare fortsætte, de har vist det er berettiget. At lækre udgivelser så er en mangelvare, må jo stå i skyggen af, at der kommer nye udgivelser. Cobolt har jo ikke ligefrem samme run på f.eks. Smølferne og Natacha. Der er langt mellem hver ny samleudgivelse, og det overvejes løbende om en serie fortsat skal have næste samlealbum, eller om udgivelsen skal stoppe.
Besvar