Gibrat - "L'hiver en été"

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Gibrat - "L'hiver en été"

Indlæg af GoogaMooga »

WOW !! Gibrat er en mester. 175 siders kaffebordsbog, der giver et tilbageblik på 25 års tegneserier, samt et interview med mesteren selv. Udkom i 2019, men jeg har først opdaget den nu! (Håber ikke, at jeg er kommet til at sælge mine Gibrat albums...)

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Gibrat - "L'hiver en été"

Indlæg af The Elder »

Håber ikke, at jeg er kommet til at sælge mine Gibrat albums...
Det ville da også være helligbrøde.
Gibrat tegner sindsygt godt og laver gode historier.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Gibrat - "L'hiver en été"

Indlæg af GoogaMooga »

Fuldstændig enig. Men jeg har godt nok skilt mig af med meget af nyere dato (1980'er albums). En anden "yngre " tegner jeg regner højt, er Christian Rossi. Ham har jeg stensikkert ikke solgt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Gibrat - "L'hiver en été"

Indlæg af Erling Søby »

Man går nu ikke glip af meget, hvis man springer Gibrats ting fra 80'erne over. Det, der kom på dansk var ærlig talt ikke særlig interessant. Men i 90'erne, da han begynder at akvarelmale siderne, så sker der godt nok noget. Lavvande, Pinoccia, Besat af begær 1-2 og Kragens flugt 1-2 er afsindigt flotte og med rigtig gode historier. Dém bør man ikke gå glip af. Og ærgerligt, at der ikke er kommet mere på dansk.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Gibrat - "L'hiver en été"

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev:Man går nu ikke glip af meget, hvis man springer Gibrats ting fra 80'erne over. Det, der kom på dansk var ærlig talt ikke særlig interessant. Men i 90'erne, da han begynder at akvarelmale siderne, så sker der godt nok noget. Lavvande, Pinoccia, Besat af begær 1-2 og Kragens flugt 1-2 er afsindigt flotte og med rigtig gode historier. Dém bør man ikke gå glip af. Og ærgerligt, at der ikke er kommet mere på dansk.
Du kan altid nyde de engelske udgivelser fra IDW's Eurocomics..
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Gibrat - "L'hiver en été"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev:ærgerligt, at der ikke er kommet mere på dansk.
Faktisk har ikke lavet så meget mere de sidste mange år ... bortset fra den historiske dramaserie "Mattéo", der bliver i seks bind. Den har han brugt næsten femten år på.
https://www.bedetheque.com/serie-18904-BD-Matteo.html

Jeg har kigget på den mange gange, men er endt med at afstå. Det er et tungt emne og en meget lang historie, man følger Mattéo fra 1914 til 1939. Uanset hvor sindssygt flot, det er. Men nu så jeg på Facebook, at E-voke måske vil overveje sagen. Det kræver nok også et liebhaverforlag at kaste sig over den.

Man kan jo ikke andet end være forelsket i Gibrats tegninger, men han er desværre ikke en rigtig dygtig fortæller, selv om selve historierne kan være gode nok. Og så skal man nok både være lettere frankofil og havde en romantisk åre for at værdsætte hans serier. Det er måske også årsagen til, at de aldrig har solgt rigtig nok, selv om det egentlig er svært at forstå.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Gibrat - "L'hiver en été"

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
Faktisk har ikke lavet så meget mere de sidste mange år ...
Det har han da heller ikke, når jeg ser nærmere efter. Det kan jeg ærgre mig over i stedet. Han måtte gerne have fortsat den linje, han lagde med Besat af begær og Kragens flugt, men hvis E-voke kommer med Matteo, så er jeg sikker køber. Om ikke andet, så bare for tegningerne.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Gibrat - "L'hiver en été"

Indlæg af Peter Lyderik »

Jeg har læst de to første bind af Mattéo på engelsk, lånt fra et bibliotek i Helsinki, Finland, og de er altså gode. God historie og meget flot tegnet. Lånte også tredie bind selvom det var på fransk, kan ikke fransk, men kan læse mig frem til på nettet, at Mattéo ender med at deltage i den spanske borgerkrig. Den eneste kritik jeg har, ud fra de tre bind jeg har set, er, at personerne ikke ser ud til at blive ældre i løbet af de tyve år de tre bind forgår.

Hvad er det tunge emne? Første verdenskrig? Den russiske revolution? Den spanske borgerkrig?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Gibrat - "L'hiver en été"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Peter Lyderik skrev:Hvad er det tunge emne? Første verdenskrig? Den russiske revolution? Den spanske borgerkrig?
Ja, sådan i samlet flok.
Besvar