Tintin fylder 100 år den 10. januar 2029
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Indlæg: 9863
- Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
Re: Tintin fylder 100 år den 10. januar 2029
Jeg har altid undret mig over, hvor Hergé fik penge fra? Altså alt det her med at have et studio, besøge steder og den slags.
Gav det godt at være tegner dengang?
Gav det godt at være tegner dengang?
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 22999
- Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38
Re: Tintin fylder 100 år den 10. januar 2029
I hans tilfælde, ja.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7180
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Tintin fylder 100 år den 10. januar 2029
Han var jo også flittig, lige fra midten af 1920'erne. Gennem 1930'erne lavede han fire sider tegneserie om ugen, to med Tintin og to med Quick & Flupke. Mads og Mette kom også til. Dertil kom reklametegninger, bladtegninger, bogillustrationer, postkort osv.
Det første album, udgivet i 1930, solgte 10.000 eksemplarer med det samme i Belgien. I 1933 begyndte Tintin også at udkomme i Frankrig, og eftersom Tintin var populær, var det en gigantisk udvidelse af Hergés hjemmemarked. I 1940'erne begyndte ombrydningen og farvelægningen og dermed genudgivelserne af de første ni album i både Belgien og Frankrig med nye oplag og nye læsere og dermed købere til følge. Og bortset fra ganske få andre relativt populære serier havde Tintin jo markedet næsten for sig selv på den tid.
Efter krigen begyndte ugebladet Tintin at udkomme, og det blev straks en stor succes i både Belgien, Frankrig og Holland, hvilket i sig selv må have givet Hergé store indtægter hver eneste uge. Ud over at han ejede varemærket, blev han også betalt for at være kunstnerisk leder for bladet. Med bladet og seriens fortsatte ekspansive succes fulgte masser af merchandiserettigheder i alle tre lande.
Midt i 1960'erne blev der solgt 1,5 millioner eksemplarer af Tintin om året bare på fransk (hvortil kom Hergés øvrige værker). Fra sidst i 1960'erne har der uden tvivl været tale om langt flere. Dertil kom mange udenlandske udgaver af Tintin, specielt fra sidst i 1960'erne. Og i kølvandet på dem endnu flere merchandiserettigheder i forskellige lande. I dag er der solgt omkring 270 milloner eksemplarer på verdensplan.
Foruden filmrettigheder, tv-serier og hvad har vi.
Mere mærkeligt er det således ikke, at Hergé havde penge til at drive en tegnestue for. Og brug for den, så han kunne betjene sine kunder.
Og han var jo ikke kun tegner, han var også forfatter. Og forretningsmand.
Det første album, udgivet i 1930, solgte 10.000 eksemplarer med det samme i Belgien. I 1933 begyndte Tintin også at udkomme i Frankrig, og eftersom Tintin var populær, var det en gigantisk udvidelse af Hergés hjemmemarked. I 1940'erne begyndte ombrydningen og farvelægningen og dermed genudgivelserne af de første ni album i både Belgien og Frankrig med nye oplag og nye læsere og dermed købere til følge. Og bortset fra ganske få andre relativt populære serier havde Tintin jo markedet næsten for sig selv på den tid.
Efter krigen begyndte ugebladet Tintin at udkomme, og det blev straks en stor succes i både Belgien, Frankrig og Holland, hvilket i sig selv må have givet Hergé store indtægter hver eneste uge. Ud over at han ejede varemærket, blev han også betalt for at være kunstnerisk leder for bladet. Med bladet og seriens fortsatte ekspansive succes fulgte masser af merchandiserettigheder i alle tre lande.
Midt i 1960'erne blev der solgt 1,5 millioner eksemplarer af Tintin om året bare på fransk (hvortil kom Hergés øvrige værker). Fra sidst i 1960'erne har der uden tvivl været tale om langt flere. Dertil kom mange udenlandske udgaver af Tintin, specielt fra sidst i 1960'erne. Og i kølvandet på dem endnu flere merchandiserettigheder i forskellige lande. I dag er der solgt omkring 270 milloner eksemplarer på verdensplan.
Foruden filmrettigheder, tv-serier og hvad har vi.
Mere mærkeligt er det således ikke, at Hergé havde penge til at drive en tegnestue for. Og brug for den, så han kunne betjene sine kunder.
Og han var jo ikke kun tegner, han var også forfatter. Og forretningsmand.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Tintin fylder 100 år den 10. januar 2029
Ja, og det gør det vel stadig, hvis man er oppe i Hergés kaliber. Indtil slutningen af 1940erne havde han i øvrigt kun én assistent, men da han gik all in med Studio Hergé og flere ansatte, skulle der jo leveres masser af tegninger til Tintin-ugebladet, så det er vel ikke så underligt, at der var økonomi til det.Berti Stravonsky skrev: ↑1. jan 2022, 21:32Jeg har altid undret mig over, hvor Hergé fik penge fra? Altså alt det her med at have et studio, besøge steder og den slags.
Gav det godt at være tegner dengang?
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 22999
- Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38
Re: Tintin fylder 100 år den 10. januar 2029
Jeg tror, det har været mere lukrativt at være europæisk albumtegner end f.eks. amerikansk comic book tegner. Der er en grund til, at Kirby og Sekowsky m.fl. var så produktive. De blev dårligt betalt. De store penge var i avisserier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7180
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Tintin fylder 100 år den 10. januar 2029
Den store forskel er, at de europæiske serieskabere selv ejede rettighederne til deres værker, det gjorde de ikke i USA. Heller ikke til avisstriberne, før Garry Trudeau, Jim Davis og Bill Watterson fik lavet om på det.GoogaMooga skrev: ↑2. jan 2022, 01:42 Jeg tror, det har været mere lukrativt at være europæisk albumtegner end f.eks. amerikansk comic book tegner. Der er en grund til, at Kirby og Sekowsky m.fl. var så produktive. De blev dårligt betalt. De store penge var i avisserier.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 22999
- Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38
Re: Tintin fylder 100 år den 10. januar 2029
En meget væsentlig pointe. Alligevel kunne man nu godt tjene kassen, hvis éns avisserie solgte godt nok.Carsten Søndergaard skrev: ↑2. jan 2022, 21:02Den store forskel er, at de europæiske serieskabere selv ejede rettighederne til deres værker, det gjorde de ikke i USA. Heller ikke til avisstriberne, før Garry Trudeau, Jim Davis og Bill Watterson fik lavet om på det.GoogaMooga skrev: ↑2. jan 2022, 01:42 Jeg tror, det har været mere lukrativt at være europæisk albumtegner end f.eks. amerikansk comic book tegner. Der er en grund til, at Kirby og Sekowsky m.fl. var så produktive. De blev dårligt betalt. De store penge var i avisserier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Tintin fylder 100 år den 10. januar 2029
Det er ikke helt korrekt, hvad angår avisstriber. Avistegnerne har altid været tegneseriens "højadel", hvor dem, der tegnede seriehæfter, var branchens "lavadel" - det kan man læse om i Mike Barriers "Funnybooks". Honorarerne, synligheden og opmærksomheden fra læserne var meget større i avisbranchen, og faktisk VAR der meget succesfulde serieskabere, der ejede deres avisserier eller i hvert fald modtog en stor procentandel af indtægten. F.eks. delte Hal Foster og King Features bruttoindtægterne 50/50 med en garantibetaling pr. side på 150$ til Foster, hvor han før havde tegnet Tarzan til en fast betaling på 125$ pr. side uden andel i avisindtægterne. Grunden til dette var, at William Randolph Hearst ærgrede sig over at have sagt nej til Tarzan og Foster, da han oprindelig havde fået serien tilbudt i 1928 og havde svoret, at han ville have Fosters næste serie.Carsten Søndergaard skrev: ↑2. jan 2022, 21:02Den store forskel er, at de europæiske serieskabere selv ejede rettighederne til deres værker, det gjorde de ikke i USA. Heller ikke til avisstriberne, før Garry Trudeau, Jim Davis og Bill Watterson fik lavet om på det.GoogaMooga skrev: ↑2. jan 2022, 01:42Jeg tror, det har været mere lukrativt at være europæisk albumtegner end f.eks. amerikansk comic book tegner. Der er en grund til, at Kirby og Sekowsky m.fl. var så produktive. De blev dårligt betalt. De store penge var i avisserier.
På samme måde modtog Alex Raymond en stor procentdel af indtægterne fra og ejede selv rettighederne til "Rip Kirby", der fra lanceringen var den hurtigst sælgende avisserie i USA. Det skyldtes syndikatets flovhed over at have givet "Jens Lyn"-striben til en anden tegner, inden Alex Raymond vendte hjem fra krigen i 1945.
Også Walt Kelly ejede selv "Pogo"-striben.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7180
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Tintin fylder 100 år den 10. januar 2029
Glimrende detaljer, Frank, tak for dem.
Og ja, der var undtagelser, og der var uden tvivl også tilfælde, hvor visse serieskabere kunne presse citronen ganske enkelt ved at true med at gå andre steder hen. Hvilket jo også forekom blandt bladtegnere.
Også rigtigt, og altid værd at få pointeret, at avistegnerne var serieskabernes højadel til langt op i det 20. århundrede og leverede broderparten af alle tegneserier, der blev udgivet, også i hæfteform og albumform, indtil forholdet begyndte at vende til det modsatte i 1970'erne og 80'erne.
Og ja, der var undtagelser, og der var uden tvivl også tilfælde, hvor visse serieskabere kunne presse citronen ganske enkelt ved at true med at gå andre steder hen. Hvilket jo også forekom blandt bladtegnere.
Også rigtigt, og altid værd at få pointeret, at avistegnerne var serieskabernes højadel til langt op i det 20. århundrede og leverede broderparten af alle tegneserier, der blev udgivet, også i hæfteform og albumform, indtil forholdet begyndte at vende til det modsatte i 1970'erne og 80'erne.