Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

God forklaring, Frank.

Thom Roep har en tilsvarende forklaring i sit forord til Gammelpot album 5, der netop handler om farvelægning og den historiske udvikling. Og hvordan fx farvelægningen af det hollandske Anders And-blad foregik i 1950'erne og 60'erne, på tilsvarende vis med masker. Og hvordan han opdagede, at farvelægningen af Gammelpot i starten skiftede voldsomt fra uge til uge, fordi Piet Wijn afleverede sine tegninger i portioner à tre sider, nemlig det føljetonafsnit der skulle bringes i næste uges Anders And-blad. Og så var det hver uge en tilfældig litograf, der fik tjansen med at farvelægge. Indtil Piet Wijn fik reproanstalten overtalt til at lade den samme medarbejder stå for det hver uge.

Også fx Franquins Splint & Co.-serier er farvelagt med masker ligesom næsten alt andet fra den tid. Indimellem, når der er en markant lyskilde, fx en lygte, har man så ofret et rasterark med lidt gradiering.

Den store undtagelse er Tintin, fordi det var Hergé, der i samarbejde med Casterman opfandt de blåtryk, man kunne håndkolorere farvelægningen på, og den metode blev brugt af Hergé fra starten. Men som Frank også er inde på, var det indtil engang i 1970'erne en dyr metode, fordi de farvelægninger skulle indscannes af scannermaskiner, og det var sindssygt dyrt. Men fra midt i 70'erne blev det mere almindeligt, fordi maskiner efterhånden blev billigere end mennesker.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af superboy »

I rødskæg nr 3 er det også brukt andre farger enn i de to første. jeg liker best fargene i de to første. I nr 3 er det dårlig valg av farger.
fra side 22 i nr 3.
rødskøg 3 (2).jpg
Fra side 27 i nr 3
rødskæg 3 s 27 (2).jpg
Slik er fargene i nr 1:
rødskæg 1 (2).jpg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Antaeus »

Ja, det ser heller ikke så godt ud.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af GoogaMooga »

Det er ikke et stort problem for mig, og i hvert fald ikke noget, Zoom kan gøre noget ved. Faktisk synes jeg, det er historisk interessant at følge, hvordan farvelægningen ændrer sig over tid. For "Rødskæg" kørte jo i mange år.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Mesterius »

Men hvordan forholder det seg egentlig med fargene i Rødskæg-samlebindene? Altså fra et historisk perspektiv.

Er alle albumene nykolorerte (om enn på forskjellige tidspunkt)? Eller er noen blitt nyfargelagt mens andre har sine originale farger?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 16. dec 2021, 17:38 Men hvordan forholder det seg egentlig med fargene i Rødskæg-samlebindene? Altså fra et historisk perspektiv.

Er alle albumene nykolorerte (om enn på forskjellige tidspunkt)? Eller er noen blitt nyfargelagt mens andre har sine originale farger?
Det må forblive gætværk. Men, hvis de var helt aktuelt nyfarvelagte, ville hvert bind være mere ensartet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 16. dec 2021, 17:53
Mesterius skrev: 16. dec 2021, 17:38 Men hvordan forholder det seg egentlig med fargene i Rødskæg-samlebindene? Altså fra et historisk perspektiv.

Er alle albumene nykolorerte (om enn på forskjellige tidspunkt)? Eller er noen blitt nyfargelagt mens andre har sine originale farger?
Det må forblive gætværk. Men, hvis de var helt aktuelt nyfarvelagte, ville hvert bind være mere ensartet.
Hvorfor "må" det forbli gjetting? Kun fordi du og jeg ikke vet det? ;)

Det er helt sikkert noen Rødskæg-lesere her på forumet som vet svaret på dette, i hvert fall for en del av albumene.

Jeg er selvsagt klar over den forskjellige fargeleggingsstilen i noen av albumene. Derfor fremla jeg hypotesen om at de også kan ha blitt nyfargelagte på forskjellige tidspunkt.

EDIT: Jeg skulle vel også ha nevnt den tredje muligheten: at alle album har sine originale førstegenerasjonsfarger. Men det føles som noen av kommentarene her i tråden hinter til at det ikke er tilfelle.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af GoogaMooga »

Det må forblive gætværk - for mit eget vedkommende. Det er ikke noget, jeg går så meget op i.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 16. dec 2021, 18:50 Det må forblive gætværk - for mit eget vedkommende. Det er ikke noget, jeg går så meget op i.
Spørsmålet er jo i hvilken grad fargeleggingen i Rødskæg-bøkene ER historisk interessant, som du var inne på i en tidligere kommentar. Det vet vi ikke med mindre vi kjenner opprinnelsen til fargeleggingen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af GoogaMooga »

Så længe alle siderne er der, i den rigtige rækkefølge, og ikke mindst med korrekt forside, så er jeg ganske tilfreds. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Antaeus »

Farvelægning er vigtig for mig.
Jeg havde gerne byttet Carl Barks Samlede Værker med en manglende side, hvis den i stedet var trykt på mat papir og i varme farver uden en masse gradienter (især de første).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 16. dec 2021, 17:38Men hvordan forholder det seg egentlig med fargene i Rødskæg-samlebindene? Altså fra et historisk perspektiv. Er alle albumene nykolorerte (om enn på forskjellige tidspunkt)? Eller er noen blitt nyfargelagt mens andre har sine originale farger?
Måske kan man finde svaret ved at sammenligne med de gamle udgaver fra Tempo og Lademann - hvis farvelægningerne er de samme, er de ikke nykolorerede. Er de ikke, må de være nyfarvelagt.

Eksemplet fra bind 1 KUNNE se ud som noget computerfarvelægning, men det er bare et gæt.

rødskæg 1 (2).jpg
rødskæg 1 (2).jpg (61.05 KiB) Vist 932 gange

Men kan vi ikke konstatere, at hvad der begyndte som en diskussion om "Rødskæg 4 i ringere kvalitet" er endt med en diskussion om smag og behag i de forskellige farvelægninger, der er anvendt undervejs i serien? Og nogle kan lide flade farver, andre kan bedre lide farver med lidt spil i - lagt på med pensel. Og det er ikke noget, Zoom kan klandres for.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 16. dec 2021, 20:58Men kan vi ikke konstatere, at hvad der begyndte som en diskussion om "Rødskæg 4 i ringere kvalitet" er endt med en diskussion om smag og behag i de forskellige farvelægninger, der er anvendt undervejs i serien? Og nogle kan lide flade farver, andre kan bedre lide farver med lidt spil i - lagt på med pensel. Og det er ikke noget, Zoom kan klandres for.
Det er jeg fullstendig enig i. Grunnen til min egen forvirring tidligere var at jeg trodde Antaeus snakket om selve trykkvaliteten i bind 4 (og det trodde vel han også). Mens det i stedet dreier seg om forskjellige stiler innen fargelegging.

Men uansett om alle albumene bruker sin originale fargelegging eller ikke, må vi jo anta at rettighetshaveren i Frankrike bestemmer hva Zoom skal trykke i bøkene sine.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 16. dec 2021, 20:58
Mesterius skrev: 16. dec 2021, 17:38Men hvordan forholder det seg egentlig med fargene i Rødskæg-samlebindene? Altså fra et historisk perspektiv. Er alle albumene nykolorerte (om enn på forskjellige tidspunkt)? Eller er noen blitt nyfargelagt mens andre har sine originale farger?
Måske kan man finde svaret ved at sammenligne med de gamle udgaver fra Tempo og Lademann - hvis farvelægningerne er de samme, er de ikke nykolorerede. Er de ikke, må de være nyfarvelagt.

Eksemplet fra bind 1 KUNNE se ud som noget computerfarvelægning, men det er bare et gæt.


rødskæg 1 (2).jpg


Men kan vi ikke konstatere, at hvad der begyndte som en diskussion om "Rødskæg 4 i ringere kvalitet" er endt med en diskussion om smag og behag i de forskellige farvelægninger, der er anvendt undervejs i serien? Og nogle kan lide flade farver, andre kan bedre lide farver med lidt spil i - lagt på med pensel. Og det er ikke noget, Zoom kan klandres for.
Zoom har trykt det de har fået fra forlaget, så nej det er ikke noget Zoom kan klandres for.
Men der er jo så et fransk forlag som har taget et valg.

En debat om hvilke farvelægninger vi bedst kan lide kunne også være interessant, især med eksempler på hvad folk synes er rigtig godt og knap så godt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Mesterius »

Men hva vil en slik "debatt" om farger føre til? Den vil jo bare vise det vi allerede vet: at folk kan ha svært ulike meninger om hva som utgjør god fargelegging.

Jeg synes det er mer interessant å se på når de forskjellige albumene er fargelagt, og å se fargeleggingen i dens historiske kontekst.
Besvar