Hvad er en euroklassiker?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Har vi talt om det før?

Måske. Men hvad er en euroklassiker, eller måske mere direkte, hvad skal dette forum rumme? Europæiske tegneserier? Is that it? Det er sådan, jeg forstår det, men jeg kan jo sagtens tage fejl.

Hvis jeg nu laver en tegneserie, og jeg gerne vil fortælle om den her, er det så det rette forum?

Jeg mener, ordet 'klassiker' rummer da noget større end bare et værk fra min hånd fx

Eller tager jeg fejl?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af GoogaMooga »

I tidernes morgen havde vi en tråd med titlen "Euroklassiker - hvad er det for en fisk?", men en søgning viser, at den er gået tabt under Den Store Flytning.

Jeg fandt på begrebet "euroklassiker", fordi jeg var træt af at skrive "fransk-belgisk klassiker", "italiensk klassiker", osv. Jeg havde brug for en mundret fællesnævner i min kampagne for at få afbrudte serier videreført, og for at få oversete klassikere introduceret på dansk. Heldigvis for mig er begrebet i vidt omfang slået an, det er blevet anerkendt af Dansk Sprognævn, og min kampagne har båret frugt.

Hvad begrebet omfatter, ligger i selve ordet. Det er selvsagt kun europæiske serier, og af ældre dato. Jeg har et skæringspunkt i 1980; det vil sige, at serien og/eller tegneren skal have debuteret før 1980. Dermed ikke sagt, at der ikke er veltegnede serier efter denne skæringsdato, der er bare færre og færre, som tiden skrider frem. En gammel serie, der er fortsat ud over denne skæringsdato, vil stadig kunne betegnes som en euroklassiker. Om nye serier, der måske er kommende klassikere, bruger jeg det almindeligt kendte begreb, "nyklassiker". 1980 er ikke statisk. Om 20, 50, eller 100 år er der nok andre, der vil diskutere og omdefinere, og det hele vil rykke sig.

Jeg er naturligvis lykkelig for, at Seriejournalen/Serieland har fået dette unikke subforum. Det gør, at Serieland adskiller sig på dette ene punkt fra ALLE andre online fora om serier i Danmark. Så jeg håber ikke, at denne tråd er en optakt til at diskutere, hvorvidt det skal lukkes.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af Gimli »

Men er tidsdimensionen og oprindelseslandet tilstrækkeligt til at benævne noget som en klassiker?

Er det ikke også en betingelse om 'holdbarhed'? (Forstået som noget i retningen af; relevant indhold i dag). Hvis vi går ind i den traditionelle 'skønlitteratur', så tænker jeg, at ikke alt der udgives (fra før udefineret dato) er en klassiker.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 8. dec 2021, 21:06 Men er tidsdimensionen og oprindelseslandet tilstrækkeligt til at benævne noget som en klassiker?

Er det ikke også en betingelse om 'holdbarhed'? (Forstået som noget i retningen af; relevant indhold i dag). Hvis vi går ind i den traditionelle 'skønlitteratur', så tænker jeg, at ikke alt der udgives (fra før udefineret dato) er en klassiker.
Korrekt, men én ting er sikkert, værket skal have en del år på bagen, hvis begrebet skal give mening.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af GoogaMooga »

Holdbarhed er et vigtigt kriterium, men ikke nutidig relevans. Da nutiden hele tiden bliver datid, kan nutiden ikke diktere, hvad der gør et værk til en klassiker. En høj standard af håndværk/kunst er det vigtigste. "Tim & Thomas" er godt håndværk, og så er det mindre interessant, om den siger en ung knøs noget i dag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. dec 2021, 21:17 Holdbarhed er et vigtigt kriterium, men ikke nutidig relevans. Da nutiden hele tiden bliver datid, kan nutiden ikke diktere, hvad der gør et værk til en klassiker. En høj standard af håndværk/kunst er det vigtigste. "Tim & Thomas" er godt håndværk, og så er det mindre interessant, om den siger en ung knøs noget i dag.
Men det er jo bare din personlige definisjon, og høyst diskuterbart. Jeg tviler på at et flertall i verden virkelig ville påstått slik du gjør at tegnehåndverk er så mye viktigere enn det innholdsmessige for å avgjøre om en tegneserie skal kunne kalles en "klassiker".
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af Erling Søby »

Den Danske Ordbogs definition af "klassiker":
Kunstnerisk eller håndværksmæssig frembringelse der regnes for at være af høj og varig kvalitet eller for at være en typisk repræsentant for en bestemt genre eller stilart.

Så en såkaldt "euroklassiker" bliver (med min tilføjelse):

Kunstnerisk eller håndværksmæssig frembringelse indenfor den europæiske tegneserie, der regnes for at være af høj og varig kvalitet eller for at være en typisk repræsentant for en bestemt genre eller stilart.

Derfra kan vi så diskutere, hvad vi mener er klassikere, men det skaber da ihvertfald ikke det kunstige og meningsløse skel mellem før og efter 1980, som nogen herinde er så glade for.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 8. dec 2021, 23:00Så en såkaldt "euroklassiker" bliver (med min tilføjelse):

Kunstnerisk eller håndværksmæssig frembringelse indenfor den europæiske tegneserie, der regnes for at være af høj og varig kvalitet eller for at være en typisk repræsentant for en bestemt genre eller stilart.
Jeg er ikke overraskende meget på linje med Erling her.
Erling Søby skrev: 8. dec 2021, 23:00... det kunstige og meningsløse skel mellem før og efter 1980, som nogen herinde er så glade for.
Er der andre end Googa, der forfægter det årstal som et objektivt mål for klassikerstatus?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af Erling Søby »

Frank:
Er der andre end Googa, der forfægter det årstal som et objektivt mål for klassikerstatus?
Nej, men han vel dog også en "nogen"...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 8. dec 2021, 23:00
Så en såkaldt "euroklassiker" bliver (med min tilføjelse):

Kunstnerisk eller håndværksmæssig frembringelse indenfor den europæiske tegneserie, der regnes for at være af høj og varig kvalitet eller for at være en typisk repræsentant for en bestemt genre eller stilart.
Med den definition må jeg sige, at Googas fokusering på tegningerne bliver lidt mere vægtigt i forhold til en 'klassiker'-status. Jeg mener; i forhold til fortællingerne kan jeg kun komme i tanke om meget få værker, som har både høj og varig kvalitet.
'Jagten' kunne være en mulighed.

Ellers skal der vurderes inden for en genre. Blueberry kunne også være berettiget som klassiker (inden for western-genren) - altså ud fra fortællingen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 9. dec 2021, 00:18
Erling Søby skrev: 8. dec 2021, 23:00
Så en såkaldt "euroklassiker" bliver (med min tilføjelse):

Kunstnerisk eller håndværksmæssig frembringelse indenfor den europæiske tegneserie, der regnes for at være af høj og varig kvalitet eller for at være en typisk repræsentant for en bestemt genre eller stilart.
Med den definition må jeg sige, at Googas fokusering på tegningerne bliver lidt mere vægtigt i forhold til en 'klassiker'-status. Jeg mener; i forhold til fortællingerne kan jeg kun komme i tanke om meget få værker, som har både høj og varig kvalitet.
'Jagten' kunne være en mulighed.

Ellers skal der vurderes inden for en genre. Blueberry kunne også være berettiget som klassiker (inden for western-genren) - altså ud fra fortællingen.
Det bliver en bette samling klassikere. Jeg tror, du sigter efter en slags kanon.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis I ellers ville læse, hvad jeg skrev, er 1980 vejledende, ikke hugget i granit. Det nytter ikke noget at give klassikerstatus til serier, der er fem minutter gamle.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 8. dec 2021, 15:21 Har vi talt om det før?
Ja, talrige gange.

Men Berti, en euroklassiker er ligesom livet.

Der er ingen mening med livet. Den må man selv indskrive.

På samme vis er der ingen mening med euroklassiker. Den må man selv indskrive.
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvad er en euroklassiker?

Indlæg af The Elder »

En euroklassiker er en tegneserie, der har været bragt i Fart og Tempo som det absolut nyeste.
Ellers gerne ældre. Jo ældre jo mere klassisk.
Hvis jeg ellers har læst debatterne rigtigt gennem tid.
"Always Look On The Bright Side of Life
Besvar