Zoom har stoppet Rødskæg

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Erling Søby »

Zoom har ikke trukket stikket på Rødskæg pga. finnerne. De har trukket det, fordi der har været så købere, at det kun har kunnet hænge sammen med samtryk. Hvis flere havde købt, så havde samtryk slet ikke været nødvendigt. Så hvis man venter måneder eller halve år, før man køber en udgivelse, og den bliver lukket i mellemtiden pga. for få købere, så er man altså selv med til at lægge serien i graven.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. dec 2021, 20:27 Mesterius, normalt tager det 6-12 måneder for et album at blive udsolgt, og et forlag tager ikke stilling til en lukning før der er gået et års tid. Zoom trak stikket ud tidligt, fordi finnerne sprang fra. DET kunne jeg jo ikke vide ville ske. Ingen så det komme.
GoogaMooga skrev: 10. dec 2021, 20:30 Men det er klart at med tre så store tab, vil jeg ændre strategi og satse mere på franske udgivelser i stedet, eller i det mindste supplere. Man kommer ikke til bunds i den fransk-belgiske tradition ved danske udgivelser alene. Det løb er kørt.
"NU ELLER ALDRIG!" roper du til stadighet når det gjelder å støtte opp om utgivelser av euroklassikere. Men det du sier samsvarer ikke med det du gjør. Er en utgivelse virkelig så viktig for deg som du gir inntrykk av i dine kommentarer, skulle det også være naturlig for deg å støtte den så snart du har mulighet til det.

Og du har visst hele tiden at Rødskæg har slitt salgsmessig. Når finnene kom til med samtrykk, gikk det akkurat rundt nok til at Zoom kunne fortsette bokserien med forhøyet pris. Men det var aldri noen hemmelighet at serien var en av de som solgte minst, og at den trengte all den støtte den kunne få.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 10. dec 2021, 20:37 Zoom har ikke trukket stikket på Rødskæg pga. finnerne. De har trukket det, fordi der har været så købere, at det kun har kunnet hænge sammen med samtryk. Hvis flere havde købt, så havde samtryk slet ikke været nødvendigt. Så hvis man venter måneder eller halve år, før man køber en udgivelse, og den bliver lukket i mellemtiden pga. for få købere, så er man altså selv med til at lægge serien i graven.
Presis, Erling. Googas forklaringer her holder altså bare ikke.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af GoogaMooga »

Nu har jeg været i mit arkiv og opdaget, at jeg allerede HAR KØBT BIND 4. Har bare ikke fået læst den endnu. Så kan I jo håne mig endnu mere, hvis I vil. Jeg var godt klar over, at Rødskæg solgte dårligt, og havde derfor besluttet at støtte op om den tidligt.

Men hvis min lobbyvirksomhed generer jer så meget, kan jeg da bare stoppe. Så bliver der bare endnu mindre at læse her på Serieland. Jeg vil under alle omstændigheder købe mere fransk, da det hele ser ret håbløst ud herhjemme.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Erling Søby »

Jeg har det lige modsat: Det ser bedre ud end det nogensinde har gjort for europæisk tegneserie i Danmark. De bedste klassiske serier kommer i fine integraler. Og de bedste nyere serier kommer ud i hardcover og ofte i overstørrelse. Og det er præcis sådan det skal være: De bedste ting ud på dansk. Hvis man vil læse de mere obskure ting, må man læse på originalsproget.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 10. dec 2021, 21:03 Jeg har det lige modsat: Det ser bedre ud end det nogensinde har gjort for europæisk tegneserie i Danmark. De bedste klassiske serier kommer i fine integraler. Og de bedste nyere serier kommer ud i hardcover og ofte i overstørrelse. Og det er præcis sådan det skal være: De bedste ting ud på dansk. Hvis man vil læse de mere obskure ting, må man læse på originalsproget.
Godt for dig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 10. dec 2021, 11:46
Gimli skrev: 10. dec 2021, 10:18
Erling Søby skrev: 10. dec 2021, 08:59 Det er jo ikke forlagene, men køberne, der er problemet. Ingen forlag stopper en serie, hvis den sælger.
Men det er jo netop her jeg undrer mig. Rødskæg er jo udsolgt, så salget i Danmark har tilsyneladende aldrig været nok til at udgive serien. Eller har zoom ikke trykt danske eksemplarer nok?
Hvor har du fra at Rødskæg er udsolgt?
Zoom har fx stadig en del Rødskæg 3 på lager.
Ok - alle album er ikke udsolgt. Men da jeg besøgte Faraos (København) i min sommerferie, fandt jeg kun 1 album af nr. 1, ingen af nr. 2 og kun 2 album af nr. 3. Så det jeg mente med det, var at nr. 2 måtte være udsolgt. Og dermed var serien definitivt lukket for min interesse. Det koblede jeg så med, at Zoom har meldt udsolgt.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 10. dec 2021, 21:46
Antaeus skrev: 10. dec 2021, 11:46
Gimli skrev: 10. dec 2021, 10:18

Men det er jo netop her jeg undrer mig. Rødskæg er jo udsolgt, så salget i Danmark har tilsyneladende aldrig været nok til at udgive serien. Eller har zoom ikke trykt danske eksemplarer nok?
Hvor har du fra at Rødskæg er udsolgt?
Zoom har fx stadig en del Rødskæg 3 på lager.
Ok - alle album er ikke udsolgt. Men da jeg besøgte Faraos (København) i min sommerferie, fandt jeg kun 1 album af nr. 1, ingen af nr. 2 og kun 2 album af nr. 3. Så det jeg mente med det, var at nr. 2 måtte være udsolgt. Og dermed var serien definitivt lukket for min interesse. Det koblede jeg så med, at Zoom har meldt udsolgt.
Faraos har bind 2 for salg på nettet, hvis du ennå skulle være interessert i å skaffe det.
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 465
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Maximum »

Jeg syntes vi har vaerede meget blessed (velsigned pa Dansk?) med masser af genoptryk af euroklassiker.
Det er da argeligt det standser i nogle tilfaelde, men i mange, mange andre tilfaelde er der heldigvis flere der bliver trykkede.
Personligt vil jeg godt betale en del mere for at kobe resten, samt andre serier, men det er ogsa fordi man ved at der er en graense til hvor manger der udkommer.
Det kan vaere en anden udgiver vil hoppe pa, eller man laver et abbonnment for resten til hojere priser - lidt ala Carl Barks bog serien (tror jeg).
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 10. dec 2021, 21:48
Faraos har bind 2 for salg på nettet, hvis du ennå skulle være interessert i å skaffe det.
Ok - der har jeg så løbet med halv vind - beklager. Rødskæg er en serie som jeg er interesseret i, men som jeg gentagende gange har skrevet herinde - jeg er interesseret i langt mere end jeg har råd og plads til. Jeg har de 6 album med Rødskægs søn og de er ok - men ikke nok til at resten af serien bliver højeste prioritet. Beklager. Jeg tjekkede serien ud i sommers, fordi jeg ville se, hvordan beholdningen var i forhold til Bob Morane. Og der var klart flere Bob Morane til salg i Faraos end Rødskæg (på det tidspunkt). Da jeg så, at der var så få Rødskæg tænkte jeg, at den næsten måtte være udsolgt, og jeg måske burde have begyndt på den i stedet for, men altså kun indtil jeg så at der ikke var nogle af bog nr. 2.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 10. dec 2021, 21:03 Jeg har det lige modsat: Det ser bedre ud end det nogensinde har gjort for europæisk tegneserie i Danmark. De bedste klassiske serier kommer i fine integraler. Og de bedste nyere serier kommer ud i hardcover og ofte i overstørrelse. Og det er præcis sådan det skal være: De bedste ting ud på dansk. Hvis man vil læse de mere obskure ting, må man læse på originalsproget.
Jeg opplever det samme, både når det gjelder nye og gamle serier. Det er rett ut forbløffende hvor mange klassiske serier som i dag er levedyktige på det danske markedet. Ikke bare fra Zoom og Cobolt, men også mindre forlag som E-Voke og ShadowZone. At noen få serier faller igjennom når det utkommer så meget, må man bare forvente.
GoogaMooga skrev: 10. dec 2021, 20:47 Nu har jeg været i mit arkiv og opdaget, at jeg allerede HAR KØBT BIND 4. Har bare ikke fået læst den endnu. Så kan I jo håne mig endnu mere, hvis I vil. Jeg var godt klar over, at Rødskæg solgte dårligt, og havde derfor besluttet at støtte op om den tidligt.
Så flott -- da lever du jo opp til dine ord her på forumet hva Rødskæg angår. Men du kan vel dårlig klandre meg og Erling for å trekke våre slutninger basert på kommentarer du selv skrev tidligere i dag om at du ikke hadde kjøpt boken.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af Antaeus »

Jeg synes også det er en glimrende tid for tegneserier i Danmark, vi får mange gode tegneserier og herunder af de gamle klassiske europæiske og der er dukket flere forlag op.
Det er mange tegneserier vi ikke får og vi er ikke Frankrig, men jeg ser positivt på det danske marked.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har været med næsten fra starten (1972), og ja, udvalget har aldrig været bedre. Uheldigvis for mig er det ofte helt andre ting, jeg søger, og det må jeg så acceptere og tage konsekvensen deraf.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom har stoppet Rødskæg

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 10. dec 2021, 22:05
GoogaMooga skrev: 10. dec 2021, 20:47 Nu har jeg været i mit arkiv og opdaget, at jeg allerede HAR KØBT BIND 4. Har bare ikke fået læst den endnu. Så kan I jo håne mig endnu mere, hvis I vil. Jeg var godt klar over, at Rødskæg solgte dårligt, og havde derfor besluttet at støtte op om den tidligt.
Så flott -- da lever du jo opp til dine ord her på forumet hva Rødskæg angår. Men du kan vel dårlig klandre meg og Erling for å trekke våre slutninger basert på kommentarer du selv skrev tidligere i dag om at du ikke hadde kjøpt boken.
Selvfølgelig. Det hele har været en misforståelse, fordi jeg ikke har helt styr på mine ting. Normalt er der nemlig handling bag mine ord.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar