Forside med Herge, som knokler hård med sine Tintin albums.

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Forside med Herge, som knokler hård med sine Tintin albums.

Indlæg af ultindenstore »

I dette link nedenfor, kan man på en forside se, hvordan Herge knokler, mens Tintin ånder ham i nakken med en pisk. Arbejd! Arbejd! Arbejd!!

Ja, jeg har selv haft det lidt på samme måde, mens jeg arbejder på min egen Tintin tegneserie.

Det er ganske hårdt arbejde at lægge sig ud med en ny Tintin historie, hvis den skal være mindst halvt så god som Herges Tintin historier. Det er ikke så nemt, som man umiddelbart ville kunne tro, men øvelse gør mester. Så jeg fortsætter ufortrøden med historien.

https://www.bedetheque.com/BD-Tintin-Di ... 44974.html
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Forside med Herge, som knokler hård med sine Tintin albu

Indlæg af Frank Madsen »

ultindenstore skrev:Arbejd! Arbejd! Arbejd!!
og det var formentlig ordene, som de faldt, da Hergé bad Bob de Moor lave den tegning. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Forside med Herge, som knokler hård med sine Tintin albu

Indlæg af GoogaMooga »

:lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Forside med Herge, som knokler hård med sine Tintin albu

Indlæg af ultindenstore »

Frank Madsen skrev:
ultindenstore skrev:Arbejd! Arbejd! Arbejd!!
og det var formentlig ordene, som de faldt, da Hergé bad Bob de Moor lave den tegning. :lol:
Det kunne nok godt tænkes. Herge forlangte jo en del af sine assistenter i sin tegnestue.
Hvis jeg ikke tager fejl, så var Bob de Moore nok en af de flittigste assistenter. :lol:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Forside med Herge, som knokler hård med sine Tintin albu

Indlæg af Frank Madsen »

ultindenstore skrev:
Frank Madsen skrev:
ultindenstore skrev:Arbejd! Arbejd! Arbejd!!
og det var formentlig ordene, som de faldt, da Hergé bad Bob de Moor lave den tegning. :lol:
Det kunne nok godt tænkes. Herge forlangte jo en del af sine assistenter i sin tegnestue.
Hvis jeg ikke tager fejl, så var Bob de Moore nok en af de flittigste assistenter. :lol:
Det er en af den slags publicity-tegninger (markering af Tintins 50 års jubilæum), Hergé med forkærlighed overlod til tegnestuen at udføre. Bob de Moors Tintin-tegninger er nemme at kende på, at Tintins hårtot sidder helt nede i panden, han har smilehuller og Terry er på størrelse med en lille pony. Desuden er tegningen fra 1979, hvor Hergé var syg og ikke længere specielt aktiv som tegner.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Forside med Herge, som knokler hård med sine Tintin albu

Indlæg af ultindenstore »

Det kunne nok godt tænkes. Herge forlangte jo en del af sine assistenter i sin tegnestue.
Hvis jeg ikke tager fejl, så var Bob de Moore nok en af de flittigste assistenter. :lol:[/quote]Det er en af den slags publicity-tegninger (markering af Tintins 50 års jubilæum), Hergé med forkærlighed overlod til tegnestuen at udføre. Bob de Moors Tintin-tegninger er nemme at kende på, at Tintins hårtot sidder helt nede i panden, han har smilehuller og Terry er på størrelse med en lille pony. Desuden er tegningen fra 1979, hvor Hergé var syg og ikke længere specielt aktiv som tegner.[/quote]

Tak for interessant info om Herge og Tintin. Men nu hvor Herge blev syg i 1979 og ikke var så aktiv længere som tegner, kunne det tænke at han fik en hjælpende hånd af Bob de Moore, da Herge påbegyndte sit arbejde med "Alfabetkunsten"? Fik Herge også noget hjælp med sine senere albums som "Koks i lasten", "Flight 714 til Sydney", "Det gådefulde juveltyveri" og "Tintin og Picaroerne" af andre tegnere?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Forside med Herge, som knokler hård med sine Tintin albu

Indlæg af Frank Madsen »

ultindenstore skrev:Tak for interessant info om Herge og Tintin. Men nu hvor Herge blev syg i 1979 og ikke var så aktiv længere som tegner, kunne det tænke at han fik en hjælpende hånd af Bob de Moore, da Herge påbegyndte sit arbejde med "Alfabetkunsten"? Fik Herge også noget hjælp med sine senere albums som "Koks i lasten", "Flight 714 til Sydney", "Det gådefulde juveltyveri" og "Tintin og Picaroerne" af andre tegnere?
Alfabetkunsten består kun af manuskriptskitser + et par skitsede sider allerførst, og det er formentlig 100% hans eget værk. På samme måde tror jeg heller ikke, han har inddraget andre i skriveprocessen i de album, du nævner. Men han havde personer, han konsulterede omkring sine historier - f.eks. Jacques Van Melkebeke, der også var Tintin-bladets første redaktør.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Lars K
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. apr 2006, 00:09
Geografisk sted: København V

Re: Forside med Herge, som knokler hård med sine Tintin albu

Indlæg af Lars K »

ultindenstore skrev: Ja, jeg har selv haft det lidt på samme måde, mens jeg arbejder på min egen Tintin tegneserie.

Det er ganske hårdt arbejde at lægge sig ud med en ny Tintin historie, hvis den skal være mindst halvt så god som Herges Tintin historier. Det er ikke så nemt, som man umiddelbart ville kunne tro, men øvelse gør mester. Så jeg fortsætter ufortrøden med historien.
Kan du uddybe hvad dit projekt går ud på? Og skal det nogen måde mangfoldiggøres?
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Forside med Herge, som knokler hård med sine Tintin albu

Indlæg af ultindenstore »

Lars K skrev:
ultindenstore skrev: Ja, jeg har selv haft det lidt på samme måde, mens jeg arbejder på min egen Tintin tegneserie.

Det er ganske hårdt arbejde at lægge sig ud med en ny Tintin historie, hvis den skal være mindst halvt så god som Herges Tintin historier. Det er ikke så nemt, som man umiddelbart ville kunne tro, men øvelse gør mester. Så jeg fortsætter ufortrøden med historien.
Kan du uddybe hvad dit projekt går ud på? Og skal det nogen måde mangfoldiggøres?

Mit projekt går ud på at lave en ny Tintin historie og prøve at lave den med samme standard som Herge og naturligvis med stor respekt for Herges og Tintin.

Vedr. om den skal mangfoldiggøres:

Mener du om den skal udgives som album? Vi ved jo, at det tillader Herges arvinger ikke. Men jeg har
fået noget vejledning om hvordan man offentliggøre den på lovligvis. Feks. må man gerne dele sin egen tegnet og skrevet Tintin historie med venner og bekendte. Også på sociale medier. Men det man ikke må, er at gøre den offentligt tilgængelig i dens fulde helhed/længde. Dvs. at man kun ville kunne lægge et antal begrænsede sider af historien ud på sociale medier (feks. facebook )og på den måde skabe interesse for den.

Men der er ikke nogen økonomisk gevinst ved det, da man ikke må udgive en ny Tintin historie.
Jeg laver selv primært min egen Tintin historie fordi, jeg savner nye albums med Tintin, som ikke udkommer pga. af Herges ønske om at ingen videreførte hans Tintin serie. Jeg var også frustreret over at de ukendte Tintin historier, som jo også er ulovlige (dvs. Tintin pirat historier ligesom min egen), var
så hemmelige, at jeg ikke kunne få fat i dem. Det virker som om, at de tegnere der laver deres egne Tintin historier holder dem lidt hemmelige for at undgå retsager fra Herges arvinger. Andre gør, som jeg nævnte det. med kun at dele enkelte sider ud af deres Tintin historie på facebook og andre medier for at gøre opmærksom på den.

Jeg laver min egen historie fordi at jeg ikke kan lade være med det. Så synes jeg også det er spændende at lave den, selv om jeg synes, det godt kan være hårdt arbejde ind i mellem. Men jeg
lærer meget af det og bliver dygtigere til det (synes jeg selv).

Jeg laver også historien for at glæde andre, som godt kunne tænke sig at læse andre Tintinhistorier.
Den er på dansk, men jeg har også oversat den til spansk og engelsk for at nå lidt længere ud med den.

På sigt oversætter jeg den måske også på tysk.

Ich liebe Tim/Tintin. :D
Besvar