Zoom har stoppet Rødskæg

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 10. dec 2021, 08:59 Det er jo ikke forlagene, men køberne, der er problemet. Ingen forlag stopper en serie, hvis den sælger.
Men det er jo netop her jeg undrer mig. Rødskæg er jo udsolgt, så salget i Danmark har tilsyneladende aldrig været nok til at udgive serien. Eller har zoom ikke trykt danske eksemplarer nok?
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af dernice »

Gimli skrev: 10. dec 2021, 10:18
Erling Søby skrev: 10. dec 2021, 08:59 Det er jo ikke forlagene, men køberne, der er problemet. Ingen forlag stopper en serie, hvis den sælger.
Men det er jo netop her jeg undrer mig. Rødskæg er jo udsolgt, så salget i Danmark har tilsyneladende aldrig været nok til at udgive serien. Eller har zoom ikke trykt danske eksemplarer nok?
Rødskæg er ikke udsolgt. Faraos har stadig alle samlebind, så da det er et lille oplag, har de sikkert solgte restoplaget til Faraos for ikke lagerføre en mindre serie hos DKB.

Og ja, hvis en serie sælger godt, stopper de ikke med den. Et forlag kan jo ikke leve af con-amore projekter. Det betaler hverken huslejen eller løn...
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 10. dec 2021, 10:18
Erling Søby skrev: 10. dec 2021, 08:59 Det er jo ikke forlagene, men køberne, der er problemet. Ingen forlag stopper en serie, hvis den sælger.
Men det er jo netop her jeg undrer mig. Rødskæg er jo udsolgt, så salget i Danmark har tilsyneladende aldrig været nok til at udgive serien. Eller har zoom ikke trykt danske eksemplarer nok?
Hvor har du fra at Rødskæg er udsolgt?
Zoom har fx stadig en del Rødskæg 3 på lager.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 465
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Maximum »

Det er virkeligt argeige nyheder.

Jeg kan huske da jeg ankom til DK, sa var Rodskaeg en af min favorit tegne serier, jeg elskede tegningerne med de flotte skibe.
En losning vil vaere at forhoje prisen, ikke noget man har lyst til, men sa kan dem er er (stor) fan jo i hvert fald kobe dem.
Maske er der nok folk til vil betale mere, noget Zoom masek kan overveje eller sporge pa FB?

Kedligt at de standser......
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 10. dec 2021, 09:57 Jeg tilskriver dig ikke noget, men det forekommer mig at være en helt udsigtsløs diskussion i og med, at det ikke er uvillighed fra forlagene, der er problemet. Og medmindre det bare skal være det rene jammer, så må det være rimeligt nok at jeg spørger: Hvad er så løsningen?
Det har jeg svaret på. Fan con amore eller samtryk eller noget helt tredie. Nu gik det ikke i længden med samtryk i Rødskæg's tilfælde, men det var så finnerne, der sprang fra.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af GoogaMooga »

Maximum skrev: 10. dec 2021, 13:03 Det er virkeligt argeige nyheder.

Jeg kan huske da jeg ankom til DK, sa var Rodskaeg en af min favorit tegne serier, jeg elskede tegningerne med de flotte skibe.
En losning vil vaere at forhoje prisen, ikke noget man har lyst til, men sa kan dem er er (stor) fan jo i hvert fald kobe dem.
Maske er der nok folk til vil betale mere, noget Zoom masek kan overveje eller sporge pa FB?

Kedligt at de standser......
Zoom har fastsat en smertegrænse på 399,- for samlebind. Da det er en vigtig serie for mig, ville jeg hjertensgerne betale det dobbelte, men hvor mange sådanne tosser er der mon?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 10. dec 2021, 16:36... Zoom har fastsat en smertegrænse på 399,- for samlebind...
De har sikkert deres begrundelse. Men 3 album fra Zoom med kartonomslag koster 478,50, som jeg synes ville være en mere naturlig smertegrænse for en bog, der indeholder 3 album.
GoogaMooga skrev: 10. dec 2021, 16:36... Da det er en vigtig serie for mig, ville jeg hjertensgerne betale det dobbelte, men hvor mange sådanne tosser er der mon?
798 kroner ville nok være i overkanten for mig, men jeg ville gerne give 500-600 kroner pr. bind.
Er der mon nogen mulighed for at få resten udgivet ved crowdfunding?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Mesterius »

Zoom har postet flere detaljer på Facebook. Egmont Finland vil ikke samtrykke flere bøker, men vurderer å fortsette med Rødskæg som enkeltalbum i softcover. Dette er Zoom dog ikke interesserte i.
De har spurgt om vi er interesserede i at fortsætte som enkelt album. Det er vi ikke.
De stopper som bogserie. Om de udgiver på anden vis har de ikke besluttet. Vi har sagt nej til at fortsætte som softcover enkelt album.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. dec 2021, 16:36
Maximum skrev: 10. dec 2021, 13:03 Det er virkeligt argeige nyheder.

