Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Vigtigste dato?

10. januar 1929 - "Tintin in the Land of the Soviets" debuterer i "Le Petit Vingtième"
7
58%
21. april 1938 - første nummer af "Le Journal du Spirou"
0
Ingen stemmer
29. oktober 1959 - første nummer af "Pilote"
5
42%
19. december 1974 - første nummer af "Métal Hurlant"
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 12

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er lidt som at sammenligne pærer med bananer, Googa. Både Tintin i Sovjetunionen og Pilote er naturligvis hver for sig og på hver sin måde milepæle i tegneseriens historie, men det er også helt usammenlignelige størrelser. På mig virker det ærlig talt pjattet og meningsløst at prøve at hæve det ene over det andet.
GoogaMooga skrev: 7. sep 2021, 16:34Det er ikke de senere værker af Hergé, jeg sammenligner med. Så kunne jeg også tage senere værker med Astérix, Tanguy et Laverdure, og Barbe-Rouge. Det er 1929 vs. 1959, "Soviets" mod første del af første historie i hver af de tre førnævnte Pilote serier.
Denne din kontretisering af, hvad du egentlig sammenligner, gør det for mig ikke meget bedre, hvilket tidsforskellen - 30 år - udstiller. Samtidig er det forbundne størrelser, for Asterix, Luftens Ørne og Rødskæg stod jo totalt på skuldrene af Tintin (og den mellemliggende udvikling, der havde været, og som også stod på skuldrene af Hergé, fx Spirou-bladet og Tintin-bladet, som begge også stod på skuldrene af Hergé).

Så hvis man endelig vil udpege noget som "vigtigst" på de her geografiske kanter, kan det ikke være andet end Hergé. Uanset hvad man så mener om de allertidligste Tintin-historier isoleret set.

PIlote-bladet var naturligvis vigtigt. Men det var der jo talrige andre blade, der var, fx Tintin-bladet, Spirou-bladet, Fluide Glacial-bladet, Hara-Kiri-bladet, L'echo des savanes-bladet, [A Suivre]-bladet, Métal Hurlant-bladet og flere andre. Alle sammen vigtige på hver deres måde og i hver deres tid.

Når du tilskriver Pilote-bladet særlige kvaliteter i forhold til at nedbryde censuren, give plads til kvinder og åbne for mere modne serier, overser du, at det på ingen måde var tilfældet fra starten i 1959. Det skete sidst i 60'erne, og på det tidspunkt skete det også alle andre steder, fordi tiderne havde ændret sig. I de første fire år var Pilote slet ikke et tegneserieblad, det var et blad for unge læsere, fyldt med redaktionelt stof, opgaver, fotografier, aktuelle ungdomsemner, men som bragte nogle få tegneserier, der lige så godt kunne have været bragt i andre af datidens blade. Det begyndte at ændre sig i 1963, da Charlier blev chefredaktør sammen med Goscinny, hvorefter andelen af tegneserier steg, men stadig var det jo totalt klassiske, mandsdominerede serier, som var fuldstændig underlagt censuren ligesom alle andre blade. I 1967 skete en videre udvikling, hvor dels netop kvinder kom mere ind i billedet, og hvor tonen i visse serier blev mere voksen. Men præcis det samme skete samtidig i Tintin-bladet på déts niveau, efter at Greg blev chefredaktør, og også i Spirou-bladet, mens Yvan Delporte var chefredaktør. Efter ungdomsoprøret i 1968 fulgte så en alvorlig krise mellem Goscinny og mange af de unge serieskabere, hvoraf en del fandt nye græsgange, og Pilote begyndte at lakke mod enden, kun ti år efter grundlæggelsen, blev snart til månedsblad og forsvandt. Tintin-bladet levede dog i næsten 40 år, og Spirou-bladet har foreløbig levet i mere end 80 år.

Hvis man endelig skal nævne nogen, der allerede i 1960'erne brød den franske censur og gjorde tegneserien moden og voksen, var det ikke Pilote, men forlæggeren Eric Losfeld med Barbarella, Pravda, Jodelle, Xaga de Xam, Lone Sloane, Epoxy. Og efterfølgende andre enkeltpersoner som fx Claire Brétecher, Gotlib, Hugo Pratt, Moebius, Jean-Pierre Dionnet, François Bourgeon og blade som Métal Hurlant, [A Suivre] osv., alle sammen i praksis lige så vigtige som Hergé (og Pilote), men i en anden tid, hvor ingen af dem stod alene, som Hergé gjorde i 1929.
GoogaMooga skrev: 7. sep 2021, 19:55De er i hvert fald begge vigtige datoer, det kan vi måske blive enige om.
Det kan vi i hvert fald. Ligesom så mange andre datoer :|
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 8. sep 2021, 00:07 Resultatet af afstemningen er næsten givet på forhånd og jeg vil blive meget overrasket, hvis Pilote får flere stemmer.
Nu er der jo altså kun afgivet 4 - fire - stemmer. Jeg ville ikke tillægge det nogen betydning. Men jeg tillægger i øvrigt, og som måske bekendt, aldrig afstemninger nogen betydning. ;-)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Gimli »

For mig er valgmulighederne i sig selv medvirkende til, at jeg fandt afstemningen lidt for afgrænset. For hvorfor er det kun udgivelser i aviser og magasiner, der kan vælges mellem? Men det er måske også præmissen om, at betydningen kan konkretiseres til en bestemt dato. Håber ikke jeg virker som en kedelig tørvetriller, men det er sådan jeg har det.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af GoogaMooga »

Tak for din lange udredning, Carsten, jeg tænkte ikke over, at udviklingen i Pilote kom senere. Jeg troede, at de frigjorde sig af censuren fra dag ét.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 8. sep 2021, 00:37 Det er lidt som at sammenligne pærer med bananer, Googa. Både Tintin i Sovjetunionen og Pilote er naturligvis hver for sig og på hver sin måde milepæle i tegneseriens historie, men det er også helt usammenlignelige størrelser. På mig virker det ærlig talt pjattet og meningsløst at prøve at hæve det ene over det andet.
GoogaMooga skrev: 7. sep 2021, 16:34Det er ikke de senere værker af Hergé, jeg sammenligner med. Så kunne jeg også tage senere værker med Astérix, Tanguy et Laverdure, og Barbe-Rouge. Det er 1929 vs. 1959, "Soviets" mod første del af første historie i hver af de tre førnævnte Pilote serier.
Denne din kontretisering af, hvad du egentlig sammenligner, gør det for mig ikke meget bedre, hvilket tidsforskellen - 30 år - udstiller. Samtidig er det forbundne størrelser, for Asterix, Luftens Ørne og Rødskæg stod jo totalt på skuldrene af Tintin (og den mellemliggende udvikling, der havde været, og som også stod på skuldrene af Hergé, fx Spirou-bladet og Tintin-bladet, som begge også stod på skuldrene af Hergé).
Og Hergé stod på skuldrene af Alain Saint-Ogan (Zig et Puce), Jacqueline Rivière/Joseph Pinchon (Bécassine) og Louis Forton (Les Pieds Nickelés). Samt udenlandske forbilleder som George McManus (skaberen af den rene linje).

I øvrigt var min første indskydelse da også at kaste mit lod i Pilote #1s skål, for det er trods alt nok dét magasin, der har affødt de fleste af de fede albumserier, jeg har læst gennem årene (Asterix, Blueberry, Luftens Ørne m.fl.), men så skulle tråden jo have heddet "Hvilket fransk/belgisk tegneseriemagasin har kastet de fedeste tegneserier af sig?" eller "Hvilket fransk/belgisk tegneseriemagasin lagde fra begyndelsen ud med det højeste niveau tegne- og fortællemæssigt?" og ikke været en afstemning om, hvilket af magasinerne, der har været vigtigst for europæisk tegneseriehistorie. Dér må Le Petit Vintième trods alt tage prisen blandt de 4 valgmuligheder.

Og mht. censur, så var det vel den generelle udvikling i 1960erne sluttende med ungdomsoprøret, der gjorde en ende på den. Og så fulgte forlagene og magasinerne efter i den udstrækning, de mente, der var et marked for det. Hvis man som "Spirou" havde en fin business kørende med at udgive et børneblad, var der ingen idé i at indføre pornografiske, eksperimenterende eller politiske tegneserier.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af GoogaMooga »

Nå, Pilote er godt med. Jeg står ikke alene...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 9. sep 2021, 11:25I øvrigt var min første indskydelse da også at kaste mit lod i Pilote #1s skål, for det er trods alt nok dét magasin, der har affødt de fleste af de fede albumserier, jeg har læst gennem årene (Asterix, Blueberry, Luftens Ørne m.fl.), men så skulle tråden jo have heddet "Hvilket fransk/belgisk tegneseriemagasin har kastet de fedeste tegneserier af sig?"
Klart, i en sådan afstemning tager Pilote prisen. Med Spirou-bladet lige i haserne.
Frank Madsen skrev: 9. sep 2021, 11:25Og mht. censur, så var det vel den generelle udvikling i 1960erne sluttende med ungdomsoprøret, der gjorde en ende på den. Og så fulgte forlagene og magasinerne efter i den udstrækning, de mente, der var et marked for det. Hvis man som "Spirou" havde en fin business kørende med at udgive et børneblad, var der ingen idé i at indføre pornografiske, eksperimenterende eller politiske tegneserier.
Alligevel var Natacha og Yoko Tsuno jo revolutionerende for Spirou-bladet allerede omkring 1970. Ligesom fx Comanche, Bruno Brazil, Oliver og Columbine havde været for Tintin-bladet kørt før. Spirou var uden tvivl det mest "børnevenlige" blad, og også det med flest pigelæsere, men det var også det, som under Yvan Delportes og André Franquins revolte nogle år senere - i 1977 - satte bladet i brand med tillægget Le Trombone Illustré. Familien Dupuis kunne ikke bære den fornyelse, så den blev relativt kortlivet (et halvt år), men nåede dog at have medvirkende af en veritabel hærskare af tidens tegneserieskabere, herunder også en del yngre provoagtige newies-tegneserieskabere. Alexis, Jo-El Azara, Georges Beuville, Bert Bertrand, Serge Clerc, Bilal, Claire Bretécher, Fredric Brown, Comès, Thierry Culliford, Dany, Degotte, Deliège, Yvan Delporte, Derib, Didgé, Ernst, René Follet, F'murr, Franquin, Gotlib, Hausman, Frédéric Jannin, Jijé, Loup, Raymond Macherot, Mézières, Michel Modo, Moebius, Peyo, Roba, Grzegorz Rosiński, Sirius, Tardi, Marc Wasterlain, Will. Med andre ord et kontingent, som i stor udstrækning kom til at præge det følgende tiårs fransksprogede tegneserier. I dag vil mange mennesker få våde drømme om bare et halvt års ugeblade med sådan et line-op.

Heller ikke Spirou-bladets traditionelle læsere kunne forholde sig til de nye vinde, der blæste. Hvilket fik redaktøren, Yves Delporte, til i en leder i bladet at formidle et mindeværdigt citat af René Goscinny: "Den dag, hvor læserne skal bestemme bladets indhold, tager jeg køkkenvejen."
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af PhilipG »

Carsten: Hvor ved du alt det hér fra? Skulle du ikke se at få oversat bogen - eller skrive den selv? :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

PhilipG skrev: 10. sep 2021, 10:58 Carsten: Hvor ved du alt det hér fra? Skulle du ikke se at få oversat bogen - eller skrive den selv? :-)
Tjah, haha ... det gør jeg nok, fordi jeg har arbejdet med og interesseret mig for de her ting i sådan cirka 50 år. Ikke lige intenst i alle årene i forhold til at sætte ting ind i et større historisk perspektiv og gøre erkendelser og drage konklusioner, det er kommet med tiden. Men jeg er så gammel, at jeg var voksen og arbejdede med tegneserier fx i 1977, da Le Trombone Illustré udkom, så jeg fulgte med i det hver uge og ved derfor, hvad der er tale om, og hvad det betød i samtiden. Og har så fulgt andre mennesker betragtninger senere hen og har suget oplysninger til mig. Så et grundlæggende overblik har jeg, og har jeg brug for mere specifikke detaljer til at forklare noget, ved jeg af samme grund også, hvad jeg skal søge efter, og hvor jeg kan finde dem.

Så længe man er forskånet for demens og den slags, føler jeg en form for pligt til at dele ud af min viden, og ikke mindst hvis lidt fejlagtige oplysninger bringes på bane af andre. Særligt i vore dage, hvor internettet er arnested for mange upræcise eller direkte forkerte informationer, som er baseret på hearsay. Indimellem kan det sikkert lyde lidt hovskisnovski. Men det lever jeg også med, fordi jeg er så gammel :lol:
Besvar