Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvis der er masochister til stede, er her den oprindelige tråd om CBSV. Eller en af dem, der var uden tvivl flere.

Inklusive historien om, hvordan jeg næsten kom i infight med Svein Erik Søland på en båd i Frankfurt, ha ha. Det var vist nok sidste gang, jeg besøgte en af de hotelbåde, Egmontfolkene altid boede på dengang.

https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=1309
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af superboy »

Mesterius skrev: 16. dec 2021, 22:29
Tja, kanskje er det forutinntatt av meg å tenke slik. Men hvis jeg sier til deg at jeg foretrekker fargeleggingen av Carl Barks i Gladstones album fra 90-tallet fremfor gjenskapelsen av de primitive, amerikanske serieheftefargene i Fantagraphics' nye bøker, vil det forandre hva du selv mener om fargelegging av Barks?
Valget av farger i Fantas bøker er ikke bra. At jakka til Skrue har forskjellige farger osv. Men måten fargene fremvises på er flott: behagelige, duse farger. I kontrast til de altfor sterke, glorete fargene i CBSV.
Vedhæftede filer
side 1 i fanta.jpg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 17. dec 2021, 01:59 Hvis der er masochister til stede, er her den oprindelige tråd om CBSV. Eller en af dem, der var uden tvivl flere.

Inklusive historien om, hvordan jeg næsten kom i infight med Svein Erik Søland på en båd i Frankfurt, ha ha. Det var vist nok sidste gang, jeg besøgte en af de hotelbåde, Egmontfolkene altid boede på dengang.

https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=1309
Der var flere tråde.
Blandt andet den hvor vi organiserede os og Frank samlet sendte en klage fra cirka 100 personer ind til Egmont.
Og så skal man lige huske at når 100 skriver under og sender ind, så er der reelt langt flere med samme holdning.
Det er ret sjældent at folk ligefrem organiseret sender en klage ind til et forlag. Så er det fordi der er noget helt galt.
Selv om Frank sendte en samlet klage ind fra mindst 100 personer så påstår Egmont stadig, at det bare var nogle få der klagede og mener ikke der var noget i vejen med deres produkt.
Den eneste anden gang jeg lige kan komme i tanke om hvor der skete noget lignende er da Max Bjævermose skulle ændre navn til Konstantin Strøm. Henrik Rehr fik meget stort medhold, men det var en klage over noget før det skete og ikke på noget som var købt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Antaeus »

Med hensyn til Barks så kender jeg kun tre udgaver godt.
CBSV, Fantagraphics, Guldbøgerne
Jeg kan lide Fantagraphics og Guldbøgerne mht. farvelægning.
Jeg har også prøvet at tage nogle historier som går igen i alle tre bøger og sammenlignet dem og her kom jeg alle gange frem til at jeg bedst kan lide Guldbøgernes farvelægning. Guldbøgerne har en lidt mere varm farvelægning end Fantagraphics på mat papir, mens CBSV benytter kolde farver med mange gradienter på blankt papir. Jeg tog lige tre Fantagraphics bøger og bladrede igennem for at se om Joakims frakke skiftede farve, men jeg kunne ikke lige finde nogle. Og selvfølgelig skal hans frakke ikke skifte farve og lige så med andre ting. Men er det kun få gange så generer det ikke mig så meget. Det generer mig meget mere, hvis jeg ikke generelt synes om farvelægningen som i CBSV.
Selv om CBSV er skrækkelig på flere måder, så er der også mange gode ting, så jeg har dem stadig. Men det blev desværre aldrig det vi fik lovet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 17. dec 2021, 11:06Den eneste anden gang jeg lige kan komme i tanke om hvor der skete noget lignende er da Max Bjævermose skulle ændre navn til Konstantin Strøm. Henrik Rehr fik meget stort medhold, men det var en klage over noget før det skete og ikke på noget som var købt.
Og også meget nemmere for folk at forholde sig til. Opstandelsen over Konstantin Strøm blev kolporteret af mainstreammedier i enormt omfang, hvilket som en Simon Spies-agtig sideeffekt gav Tintin uvurderlig reklame. Både da kritikken haglede ned, og da Carlsen så overgav sig for folkedybets mening. Aktionen fik endda en helside i årets Blæksprutten med en tegning af Lars Andersen. Den ellers udførlige og grundige gennemhegling af CBSV var desværre ikke så let at forholde sig til for et bredere publikum.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 18. dec 2021, 00:45
Antaeus skrev: 17. dec 2021, 11:06Den eneste anden gang jeg lige kan komme i tanke om hvor der skete noget lignende er da Max Bjævermose skulle ændre navn til Konstantin Strøm. Henrik Rehr fik meget stort medhold, men det var en klage over noget før det skete og ikke på noget som var købt.
Og også meget nemmere for folk at forholde sig til. Opstandelsen over Konstantin Strøm blev kolporteret af mainstreammedier i enormt omfang, hvilket som en Simon Spies-agtig sideeffekt gav Tintin uvurderlig reklame. Både da kritikken haglede ned, og da Carlsen så overgav sig for folkedybets mening. Aktionen fik endda en helside i årets Blæksprutten med en tegning af Lars Andersen. Den ellers udførlige og grundige gennemhegling af CBSV var desværre ikke så let at forholde sig til for et bredere publikum.
Tintin bevægelsen var en succes for fans for vi fik det som vi ville have det.
Og jeg tænker også en del blev grebet af bevægelsen for det var i og for sig gratis at skrive under.
Og at det så også blev en reklame for forlaget har jeg ikke noget imod fulgte med.

CBSV var også noget andet for dem købte man på abonnement
Men at 100 skrev under er ret mange, for det var formentlig i høj grad købere som havde noget på spil, tænker jeg.
Og så tænker jeg også at der var en del som nok var enige, men ikke har taget aktion.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

superboy skrev: 17. dec 2021, 11:03Valget av farger i Fantas bøker er ikke bra. At jakka til Skrue har forskjellige farger osv. Men måten fargene fremvises på er flott: behagelige, duse farger. I kontrast til de altfor sterke, glorete fargene i CBSV.
Det grundlæggende problem er jo, at der ikke ikke findes en "ægte" eller "autoriseret" farvelægning, man kan henholde sig til. Der findes Barks' sort-hvide tegninger, så findes der den tidligste og noget lemfældigt farvelagte amerikanske bladudgave, så findes der forskellige europæiske farvelægninger fra gammel tid (fx dansk, hollandsk, italiensk, fransk) måske/måske ikke baseret på trykte amerikanske blade, så findes der forskellige farvelægninger fra nyere tid (fx Egmonts, Fantagraphics), så findes der diverse udtalelser fra Barks fra gammel tid og fra senere tid.

Så en moderne genfarvelægning vil altid indebære et kompromis og være til diskussion. Og for den enkelte læser sikkert i høj grad være et spørgsmål om smag.

Nu fik jeg lige anledning til at genlæse Matthias Wivels grundige gennemgang af farvelægningsproblematikken og Fantagraphics' holdning i hans anmeldelse af den første Fantagraphics-udgivelse på The Comics Journal i 2012. Værd at læse også i dag. Efterfølgende kom han jo i øvrigt til at skrive noter til Fantagraphics' udgaver.
https://www.tcj.com/reviews/donald-duck ... e-andes-2/

Foranlediget af Radio Rackhams aktuelle podcast om Barks' julehistorier, også interessant og underholdende. Og man får jo bare lyst til at genlæse julehistorierne, hvordan de så end er farvelagt.
https://nummer9.dk/podcast/radio-rackha ... -og-julen/
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 18. dec 2021, 00:52Tintin bevægelsen var en succes for fans for vi fik det som vi ville have det.
Og jeg tænker også en del blev grebet af bevægelsen for det var i og for sig gratis at skrive under.
Det var jo et spørgsmål om at pille ved kulturelle koder, og det er naturligvis altid risikabelt. Som hvis Egmont nu kom og sagde, at onkel Joakim ville skifte navn til onkel Skrue på dansk. Men hvis nu Max Bjævermose havde været kaldt Konstantin Strøm i alle de gamle Tintinalbum, og Carlsen så kom og ville ændre navnet til Max Bjævermose ... ja, så, havde opstandelsen været den samme. Eller hvis Joakim havde heddet Skrue i halvtreds år, og Egmont så ville ændre det til Joakim.
Antaeus skrev: 18. dec 2021, 00:52CBSV var også noget andet for dem købte man på abonnement
Men at 100 skrev under er ret mange, for det var formentlig i høj grad købere som havde noget på spil, tænker jeg.
Og så tænker jeg også at der var en del som nok var enige, men ikke har taget aktion.
Klart, der er altid mange flere end dem, der faktisk klager. I hvert fald i gamle dage forlød det fra eksperter, at 1 klager kunne ganges med 50. Så hvis 100 mennesker faktisk klagede, kunne man regne med 5000 utilfredse.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Antaeus »

Når det kommer til Barks farvelægning så hører man altid at Barks angiveligt skulle have syntes om en farvelægning af Susan Daigle-Leach og andre siger det bare var fordi at Barks var en høflig mand. CBSV havde også Susan inde over.

Men det er jo ikke Barks egen farvelægning eller instruktioner og vi som fans har jo stadig lov til at synes lige hvad vi har lyst til og følge vores personlige smag. Susans farvelægning i CBSV er i hvert fald ikke min smag.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 18. dec 2021, 01:19
Antaeus skrev: 18. dec 2021, 00:52Tintin bevægelsen var en succes for fans for vi fik det som vi ville have det.
Og jeg tænker også en del blev grebet af bevægelsen for det var i og for sig gratis at skrive under.
Det var jo et spørgsmål om at pille ved kulturelle koder, og det er naturligvis altid risikabelt. Som hvis Egmont nu kom og sagde, at onkel Joakim ville skifte navn til onkel Skrue på dansk. Men hvis nu Max Bjævermose havde været kaldt Konstantin Strøm i alle de gamle Tintinalbum, og Carlsen så kom og ville ændre navnet til Max Bjævermose ... ja, så, havde opstandelsen været den samme. Eller hvis Joakim havde heddet Skrue i halvtreds år, og Egmont så ville ændre det til Joakim.
Antaeus skrev: 18. dec 2021, 00:52CBSV var også noget andet for dem købte man på abonnement
Men at 100 skrev under er ret mange, for det var formentlig i høj grad købere som havde noget på spil, tænker jeg.
Og så tænker jeg også at der var en del som nok var enige, men ikke har taget aktion.
Klart, der er altid mange flere end dem, der faktisk klager. I hvert fald i gamle dage forlød det fra eksperter, at 1 klager kunne ganges med 50. Så hvis 100 mennesker faktisk klagede, kunne man regne med 5000 utilfredse.
Jeg er enig i ovenstående, dog er Onkel Joakim en noget vigtigere navn og person end Max Bjævermose, men som princip er jeg enig.
Om det lige er en faktor 50 man skal gange med skal jeg ikke kunne sige, men det er ganske givet højt. Lige i dette tilfælde tænker jeg dog det ville være mærkeligt hvis det var en faktor 50, idet der kun var 1800 eksemplarer og derved heller ikke flere abonnenter. Derfor finder jeg det lidt underligt hvis der skulle være 5000 "rigtig" utilfredse med CBSV.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Erling G-P »

Må tilstå at jeg anskaffede og læste CBSV uden at bekymre mig om farverne, men er heller ikke purist i den retning, og havde ikke nogen forudfattet mening om hvordan de 'burde' være. Kunne dog hurtigt konstatere at jeg langt foretrak hele præsentationen, med farver og større tegninger, når jeg sammenlignede med 'Den Store Onkel Joakim'. Nogen der ved hvilke farver denne er baseret på?

Hvad navneskift til Max Bjævermose angår, så kunne det til gengæld få mig på barrikaderne - navnet er jo ikonisk efterhånden, og så lyder 'Bjævermose' i mine ører altså også sjovere end 'Strøm' - man kan næsten høre på navnet at han må være irriterende.. :)

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Berti Stravonsky »

Max Bjævermose er eddermame et godt navn, enig.

Nu ved jeg ikke, om det KUN er mig, med Max Bjævermose forbinder jeg måske især med de der herlige hørespil, hvor Kitter, Goldenbaum og Rose storhyggede og ramlede afsted. I en grad så jeg i dag ikke kan læse Tintin, uden at have de tre fyres stemmer i ørerne.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 18. dec 2021, 17:25Max Bjævermose er eddermame et godt navn, enig.
Jeg er også enig, Max Bjævermose er et helt genialt navn. Problemet er bare, at det er det absolut eneste navn blandt samtlige omkring 350 figurnavne i Tintin, der lyder 100 % helt umiskendeligt dansk, og derfor falder det helt ved siden af samtlige andre navne i serien. Kinesere har logisk nok kinesiske navne, italienere italienske, englændere engelske, franskmænd franske, spaniere spanske osv. osv., og hvis den logik fra de 349 andre figurer skulle følges, måtte Max Bjævermose nødvendigvis være dansker. Men det er han ikke. Han går med alpehue, og hele hans familie, inklusive hans enorme børneflok, er gnistrende sorthårede.

Så kan man sige, at "Konstantin Strøm" ikke er en fuldendt løsning på det problem. Men i hvert fald "Konstantin" er langt mere internationalt og findes på talrige sprog, selv om man en del steder, fx i Frankrig, staver det med C.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 18. dec 2021, 09:43Lige i dette tilfælde tænker jeg dog det ville være mærkeligt hvis det var en faktor 50, idet der kun var 1800 eksemplarer og derved heller ikke flere abonnenter. Derfor finder jeg det lidt underligt hvis der skulle være 5000 "rigtig" utilfredse med CBSV.
Ha ha, ja, det må jeg give dig ret i. Jeg aner heller ikke, om der er noget videnskabeligt belæg for en faktor 50. Men at der er flere end dem, der reelt klager, er sikkert og vist.
Erling G-P skrev: 18. dec 2021, 17:04Kunne dog hurtigt konstatere at jeg langt foretrak hele præsentationen, med farver og større tegninger, når jeg sammenlignede med 'Den Store Onkel Joakim'. Nogen der ved hvilke farver denne er baseret på?
Farvelægningen i den stammer fra Italien.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rødskæg 4 i dårligere kvalitet

Indlæg af GoogaMooga »

Der er en eufonisk grund til, at "Max Bjævermose" er foretrukket af så mange. Det navn er ikke bare sjovt og mindeværdigt, men det ruller også bedre på tungen. "Konstantin Strøm" giver mere mening, men med dets mange modsættende stød er det mere som en "tongue twister". Omvendt kan man sige, at "Strøm" jo også er pæredansk, men idet han tager "strøm" på folk med hans enerverende personlighed, fungerer det navn på sin vis også.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar