Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af GoogaMooga »

Nummer 9 kom mig i forkøbet, men altså, lad mig præsentere et nyt dansk tegneserieforlag, mellemgaard, med base i Odense. Det er ikke et nyt forlag som sådan, de har eksisteret som bogforlag i mange år og udgiver i snit 300 titler om året. Med speciale i krimier. Nu lægger stærkt de ud med en kvalitetstegneserie af den spanske tegner Cabanes, som vi tidligere har set på dansk, og den franske forfatter, Manchette, kendt og elsket for sine noir tegneserier med Jacques Tardi. Et særdeles stærkt kort at starte op med, og jeg ønsker Forlaget mellemgaard god vind fremover!

Billede

fra http://mellemgaard.dk/shop/100-oversat- ... 71-fatale/
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af Gimli »

Helt klart en jeg vil checke ud. Kender ikke Cabanes - men gudskelov kan google give mig en ide om "stilen" appelerer til mig.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 5. okt 2021, 20:30 Helt klart en jeg vil checke ud. Kender ikke Cabanes - men gudskelov kan google give mig en ide om "stilen" appelerer til mig.
Vi fik et par albums af ham i 80'erne, "Kridtstregen" og "Drengehjerter".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af Erling Søby »

Kridtstregen, ja - den han lavede under navnet Miguelanxo Prado og som vi fik i 1994?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 5. okt 2021, 23:26Kridtstregen, ja - den han lavede under navnet Miguelanxo Prado og som vi fik i 1994?
Det var i hans spanske periode.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 5. okt 2021, 17:35et nyt dansk tegneserieforlag
Mellemgaard er ikke et nyt dansk tegneserieforlag, det er en stærkt omdiskuteret faciliteringsvirksomhed eller et medudgiverforlag, der sprøjter hundredvis af bøger ud hvert år, som ikke finansieres af forlaget, men af dem, der vil udgive bøgerne.

https://www.tv2fyn.dk/det-fynske-bogtra ... K56CDBQwHY
https://www.berlingske.dk/kultur/forfat ... ermareridt
https://politiken.dk/kultur/boger/art69 ... re-udgives

Der er også tidligere udkommet tegneserier eller bøger om tegneserier på forlaget
https://comicwiki.dk/wiki/Kategori:Forlaget_Mellemgaard
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af GoogaMooga »

De har udgivet en enkelt tegneserie for år tilbage, den danske jazz tegneserie, Kosmo (i farver).
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af GoogaMooga »

Hvad har det med sagen at gøre, at det (også) er et medudgiverforlag? Ikke pænt at skyde med skarpt mod en konkurrent, synes jeg. Desuden er der ikke medfinansiering på deres tegneserier. Lad os i stedet glæde os over, at vi får nogle kvalitetstegneserier, som andre forlag ikke magter eller ønsker at udgive. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 6. okt 2021, 01:07 De har udgivet en enkelt tegneserie for år tilbage, den danske jazz tegneserie, Kosmo (i farver).
Du vil også finne en annen tegneserieutgivelse hvis du følger Carstens ComicWiki-link.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af GoogaMooga »

Bøgerne udgives med et mindre tilskud, men det ville da være dyrere at udgive dem selv, og meget mere besværligt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 6. okt 2021, 01:09 Hvad har det med sagen at gøre, at det (også) er et medudgiverforlag? Ikke pænt at skyde med skarpt mod en konkurrent, synes jeg. Desuden er der ikke medfinansiering på deres tegneserier. Lad os i stedet glæde os over, at vi får nogle kvalitetstegneserier, som andre forlag ikke magter eller ønsker at udgive. :)
Det er da ikke nogen konkurrent til nogen, det skulle da lige være de mange andre faciliteringsforlag og trykkerier, der tilbyder lignende tjenester. Og jeg kan da sagtens glæde mig over, at nogen udgiver albummet, men det har ikke noget at gøre med, at "andre forlag ikke magter eller ønsker at udgive". Det er bare et tilfælde. Der sidder et eller andet menneske derude, som mener, at lige præcis dét her album må og skal udgives, og så har vedkommende været med til at finansiere udgivelsen.

Jeg har ikke noget principielt imod faciliteringsforlagene, de har formentlig opfyldt tusindvis af menneskers drømme om at udgive en bog om et helt bestemt emne eller nogle private livserfaringer eller anskuelser af verden og så kunnet sælge den eller forære den til venner, bekendte og familie i form af en rigtig bog. Det er da udmærket, hvis folk vil og kan betale for det.

Prøv at besøge Mellemgaards stand på Bogforum og se bjerge af bøger om alverdens obskure emner. Det er i sig selv ganske fascinerende.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 6. okt 2021, 01:45
GoogaMooga skrev: 6. okt 2021, 01:09 Hvad har det med sagen at gøre, at det (også) er et medudgiverforlag? Ikke pænt at skyde med skarpt mod en konkurrent, synes jeg. Desuden er der ikke medfinansiering på deres tegneserier. Lad os i stedet glæde os over, at vi får nogle kvalitetstegneserier, som andre forlag ikke magter eller ønsker at udgive. :)
Det er da ikke nogen konkurrent til nogen, det skulle da lige være de mange andre faciliteringsforlag og trykkerier, der tilbyder lignende tjenester. Og jeg kan da sagtens glæde mig over, at nogen udgiver albummet, men det har ikke noget at gøre med, at "andre forlag ikke magter eller ønsker at udgive". Det er bare et tilfælde. Der sidder et eller andet menneske derude, som mener, at lige præcis dét her album må og skal udgives, og så har vedkommende været med til at finansiere udgivelsen.

Jeg har ikke noget principielt imod faciliteringsforlagene, de har formentlig opfyldt tusindvis af menneskers drømme om at udgive en bog om et helt bestemt emne eller nogle private livserfaringer eller anskuelser af verden og så kunnet sælge den eller forære den til venner, bekendte og familie i form af en rigtig bog. Det er da udmærket, hvis folk vil og kan betale for det.

Prøv at besøge Mellemgaards stand på Bogforum og se bjerge af bøger om alverdens obskure emner. Det er i sig selv ganske fascinerende.
Jeg har anbefalet mellemgaard at udgive Fatale, og jeg kan forsikre dig, at der ikke er nogen medfinansiering på den. Jeg er mildest talt skuffet over den modtagelse, vi har fået af dig her.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 6. okt 2021, 01:55Jeg har anbefalet mellemgaard at udgive Fatale, og jeg kan forsikre dig, at der ikke er nogen medfinansiering på den. Jeg er mildest talt skuffet over den modtagelse, vi har fået af dig her.
Okay, nu fremgik det ligesom ikke rigtigt af dit indlæg, at du personligt var involveret i udgivelsen. Men det er da glædeligt, hvis de påtager sig udgivelser, som ikke er finansieret af andre end dem selv. Det gør dog stadig ikke Mellemgaard til et "nyt dansk tegneserieforlag".

Hvem har oversat og tekstet albummet, hvis man må spørge? Får det samme format og kvalitet som den franske originaludgave? Er der andre udgivelser på vej, som du også har anbefalet dem, og som de har påtaget sig at udgive?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis du ellers kunne lade være med at sætte mellemgaard i dårligt lys og gav dem en chance, venter der flere overraskelser, deriblandt oldies, som andre forlag ikke magter eller ønsker at udgive.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nyt dansk tegneserieforlag: mellemgaard

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 6. okt 2021, 02:24 Hvis du ellers kunne lade være med at sætte mellemgaard i dårligt lys og gav dem en chance, venter der flere overraskelser, deriblandt oldies, som andre forlag ikke magter eller ønsker at udgive.
Okay, okay, jamen jeg ønsker jo det bedste for alle, som du ved, men samtidig er jeg også ufatteligt nysgerrig :-)

Men nu har jeg fundet svar på nogle af mine spørgsmål. Den danske udgave ef Fatale er oversat af Jens Eichler Lorenzen, åbenbart den ene af Mellemgaards to redaktører, mag.art. i litteraturvidenskab. Erfaring med anmeldelse af skønlitterære bøger. Oversætter fra dansk til engelsk og kommunikationsarbejde, ifølge Mellemgaards hjemmeside.

"Omslaggrafiker" er Simone Hollmann Pedersen, som ifølge Mellemgaards hjemmeside er mediegrafiker. Omslaget forekommer nu ellers at være helt identisk med det franske omslag, bortset fra mellemgaard-logoen.

Men altså ... hvis nu du på mere normal vis annoncerede nyheden, var det nok endt lidt anderledes: "Hurra, jeg har overtalt forlaget Mellemgaard til at udgive tegneserier på dansk, både newies og oldies, hurra, hurra, og den første er Manchettes og Cabanes' Fatale, og de betaler selv alle omkostninger!"

Bare til en anden gang, ikke?
Besvar