Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af marius »

GoogaMooga skrev:
Zoom er det absolut vigtigste forlag herhjemme, vort eneste reelle håb for at få gjort nogle store euroklassikere færdige. De har fundet et vinderkoncept, hvor vi er nede på en 70-80 kr. pr. album i sådan et samlebind. Zoom tager i høj grad chancer, når de sætter sig som mål at gøre f.eks. Michel Vaillant færdig. 70+ albums er immervæk en ordentlig mundfuld at udgive. Man kan undlade at købe dem, men der bliver ikke noget alternativ, sikkert heller ikke på engelsk. Lad os glæde os over det, vi får.
Om zoom er det vigtigste forlag er nok et spørgsmål om hvilke kriterier der lægges til grund. Forlag som Fahrenheit og Forlæns udgiver en masse danskproducerede og alternative udgivelser som er mindst lige så vigtig for tegneseriens udbredelse i Danmark.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af marius »

Gimli skrev:Når der er tale om genudgivelser, er det vel i nogen grad et spørgsmål om, at købe originalerne antikvarisk, hvis man ikke har dem i forvejen, hvis man er utilfreds med; billigt papir, indbinding, rygdesign mv. Der er jo ingen tvang.

Er der tale om udgivelser, der ikke er kommet på dansk tidligere, må det jo være op til den enkelte, om man hellere ville undvære tegneserien, fordi den trykmæssige kvalitet irriterer. Her kan jeg godt følge ærgrelsen, fordi der ikke er noget alternativ. (Hvis sproget giver bindinger).

Men når en serie næsten er udsolgt, så viser det jo, at foraet herinde kun er en meget lille del af det samlede marked, og at ønsket om luksus sandsynligvis er et overrepræsenteret synspunkt i debatten, set i forhold til samlet salgsmulighed. Zoom skal bare fortsætte, de har vist det er berettiget. At lækre udgivelser så er en mangelvare, må jo stå i skyggen af, at der kommer nye udgivelser. Cobolt har jo ikke ligefrem samme run på f.eks. Smølferne og Natacha. Der er langt mellem hver ny samleudgivelse, og det overvejes løbende om en serie fortsat skal have næste samlealbum, eller om udgivelsen skal stoppe.
Nu har zoom selv meldt ud at et af deres udgivelser, splint&co samlealbum i luksuskvalitet og med ekstramateriale, er en storsællert. At Smølferne og Natacha ikke sælger prangende behøver ikke nødvendigvis at være pga for høje priser, men at tiden måske ikke er til den slags serier. Jeg tror f.eks at Alan Falk sælger godt fordi krimigenren er enorm populær for tiden.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

marius skrev: At Smølferne og Natacha ikke sælger prangende behøver ikke nødvendigvis at være pga for høje priser, men at tiden måske ikke er til den slags serier. Jeg tror f.eks at Alan Falk sælger godt fordi krimigenren er enorm populær for tiden.
Jeg tror snarere, det er fordi fansene har albummene i forvejen. Det har de ikke med Allan Falk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

marius skrev: Om zoom er det vigtigste forlag er nok et spørgsmål om hvilke kriterier der lægges til grund. Forlag som Fahrenheit og Forlæns udgiver en masse danskproducerede og alternative udgivelser som er mindst lige så vigtig for tegneseriens udbredelse i Danmark.
Nu er vi vist ovre i noget David og Goliath. Selvfølgelig er Zoom det vigtigste forlag herhjemme. Uden sammenligning det vigtigste. Og her tænker jeg på udbredelse, ikke indhold.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af marius »

GoogaMooga skrev:
marius skrev: At Smølferne og Natacha ikke sælger prangende behøver ikke nødvendigvis at være pga for høje priser, men at tiden måske ikke er til den slags serier. Jeg tror f.eks at Alan Falk sælger godt fordi krimigenren er enorm populær for tiden.
Jeg tror snarere, det er fordi fansene har albummene i forvejen. Det har de ikke med Allan Falk.
Du har en pointe. Men undervurder ikke efterspørgsel på krimier
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af Antaeus »

marius skrev:
D@niel skrev:

@marius og Antaeus - Nej, det er ikke den ypperste kvalitet, men til gengæld tager de nogle imponerende chancer, og det er jeg meget tilfreds med. Hellere det, end at der kun bliver lavet sikre succeser i luksuskvalitet.
Man kan også vende den rundt og hævde at zoom netop ikke tager chancer. De har fundet frem til et koncept der virker: billigt udstyr med samme papirtype uden nogen hensyn til den enkelte tegneserie. Et koncept der fungerer i forhold til en meter vare som f.eks Alan Falk. Men som er mere diskutabelt i forhold til de store klasikkere som f.eks Red Kelly eller Bernard Prince.
Det er jeg enig i altså at der ikke tages chancer. Det er metervare til billige penge.
Og ja det passer godt til Allan Falk og ville også passe fint til Michel Vaillant m.fl. Jeg er dog stadig rigtig glad for Zoom for vi får noget vi ellers ikke ville have fået, men jeg ville stadig ønske at de prioriterede anerledes med flere af deres udgivelser.

Deres Splint & Co. er også i reduceret kvalitet, men noget af ekstramaterialet er til gengæld godt og omfattende.
Senest rettet af Antaeus 27. apr 2018, 19:43, rettet i alt 1 gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af Antaeus »

marius skrev:
GoogaMooga skrev:
marius skrev: At Smølferne og Natacha ikke sælger prangende behøver ikke nødvendigvis at være pga for høje priser, men at tiden måske ikke er til den slags serier. Jeg tror f.eks at Alan Falk sælger godt fordi krimigenren er enorm populær for tiden.
Jeg tror snarere, det er fordi fansene har albummene i forvejen. Det har de ikke med Allan Falk.
Du har en pointe. Men undervurder ikke efterspørgsel på krimier
Jeg tror nu heller ikke folk specielt efterspørger krimier. Og Natacha er vel også i den genre.
Jeg tror nu også det er fordi Allan Falk er noget folk ikke allerede har.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af marius »

Jeg har svært ved at se at Allan Falk i sig selv er et trækplastre. Allan Falk er klassisk whodunit krimi metervarer - en umådelig populær genre. Her passer zooms fremgangsmåde perfekt: masser af okay underholdning for få penge til et købelysten publikum.
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af Noname »

Det er også et plus at Allan Falk er en kæmpestor serie og at Zoom derfor regelmæssigt kan udgive en bog med 3 album i - så er der en serie at følge med i. Der er det sværere med nye serier som f.eks Chok, hvor man næsten har glemt serien og handlingen fordi der går så lang tid imellem udgivelserne i hjemlandet.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af D@niel »

D@niel skrev:
benadikt skrev:
D@niel skrev:... Og så westerns og mig, det er ikke noget ubetinget kærlighedsforhold.
Men Red Kelly er af Greg og Hermann, to af de store europæiske tegneserieskabere!
Præcis derfor fortryder jeg. På forhånd :wink:
Og nu går jeg til bekendelse. Zooms 2 første Red Kelly er indkøbt. Jeg kunne ikke lade være. De har stadig en stak på 12-14 stykker af den første bog i Faraos. Det må være nogle af de sidste.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

Æv, jeg KAN bare ikke beslutte mig... :?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2381
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af benadikt »

D@niel skrev:Og nu går jeg til bekendelse. Zooms 2 første Red Kelly er indkøbt. Jeg kunne ikke lade være...
Velkommen i klubben! :D
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af Gimli »

Jeg har valgt fra. Hvis Himlen er rød som blod, havde de sidste 6 sider, ville jeg muligvis havde hoppet på. Men jeg har serien i tilfredsstillende kvalitet, (med en enkelt undtagelse), og vil hellere bruge pengene på noget andet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev:Jeg har valgt fra. Hvis Himlen er rød som blod, havde de sidste 6 sider, ville jeg muligvis havde hoppet på. Men jeg har serien i tilfredsstillende kvalitet, (med en enkelt undtagelse), og vil hellere bruge pengene på noget andet.
Er der ikke noget med en kort historie i hver af bind 1 og bind 2, der ikke har været udgivet på dansk før? Ved så ikke, om det får mig på.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2381
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Red Kelly samlebind - skal, skal ikke?

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev:Er der ikke noget med en kort historie i hver af bind 1 og bind 2, der ikke har været udgivet på dansk før? Ved så ikke, om det får mig på.
Nej, tværtimod.
Der er ingen korte historier i bind 1, hvor der i en komplet kronologisk udgave skulle have været to korte historier, hvor den ene foregår lige før indledningen i album og bog 1.
Og der er ingen korte (eller lange) Red Kelly-historier af Greg & Hermann, der ikke er udgivet mindst en gang før denne bogsamling. Så du behøver ikke at købe bøgerne for at se noget, du ikke har fra tidligere.

Zooms bogserier er tegneserier til en fantastisk lav pris. Men nogle gange savner jeg, at de ikke gør LIDT mere ud af det, evt. til en lidt højere pris.
Jeg ville gerne have givet en hundredlap mere for hvert enkelt bind for at de korte historier var med i bind 1 og "Himlen er rød som blod" i bog 2 havde de ekstra 6 sider.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Besvar