Jeg kan huske da jeg ankom til DK, sa var Rodskaeg en af min favorit tegne serier, jeg elskede tegningerne med de flotte skibe.
En losning vil vaere at forhoje prisen, ikke noget man har lyst til, men sa kan dem er er (stor) fan jo i hvert fald kobe dem.
Maske er der nok folk til vil betale mere, noget Zoom masek kan overveje eller sporge pa FB?

Kedligt at de standser......
Zoom har fastsat en smertegrænse på 399,- for samlebind. Da det er en vigtig serie for mig, ville jeg hjertensgerne betale det dobbelte, men hvor mange sådanne tosser er der mon?
Hvordan har det seg egentlig, når det er så viktig for deg at serier som Rødskæg selger, at du ikke støtter dem med en gang bøkene kommer ut? Du nevnte nettopp i en annen tråd at du "skal have Rødskæg 4", hvilket må bety at du ikke har kjøpt bindet foreløpig. Det slår meg som ytterst selvmotsigende.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Antaeus »

Maximum skrev: 10. dec 2021, 13:03 Det er virkeligt argeige nyheder.

Jeg kan huske da jeg ankom til DK, sa var Rodskaeg en af min favorit tegne serier, jeg elskede tegningerne med de flotte skibe.
En losning vil vaere at forhoje prisen, ikke noget man har lyst til, men sa kan dem er er (stor) fan jo i hvert fald kobe dem.
Maske er der nok folk til vil betale mere, noget Zoom masek kan overveje eller sporge pa FB?

Kedligt at de standser......
Der kører en facebooktråd på Zooms side.
Højere pris er ikke en mulighed for vi taler meget højere og så vil de hellere stoppe.
Finnerne gik vist over til softcover enkelt album, men det ville Zoom ikke være med på.
De eneste muligheder jeg ser (og de er ret svage) er at finnerne igen går over til samlebind, et andet land vil være med på samtryk eller et andet forlag skulle have lyst til at tage over som samlebind eller enkelt album (men den er nok ret lille, hvis Zoom ikke kunne få det til at køre rundt).
Edit: og ja Benadikt nævner også en mulighed. Personligt vil jeg ikke i længden give 600 kr for et samlealbum som Rødskæg, men hvis det kun drejer sig om få, så kunne jeg være villig til det.

Det er super ærgerligt, det er en virkelig god serie.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 10. dec 2021, 18:49Finnerne gik vist over til softcover enkelt album, men det ville Zoom ikke være med på.
Det er ikke avgjort om serien fortsetter i Finland ennå, som du kan se på Facebook. Finnene vurderer softcoveralbum.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 10. dec 2021, 18:12
Hvordan har det seg egentlig, når det er så viktig for deg at serier som Rødskæg selger, at du ikke støtter dem med en gang bøkene kommer ut? Du nevnte nettopp i en annen tråd at du "skal have Rødskæg 4", hvilket må bety at du ikke har kjøpt bindet foreløpig. Det slår meg som ytterst selvmotsigende.
Det var dog for groft. Jeg køber skam troligt de ting, jeg kæmper for, men jeg har ikke ubegrænsede midler, og må tage tingene, som jeg får råd.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. dec 2021, 19:32
Mesterius skrev: 10. dec 2021, 18:12
Hvordan har det seg egentlig, når det er så viktig for deg at serier som Rødskæg selger, at du ikke støtter dem med en gang bøkene kommer ut? Du nevnte nettopp i en annen tråd at du "skal have Rødskæg 4", hvilket må bety at du ikke har kjøpt bindet foreløpig. Det slår meg som ytterst selvmotsigende.
Det var dog for groft. Jeg køber skam troligt de ting, jeg kæmper for, men jeg har ikke ubegrænsede midler, og må tage tingene, som jeg får råd.
Hvordan er det "for grovt"? Dette handler jo om hele fanesaken din som du konstant driver lobbyvirksomhet for.

Du kjøper "trolig" de tingene du kjemper for? Det er da en absurd ting å si. Her oppretter du tråder som "Euroklassikernes gravplads" og sørger over at serier som Rødskæg ikke blir fullført. Og så viser det seg at du faktisk selv ikke har kjøpt Rødskæg 4, en bok som har vært i handelen siden 28. august.

Du sier også at du mer enn gjerne vil betale dobbelt pris for Rødskæg, hvilket virker enda mer selvmotsigende med tanke på at du altså ikke kjøper serien når den utkommer. Hvilke signaler sender det til Zoom som utgiver?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius, normalt tager det 6-12 måneder for et album at blive udsolgt, og et forlag tager ikke stilling til en lukning før der er gået et års tid. Zoom trak stikket ud tidligt, fordi finnerne sprang fra. DET kunne jeg jo ikke vide ville ske. Ingen så det komme.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af GoogaMooga »

Men det er klart at med tre så store tab, vil jeg ændre strategi og satse mere på franske udgivelser i stedet, eller i det mindste supplere. Man kommer ikke til bunds i den fransk-belgiske tradition ved danske udgivelser alene. Det løb er kørt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar