Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Mesterius »

Jeg har vært litt nysgjerrig i det siste på de fire dobbeltbindene med Tintin som Carlsen Comics utsendte i 1982-94. De samlet alle seriens dobbeltalbum i innbundne bøker, med etterskrift om albumenes produksjon. Den gangen restopplaget av disse bøkene ennå var i salg, visste jeg faktisk ikke noe om ekstramaterialet -- så vidt jeg husker ble det ikke nevnt i produktbeskrivelsene på nettet.

Men jeg har etter hvert skjønt at bindene inneholder bakgrunnsmateriale i tillegg til seriene. Det sirkulerer dog litt forskjellig informasjon om hvor mange sider dette materialet består av. Faraos.dk opplyser at alle bøkene har 23 eller 24 siders etterskrift av Benoit Peeters, mens Comicwiki skriver at hver bok har ca. 16 siders ekstramateriale.

Så jeg lurer på et par ting. For det første, hvor mange sider er disse etterskriftene på? Og for det andre: overlapper Benoit Peeters' artikler i stor grad med tekstene han skrev til "Hergé: Bogen om Tintin og hans skaber" (1983), eller får vi mye informasjon som ikke står der? Hvis etterskriftene er på over 20 sider, antar jeg at de kan gå mer i dybden enn seksjonene om disse albumene i Hergé-boken.

Billede
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af PhilipG »

Der er lidt over tyve sider i alle fire dobbeltalbum. I Månealbummet fandt jeg et par billeder af Dupondternes hår, som bliver smidt ud i rummet og Wolff er med Tintin ude på raketten for at fange Haddock ind. Så mon ikke der er lidt nyt i alle fire, i hvert fald ift andre danske udgivelser?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Mesterius »

PhilipG skrev: 19. sep 2021, 16:25 Der er lidt over tyve sider i alle fire dobbeltalbum. I Månealbummet fandt jeg et par billeder af Dupondternes hår, som bliver smidt ud i rummet og Wolff er med Tintin ude på raketten for at fange Haddock ind. Så mon ikke der er lidt nyt i alle fire, i hvert fald ift andre danske udgivelser?
Det er jo interessant... jeg kan ikke huske disse sekvensene fra Herge-boken. Er de oversatt til dansk også?

Ellers greit å vite at det er over 20 sider bakomstoff i alle bøkene. :) Da kan jo ComicWiki oppdateres på dette punktet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der er 23 sider ekstramateriale i hvert dobbeltbind bortset fra Måne-bogen, hvor der er 21.

Enkelte illustrationer går igen fra Tintin og hans skaber, men i den store sammenhæng er det yderst få. Særligt i Faraos/Blå Lotus, Krystalkugler/Soltemplet og Enhjørningen/Rackham er der virkelig gengivet mange fantastiske og interessante illustrationer (både af Hergé selv og referencemateriale), man ikke har set før (eller siden).

Til en vis grad var der tale om overskud fra den store bog, fordi det indsamlede materiale var så omfattende. Det var det, der gav ham og Jens Peder Agger idéen til at lave dobbeltbindene. Men Peeters gravede også videre i Hergés arkiver for at komplettere materialet.

Der findes stadig overskud. Et eller andet sted har jeg en kasse stående med et virvar af lysbilleder af ting, der blev affotograferet i arkivet. Der er dog ikke nogen egentlige guldklumper (eller ligefrem originaler!) i kassen. Det bedste blev brugt enten til den store bog eller dobbeltbindene.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 19. sep 2021, 19:30
PhilipG skrev: 19. sep 2021, 16:25 Der er lidt over tyve sider i alle fire dobbeltalbum. I Månealbummet fandt jeg et par billeder af Dupondternes hår, som bliver smidt ud i rummet og Wolff er med Tintin ude på raketten for at fange Haddock ind. Så mon ikke der er lidt nyt i alle fire, i hvert fald ift andre danske udgivelser?
Det er jo interessant... jeg kan ikke huske disse sekvensene fra Herge-boken. Er de oversatt til dansk også?
2-3 af dem er også med i Tintin og hans skaber, men i dobbeltalbummet er der yderlige sekvenser, som på tilsvarende vis var med i føljetonpubliceringen i Tintin-bladet, men blev udeladt i albummet. Ligesom i Tintin og hans skaber er de oversat til dansk.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 19. sep 2021, 23:55 Der er 23 sider ekstramateriale i hvert dobbeltbind bortset fra Måne-bogen, hvor der er 21.

Enkelte illustrationer går igen fra Tintin og hans skaber, men i den store sammenhæng er det yderst få. Særligt i Faraos/Blå Lotus, Krystalkugler/Soltemplet og Enhjørningen/Rackham er der virkelig gengivet mange fantastiske og interessante illustrationer (både af Hergé selv og referencemateriale), man ikke har set før (eller siden).
Ah, takk for de utfyllende opplysningene, Carsten. :)
Carsten Søndergaard skrev: 19. sep 2021, 23:55 Til en vis grad var der tale om overskud fra den store bog, fordi det indsamlede materiale var så omfattende. Det var det, der gav ham og Jens Peder Agger idéen til at lave dobbeltbindene. Men Peeters gravede også videre i Hergés arkiver for at komplettere materialet.

Der findes stadig overskud. Et eller andet sted har jeg en kasse stående med et virvar af lysbilleder af ting, der blev affotograferet i arkivet. Der er dog ikke nogen egentlige guldklumper (eller ligefrem originaler!) i kassen. Det bedste blev brugt enten til den store bog eller dobbeltbindene.
Dette forklarer vel at det første dobbeltbindet utkom bare året før den store bok om Hergé. Så dobbeltbindene var altså også av dansk opprinnelse i likhet med 1983-boken. Hadde Carlsen også opphavsrett på dem?

Ellers interessant hvor lenge det gikk mellom de siste bind. Enhjørningen/Rackham kom i 1982 og Krystalkugler/Soltemplet i 1984... og så varte det til 1988 før bindet med månealbumene, og til 1994 før Faraos cigarer/Den blå lotus.
Carsten Søndergaard skrev: 20. sep 2021, 00:01
Mesterius skrev: 19. sep 2021, 19:30
PhilipG skrev: 19. sep 2021, 16:25 Der er lidt over tyve sider i alle fire dobbeltalbum. I Månealbummet fandt jeg et par billeder af Dupondternes hår, som bliver smidt ud i rummet og Wolff er med Tintin ude på raketten for at fange Haddock ind. Så mon ikke der er lidt nyt i alle fire, i hvert fald ift andre danske udgivelser?
Det er jo interessant... jeg kan ikke huske disse sekvensene fra Herge-boken. Er de oversatt til dansk også?
2-3 af dem er også med i Tintin og hans skaber, men i dobbeltalbummet er der yderlige sekvenser, som på tilsvarende vis var med i føljetonpubliceringen i Tintin-bladet, men blev udeladt i albummet. Ligesom i Tintin og hans skaber er de oversat til dansk.
Høres bra ut. :) At Wolff blir med Tintin ut på raketten er noe jeg i hvert fall ikke kan huske fra Hergé-boken (derimot husker jeg den senere sekvensen på månen hvor en av Dupondtene har en pistol). Men nå er det en stund siden jeg hadde tilgang til Hergé-boken fysisk.
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af PhilipG »

Scenen med Dupondterne der får rumkuller er den eneste ekstra scene fra Månen som er med i Tintin og hans skaber. Den er også med i dobbeltalbummet. Men derudover som nævnt:
- tre paneler med Tintin og Wolff som sammen står på rakettens yderside og diskuterer den svævende Haddock - fra albummet side 9.
- tre paneler med Haddock og Tintin der klipper Dupondterne, og hvor Haddock næsten smider Terry ud i rummet sammen med det afklippede hår - jeg tror albummet mellem side 15 og 16.
- to paneler med Tintins og Haddocks første skridt på Månen, albummet side 25-26. Det sjove her er at oprindeligt var der kun en enkelt rude, hvor Tintin gik de første skridt.

Scenen med Terry og håret er i øvrigt en ægte cliffhanger!!! På sidste billede i dobbeltalbummet ser man Handdock tage en stor bunke afklippet hår og lægge det i en luftsluse, og han har ikke opdaget at han har fået Terry med…. Og så skal man ( i hvert fald på dansk) hele 23 år frem til ‘Herges liv og værk’ bind 3 side 27 for at få fortsættelsen: Tintin kaster sig ind i slusen efter Terry og redder ham i sidste øjeblik.

Kort sagt, Mesterius: Dobbeltalbummene er et must-have. Især Månen tur/retur.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Mesterius »

PhilipG skrev: 20. sep 2021, 20:57 Scenen med Dupondterne der får rumkuller er den eneste ekstra scene fra Månen som er med i Tintin og hans skaber. Den er også med i dobbeltalbummet. Men derudover som nævnt:
- tre paneler med Tintin og Wolff som sammen står på rakettens yderside og diskuterer den svævende Haddock - fra albummet side 9.
- tre paneler med Haddock og Tintin der klipper Dupondterne, og hvor Haddock næsten smider Terry ud i rummet sammen med det afklippede hår - jeg tror albummet mellem side 15 og 16.
- to paneler med Tintins og Haddocks første skridt på Månen, albummet side 25-26. Det sjove her er at oprindeligt var der kun en enkelt rude, hvor Tintin gik de første skridt.

Scenen med Terry og håret er i øvrigt en ægte cliffhanger!!! På sidste billede i dobbeltalbummet ser man Handdock tage en stor bunke afklippet hår og lægge det i en luftsluse, og han har ikke opdaget at han har fået Terry med…. Og så skal man ( i hvert fald på dansk) hele 23 år frem til ‘Herges liv og værk’ bind 3 side 27 for at få fortsættelsen: Tintin kaster sig ind i slusen efter Terry og redder ham i sidste øjeblik.

Kort sagt, Mesterius: Dobbeltalbummene er et must-have. Især Månen tur/retur.
Det tror jeg på! Hvis jeg fant dem, kunne det også vært en morsom anledning til å sammenligne den gamle danske oversettelsen av albumene med den nye (som jeg for tiden leser i retroutgavene).

Men synd at bøkene har blitt så dyre og vanskelige å finne brukt. Jeg har søkt litt rundt, men spesielt de første bindene virker svært dyre å gå til anskaffelse av i dag. Faraos har ikke noen til salgs engang.

Irriterende at jeg ikke visste noe om ekstramaterialet for rundt 8-10 år siden, da et par av dobbeltalbumene ennå kunne kjøpes nye. Det var faktisk først når jeg snublet over et av bindene i sin engelske utgave jeg skjønte at de inneholdt mer enn bare tegneseriene. De engelske coverne er litt mer informative:

Billede
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Maximum »

Godt fundet Mesterius!
Ja, du har ret, den er dyr - fandt den pa Amazon (USA) for $635. :(
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Mesterius »

Maximum skrev: 20. sep 2021, 23:12 Godt fundet Mesterius!
Ja, du har ret, den er dyr - fandt den pa Amazon (USA) for $635. :(
Den engelske mener du? Dét er vel enda mer ekstremt enn prisene jeg har sett til nå.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Mesterius »

Flere bilder av de engelske dobbeltbindene kan sees her, her og her. De ser jo virkelig flotte ut.

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 20. sep 2021, 09:50Så dobbeltbindene var altså også av dansk opprinnelse i likhet med 1983-boken. Hadde Carlsen også opphavsrett på dem?
Ja, det var ligesom for Tintin og hans skaber. Det var Carlsen, der betalte Benoît Peeters for at skrive efterskrifterne og tilvejebringe billedmaterialet. Dobbeltbindene udkom jo heller ikke på fransk, kun på dansk, svensk og engelsk.
Mesterius skrev: 20. sep 2021, 09:50Ellers interessant hvor lenge det gikk mellom de siste bind. Enhjørningen/Rackham kom i 1982 og Krystalkugler/Soltemplet i 1984... og så varte det til 1988 før bindet med månealbumene, og til 1994 før Faraos cigarer/Den blå lotus.
Det havde dels at gøre med, at Jens Peder Agger i 1983 forlod Carlsen. Måne-dobbeltbindet var forberedt, men ikke klar, og både hans efterfølger Ole Steen Hansen (Carlsens redaktør 1983-1985) og jeg kom til at stå for det. Og på grund af Hergés død var der mange besværligheder både med adgangen til arkivet og hvad angik forsiden, som Bob De Moor som bekendt tegnede - som den sidste officielle tegning fra Studios Hergé, som faktisk blev trykt. Derefter kom Nick Rodwell og Moulinsart ind i billedet, og så tog det endnu længere tid med Enhjørningen/Rackham.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Carsten Søndergaard »

PhilipG skrev: 20. sep 2021, 20:57Scenen med Terry og håret er i øvrigt en ægte cliffhanger!!! På sidste billede i dobbeltalbummet ser man Handdock tage en stor bunke afklippet hår og lægge det i en luftsluse, og han har ikke opdaget at han har fået Terry med…. Og så skal man ( i hvert fald på dansk) hele 23 år frem til ‘Herges liv og værk’ bind 3 side 27 for at få fortsættelsen: Tintin kaster sig ind i slusen efter Terry og redder ham i sidste øjeblik.

Kort sagt, Mesterius: Dobbeltalbummene er et must-have. Især Månen tur/retur.
Ja, det er sjove og interessante ting dér, tak for at gøre opmærksom på dem. Jeg har vist ikke bladet i de dobbeltbind i årevis. Eller måske snarere årtier :o

Og enig, det er must-have. Men selvfølgelig trist at de er så svære at finde til en rimelig pris.

Mærkeligt nok var der stadig eksemplarer af Faraos/Lotus-dobbeltbindet på lager, da Cobolt overtog det fra Carlsen i 2008. I 2015 var det fortsat på lager, det er med i Cobolts 2015-katalog. Nu har det dog været udsolgt i nogle år.
https://issuu.com/forlagetcobolt/docs/c ... igny5_issu
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 21. sep 2021, 00:17
Mesterius skrev: 20. sep 2021, 09:50Så dobbeltbindene var altså også av dansk opprinnelse i likhet med 1983-boken. Hadde Carlsen også opphavsrett på dem?
Ja, det var ligesom for Tintin og hans skaber. Det var Carlsen, der betalte Benoît Peeters for at skrive efterskrifterne og tilvejebringe billedmaterialet. Dobbeltbindene udkom jo heller ikke på fransk, kun på dansk, svensk og engelsk.
Fascinerende hvor mye Hergé-forsking som har blitt gjort direkte for Danmark. :)

Ifølge kommentarer på Tintinlogist.org, kan det se ut til at Peeters senere benyttet seg av disse tekstene til boken Hergé, fils de Tintin, utgitt i 2003. (En av kommentatorene lurer på om de også kan ha blitt brukt i en belgisk Tintin-bokserie utgitt av Rombaldi på 80-tallet, men der antar jeg det snarere kan være snakk om bearbeidet innhold fra Hergé-boken.)
Carsten Søndergaard skrev: 21. sep 2021, 00:17
Mesterius skrev: 20. sep 2021, 09:50Ellers interessant hvor lenge det gikk mellom de siste bind. Enhjørningen/Rackham kom i 1982 og Krystalkugler/Soltemplet i 1984... og så varte det til 1988 før bindet med månealbumene, og til 1994 før Faraos cigarer/Den blå lotus.
Det havde dels at gøre med, at Jens Peder Agger i 1983 forlod Carlsen. Måne-dobbeltbindet var forberedt, men ikke klar, og både hans efterfølger Ole Steen Hansen (Carlsens redaktør 1983-1985) og jeg kom til at stå for det. Og på grund af Hergés død var der mange besværligheder både med adgangen til arkivet og hvad angik forsiden, som Bob De Moor som bekendt tegnede - som den sidste officielle tegning fra Studios Hergé, som faktisk blev trykt. Derefter kom Nick Rodwell og Moulinsart ind i billedet, og så tog det endnu længere tid med Enhjørningen/Rackham.
Aha, det forklarer jo alt. Spesielt at det gikk seks år frem til siste bind utkom under Nick Rodwell og Moulinsart (med en originaltegning av Hergé på forsiden).
Carsten Søndergaard skrev: 21. sep 2021, 00:24... enig, det er must-have. Men selvfølgelig trist at de er så svære at finde til en rimelig pris.

Mærkeligt nok var der stadig eksemplarer af Faraos/Lotus-dobbeltbindet på lager, da Cobolt overtog det fra Carlsen i 2008. I 2015 var det fortsat på lager, det er med i Cobolts 2015-katalog. Nu har det dog været udsolgt i nogle år.
https://issuu.com/forlagetcobolt/docs/c ... igny5_issu
Ja, og jeg mener at månebindet også var i salg fra Cobolt for ikke så altfor mange år siden. Det skulle ha vært reklamert for ekstramaterialet i bøkene på Cobolts hjemmeside, synes jeg. ;)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin dobbeltbind (Carlsen Comics)

Indlæg af Mesterius »

Nå, jeg husket nok feil om dobbeltbindet med månealbumene... klarte faktisk å finne en gammel Wayback-capture fra 2012 av Cobolts hjemmeside, og der er kun Faraos Cigarer/Den blå lotus listet blant "Tintin Specialudgaver": http://web.archive.org/web/201201101242 ... gaver.html Og det står faktisk "dobbeltbind med ekstrasider", men det har jeg visst ikke tenkt over den gangen.
Besvar