Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 31. okt 2021, 17:11
Mesterius skrev: 31. okt 2021, 17:02
GoogaMooga skrev: 31. okt 2021, 05:43 Det er også rigtigt, nu du siger det. Der blev foretaget sådanne ændringer. Var der ikke også noget med jøderne i Den Mystiske Stjerne? Nu kommer jeg i tvivl, om jeg skal have Klosakse '59.
Forresten, Googa, du har jo Hergé-boken fra 1983. :) Der kan du med selvsyn studere mange av endringene som ble foretatt, ikke bare i Krabben, men også i mange av de andre album.
Det er rigtigt, det er måske tilstrækkeligt. På den anden side er der noget tillokkende ved formatet, stort uden at være kæmpe-enormt, ligesom de uhåndterlige Artist's Editions (som jeg aldrig køber).
Ja, formatet (og det matte papiret) frister meg også. Og så er det jo de 8 sider med ekstramateriale som Carsten har nevnt i andre tråder.

Men forøvrig: hvis du blar gjennom Hergé-boken, kan du nok også få svar på dine spørsmål her i tråden om andre albums endringer. F. eks. mener jeg at endringene i Den mystiske stjerne omtales der.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg må ta' et kig. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af PhilipG »

Så fik jeg brugt 249,-

Og er 80 års udgaven pengene værd? Mjah:

Ekstramaterialet er da fint og for- og bagside er lækker. Men når nu man indsætter en lækkerbidsken som et foto af Hergés første manuskript, skrevet sirligt med blæk, havde det været passende at oversætte til dansk.

Og det større format? Hell no: Hvis man troede det kom bare i nærheden af de store udgaver af Enhjørningen og Rackham, så glem det - tegningerne har PRÆCIS samme størrelse som i de almindelige udgaver, så det ekstra store format er kun gået til at gøre de hvide rammer endnu bredere:-(

Nå, i det mindste er historien god. Men det vidste jeg nu godt i forvejen:-)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hm. Hm.

Jeg kunne godt tænke mig alle Tintin'erne i den der store lækre Krystalkugler og Rachamstørrelse.

Altså.


Noget andet, og dog i samme boldgade.

I samme størrelse som de to ovennævnte, kom der i Frankrig (eller var det Belgien) også en Lukcy Luke (måske endda flere). Kommer de mon også her i landet?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af GoogaMooga »

Pass.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

PhilipG skrev: 30. nov 2021, 17:31Og det større format? Hell no: Hvis man troede det kom bare i nærheden af de store udgaver af Enhjørningen og Rackham, så glem det - tegningerne har PRÆCIS samme størrelse som i de almindelige udgaver, så det ekstra store format er kun gået til at gøre de hvide rammer endnu bredere:-(
Er dét virkelig sant? :S Det er da veldig, veldig skuffende. Jeg hadde ventet at tegningene i hvert fall skulle forstørres på samme måte som formatet i de ekstraordinære Splint-album osv.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Antaeus »

PhilipG skrev: 30. nov 2021, 17:31 Så fik jeg brugt 249,-

Og er 80 års udgaven pengene værd? Mjah:

Ekstramaterialet er da fint og for- og bagside er lækker. Men når nu man indsætter en lækkerbidsken som et foto af Hergés første manuskript, skrevet sirligt med blæk, havde det været passende at oversætte til dansk.

Og det større format? Hell no: Hvis man troede det kom bare i nærheden af de store udgaver af Enhjørningen og Rackham, så glem det - tegningerne har PRÆCIS samme størrelse som i de almindelige udgaver, så det ekstra store format er kun gået til at gøre de hvide rammer endnu bredere:-(

Nå, i det mindste er historien god. Men det vidste jeg nu godt i forvejen:-)
Så det større format er slet ikke større format, når vi taler selve tegneserien.
Det er ret ærgerligt at man ikke har gjort mere ud af albummet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Jakobsen »

Antaeus skrev: 1. dec 2021, 18:23
PhilipG skrev: 30. nov 2021, 17:31 Så fik jeg brugt 249,-

Og er 80 års udgaven pengene værd? Mjah:

Ekstramaterialet er da fint og for- og bagside er lækker. Men når nu man indsætter en lækkerbidsken som et foto af Hergés første manuskript, skrevet sirligt med blæk, havde det været passende at oversætte til dansk.

Og det større format? Hell no: Hvis man troede det kom bare i nærheden af de store udgaver af Enhjørningen og Rackham, så glem det - tegningerne har PRÆCIS samme størrelse som i de almindelige udgaver, så det ekstra store format er kun gået til at gøre de hvide rammer endnu bredere:-(

Nå, i det mindste er historien god. Men det vidste jeg nu godt i forvejen:-)
Så det større format er slet ikke større format, når vi taler selve tegneserien.
Det er ret ærgerligt at man ikke har gjort mere ud af albummet.
Er det rigtig? - er trykket ikke større end normal? - man får bare mere papir for pengene - Carsten Søndergaard - er det rigtigt? :o
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev: 3. dec 2021, 18:30Er det rigtig? - er trykket ikke større end normal? - man får bare mere papir for pengene - Carsten Søndergaard - er det rigtigt? :o
Jeg skulle også gjerne ha hørt fra Carsten om dette. Det virker så absurd at Krabben utgis i samme fine format som de ekstraordinære album med Splint og Lucky Luke, og så utnyttes ikke det større sidearealet i det hele tatt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 3. dec 2021, 20:40Jeg skulle også gjerne ha hørt fra Carsten om dette. Det virker så absurd at Krabben utgis i samme fine format som de ekstraordinære album med Splint og Lucky Luke, og så utnyttes ikke det større sidearealet i det hele tatt.
Jeg forstår det, men jeg har været lige så overrasket og chokeret over, at siderne ikke var forstørret i forhold til det større format, men har samme størrelse som i de almindelige udgaver. Der er bare mere blankt papir. Det var ikke noget, hverken Casterman eller Moulinsart havde tilkendegivet på forhånd. Så jeg fandt først selv ud af det, da jeg fik det færdige album i hånden, hvilket var samtidig med udgivelsen.

I det hele taget er udgivelsen endt med at være lidt af et mareridt. Først måtte vi diskutere længe med Moulinsart om, hvordan særligt teksten i en boks om Haddocks skældsord kunne/skulle udformes på dansk og svensk i forhold til den franske tekst, som var meningsløs at oversætte som den var. Efterfølgende måtte vi diskutere længe med dem om, hvad der måtte stå på den sticker, der skulle sidde uden på albummet. Endnu mere efterfølgende blev udgivelsen stærkt forsinket, fordi trykkeriet ikke kunne skaffe pap til hardcoveromslaget.

Og da det så endelig var trykt, viste det sig dels, at klummen på siderne altså var mindre end forventet, men næsten endnu værre, at trykkeriet ved en fejl havde sat stickeren direkte på albummet og ikke uden på plastningen, som det var meningen.

Nye forhandlinger førte til en beslutning om, at albummet nu er, som det er, og at "stickeren er en del af albummet". Alternativet havde været, at oplaget helt blev afvist, og at albummet ikke blev udgivet. For et nyt oplag kunne først leveres om tre måneder, og så var gimmicken med Haddocks 80-års fødselsdag ligesom forduftet. I forvejen var det meningen, at det kun skulle være en engangsforeteelse, ikke et album som ville blive lagerført fremover.

Det må på det kraftigste frarådes, at man forsøger at tage stickeren af. Det er i bedste fald meget, meget vanskeligt og kræver varmekilder (fx hårtørrer) eller i værste fald helt umuligt og vil ødelægge overfladen på forsiden.

Konklusionen er nu, at hvis man ikke kan leve med stickeren, kan man få pengene igen, men man får ikke et eksemplar uden sticker. Hvis man har forsøgt at tage den af og i den forbindelse har skadet forsiden, kan man, hvis man vil, bytte til et nyt eksemplar (hvor man så skal lade være med at forsøge igen og lade stickeren sidde).

Sørgeligt, men sandt. Det er ikke altid morsomt at udgive Tintin.
Vedhæftede filer
Tintin-Krabben-jubilæumsudgave-forside_CMYK_med-sticker.jpeg
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Jakobsen »

Vil det sige at under oversættelsen har den danske grafiker slet ikke opdaget noget af det?

Endnu værre (ser det ud til) den belgiske/franske grafiker har heller ikke opdaget papirfolderne - vi talte om i en anden tråd - på forsiden? Trykkeriet har envidere smasket en label på bogen i stedet for plastwrappet?

Jeg kan godt forstå mareridtet - burde der ikke være penge nok i foretagenet til at ansætte nogle bedre grafikere og et bedre trykkeri - nu vil jeg sige at jeg ikke har set bogen endnu - men den bringer minder om samme udgivelse forleden af Tintin i Amerika.

Hvis man skal sælge gammel vin på nye flasker - så må man gøre det bedre, med høj kvalitet og respekt for indholdet. (specielt når man tænker på at det nærmest altsammen kunne have været reddet ved ordenlig kommunikation og en halv time mere for grafikeren)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Helt enig, Jakobsen. Og det med trykkstørrelsen er helt absurd -- hva i all verden kan Moulinsart og Casterman ha tenkt med det? Hvis albumet på toppen av alt er innpakket i plast, vil gjengse kjøpere ikke engang kunne inspisere innholdet i en bokhandel før de kjøper det -- og dermed bli dobbelt skuffet senere.
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af PhilipG »

Men bagsiden er pæn:

Tintin og Haddock, der med ryggen til og hånd i hånd forsvinder ud i ørkenen, mens de spekulerer over, hvorfor Casterman og Moulinsart i stedet for denne fjollede udgave dog ikke udgiver det stilehæfte med 'Udkast og manuskriptudkast', de viser eksistensen af i ekstramaterialet.

Og hvoraf det fremgår at historien i starten hed 'Crabe Extra' og at Hergé ikke havde indtænkt Haddock endnu.

Se DET ville fansene finde interessant!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 4. dec 2021, 01:10I det hele taget er udgivelsen endt med at være lidt af et mareridt ... bla-bla ... Sørgeligt, men sandt. Det er ikke altid morsomt at udgive Tintin.
Heldigvis er der jo altid denne udgave at falde tilbage på: :lol:

Krabben_med_de_gyldne_kløer_1_oplag[1].jpg
Krabben_med_de_gyldne_kløer_1_oplag[1].jpg (50.72 KiB) Vist 1133 gange

PhilipG skrev: 4. dec 2021, 12:43Tintin og Haddock, der med ryggen til og hånd i hånd forsvinder ud i ørkenen, mens de spekulerer over, hvorfor Casterman og Moulinsart i stedet for denne fjollede udgave dog ikke udgiver det stilehæfte med 'Udkast og manuskriptudkast', de viser eksistensen af i ekstramaterialet. Og hvoraf det fremgår at historien i starten hed 'Crabe Extra' og at Hergé ikke havde indtænkt Haddock endnu. Se DET ville fansene finde interessant!
110% enig.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev: 4. dec 2021, 02:17 Vil det sige at under oversættelsen har den danske grafiker slet ikke opdaget noget af det?
Oversettelsen er vel strengt tatt gjort for mange år siden til den nåværende standardutgaven. Så jobben her besto nok bare i å sette inn tekstfilene i de (sannsynligvis) identiske bildefilene til jubileumsutgaven.

Men det åpner jo et interessant spørsmål: Cobolt har altså ikke mulighet til å se nøyaktig hvor store sidene vil bli trykket, hvor mye marg det vil være rundt seriesidene, osv. i materialet de får tilsendt fra Casterman eller Moulinsart?
Jakobsen skrev: 4. dec 2021, 02:17Endnu værre (ser det ud til) den belgiske/franske grafiker har heller ikke opdaget papirfolderne - vi talte om i en anden tråd - på forsiden? Trykkeriet har envidere smasket en label på bogen i stedet for plastwrappet?

Jeg kan godt forstå mareridtet - burde der ikke være penge nok i foretagenet til at ansætte nogle bedre grafikere og et bedre trykkeri - nu vil jeg sige at jeg ikke har set bogen endnu - men den bringer minder om samme udgivelse forleden af Tintin i Amerika.
Av nysgjerrighet, hvilken utgivelse snakker du om her?
Besvar