Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Jakobsen »

Erling Søby skrev: 7. jul 2022, 19:00 Det var da godt nok et bittert indlæg mod Carsten, du der bragte, Jakobsen!

Jeg har ikke blandet mig i denne tråd i øvrigt og som rimelig neutral iagttager må jeg sige, at vi læser Carstens indlæg helt forskelligt. Jeg kan simpelthen ikke genkende dem fra din beskrivelse.
Ja, og det beklager jeg også - men jeg orker ikke blive skudt alt det i skoene, som jeg bliver beskrevet. "Jakobsen mener" "Jakobsen mener tydeligvis" osv... Sorry - til alle I andre. Jeg er vildt fan af Tintin og alt det der hører med og enormt glad for min samling. Bedste jeg ejer - og har haft mange af tegningerne mellem hænderne til udstillinger osv. Bare så brand ærgeligt at det altid ender med en Jeg VIL have ret debat. :cry:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 11:06Så i stedet for at anvende den perfekte indscanning af originalen, som vi nu ved findes, skulle Casterman simpelthen med vilje have valgt at scanne forsiden ind igen fra et vandskadet eksemplar, så man fik de "charmerende" skygger fra det bulede omslag med? Og at fjerne disse skygger i Photoshop ville angiveligt være både "upassende" og "en slags falsum" , fordi Hergés værk er helligt – også selv om skyggerne jo strengt taget ikke hører med til hans værk. Men HVIS man virkelig HAR scannet forsiden fra et gammelt, bulet album, må man jo alligevel have besluttet, at i hvert fald TITLEN var det okay at fjerne i Photoshop (selv om titlen faktisk ER en del af Hergés sakrosante værk), for jeg går ud fra, at det var den franske og ikke den danske titel, der stod på det bulede eksemplar, Castermans erfarne grafiker scannede forsiden fra?

Meget mystisk.
Du lægger mig en masse ord i munden, som jeg ikke har sagt. Jeg taler om, at man filosofisk kan diskutere, hvad der ville være det bedste/mest rigtige, fordi der uden tvivl ville være forskellige opfattelser af det. Jeg taler ikke om noget sakralt.

Men nu har jeg gravet i sagen, og den er, at kun den originale FARVELÆGNING eksisterer. Det er den, der er gengivet i Hergé, chronologie d'une oeuvre, jf. dit billede ovenfor. Også gengivet i den danske udgave Hergés liv og værk, bind 2, side 85.

Til venstre ser man farvelægningen. Til højre ser man en scanning af siden fra et gammelt album for at vise, hvordan den så ud i den trykte udgave sammen med den sorte streg. Den ser præcis magen til ud i Reporteren Tintins oplevelser: Krabben med de gyldne klosakse – fundamentalistisk retroudgave i sort-hvid. Når jeg ved, at det er en scanning fra et gammelt album, skyldes det, at man tydeligt kan se det på den fil, der er brugt både til Hergés liv og værk og den fundamentalistiske udgave af Krabben. Den er bare beskåret i begge tilfælde.

Hvor kommer så den "bulede" / "vandskadede" udgave fra? Den eksister ikke i fysisk form, men er en bearbejdet udgave af filen fra Hergés liv og værk / den fundamentalistiske Krabben. Der er repareret nogle småfejl i det originale tryk, og så er "bulerne" lagt på som en effekt. Himlen er uden tvivl lagt på som en kunstig flade, selv om der, som Mesterius også er inde på, ikke var nogen titel at fjerne.

Så kan man synes, at DET er et forkert, dårligt, håbløst valg. Om det så er en filosofisk diskussion eller ej. Selv synes jeg som sagt, det er et udmærket valg. Som jeg før har nævnt, må jubilæumsalbummet betragtes som en folkeudgave i en festlig anledning, ikke som en feinschmeckerudgave. Feinschmeckerne har jo allerede "originalen" i de former, den nu findes - farvelægningen i Hergés liv og værk, og scanningen af et gammel album i både Hergés liv og værk og den fundamentalistiske Krabben.

Og HVIS Moulinsart virkelig skulle være håbløse til scanning og farvebearbejdelse - eller at træffe valg - hvordan i alverden skulle Hergé, chronologie d'une oeuvre så nogen sinde være blevet til med tusindsvis af perfekte scanninger af gamle originaler, dokumenter og tryk?
Vedhæftede filer
Krabbe_farvelægning.jpeg
Krabbe_scan_af_gammelt_album.jpeg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Andrebyboer skrev: 7. jul 2022, 11:59 Carsten, jeg forstår ikke helt din insistens på at Moulinsart/Casterman ikke rett og slett kan ha gjort feil, eller ha gjort en jobb som ikke når toppkvalitet. Feil fra forlaget skjer da til stadighet.
Klart, alle kan begå fejl. Men det er ikke fejl, der er tale om her, det er bevidste valg.
Andrebyboer skrev: 7. jul 2022, 11:59Og du har jo selv gått inn på konflikten mellom Moulinsart (som jeg leser nå skal døpes om til "Tintin imaginatio" :roll: ) og Casterman som forhindrer visse fremgangsmåter og i teorien kan ha tvunget frem en dårligere løsning.
Jo, men det er fuldstændig teoretisk. De er begge to 100 % fikseret på, at alt skal være i topkvalitet.
Andrebyboer skrev: 7. jul 2022, 11:59Uansett begrunnelsen må man vel kunne kritisere resultatet.
Det er klart, man må til hver en tid kritisere, at de træffer forkerte valg, og at man selv ville have foretrukket andre valg.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 19:42
Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 11:06Så i stedet for at anvende den perfekte indscanning af originalen, som vi nu ved findes, skulle Casterman simpelthen med vilje have valgt at scanne forsiden ind igen fra et vandskadet eksemplar, så man fik de "charmerende" skygger fra det bulede omslag med? Og at fjerne disse skygger i Photoshop ville angiveligt være både "upassende" og "en slags falsum" , fordi Hergés værk er helligt – også selv om skyggerne jo strengt taget ikke hører med til hans værk. Men HVIS man virkelig HAR scannet forsiden fra et gammelt, bulet album, må man jo alligevel have besluttet, at i hvert fald TITLEN var det okay at fjerne i Photoshop (selv om titlen faktisk ER en del af Hergés sakrosante værk), for jeg går ud fra, at det var den franske og ikke den danske titel, der stod på det bulede eksemplar, Castermans erfarne grafiker scannede forsiden fra?

Meget mystisk.
Du lægger mig en masse ord i munden, som jeg ikke har sagt.
Hvilke?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 19:42Du lægger mig en masse ord i munden, som jeg ikke har sagt. Jeg taler om, at man filosofisk kan diskutere, hvad der ville være det bedste/mest rigtige, fordi der uden tvivl ville være forskellige opfattelser af det. Jeg taler ikke om noget sakralt.
Det er der vist ingen af os, der gør. Jeg skrev "sakrosant" som en henvisning til de mange gange, du har nævnt, at ingen på ændre på Hergés værk efter hans død. Men det er så sket her som en billig effekt, utroligt nok.
Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 19:42 Og HVIS Moulinsart virkelig skulle være håbløse til scanning og farvebearbejdelse - eller at træffe valg - hvordan i alverden skulle Hergé, chronologie d'une oeuvre så nogen sinde være blevet til med tusindsvis af perfekte scanninger af gamle originaler, dokumenter og tryk?
Det ved jeg ikke. Jeg har ikke påstået, at Moulinsart skulle være håbløs til scanning og farvebearbejdelse. Tværtimod foreslog jeg da, at Castermans grafiker havde brugt Moulinsarts scanning i stedet for den bulede, når nu den findes og alligevel ikke er blevet væk.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 20:55
Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 19:42Du lægger mig en masse ord i munden, som jeg ikke har sagt.
Hvilke?
Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 11:06at fjerne disse skygger i Photoshop ville angiveligt være både "upassende"
Det var et spørgsmål, ikke en konstatering: "ville det så være passende at photoshoppe den"
Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 11:06og "en slags falsum"
Du henter ordet falsum fra en anden kommentar, der ikke handlede om Krabben-forsiden, men generelt om retroudgaverne, der "under alle omstændigheder være en slags falsum"
Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 11:06fordi Hergés værk er helligt
Det er ikke noget, jeg har sagt, og det er heller ikke noget, jeg mener.
Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 11:06Hergés sakrosante værk)
Heller ikke noget, jeg har sagt, eller noget, jeg mener.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 21:09Jeg skrev "sakrosant" som en henvisning til de mange gange, du har nævnt, at ingen på ændre på Hergés værk efter hans død. Men det er så sket her som en billig effekt, utroligt nok.
Ja, man må sige, at det er nyt, at der således ret åbenlyst ændres lidt ved mesterens værk. Men tider skifter, og sæder mildnes, selv hos Moulinsart. Og det er heller ikke sådan, at det aldrig er sket. Der findes for eksempel et antal fritlagte figurtegninger, som er skåret ud af ruder i albummene, og som - efter nærmere godkendelse - må vises i forskellige sammenhænge. Moulinsart har mest kørt strategien om, at ingen må røre ved mesterens værk for at bekæmpe Casterman, ikke mindst omkring Rascar Capac-albummene, hvor Hergés tekst af Nick Rodwell blev registreret som en del af mesterens værk, og derfor ikke måtte oversættes. Men det mener han ikke længere, efter at han malede sig selv op i et hjørne med piratudgaven af den sort-hvide Tintin i Amerika i farver.
Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 21:09Tværtimod foreslog jeg da, at Castermans grafiker havde brugt Moulinsarts scanning i stedet for den bulede, når nu den findes og alligevel ikke er blevet væk.
Det har de jo så også. Den er bare blevet repareret lidt og justeret lidt. Og det er altså Moulinsart, der oprindelig har scannet den og nu har bearbejdet den, ikke Casterman, bare så det er slået fast. Og det er ikke originalen, der er scannet, men et gammelt trykt eksemplar af Le Crabe aux pinces d'or.
[/quote]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 23:46
Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 20:55
Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 19:42Du lægger mig en masse ord i munden, som jeg ikke har sagt.
Hvilke?
Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 11:06at fjerne disse skygger i Photoshop ville angiveligt være både "upassende"
Det var et spørgsmål, ikke en konstatering: "ville det så være passende at photoshoppe den"
Her er citatet i sin fulde længde. Jeg opfattede det som et retorisk spørgsmål, som du derefter skyder ned:
Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 23:46Og hvis den er det, ville det så være passende at photoshoppe den, så den ikke længere så bulet ud? Personligt synes jeg, det er ret charmerende, at den ser lidt bedaget og slidt ud.

Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 23:46
Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 11:06fordi Hergés værk er helligt
Det er ikke noget, jeg har sagt, og det er heller ikke noget, jeg mener.
Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 11:06Hergés sakrosante værk)
Heller ikke noget, jeg har sagt, eller noget, jeg mener.
Nej, og jeg har heller ikke hævdet, at det er noget, du har sagt og ment - men at det er noget, du har sagt, at Moulinsart mener.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 23:57
Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 21:09Jeg skrev "sakrosant" som en henvisning til de mange gange, du har nævnt, at ingen på ændre på Hergés værk efter hans død. Men det er så sket her som en billig effekt, utroligt nok.
Ja, man må sige, at det er nyt, at der således ret åbenlyst ændres lidt ved mesterens værk.
Ja, det må siges.

Det næste bliver nok Tintin med grunge-effekter. :lol:

Untitled-2 copy.jpg
Untitled-2 copy.jpg (131.43 KiB) Vist 1156 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Lad mig undskylde, hvis jeg har udtrykt mig uklart og sagt noget, som for visse læsere KUNNE opfattes som nedladende, arrogant, som mangel på respekt, som uværdigt, som retorisk uden at det var hensigten, eller som noget andre har sagt og som kunne misforstås som at jeg selv mente det. Det har naturligvis ikke været hensigten. Så det beklager jeg.

GoogaMooga spørger jævnligt, hvorfor der tales og diskuteres SÅ meget om Tintin. Det forekommer ham uproportionalt i forhold til andre gamle godbidder. Og det kan der måske godt være et eller andet om. Men det her viser vel bare. at Tintin er de stærke følelsers holdeplads, uanset at (eller netop fordi?) der ikke er udkommet nye Tintin-tegneserier i næsten 45 år.

Vi vil jo alle sammen Tintin det godt. Jeg kender i hvert fald ikke nogen, der vil ham det ondt.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Jakobsen »

Takker!
Tintin er jo den tegneserie, tror jeg, med den længste historie. - Måske lige efter Knold og Tot - med historie mener jeg også at Tintin og dermed Herge, har tydeligt taget stilling i sine historier til samtidens tendenser, som man ser afspejlet i Tintins verden. Det gør den jo så ligeledes interessant på flere punkter end andre belgiske klassikere.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Antaeus »

Tintin og Carl Barks har bare en særlig plads i mange danskeres hjerter (og sikkert også andres) så det er ikke så mærkeligt at de tit er til diskussion.
Googa nævnte en gang at Basserne / Mort Walker havde den største fangruppe (eller måske lidt anderledes formuleret), men vi har meget sjældent diskussioner omkring Basserne eller Mort Walker.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Jakobsen »

Ja, det ert faktisk lidt underligt. Mort Walker var en sjov gut - jeg fik fat i den komplette amerikanske udgave af Sam & Silo - den er jeg ret glad for
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Antaeus »

Personligt tror jeg ikke på at Basserne kan matche Tintin og Barks på fans (og slet ikke på den opmærksomhed der er omkring dem), men det er dog et af de få hæfter, der stadig kommer i Danmark og har kommet i mange år så der er ganske givet en stor gruppe der synes om Basserne. Men som sagt så er Basserne eller Mort Walker ikke ret tit oppe i de danske forum/facebookgrupper jeg kender, så de gør ikke det store væsen af sig. Måske de bare mest er læsere og ikke så entusiastiske og samlertyper som vi ser inden for Tintin og Barks (rent gæt).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Forskellen på Hergé og Carl Barks på den ene side og Mort Walker på den anden side er vel først og fremmest, at Hergé og Barks lavede episke tegneserier, mens Walker "bare" lavede humor. Sjov humor, ganske vist, i en årrække, og som havde mange fans, men uden ret meget andet på hjerte end at underholde.

Så det er lidt svært at tale ret meget om Mort Walkers og Bassernes kunstneriske input, udvikling, ambitioner og fortælletekniske talent. I modsætning til Hergé og Barks, men også andre "humortegnere" som Charles Schulz og Bill Watterson, der også begge havde mere på hjerte end Mort Walker ud over at være humorister.

Det er også svært at få hold på Walkers "værk", fordi det ikke rigtig er et defineret værk, som Hergés og Carl Barks' er det. Man kan nogenlunde registrere de (få) tilfælde, hvor fx Bob De Moor havde indflydelse på Hergés arbejde, eller hvor fx Daan Jippes udfoldede ubrugte manuskripter og idéer af Barks - eller hvor Don Rosa har bygget videre på dem. Mere problematisk (og mindre interessant) at forsøge at afkode, hvem der arbejdede bag kulisserne hos Walker, præcis hvornår hans sønner overtog og i hvilket omfang og den slags.

Dertil kommer, at det er ret uinteressant at diskutere nye genudgivelser i forhold til originale udgivelser, den tekniske kvalitet og udførelse og gengivelse af fx farvelægning, ændringer og justering af oprindelige versioner (som man gør med Hergé og Barks), simpelthen fordi de ikke findes i overskuelig og registrerbar form for Walkers vedkommende og først og fremmest "bare" var avisstriber - i modsætning til Hergé og Barks. For eksempel findes der ingen samlet udgivelse af Basserne i USA, det gør der så ganske vist i et vist omfang i Skandinavien, men det har jo aldrig været noget, der har haft samme gennemslagskraft som fx Hergé eller Barks (eller Watterson), som er verdensomspændende fænomener.

Det har noget med de ting at gøre. Tror jeg. Men da et interessant spørgsmål.
Besvar