Vil Yoann og Vehlmanns Splint & Co-spinoff "Supergroom" komme på dansk?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Vil Yoann og Vehlmanns Splint & Co-spinoff "Supergroom" komme på dansk?

Indlæg af Mesterius »

Dette er noe jeg har lurt litt på i det siste. "Supergroom"-spinoffen som Yoann og Vehlmann startet opp etter at hovedserien om Splint & Co ble satt på pause (og som fikk en prolog i siste historie i "Splint & Co slår gækken løs!") er foreløpig samlet i to belgiske album, utgitt henholdsvis i 2019 og 2021. Men så langt har vi ikke hørt noe om at serien kommer på dansk. Hva er planene her?

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vil Yoann og Vehlmanns Splint & Co-spinoff "Supergroom" komme på dansk?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det største problem med serien er, at hvert album er på 88 sider, men - som det også fremgår af de viste sider - er der få ruder pr. side, og "indholdsmængden" svarer egentlig bare til et normalt 48-siders album. Men trykudgiften for et album på 88 sider er selvklart meget højere end et på 48 sider. Formatet er ganske vist en smule mindre end normalt albumformat, men det gør desværre ikke nogen mærkbar forskel. Så udsalgsprisen vil blive en del højere end for et normalt 48-siders album, hvilket vanskeligt forsvares af "indholdsmængden".

Den foreløbige status hos Cobolt er at vente, til hele serien foreligger, den bliver på tre bind. Og så overveje, hvordan den eventuelt kan udgives. Måske som en samlet bog i endnu mindre format. Men det er et lidt kedeligt projekt i det hele taget. Der kommer ikke mere end de tre bind, og Yoann og Vehlmann kommer ikke til at lave mere Splint & Co. Så ... vi må se.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Vil Yoann og Vehlmanns Splint & Co-spinoff "Supergroom" komme på dansk?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 11. dec 2021, 01:18 Det største problem med serien er, at hvert album er på 88 sider, men - som det også fremgår af de viste sider - er der få ruder pr. side, og "indholdsmængden" svarer egentlig bare til et normalt 48-siders album. Men trykudgiften for et album på 88 sider er selvklart meget højere end et på 48 sider. Formatet er ganske vist en smule mindre end normalt albumformat, men det gør desværre ikke nogen mærkbar forskel. Så udsalgsprisen vil blive en del højere end for et normalt 48-siders album, hvilket vanskeligt forsvares af "indholdsmængden".

Den foreløbige status hos Cobolt er at vente, til hele serien foreligger, den bliver på tre bind. Og så overveje, hvordan den eventuelt kan udgives. Måske som en samlet bog i endnu mindre format. Men det er et lidt kedeligt projekt i det hele taget. Der kommer ikke mere end de tre bind, og Yoann og Vehlmann kommer ikke til at lave mere Splint & Co. Så ... vi må se.
Ah, så Yoann og Vehlmann slutter med "Supergroom"? Har det muligens en sammenheng med at den klassiske hovedserien nå er overtatt av andre og skal starte opp igjen?

Ellers vet jeg ikke helt hva jeg tenker om Splint som superhelt. Men litt smånysgjerrig blir man jo, og jeg har også lurt på hvordan og om de skandinaviske forlagene tenker å gripe saken an. Egmont i Norge hadde egentlig tenkt å utgi et Supergroom-album i fjor (uten at de har utgitt korthistoriealbumet "Slår gækken løs!"), men droppet det til fordel for flere ekstraordinære album. Jeg har mine tvil om at de vil vende tilbake til "Supergroom".
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vil Yoann og Vehlmanns Splint & Co-spinoff "Supergroom" komme på dansk?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 11. dec 2021, 01:40Ah, så Yoann og Vehlmann slutter med "Supergroom"? Har det muligens en sammenheng med at den klassiske hovedserien nå er overtatt av andre og skal starte opp igjen?
Jeg tror mere det har en sammenhæng med, at de ikke rigtig følte at de kunne komme videre med hovedserien. De syntes så det var sjovt at lave en superhelteparodi. Og så skulle det være i trade paperback-format som i USA, syntes de. Og så var det pludselig meget langt fra Splint & Co., selv om det selvfølgelig er fint og professionelt lavet. Det kan nok fungere med 88 sider til en relativt lav udsalgspris på fransk, men ikke i et lille oplag på dansk eller norsk. Man må antage at Dupuis også har haft problemer med, hvordan de skulle behandle det. For eksempel kan man allerede få et samlebind af album 1-2, som koster det samme som bind 1 og 2 separat. Så det er en ulden affære.
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 466
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Vil Yoann og Vehlmanns Splint & Co-spinoff "Supergroom" komme på dansk?

Indlæg af Maximum »

Jeg er stor fan af Splint og har serien komplet som samle bind, og selv om jeg ikke syntes de nye eventyr er alle gode, har jeg dog stadigvaek trofast kobt dem.
Det samme med AA komplet, men jeg lavede en fejltagelse at kobe hele serien Stalanden uden at kunne kigge pa dem forst (pga hvor bor).
Smag og behag selvfolgige, men Stalanden er en helt anden tegneserie som super helt og jeg opgav at laese den efter et par blade - ret spild da jeg nu har fragtede dem her til FL. ;-(

Jeg har samme fornemmelse med Supergroom, og det er nok for forskelligt for mig at kobe i denne omgang.
Det skal ogsa siges jeg ikke er til super helte, men det vil nok vaere interessant til dem der er :-)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Vil Yoann og Vehlmanns Splint & Co-spinoff "Supergroom" komme på dansk?

Indlæg af Antaeus »

Maximum skrev: 11. dec 2021, 16:55 Jeg er stor fan af Splint og har serien komplet som samle bind, og selv om jeg ikke syntes de nye eventyr er alle gode, har jeg dog stadigvaek trofast kobt dem.
Det samme med AA komplet, men jeg lavede en fejltagelse at kobe hele serien Stalanden uden at kunne kigge pa dem forst (pga hvor bor).
Smag og behag selvfolgige, men Stalanden er en helt anden tegneserie som super helt og jeg opgav at laese den efter et par blade - ret spild da jeg nu har fragtede dem her til FL. ;-(

Jeg har samme fornemmelse med Supergroom, og det er nok for forskelligt for mig at kobe i denne omgang.
Det skal ogsa siges jeg ikke er til super helte, men det vil nok vaere interessant til dem der er :-)
Jeg har læst lidt superhelte som teenager og så lidt engang imellem, når jeg er stødt på noget som så interessant ud.
Men jeg har dog alligevel valgt at købe alle de store klassikere til biblioteket i form af en lang række omnibus fordi jeg synes de hører sig til i et klassisk bibliotek som mit og også fordi jeg kunne tænke mig at læse dem. Og så er de fantastisk tegnet og med dejlige varme farvelægninger.
Så jeg har Spider-man, Fantastiske 4, Shang-Chi, Uncanny X-men, Daredevel, Neal Adams Batman, Avengers, Alpha Flight, Swamp Thing, Thor, Shield samt et par mere så lige Dracula og Frakenstein fra Marvel.

Med hensyn til Stålanden så har jeg den første Jumbobog, som er fremragende, plus et par andre. Og en del Supermule af Paul Murry.
Den viste Splint & Co. er ikke en jeg kommer til at købe, men måske låne på biblioteket hvis den bliver udgivet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar