Smadrede intégraler

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

Med nyheden om Bruno Brazil bliver listen af smadrede intégraler lige lidt længere:

Smølferne
Natacha
Blueberry
Bob Morane
Bruno Brazil

Der er en lillebitte chance for, at Smølferne udkommer med det sidste bind af Peyo, så kan resten bedre undværes dér. Natacha bind 4 ligeså, da de første tre bind nu genoptrykkes. Blueberry har den krøllede side, som til nød kan spises. Bob Morane og Bruno Brazil er straks sværere, og pludselig giver Vance Samlet mindre mening, for vi er nu langt fra målet. Alt af Vance på dansk kommer ikke til at ske.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af LarsChristiansen »

– Det er i hvert fald ærgerlig læsning! ... Meeen at inddrage "Vance Samlet"-serien i denne sammenhæng er måske ikke helt rimeligt; Altså - at der er fejl i nogle album, gør vel trods alt ikke andre dårligere. :wink:
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Erling Søby »

Det er på enhver måde latterligt og absurd at tale om "smadrede" integraler:
- Smølferne er bare ufuldstændig.
- Natascha bliver forhåbentlig komplet med tiden. Hvis det er de to ombyttede opslag, der refereres til: Det hele er der, og der kom et rettelsesblad, så lev med det eller spring hele integralen over.
- Den såkaldt krøllede side i Blueberry: En lille fold, man højst ser når lyset falder skråt ind. Bindet bliver sikkert genoptrykt, når 1. oplag er udsolgt. Så "smadret" ... hold nu op.
- Bob Morane er også bare ufuldstændig. Vær glad for det der kom, eller vent på at der kommer en fuldstændig integrale. Og god fornøjelse med at vente. Husk at trække vejret.
- Bruno Brazil er lidt mere ærgerligt, men der kommer ihvertfald et rettelsesblad, så det dog er fuldstændigt på den ene eller anden måde. Så igen: Lev med det eller spring sidste bind over.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Erling Søby »

Der er også Jerry Spring med de to ens forsider. Det var så lige dér jeg stod af og fravalgte serien.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af The Elder »

Måske lidt Obelix agtigt: "de er skøre, de samlere" ????
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

LarsChristiansen skrev: 8. nov 2021, 09:55 – Det er i hvert fald ærgerlig læsning! ... Meeen at inddrage "Vance Samlet"-serien i denne sammenhæng er måske ikke helt rimeligt; Altså - at der er fejl i nogle album, gør vel trods alt ikke andre dårligere. :wink:
Det var jo så heller ikke det, jeg skrev, vel? I tilfælde af så graverende fejl burde forlagene (især de store) trykke om og tage smækket. Jeg vil i hvert fald prøve for egen regning at genoptrykke et lille oplag af Jerry 3 med korrekt forside, nu den bliver nævnt.
Senest rettet af GoogaMooga 8. nov 2021, 13:25, rettet i alt 2 gange.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 8. nov 2021, 10:34 Det er på enhver måde latterligt og absurd at tale om "smadrede" integraler:
- Smølferne er bare ufuldstændig.
- Natascha bliver forhåbentlig komplet med tiden. Hvis det er de to ombyttede opslag, der refereres til: Det hele er der, og der kom et rettelsesblad, så lev med det eller spring hele integralen over.
- Den såkaldt krøllede side i Blueberry: En lille fold, man højst ser når lyset falder skråt ind. Bindet bliver sikkert genoptrykt, når 1. oplag er udsolgt. Så "smadret" ... hold nu op.
- Bob Morane er også bare ufuldstændig. Vær glad for det der kom, eller vent på at der kommer en fuldstændig integrale. Og god fornøjelse med at vente. Husk at trække vejret.
- Bruno Brazil er lidt mere ærgerligt, men der kommer ihvertfald et rettelsesblad, så det dog er fuldstændigt på den ene eller anden måde. Så igen: Lev med det eller spring sidste bind over.
Overhovedet ikke latterligt, Erling, men jeg er jo vant til, at du opponerer mod alt hvad jeg skriver. Det var helt bevidst, at jeg valgte ordet "smadrede" om så graverende fejl.
  • Hvis vi ikke kan få det tredie bind af Peyo, hvad fanden skal vi så med de to første? Ergo, smadret.
    Natacha, nej, jeg gemmer de første tre, håber på genoptryk af bind 4, og kører den så hjem derefter.
    Blueberry folden, jeg skrev jo, at den var til at spise. Så ikke smadret.
    Bob Morane - du ved udmærket godt, at der ikke kommer mere Bob på dansk nu.
    Bruno Brazil - jeg gider ikke flere rettelsesblade, det er nok med siden i Hergé bogen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Erling Søby »

Jeg deler ikke dit negative syn på danske integraler. Tværtimod er jeg glad for, at vi får så meget og kan godt acceptere at nogle serier ikke kan fuldføres eller indeholder småfejl. Men lad os bare være enige om at være uenige derom.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Mogens »

Enhver har ret til sin egen mening, men jeg ville aldrig påstå, at de nævnte serier var smadrede på grund af de ærgerlige fejl, der er sket. Jeg er alligevel ret imponeret over specielt Cobolts udgivelser med Natacha, Smølferne og Blueberry, som jeg på ingen måde har fortrudt at have købt og som holder et tårnhøjt niveau i både ekstramateriale, papirvalg og farver, foruden historierne, som det hele jo handler om.

Man kan altid diskutere eller prøve på at definere, hvornår en serie er blevet smadret og hvad der får bægeret til at flyde over. Jeg kan også ærgre mig over slåfejl, farvevalg, fonte og foldede eller manglende sider, men jeg har bare erkendt, at mennesker laver fejl og at jeg stadig får en god læseoplevelse ud af mine indkøb, selvom de ikke er perfekte, for når alt kommer til alt, så er jeg heldigvis heller ikke perfekt. :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har ikke nævnt noget om slåfejl og fonte, det er under bagatelgrænsen. Når de store fejl sker for tit, mister i hvert fald jeg noget af tilliden og lysten. Jeg kan umuligt være den eneste, der dropper en intégrale-serie når en graverende fejl melder sig. Det kan bide sig selv i halen, således at de penge man sparer ved ikke at trykke om, mistes på lang sigt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Mogens »

Jeg påstod heller ikke, at du nævnte slåfejl og fonte. Det skrev jeg for at lægge op til en diskussion om, hvor grænsen går. Som jeg skrev i tråden om Bruno Brazil, har fonten langt større betydning for mig, fordi det er anstrengende at læse teksten, hvis skriftstørrelsen er for lille. Det skaber ikke et normalt flow ved læsningen, hvis man hele tiden skal koncentrere sig om, hvad der står. Og nej, jeg er ikke stærkt nærsynet, men jeg er blevet gammel og nærtagende (hø). :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ville nok knurre, hvis Comic Sans blev brugt, eller hvis der manglede hele ord. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 8. nov 2021, 13:17I tilfælde af så graverende fejl burde forlagene (især de store) trykke om og tage smækket.
Men "smækket" vil jo desværre slå tilbage mod dig og andre interessenter, hvis man rent faktisk skulle erstatte oplag med den slags fejl med et nyt oplag. Det koster et sted mellem 30.000 og 60.000 kroner at trykke et samlebind, alt efter omfang, format, papirkvalitet, oplagsstørrelse osv., ud over værdien af den tid, det vil være nødvendigt at investere, og ud over de afledte omkostninger til returnering og destruktion af det fejlbehæftede oplag, distribution af det nye oplag osv.

Og hvordan skulle det rent praktisk foregå, når samlebindet allerede har været i handelen? Selv hvis man helt teoretisk kunne vide, hvem der har købt eksemplarerne, ville det kræve et enormt logistisk apparat at erstatte eksemplarerne, som ville koste formuer.

I den sidste ende ender man med at smide 100.000 kroner eller mere ud ad vinduet. Det kan ikke undgå at forsinke nye udgivelser betydeligt, eller at man helt opgiver dem. Så det kan blive et valg mellem pest eller kolera.

Beklagelige er den slags fejl naturligvis, og alle - både producenterne og læserne - er selvfølgelig kede af det. Men fejl sker, selv om alle gør deres bedste. De her nævnte fejl er såmænd næppe de sidste.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Mogens »

Var det ikke Zoom, som formåede at mangle hele talebobler i en eller anden udgivelse (evt. Allan Falk)? Det lægger op til interaktiv læsning, hvor man selv skal forfatte, hvad der skal stå. :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 8. nov 2021, 23:34Jeg kan umuligt være den eneste, der dropper en intégrale-serie når en graverende fejl melder sig.
Nej, men du tilhører trods alt en minoritet, der hellere helt vil undvære en hel masse end acceptere sjældne, mindre fejl. Og hvis man skal tale om de økonomiske konsekvenser for forlaget kontra de personlige konsekvenser for enkelte læsere, bliver man bare nødt til at sige, at forlaget (om det så er et "stort forlag", hvis den slags overhovedet findes) vil vælge at se bort fra minoriteten. Bad luck, men sådan er verden, et forlag er jo ikke en social konstruktion.
Besvar