Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 28. jun 2022, 00:11Bonnier Carlsens nettside[/url] har forresten en utgave listet med samme logodesign på forsiden, men her med Carlsen Comics-logo istedenfor Kartago-logo:

Billede
Det er jo vildt. Samtlige Tintinudgivelser fra Bonnier Carlsens tid står der endnu. Det må vi have sat en stopper for :!:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 28. jun 2022, 01:02
Mesterius skrev: 28. jun 2022, 00:11Bonnier Carlsens nettside[/url] har forresten en utgave listet med samme logodesign på forsiden, men her med Carlsen Comics-logo istedenfor Kartago-logo:
Det er jo vildt. Samtlige Tintinudgivelser fra Bonnier Carlsens tid står der endnu. Det må vi have sat en stopper for :!:
Jeg skal innrømme at jeg har lurt litt når jeg har observert at Bonnier Carlsen ennå lister alle Tintin- og Hergé-utgivelsene sine som om de var i trykk. Samtidig er det jo litt sjarmerende at man kan se et slikt online-arkiv over alle utgivelsene de HADDE i trykk i gamle dager. :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius, samler du alle kendte varianter af Tintin på norsk og dansk? :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 28. jun 2022, 02:01 Mesterius, samler du alle kendte varianter af Tintin på norsk og dansk? :)
Nei. Jeg har alle albumene på norsk, men langt fra alle utgaver som har kommet i Norge. I tillegg har jeg også kjøpt en del av de danske utgaver, f. eks. alle de fundamentalistiske retroutgaver (unntatt Cobolts utgave av Sovjet, som jeg har i eldre versjoner), samt en del av fargeretroene og enkelte av standardalbumene. Men det er stadig flere album jeg ikke har i én dansk utgave engang.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 28. jun 2022, 00:45
Mesterius skrev: 28. jun 2022, 00:25 Ellers KUNNE jo Cobolt brukt løsningen Egmont Norge fant med Asterix album 38: bare sleng den resterende juvelen ut til høyre et sted. :D
Eller genbruge lidt af designet fra den gamle udgave:
CastafioresjuvelermOO.jpg
CastafioresjuvelermOO.jpg (74.52 KiB) Vist 1096 gange
Fint filnavn på dette bilde. ;)

Ja, Semic valgte også denne løsningen da de utga den første (og så langt eneste) regulære norske albumutgave av Castafiores juveler i 1990. Og nå ser jeg at logoen på deres utgave er identisk med den gamle svenske utgaven fra Carlsen. Så her var det selvsagt samarbeid og samtrykk.

Norsk:
Billede

Svensk:
Billede

Men likevel ser disse designene kanskje litt vel... gjennomførte ut. Symmetrien med en juvel på hver side har jo en ganske god dekorativ effekt. Mens mitt utkast gjør det litt tydeligere at den fulle tittel skal leses som Castafiores juveler o. :)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 27. jun 2022, 01:24”Krabben med de gyldne klosakse” bringer titlen i overensstemmelse med, at det netop er den yderste, klippende del af krabbens forreste lemmer, opiumssmuglerne bærer i en guldkæde om halsen, ikke hele kloen.
Det er en ny forklaring, jeg ikke har hørt tidligere, når Carsten har skullet forsvare den fjollede beslutning om at ændre den danske titel fra den kendte, mundrette til den nye, mere tekniske. Og den er let at skyde ned: Klosaksen/kloen på en krabbe består jo netop af det yderste led af krabbens forben, både på Omar ben Salaads smykke og når man får dem serveret. Altså hvad der svarer til hånden på et menneske. Resten kaldes et ben, eller arm om man vil. Så den nye titel præciserer ikke noget.

IMG.jpg
krabbeklo.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af GoogaMooga »

Kald den hvad I vil, men når jeg ser den, tænker jeg saks.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 28. jun 2022, 11:37
Carsten Søndergaard skrev: 27. jun 2022, 01:24”Krabben med de gyldne klosakse” bringer titlen i overensstemmelse med, at det netop er den yderste, klippende del af krabbens forreste lemmer, opiumssmuglerne bærer i en guldkæde om halsen, ikke hele kloen.
Det er en ny forklaring, jeg ikke har hørt tidligere, når Carsten har skullet forsvare den fjollede beslutning om at ændre den danske titel fra den kendte, mundrette til den nye, mere tekniske. Og den er let at skyde ned: Klosaksen/kloen på en krabbe består jo netop af det yderste led af krabbens forben, både på Omar ben Salaads smykke og når man får dem serveret. Altså hvad der svarer til hånden på et menneske. Resten kaldes et ben, eller arm om man vil. Så den nye titel præciserer ikke noget.
Jeg må innrømme at jeg tenkte noe av det samme da jeg leste Carstens forklaring. Samtidig følte jeg meg ikke bevandret nok i krabbefysiognomi til å debattere hva som definerer en krabbeklo versus en krabbeklosaks... men det du sier her er ganske nøyaktig det jeg også trodde.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af benadikt »

Frank Madsen skrev: 28. jun 2022, 11:37... når Carsten har skullet forsvare den fjollede beslutning om at ændre den danske titel fra den kendte, mundrette til den nye, mere tekniske
Den "nye" titel er fra 1955.
Vedhæftede filer
Klosakse_Kong_Kylie.jpg
Klosakse_Kong_Kylie.jpg (41.13 KiB) Vist 1061 gange
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Frank Madsen »

benadikt skrev: 28. jun 2022, 14:12
Frank Madsen skrev: 28. jun 2022, 11:37... når Carsten har skullet forsvare den fjollede beslutning om at ændre den danske titel fra den kendte, mundrette til den nye, mere tekniske
Den "nye" titel er fra 1955.
:roll:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 28. jun 2022, 11:37Klosaksen/kloen på en krabbe består jo netop af det yderste led af krabbens forben, både på Omar ben Salaads smykke og når man får dem serveret. Altså hvad der svarer til hånden på et menneske. Resten kaldes et ben, eller arm om man vil. Så den nye titel præciserer ikke noget.
De kaldes ikke ben eller arme, men lemmer. Og de forreste led på krabbens to forreste lemmer er det, der udgør en klosaks. De forreste lemmer i deres helhed udgør en krabbeklo, i flertal krabbekløer. De otte bagerste er ganglemmer. Men det yderste led på en krabbeklo kaldes en klosaks. Og det er dette yderste led, der hænger om Omar ben Salaads hals. Det er tydeligvis netop det, Hergé har tegnet, ikke hele kløer.

Klosaks er også et langt mere dramatisk ord end bare kløer. Masser af dyr har kløer, få har klosakse. Man må antage, at Hergé har villet have titlen til at fremstå så dramatisk som muligt.

Alene på lex.dk står der "klo" 0 gange, "kløer" 2 gange, men "klosaks" 5 gange.
https://denstoredanske.lex.dk/krabber

Naturhistorisk Museum har "klo" 0 gange, "kløer" 0 gange, men "klosaks" 2 gange.
https://www.naturhistoriskmuseum.dk/vid ... randkrabbe

Wikipedia har "klo" 0 gange, "kløer" 0 gange, men "klosaks" 1 gang.
https://da.wikipedia.org/wiki/Krabber

Krabbekløer er dem, man koger og spiser. De findes ikke i Hergés historie. Klosakse er dem, man bruger til at true med (og tiltrække hunner med). Det er lige noget for en opiumssmugler, og derfor findes de i Hergés historie.

Men tak for at holde debatten kørende, nu snart på 20. år :lol:
Vedhæftede filer
Krabbe.jpeg
Krabbeklo.jpeg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 29. jun 2022, 01:01De kaldes ikke ben eller arme, men lemmer.
Af tegneseriefolk, måske, men på Naturhistorisk Museum Aarhus' webside om almindelig strandkrabbe står der "ben" ikke mindre end 5 gange. Naturporten, Dansk Skaldyrcenter osv. ligeså. Men lad os bare helt uvidenskabeligt enes om at kalde dem lemmer, hvis vi så også kan blive enige om at kalde klosakse for kløer. :lol:

Og selvfølgelig findes der krabbekløer i Hergés tegneserie, i massevis endda – både på forsiden og indeni:

22ec822d-f5e0-40f7-9875-8ffed36c9143.jpg
Carsten Søndergaard skrev: 29. jun 2022, 01:01Men tak for at holde debatten kørende, nu snart på 20. år :lol:
Det er os, der takker. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 29. jun 2022, 14:04
Carsten Søndergaard skrev: 29. jun 2022, 01:01De kaldes ikke ben eller arme, men lemmer.
Af tegneseriefolk, måske, men på Naturhistorisk Museum Aarhus' webside om almindelig strandkrabbe står der "ben" ikke mindre end 5 gange. Naturporten, Dansk Skaldyrcenter osv. ligeså. Men lad os bare helt uvidenskabeligt enes om at kalde dem lemmer, hvis vi så også kan blive enige om at kalde klosakse for kløer. :lol:

Og selvfølgelig findes der krabbekløer i Hergés tegneserie, i massevis endda – både på forsiden og indeni:
Ellers er vel det franske begrepet "pinces de crabe" rett og slett det som på engelsk betyr "crab claws", og på dansk "krabbekløer"? Det får jeg i hvert fall inntrykk av når jeg sjekker uttrykket på diverse språksider. Så jeg får ikke inntrykk av at Hergé i sin tittel "Le Crabe aux pinces d'or" har hatt lyst til å spesifisere at det dreier seg om klosaksene til en krabbe (altså ulikt klørne), når "pinces de crabe" er hvordan man sier "krabbekløer" på fransk.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 29. jun 2022, 15:20Det får jeg i hvert fall inntrykk av når jeg sjekker uttrykket på diverse språksider.
Tillad mig at anbefale egentlige ordbøger frem for algoritmebaserede netordbøger, der naturligt nok i dette tilfælde vil henvise til det mest almindelige, nemlig at folk godt kan lide at spise krabbekød fra krabbekløer, som netop ikke er det, vi søger en forklaring på.

Her fx Wiktionnaire og Politikens fransk-dansk ordbog ;-)
Vedhæftede filer
PinceWiktionnaire.jpeg
PincePolitikensFranskordbog.jpeg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 30. jun 2022, 02:26
Mesterius skrev: 29. jun 2022, 15:20Det får jeg i hvert fall inntrykk av når jeg sjekker uttrykket på diverse språksider.
Tillad mig at anbefale egentlige ordbøger frem for algoritmebaserede netordbøger, der naturligt nok i dette tilfælde vil henvise til det mest almindelige, nemlig at folk godt kan lide at spise krabbekød fra krabbekløer, som netop ikke er det, vi søger en forklaring på.

Her fx Wiktionnaire og Politikens fransk-dansk ordbog ;-)
Hmmm. Men den fjerde betydning av "pince" i Politikens ordbok som du viser her er jo nettopp "klo (på skaldyr)", og ikke "klosaks (på skaldyr)".

Det er jo ingen som debatterer at ordet" pince" i utgangspunktet betyr "saks". Det vi tenker på, er hva som er den naturlige måte å oversette "pince de crabe" på.
Besvar