Albert Monteys og Slaughterhouse Five

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Albert Monteys og Slaughterhouse Five

Indlæg af GoogaMooga »

Den Eisner-nominerede spanske tegner Albert Monteys er ukendt herhjemme, 49 år gammel, men han storhitter med sin GN bearbejdning af Vonnegut's antikrigs-roman, "Slaughterhouse Five", som for øvrigt også blev filmatiseret af George Roy Hill i 1972. BOOM! har allerede udgivet den i USA, og den er blevet rost til skyerne i den engelsktalende verden. Monteys er fan af euroklassikere som Astérix og Splint & Co., og han kan unægteligt godt tegne. Sidelayoutet er også rimeligt velovervejet og i balance, men hvad f... sker der lige med hans beskæringer? Det er modigt gjort, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg køber denne GN, som Cobolt ellers har sikret sig de danske rettighder til. Her er nogle eksempler, så kan I jo selv afgøre, om det er noget for jer.

Billede

Billede

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Albert Monteys og Slaughterhouse Five

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Her er i hvert fald meninger fra nogle, der elsker hans beskæringer (og faktisk har læst tegneserien) :-)

Marguerite Bennett (Batwoman): ”En ufattelig præstation og virtuost formidlet ... vil indgyde uindviede læsere såvel som de mest trofaste fans af Vonneguts værk ærefrygt.”

Polygon.com:
”Formentlig den bedste version af historien nogen sinde. For pokker, det er godt.”

Library Journal (USA):
”Den bedste og mest effektive tegneserieadaptation af en litterær roman i mands minde.”

Evan Narcisse (Rise of the Black Panther):
”Ryan North destillerer Vonneguts velkendte rytmik til en perfekt rude-til-rude-koreografi, og Albert Monteys behændige tegninger tilføjer veloplagte nye vinkler til den samfundsundergravende kosmiske filosoferen og sørgmodige sorte humor, der har gjort romanen elsket af generationer.”

Chip Zdarsky (Sex Criminals, Spider-Man):
”North og Monteys har ophøjet historien på en original og smuk måde ved at udnytte tegneseriens fortælleteknik til det yderste ... De har skabt en standard, som er uden for vores andres rækkevidde. Jeg ... hader dem :)

Kieron Gillen (Young Avengers, Iron Man):
”En uomtvistelig kraftpræstation, på samme tid respektfuld og dristig over for materialet.”

K. Vaughan (Saga):
”Enestående.”
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Albert Monteys og Slaughterhouse Five

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kan godt se, at Monteys har fat i noget. Man skal bare lige sætte sig ud over vanetænkning. Jeg har før taget Tillieux i forsvar for nogle uortodokse beskæringer, så idéen er mig ikke helt fremmed. Synes bare, det er lidt vel meget her. Men hvis de understøtter handlingen, er de sådan set i orden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar