Smadrede intégraler

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 12. nov 2021, 20:27 GM:
til at vi kunne lade markedskræfterne råde ved en samlet boykot af en smadret tegneserie, som aldrig skulle have gået i handelen.
En boycot ville allerførst kræve, at der var enighed om, at en tegneserie var "smadret". Og ud fra diskussionen at dømme står du ret alene med synspunktet, at de tidligere anførte eksempler ikke er meget mere end flueknepperi. Dermed falder hele grundlagt for en boycot også væk.

Men lad os tage et eksempel, nemlig Jerry Spring 3 og 4, som blev smadret med to ens forsider. - Mener du at "vi" skulle have boycottet udgivelserne? - Og tror du selv på, at det ville have medført, at Fahrenheit ville have trykt et nyt oplag?
Det er væsentlig mere end "flueknepperi" og i den anden grøft er "smadret" også helt ude i hampen.
Men nogle af de nævnte er virkelig ærgerlige fejl.
Hvor mange album er egentlig trukket tilbage på grund af fejl og nye trykt?
Der er sikkert en del stykker, hvis vi går tilbage i tiden. Jeg kan huske Tintin i Amerika i retroudgaven med revner i papiret.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 12. nov 2021, 20:27 GM:
til at vi kunne lade markedskræfterne råde ved en samlet boykot af en smadret tegneserie, som aldrig skulle have gået i handelen.
En boycot ville allerførst kræve, at der var enighed om, at en tegneserie var "smadret". Og ud fra diskussionen at dømme står du ret alene med synspunktet, at de tidligere anførte eksempler ikke er meget mere end flueknepperi. Dermed falder hele grundlagt for en boycot også væk.

Men lad os tage et eksempel, nemlig Jerry Spring 3 og 4, som blev smadret med to ens forsider. - Mener du at "vi" skulle have boycottet udgivelserne? - Og tror du selv på, at det ville have medført, at Fahrenheit ville have trykt et nyt oplag?
Det er Jerry 3, der er ramt, ikke 4, som har den korrekte forside. Jeg er dybt ulykkelig over, det kunne ske, og jeg har da også forsøgt at få Fahrenheit til at genoptrykke. Jeg gemmer den selv indtil videre, men jeg har den franske til at stå lige ved siden af på hylden. Det er bestemt ikke flueknepperi, når en side mangler, to sider er byttet om, eller et bind får en forkert forside. Men da jeg kun har en mindre aktie i det projekt, kan jeg intet gøre. Jeg venter på, at kontrakten udløber, så jeg kan genoptrykke bind 3 i et mindre oplag med den korrekte forside. Jeg har fået tilsagn fra et forlag, alene kan jeg intet stille op.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

For øvrigt, Erling, sagde du ikke at du fravalgte Jerry efter bind 3 fadæsen? Så er du jo ikke et hak bedre end jeg selv er.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Erling Søby »

Vi kommer ikke til at blive enige om hvad der flueknepperi og ikke. Den diskussion tror jeg ikke vi kan vride mere ud af.

Du svarede ikke på mine spørgsmål: Men lad os tage et eksempel, nemlig Jerry Spring 3 og 4, som blev smadret med to ens forsider. - Mener du at "vi" skulle have boycottet udgivelserne? - Og tror du selv på, at det ville have medført, at Fahrenheit ville have trykt et nyt oplag?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 12. nov 2021, 21:15 Vi kommer ikke til at blive enige om hvad der flueknepperi og ikke. Den diskussion tror jeg ikke vi kan vride mere ud af.

Du svarede ikke på mine spørgsmål: Men lad os tage et eksempel, nemlig Jerry Spring 3 og 4, som blev smadret med to ens forsider. - Mener du at "vi" skulle have boycottet udgivelserne? - Og tror du selv på, at det ville have medført, at Fahrenheit ville have trykt et nyt oplag?
Jeg har svaret dig. Jerry 3 blev smadret, men indholdet er fejlfrit. Jerry 4 er overhovedet ikke smadret ligegyldigt hvor meget du insisterer derpå.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

Lad os tage de tre eksempler, der kunne fordre et omtryk eller i det mindste et 2. oplag:

Natacha bind 5 - ombyttede sider
Bruno Brazil bind 4 - manglende side
Jerry Spring bind 3 - forkert forside

Af de tre ovennævnte eksempler er Bruno Brazil værst, dernæst kommer Natacha, og sidst Jerry 3, som i det mindste har et fejlfrit indhold.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Erling Søby »

Så spørger jeg kun til bind 3: Mener du at "vi" skulle have boycottet udgivelsen? - Og tror du selv på, at det ville have medført, at Fahrenheit ville have trykt et nyt oplag?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 12. nov 2021, 21:24 Så spørger jeg kun til bind 3: Mener du at "vi" skulle have boycottet udgivelsen? - Og tror du selv på, at det ville have medført, at Fahrenheit ville have trykt et nyt oplag?
Ingen kommentarer, conflict of interest. Men hvis det nogensinde lykkes mig at genoptrykke med den rigtige forside, vil jeg blive glad, hvis du ikke køber den.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Erling Søby »

Jeg er naturligvis ikke overrasket over din ulyst til at svare.

Jeg har givet udtryk for min holdning til Jerry Spring før. Og jeg kan love dig, at det ikke er en serie jeg nogensinde kommer til at købe. Og selv hvis det var, så ville jeg aldrig købe et 2. oplag blot for en anden forside.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 12. nov 2021, 21:37 Jeg er naturligvis ikke overrasket over din ulyst til at svare.

Jeg har givet udtryk for min holdning til Jerry Spring før. Og jeg kan love dig, at det ikke er en serie jeg nogensinde kommer til at købe. Og selv hvis det var, så ville jeg aldrig købe et 2. oplag blot for en anden forside.
Nyd dine indlægssedler.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 12. nov 2021, 21:38
Erling Søby skrev: 12. nov 2021, 21:37 Jeg er naturligvis ikke overrasket over din ulyst til at svare.

Jeg har givet udtryk for min holdning til Jerry Spring før. Og jeg kan love dig, at det ikke er en serie jeg nogensinde kommer til at købe. Og selv hvis det var, så ville jeg aldrig købe et 2. oplag blot for en anden forside.
Nyd dine indlægssedler.
En seddel med den rette forside til Jerry Spring 3 kunne jo også vært noe. :D Så kunne leserne som ønsket det, klistre den oppå den smadrede forside.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 12. nov 2021, 21:58
En seddel med den rette forside til Jerry Spring 3 kunne jo også vært noe. :D Så kunne leserne som ønsket det, klistre den oppå den smadrede forside.
Jeg har fået at vide, at man faktisk kan få bundet om. Men så er det jo ikke en officiel udgivelse længere, så alt eller intet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Erling Søby »

Nyd dine indlægssedler.
Og nyd du at vente... og vente... og vente... og vente...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 12. nov 2021, 22:17
Mesterius skrev: 12. nov 2021, 21:58
En seddel med den rette forside til Jerry Spring 3 kunne jo også vært noe. :D Så kunne leserne som ønsket det, klistre den oppå den smadrede forside.
Jeg har fået at vide, at man faktisk kan få bundet om. Men så er det jo ikke en officiel udgivelse længere, så alt eller intet.
Men å få bundet om må vel være kostbart for leseren. En offisiell seddel trykket av forlaget og sendt til alle interesserte som har kjøpt boken ville være noe annet.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Smadrede intégraler

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 12. nov 2021, 20:49Hvor mange album er egentlig trukket tilbage på grund af fejl og nye trykt?
Der er sikkert en del stykker, hvis vi går tilbage i tiden. Jeg kan huske Tintin i Amerika i retroudgaven med revner i papiret.
Det er jo svært at vide, for det kommer jo så ikke nødvendigvis til offentlighedens kendskab. Men f.eks. blev hele oplaget af "Kurt Dunder i Tyrol" makuleret og trykt om, fordi farverne var rigtig dårlige på det billige offsetpapir, der oprindelig var anvendt. Det kostede sikkert Carlsen en hel del, uden at de fik kredit hos læserne for det. Omvendt burde samme forlag have bekostet en omscanning af det første "Nofret"-album, fordi de havde valgt en billig, spansk reproanstalt, der scannede hudfarver, så de fremstod armygrønne. I stedet lod man en tegnestuemedarbejder kratte ud i den blå trykfilm på 48 sider, så læserne ikke opdagede fejlen. Den fejl blev ikke rettet i 2. oplaget i 1991 (trykfilmene var jo de samme), men da vi trykte serien i "Nofret – Samlede historier" i 2018, blev serien scannet ind påny.

Og det er kun de eksempler, jeg kender til. Carsten kan sikkert nævne mange flere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar