Er "Shi" godt tegnet?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har fravalgt dsse netop pga tegningerne:
From Hell, Jimmy Corrigan, Asterius Polyp
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af Erling Søby »

Det er ærlig talt en ret meningsløs debat, da det handler om smag, men hvis jeg skulle fravælge kendte og klassiske navne rent på tegningerne, ville det blive navne som Graton, Jije, Will, Tillieux, Reding, Veinberg og Tibet, der ville ryge. Dem er der så andre her på forummet, der holder af, og sådan er vi så forskellige.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af GoogaMooga »

Tre af de største fransk-belgiske tegnere lige dér.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af Erling Søby »

Men uanset hvad, så stadigvæk tegnere jeg finder hamrende uinteressante. Modsat SHI og From Hell. Og jeg har endda læst dem. Og sådan er vi så forskellige.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 21. dec 2021, 00:27
Antaeus skrev: 20. dec 2021, 22:55
Det er jeg kun delvis enig i, hvis tegningerne er grimme eller på anden måde noget man ikke vil kigge på eller fanger, så fungerer de ikke for en og så er det ligegyldigt om de formidler historien eller ej i første omgang.
Det er så der, hvor vi oplever det lidt forskelligt. (Uden at den ene måde er bedre end den anden - det afhænger jo af den enkelte). Jeg giver både tegninger og fortællingen en chance - og har på den måde fået virkelig store tegneserieoplevelse ud af det. Hvis fortællingerne var det som skulle "tænde" mig, så ville jeg aldrig læse Sin City ud over det første album. Men fordi den er tegnet så unikt og virkelig fremragende, er det en serie jeg glæder mig til at nyde gang på gang. Og hvis jeg fravalgte alle de tegneserier, hvor tegningerne ikke virker umiddelbart tiltagende, ville jeg næppe have købt (og læst); From Hell, Jimmy Corrigan, Asterious Polyp mv. Og der er tale om virkelig gode oplevelser i alle de nævnte tilfælde.
Er tegningerne der ikke så er fortællingen ligegyldig. Så kunne jeg lige så godt læse en bog. Jeg læser tegneserier for at begge skal være i orden og meget gerne mere end bare i orden.
Jeg kan dog godt nyde lækre tegninger uden at historien er i orden, men så kan tegneserien som helhed aldrig komme helt op at ringe.

Flere af de nævnte tegnere Erling nævner tegner fremragende i mine øjne.
Jeg har ikke fravalgt Shi og jeg skal nok få læst videre, men ind til nu så har den som sagt ikke RIGTIG fanget. Det er nok mest fordi jeg ikke synes historien har været så interessant. Og tager vi tegningerne så har jeg kommet ind på dem og de er gode, men jeg vil hellere kigge på tegninger fra fx Tillieux, Graton eller Will.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er en gammel traver. Man får næsten lyst til at skrive, at det er en gammel Googa-traver.

Jeg kan ikke adskille et værk i hverken tegninger eller plot. For mig hænger disse nøje sammen, og kan supplere hinanden og styrke hinanden. Selvfølgelig også det modsatte, men det sker heldigvis sjældent.

I enkelte værker kan ordene gøre tegningerne bedre, og vice verca. Billeder kan understøtte på samme måde som ord kan det.

From Hell er vistnok blevet nævnt. Jeg blev suget ind i dette værk, og det var en cocktail af både ord og billeder. Suget så meget, at jeg stadig og stædigt fastholder, at man gør sig selv en bjørnetjeneste, ved at fravælge det ene fremfor noget andet.

Ofte, endda oftest, hænger tingene sammen.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 22. dec 2021, 20:22 Det er en gammel traver. Man får næsten lyst til at skrive, at det er en gammel Googa-traver.

Jeg kan ikke adskille et værk i hverken tegninger eller plot. For mig hænger disse nøje sammen, og kan supplere hinanden og styrke hinanden. Selvfølgelig også det modsatte, men det sker heldigvis sjældent.

I enkelte værker kan ordene gøre tegningerne bedre, og vice verca. Billeder kan understøtte på samme måde som ord kan det.

From Hell er vistnok blevet nævnt. Jeg blev suget ind i dette værk, og det var en cocktail af både ord og billeder. Suget så meget, at jeg stadig og stædigt fastholder, at man gør sig selv en bjørnetjeneste, ved at fravælge det ene fremfor noget andet.

Ofte, endda oftest, hænger tingene sammen.
Ja, selvfølgelig hænger det sammen og de er en helhed. Men man kan sagtens bladre i en tegneserie og vurdere om tegningerne er gode, ok, holder eller de er for ringe til at man gider beskæftige sig mere med den tegneserie, eller det kan jeg (det er muligt der er meget få undtagelser, men så kan jeg ikke lige komme i tanke om dem).
Det jeg siger er hvis tegningerne ikke er i orden, så bliver tegneserien ikke læst, så nemt er det. For så holder tegneserien simpelthen ikke i mine øjne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af Erling Søby »

Jeg kan nu også godt finde på, at læse visse tegneserier for de gode tegninger, selvom historierne ikke er helt i top. Derimod
- som debatten også viser - er der absolut ingen enighed her, om hvad der er “gode” og “dårlige” tegninger. Og så bliver det lidt de sædvanlige påstande mod påstande.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 22. dec 2021, 21:52 Jeg kan nu også godt finde på, at læse visse tegneserier for de gode tegninger, selvom historierne ikke er helt i top. Derimod
- som debatten også viser - er der absolut ingen enighed her, om hvad der er “gode” og “dårlige” tegninger. Og så bliver det lidt de sædvanlige påstande mod påstande.
Jeg tænker ikke det er påstande mod påstande, det er smag mod smag.
Og når vi nu tager Shi, så er der vist ingen herinde der har skrevet at det er dårlige tegninger, alle er vist enige om at han kan tegne og nogle går så noget længere end dette og vi er uenige i hvor læseværdig den er, vurderet på både tegninger og historie. Og det er jo helt fint. Og der er også kommet lidt frem om hvorfor.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 22. dec 2021, 20:00

Er tegningerne der ikke så er fortællingen ligegyldig. Så kunne jeg lige så godt læse en bog. Jeg læser tegneserier for at begge skal være i orden og meget gerne mere end bare i orden.
Jeg kan dog godt nyde lækre tegninger uden at historien er i orden, men så kan tegneserien som helhed aldrig komme helt op at ringe.

Dette.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 22. dec 2021, 22:53
Antaeus skrev: 22. dec 2021, 20:00

Er tegningerne der ikke så er fortællingen ligegyldig. Så kunne jeg lige så godt læse en bog. Jeg læser tegneserier for at begge skal være i orden og meget gerne mere end bare i orden.
Jeg kan dog godt nyde lækre tegninger uden at historien er i orden, men så kan tegneserien som helhed aldrig komme helt op at ringe.

Dette.
Ikke forstået?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 22. dec 2021, 23:16
GoogaMooga skrev: 22. dec 2021, 22:53
Antaeus skrev: 22. dec 2021, 20:00

Er tegningerne der ikke så er fortællingen ligegyldig. Så kunne jeg lige så godt læse en bog. Jeg læser tegneserier for at begge skal være i orden og meget gerne mere end bare i orden.
Jeg kan dog godt nyde lækre tegninger uden at historien er i orden, men så kan tegneserien som helhed aldrig komme helt op at ringe.

Dette.
Ikke forstået?
Enig med dette udsagn.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er "Shi" godt tegnet?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 22. dec 2021, 23:17
Antaeus skrev: 22. dec 2021, 23:16
GoogaMooga skrev: 22. dec 2021, 22:53

Dette.
Ikke forstået?
Enig med dette udsagn.
Jeg tipper Googa danskifiserte det engelske "This", som i internettsjargong - hvis man skriver det som svar til en annens kommentar - nettopp betyr at man føler det samme, er enig, osv. Men "Dette" på dansk/norsk er ikke etablert som et begrep på samme måte.
Besvar