Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 23. dec 2021, 01:46Da det norske juleheftet vendte tilbake i år, inkluderte det et forord der redaktøren hos Egmont kom med en temmelig absurd bortforklaring om hvorfor det uteble i fjor. Tilsynelatende, ifølge redaktøren, har enkelte andre i redaksjonen vært kattehatere i mange år og motarbeidet Pusur-juleheftet fra innsiden (!). Men nå har leserne talt, og Garfield er derfor reinstallert som julehefte. Litt av en historie!

Det hadde egentlig vært mer interessant om redaktøren forklarte saken slik du gjør her. Kanskje noe sånt som: "Ser dere, kjære lesere, nå eies ikke Pusur lenger av den koselige og beskjedne mangemillionæren Jim Davis som skapte ham på 70-tallet. Den multinasjonale korporasjonen Viacom har overtatt ham, og de er ikke videre engasjert i hvorvidt vi norske lesere får våre 32 årvisse juleheftesider. Men de har endelig ansatt noen som gidder å svare på mailene våre, så Pusur vender triumferende tilbake!"
Ja, ja, men den første forklaring tilfredsstiller sikkert 99 ud af 100 Garfield-fans. Det er jo lidt i Garfields ånd. Og at "læserne har talt" kan læserne jo godt lide at høre :D
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. dec 2021, 02:10
Mesterius skrev: 23. dec 2021, 01:46Da det norske juleheftet vendte tilbake i år, inkluderte det et forord der redaktøren hos Egmont kom med en temmelig absurd bortforklaring om hvorfor det uteble i fjor. Tilsynelatende, ifølge redaktøren, har enkelte andre i redaksjonen vært kattehatere i mange år og motarbeidet Pusur-juleheftet fra innsiden (!). Men nå har leserne talt, og Garfield er derfor reinstallert som julehefte. Litt av en historie!

Det hadde egentlig vært mer interessant om redaktøren forklarte saken slik du gjør her. Kanskje noe sånt som: "Ser dere, kjære lesere, nå eies ikke Pusur lenger av den koselige og beskjedne mangemillionæren Jim Davis som skapte ham på 70-tallet. Den multinasjonale korporasjonen Viacom har overtatt ham, og de er ikke videre engasjert i hvorvidt vi norske lesere får våre 32 årvisse juleheftesider. Men de har endelig ansatt noen som gidder å svare på mailene våre, så Pusur vender triumferende tilbake!"
Ja, ja, men den første forklaring tilfredsstiller sikkert 99 ud af 100 Garfield-fans. Det er jo lidt i Garfields ånd. Og at "læserne har talt" kan læserne jo godt lide at høre :D
Du må huske å også skrive det i forordet til Garfield album 65: "Uten deres mange og engasjerte kommentarer i pausen, var Garfields tilbakevenden neppe blitt en realitet."

Jeg håper det ikke er HELT så ille fatt at 99 av 100 lesere kjøper den norske forklaringen om innbyrdes strid i redaksjonen. :P Så lenge en tradisjonsrik utgivelse som et julehefte fortsetter å selge, klarer tross alt de fleste forlag å fortsette med å utgi det, selv om ikke alle i forlaget skulle like serien.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 23. dec 2021, 03:05Jeg håper det ikke er HELT så ille fatt at 99 av 100 lesere kjøper den norske forklaringen om innbyrdes strid i redaksjonen. :P Så lenge en tradisjonsrik utgivelse som et julehefte fortsetter å selge, klarer tross alt de fleste forlag å fortsette med å utgi det, selv om ikke alle i forlaget skulle like serien.
Jamen jeg tror såmænd heller ikke at ret mange vil tage historien om kiv i redaktionen alvorligt. Den forekommer mig bare at passe bedre i Garfield-sammenhæng som en humoristisk udlægning frem for en tør tekst om rettighedskvaler.

Selv vil jeg næppe skrive hverken det ene eller det andet. De danske album er jo heller ikke årshæfter og skulle gerne leve videre i sig selv i flere år. Så det vil være forvirrende at have en forklaring stående, som kun er aktuel lige nu. Men dem, som spørger, får naturligvis svar. :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. dec 2021, 19:16
Mesterius skrev: 23. dec 2021, 03:05Jeg håper det ikke er HELT så ille fatt at 99 av 100 lesere kjøper den norske forklaringen om innbyrdes strid i redaksjonen. :P Så lenge en tradisjonsrik utgivelse som et julehefte fortsetter å selge, klarer tross alt de fleste forlag å fortsette med å utgi det, selv om ikke alle i forlaget skulle like serien.
Jamen jeg tror såmænd heller ikke at ret mange vil tage historien om kiv i redaktionen alvorligt. Den forekommer mig bare at passe bedre i Garfield-sammenhæng som en humoristisk udlægning frem for en tør tekst om rettighedskvaler.

Selv vil jeg næppe skrive hverken det ene eller det andet. De danske album er jo heller ikke årshæfter og skulle gerne leve videre i sig selv i flere år. Så det vil være forvirrende at have en forklaring stående, som kun er aktuel lige nu. Men dem, som spørger, får naturligvis svar. :-)
Det slo meg etter at jeg postet det ovenstående at du kanskje mente leserne ville like det som en humoristisk bortforklaring, mer enn sannheten om hva som skjedde. :P Og det er vel mulig. Det er kanskje bare meg som finner rettighetskvaler av forskjellig sort såpass interessante i seg selv at jeg ville ha foretrukket den realistiske historien.

Og i lys av det, setter jeg jo pris på at du forklarer saken. Da jeg i fjor spurte Egmont på "Julehefter"-Facebook-siden deres om hvorfor Pusur-juleheftet ikke utkom, ville de ikke si noe som helst konkret. De kom bare med følgende diffuse ikke-forklaring:
...Pusur har vært julehefte siden 1984, Skipper'n siden 1986, så de har begge rundt 35 år på baken. Det er naturlig at det over så mange år er en vist utskifting og fornyelse av titlene på juleheftemarkedet. Noen serier taper i salg, noen taper i kvalitet, noen blir ikke laget lenger. Men heldigvis kommer det nye til, og de siste 20 årene har vi sett en flott tilvekst av norske julehefter.
Dine kommentarer tatt i betraktning, er det jo åpenbart at det verken var salg, kvalitetsfall eller produksjonsstopp som gjorde at Garfield ikke fikk et norsk julehefte i fjor. Egmont hadde utvilsomt de samme problemer med Garfields nye eiere som Cobolt, og nå har det ordnet seg.

Men nå senker julen seg. Så god jul fra meg, og fra Garfield også. :)

Billede
Besvar