Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 8. jun 2022, 00:10Ekte Asterix-album distribuert som julehefter er dog en meget ny tradisjon (selv om Asterix har hatt julehefter med korthistorier og temasamlinger i Norge mange ganger). Det startet med album 37 i 2017. Kjetil nevnte på Facebook at de ikke var storfornøyde med salget på album 35, som hadde kommet i vanlig kioskdistribusjon pluss nettsalg kun i Egmonts webshop i 2015 (ikke hos bokhandler flest, for det begynte Egmont med for albumene sine først rundt 2016-17). Så denne gangen, som han uttrykte det, "slår vi på stortromma". Hvilket innebar å distribuere det nye Asterix-albumet som et julehefte, og dermed automatisk få innpass i juleheftesjokkselgerne som er blitt populære også i fysiske bokhandler de senere år. (Bokhandler i Norge er som regel veldig lite interessert i softcover-tegneserier, men for juleheftene gjør de alltid et unntak.) Så de nye Asterix-softcoverne fra Egmont trykkes med kategoriseringen "JULEHEFTER" på coveret, både bokhandelutgaven og kioskutgaven med BC-kode. Sistnevnte ser du her (på bokhandelutgaven er "JULEHEFTER" trykket på baksiden):
Interessant alt sammen!
Mesterius skrev: 8. jun 2022, 00:10Men Egmont Norge er ikke helt de eneste som er redde for den legendariske gallerkrigeren. Som jeg fant ut på asterix.com den gangen, bruker de britiske og nederlandske titlene også en variant av "Gallerhøvdingens datter"-tittelen. Mens den basmiske forsiden (under) plasserer halssmykket ute til høyre som den norske.
Også interessant! ALABAC! Eller ALA-BA-C!
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2022, 01:20
Mesterius skrev: 8. jun 2022, 00:10Men Egmont Norge er ikke helt de eneste som er redde for den legendariske gallerkrigeren. Som jeg fant ut på asterix.com den gangen, bruker de britiske og nederlandske titlene også en variant av "Gallerhøvdingens datter"-tittelen. Mens den basmiske forsiden (under) plasserer halssmykket ute til høyre som den norske.
Også interessant! ALABAC! Eller ALA-BA-C!
Ja, litt interessant på samme måte som den norske "Gallerhøvdingens datter c". Man får jo inntrykk av at Albert-René insisterte på at smykket skulle være med i utformingen av tittellogoen. Enten det fungerte som en bokstav eller ikke.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af benadikt »

Er det muligt at oplyse, hvor mange bind I har planlagt af Den store Asterix?
Vedhæftede filer
Den-store-Asterix-10-forside-p.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 9. jun 2022, 23:04 Er det muligt at oplyse, hvor mange bind I har planlagt af Den store Asterix?
Legio :-)

Meningen er at fortsætte, indtil Den store Asterix indhenter de helt nye album. Hvilket vil ske i løbet af 2025/26. Og selvfølgelig også derefter, men selvklart i langsommere takt til den tid. Der laves løbende ekstramateriale til dem alle sammen.

Indtil da udkommer der tre bind af Den store Asterix om året, og seks enkeltalbum. Der arbejdes også på at fremskynde nye udgaver af de meget efterspurgte enkeltalbum 33-37, som mange gik glip af i Egmonts sparsomme distribution.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2022, 23:29
benadikt skrev: 9. jun 2022, 23:04 Er det muligt at oplyse, hvor mange bind I har planlagt af Den store Asterix?
Legio :-)

Meningen er at fortsætte, indtil Den store Asterix indhenter de helt nye album. Hvilket vil ske i løbet af 2025/26. Og selvfølgelig også derefter, men selvklart i langsommere takt til den tid. Der laves løbende ekstramateriale til dem alle sammen.
Jepp, og de innrulleres også løpende i Egmont Norges hardcoverserie med ekstramateriale, som foreløpig er kommet til album 38.
Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2022, 23:29 Indtil da udkommer der tre bind af Den store Asterix om året, og seks enkeltalbum. Der arbejdes også på at fremskynde nye udgaver af de meget efterspurgte enkeltalbum 33-37, som mange gik glip af i Egmonts sparsomme distribution.
Ah, det er vel ikke overraskende at Egmonts distribusjon av Asterix i senere år hadde problemer også i Danmark (og ikke bare i Norge).

Hva med album 32, forresten? Det utkom jo året ETTER album 33 i Skandinavia, så jeg vil anta at det også fikk en temmelig begrenset distribusjon. ;)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Forsiderne på de to følgende bind af Den store Asterix kan godt afsløres. Udkommer hhv. december 2022 og foråret 2023.
Vedhæftede filer
Den-store-Asterix-11-forside_WEB.jpeg
Den-store-Asterix-12-forside_WEB.jpeg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 9. jun 2022, 23:34Hva med album 32, forresten? Det utkom jo året ETTER album 33 i Skandinavia, så jeg vil anta at det også fikk en temmelig begrenset distribusjon. ;)
Ja, det er noget rod, og jo et lidt irriterende album i sammenhængen. Jeg har endnu ikke overvejet, hvordan det skal gribes an.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2022, 23:43
Mesterius skrev: 9. jun 2022, 23:34Hva med album 32, forresten? Det utkom jo året ETTER album 33 i Skandinavia, så jeg vil anta at det også fikk en temmelig begrenset distribusjon. ;)
Ja, det er noget rod, og jo et lidt irriterende album i sammenhængen. Jeg har endnu ikke overvejet, hvordan det skal gribes an.
Egmont var åpenbart ikke spesielt lystne på å utgi dette albumet heller da det kom på fransk i 2003. Men da album 33 kom i 2005, hadde de jo ikke annet valg enn å få ut album 32 også hvis de ville fortsette med samme nummerering som den franske albumserie. Likevel ganske unikt at nr. 32 kom ut etter nr. 33.

På et vis synes jeg Egmonts lange nøling med album 32 var litt merkelig, for selv om det "bare" var en samling korthistorier, var det jo tross alt Asterix.

Dette minner meg forøvrig om at Egmont Norge ennå ikke har utgitt Splint-albumet med Yoann og Vehlmanns korthistorier, "Splint & Co. slår gækken løs!" Og de kommer neppe til å noensinne gjøre det heller. For noen år siden, på spørsmål om dette, sa Kjetil Johnsen på Facebook at de ville utgi alt med Splint hvis interessen holdt seg. Men det kommer så mye annet Splint-relatert nå at jeg ikke kan tenke meg at de noensinne vil føle behov for å vende tilbake til dette albumet med korte serier -- spesielt ikke når hovedserien får ny forfatter og tegner senere i år. Så jeg er glad Cobolt utga "...slår gækken løs".
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 10. jun 2022, 00:09Dette minner meg forøvrig om at Egmont Norge ennå ikke har utgitt Splint-albumet med Yoann og Vehlmanns korthistorier, "Splint & Co. slår gækken løs!" Og de kommer neppe til å noensinne gjøre det heller. For noen år siden, på spørsmål om dette, sa Kjetil Johnsen på Facebook at de ville utgi alt hvis interessen for Splint holdt seg. Men det kommer så mye annet Splint-relatert nå at jeg ikke kan tenke meg at de noensinne vil føle behov for å vende tilbake til dette albumet med korte serier -- spesielt ikke når hovedserien får ny forfatter og tegner senere i år. Så jeg er glad Cobolt utga "...slår gækken løs".
Album med korte historier er grundlæggende problematiske, det er de stort set altid. Ligesom antologier. De fleste mennesker foretrækker at få et længere værk, som man kan fordybe sig i, ikke en samling korte og af hinanden uafhængige historier.

Men eftersom der intet nyt Splint-album var i udsigt i flere år, forekom det alligevel logisk at udgive "Splint & Co. slår gækken løs". Også fordi der er flere små perler blandt de korte historier, og det indeholder også en slags optaktshistorie til Yoann og Vehlmanns tre album med "Superpiccolo" (som så senere viste sig at være vanskelige at udgive på grund af format og sideantal). Uanset hvad er det udsolgt fra forlaget og står antikvarisk hos Faraos til mellem 300 og 450 kr. Tilsyneladende har Fantask stadig et par eksemplarer på lager til normalprisen 178. Cobolt har også senere udgivet det på svensk.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 10. jun 2022, 00:29
Mesterius skrev: 10. jun 2022, 00:09Dette minner meg forøvrig om at Egmont Norge ennå ikke har utgitt Splint-albumet med Yoann og Vehlmanns korthistorier, "Splint & Co. slår gækken løs!" Og de kommer neppe til å noensinne gjøre det heller. For noen år siden, på spørsmål om dette, sa Kjetil Johnsen på Facebook at de ville utgi alt hvis interessen for Splint holdt seg. Men det kommer så mye annet Splint-relatert nå at jeg ikke kan tenke meg at de noensinne vil føle behov for å vende tilbake til dette albumet med korte serier -- spesielt ikke når hovedserien får ny forfatter og tegner senere i år. Så jeg er glad Cobolt utga "...slår gækken løs".
Album med korte historier er grundlæggende problematiske, det er de stort set altid. Ligesom antologier. De fleste mennesker foretrækker at få et længere værk, som man kan fordybe sig i, ikke en samling korte og af hinanden uafhængige historier.

Men eftersom der intet nyt Splint-album var i udsigt i flere år, forekom det alligevel logisk at udgive "Splint & Co. slår gækken løs". Også fordi der er flere små perler blandt de korte historier, og det indeholder også en slags optaktshistorie til Yoann og Vehlmanns tre album med "Superpiccolo" (som så senere viste sig at være vanskelige at udgive på grund af format og sideantal). Uanset hvad er det udsolgt fra forlaget og står antikvarisk hos Faraos til mellem 300 og 450 kr. Tilsyneladende har Fantask stadig et par eksemplarer på lager til normalprisen 178. Cobolt har også senere udgivet det på svensk.
Ja, så der kan man se. Det var vel ikke SÅ problematisk å få solgt dette Splint-albumet selv om det besto av korthistorier? :)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2022, 02:16
Mesterius skrev: 7. jun 2022, 02:02 På ryggen er tittelen nemlig BARE "Oppdager Amerika"!
:lol:
En liten oppfølging: jeg var på Outland i dag og kikket på Asterix-hardcoverne, og da la jeg merke til at dette albumet som har tittelen "Olympisk mester" i dagens utgave...

Billede

...har fått tittelen "Asterix olympisk mester" på ryggen.

Mens "Asterix oppdager Amerika" altså heter "Oppdager Amerika" på ryggen. :)

Og en annen interessant ting: på hardcover-utgaven med ekstramateriale av Asterix album 38, har Egmont faktisk fjernet c-smykket. Det er altså lov! (Eller har eventuelt blitt det etter at albumet opprinnelig utkom.)

Billede
Senest rettet af Mesterius 10. jun 2022, 21:33, rettet i alt 1 gang.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Og en fin detalj: Egmonts bildefil for coveret til softcover-utgaven på webshopen deres heter faktisk "GallerhovdingensdattermC". Det er da sjarmerende. :D

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 10. jun 2022, 21:33 Og en fin detalj: Egmonts bildefil for coveret til softcover-utgaven på webshopen deres heter faktisk "GallerhovdingensdattermC". Det er da sjarmerende. :D
Bestemt! Så behøver Egmonts digitale folk slet ikke se på billederne :D

Også charmerende at den frankofone kutyme med at skrive forfatters og tegners fornavne med minuskler, men efternavne med VERSALER åbenbart er blevet indført på norsk.

Og så hører man grafikeren der skulle lave den norske titel på Olympisk mester for sig: "Hov! Der er ikke noget T i den franske titel, jeg kan kopiere! Nå, men jeg har lige et andet T ved hånden her, det kan jeg bruge. Det har ganske vist en helt vandret streg foroven og er tyndere end alle de andre bogstaver, men pyt med det!"

Nå, men hvis der skal laves en ny udgave, må vedkommende gerne låne det danske T.
Vedhæftede filer
Asterix-12-forside-Olympisk-mester_WEB.jpeg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 11. jun 2022, 00:34
Mesterius skrev: 10. jun 2022, 21:33 Og en fin detalj: Egmonts bildefil for coveret til softcover-utgaven på webshopen deres heter faktisk "GallerhovdingensdattermC". Det er da sjarmerende. :D
Bestemt! Så behøver Egmonts digitale folk slet ikke se på billederne :D
Mest av alt får det meg til å tenke at de hadde utkast av forsiden i spill både med og uten c i 2019 (ettersom hardcoverutgaven først kom senere), men det ble i siste ende versjonen MED c på det trykte coveret. :)
Carsten Søndergaard skrev: 11. jun 2022, 00:34 Også charmerende at den frankofone kutyme med at skrive forfatters og tegners fornavne med minuskler, men efternavne med VERSALER åbenbart er blevet indført på norsk.
Ja, jeg husker at du nevnte det tidligere. Det tillegges nok samme viktighet som at første del av ordet "Styrkeprøven" skal skrives i kursiv.
Carsten Søndergaard skrev: 11. jun 2022, 00:34 Og så hører man grafikeren der skulle lave den norske titel på Olympisk mester for sig: "Hov! Der er ikke noget T i den franske titel, jeg kan kopiere! Nå, men jeg har lige et andet T ved hånden her, det kan jeg bruge. Det har ganske vist en helt vandret streg foroven og er tyndere end alle de andre bogstaver, men pyt med det!"
Hahaha! :D Det hadde jeg ikke tenkt på engang... men jo, det er rimelig åpenbart når du ser den franske logo:

Billede
Carsten Søndergaard skrev: 11. jun 2022, 00:34 Nå, men hvis der skal laves en ny udgave, må vedkommende gerne låne det danske T.
Du får sende en epost til Egmont med det danske T, så de kan få det inn i neste opplag av "(Asterix) Olympisk mester". :) Asterix-hardcoverne deres kommer nemlig løpende i nye opplag, siden de er en stor suksess i abonnement.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Forresten er "Olympisk mester" et interessant tilfelle hvor "Asterix" er en del av den franske tittelen, men likevel IKKE er en del av den norske... altså da bortsett fra på ryggen, hvor det står "Asterix olympisk mester". :)

Til stor forskjell fra det som skjedde med den nye norske utgave av "Styrkeprøven"... øh, jeg mener, "Asterix styrkeprøven".
Besvar