Ja, det skriver Michael Farr rigtig nok - det havde jeg ikke set før nu. Min oplysning om, at det var fængselsbilledet der skulle have fyldt en hel side kommer fra et af interviewene i ''50 år med Tintin":Jeg har forstått det sånn at Hergé ønsket å vie en helside til karnevalsbildet når de kommer kjørende inn i San Theodoros, og vi får se cameos av Asterix osv. Det er i hvert fall det som står i Michael Farrs bok Tintin - en rejse gennem Hergés univers.
Numa Sadoul: "Det er helt tydeligt under den galskab, der udfolder sig ved begyndelsen af karnevallet. Der går Deres historie helt over i det surreelle. Man svajer rundt i et drømmende klimaks, hvor logikken tilsyneladende bryder sammen under vores fødder. I den henseende er passagen, hvor fangerne bliver befriet fra fængslet i ly af den vældige konge, fyldt med skidt og ragelse, sublim. Der mangler bare et lydbånd, der kunne udnytte det komiske i situationen til det yderste"
Hergé: "Jeg ville hellere have lavet ét stort billede til den scene, men økonomien i historien tillod mig det ikke."
'Den scene' har jeg altid tolket som refererende til sidste del af spørgsmålet. Med mindre Hergé da helt var holdt op med at lytte til Sadouls lange enetale og derfor svarede på første del:-)
Spændende tanker om 'hvad nu hvis': Peggy og Castafiore SAMMEN i junglen ville dog nok kræve en forfatter med mere erfaring i - og lyst til at beskrive - hvordan de to alfahunner i praksis ville reagere på hinanden (stakkels Tournesol!).