Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af Mesterius »

Hvem skal de samtrykke med?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Nej, hvis de skulle. Det gør de jo af og til.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. jan 2022, 04:40 Nej, hvis de skulle. Det gør de jo af og til.
Jo, men det hører vel mer til unntakene. Noen få samtrykk med Egmont Norge, og ett med Egmont Finland.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 9. jan 2022, 06:49
GoogaMooga skrev: 9. jan 2022, 04:40 Nej, hvis de skulle. Det gør de jo af og til.
Jo, men det hører vel mer til unntakene. Noen få samtrykk med Egmont Norge, og ett med Egmont Finland.
Håbet er stedsegrønt. Jeg tror dog nok, den skal klare sig alligevel.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af Erling Søby »

Jeg kan godt erindre serien fra jeg var dreng, men noget stort indtryk gjorde den ikke. Og de sider man kan se på Bedetheque, er heller ikke noget der trækker. Jeg frygter at serien er (blevet) for simpel og barnlig, til at jeg vil bryde mig om den. Ligesom det er sket for mig ved nylig genlæsning af Gammelpot og Henrik & Hagbart - to andre klassiske eventyrserier for børn, som jeg ved gensynet simpelthen ikke har kunnet komme igennem.

Men nogen kendt serie er den vel ikke ligefrem her til lands, så det bliver da spændende om der er tilstrækkeligt med nostalgikere og andre interesserede, til at den kan sælge.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

I 80erne var jeg ikke så interesseret i børneserier, så jeg købte f.eks. ikke Peyo. BIG MISTAKE - nu koster de kassen. Jeg vil hellere nyde en veltegnet børneserie end en grimt tegnet graphic novel for voksne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Gammelpot har jeg dog altid fravalgt, simpelthen fordi jeg ikke kan lide eventyr af typen "og de levede lykkeligt til deres dages ende". Det eneste eventyr, der har gjort indtryk på mig, er H.C. Andersen's "Den lille pige med svovlstikkerne", men det er vel ikke engang et eventyr.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af Erling Søby »

Men nu det så heller et valg jeg opstiller - veltegnet børneserie vs. grimt tegnet grafisk roman. Det jeg taler om er genlæsning af børneklassikere, jeg var glad for som barn, men ved genlæsning i dag finder simple og ulæselige. Især ærgerligt med Henrik & Hagbart, som jeg virkelig holdt af som barn. Og jeg har stadig de første albums fra Carlsen i 1. oplag.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

"Troldom og hundekunster" - dér valgte jeg 2. oplag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Det bedste er selvfølgelig en veltegnet serie, der henvender sig til voksne, men det snævrer unægteligt feltet ind, og da det jo er tegningerne, der drager mig, samler jeg altså også på diverse børneserier, f.eks. alt af Peyo, fordi det er så forbandet godt tegnet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af Erling Søby »

GM:
Det bedste er selvfølgelig en veltegnet serie, der henvender sig til voksne, men det snævrer unægteligt feltet ind
Jeg antager, vi taler om børnetegneserier, der også henvender sig til voksne. - Der er naturligvis Tove Jansson, men jeg kan ikke lige komme på andre gode eksempler.
da det jo er tegningerne, der drager mig, samler jeg altså også på diverse børneserier, f.eks. alt af Peyo, fordi det er så forbandet godt tegnet
Peyo er da en fin tegner, men hvis historierne også betyder noget - og jeg vil også gerne vil læse historierne med et udbytte - så er det bare ikke nok for mig. Og her må jeg sige, hvis jeg skal samle kun for tegningerne, så er vi mere ovre i sådan noget som Serpieri, Gibrat, Marini eller Esad Ribic. Eller Jacobs.
Senest rettet af Erling Søby 9. jan 2022, 13:09, rettet i alt 1 gang.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 9. jan 2022, 12:19 Det bedste er selvfølgelig en veltegnet serie, der henvender sig til voksne, men det snævrer unægteligt feltet ind, og da det jo er tegningerne, der drager mig, samler jeg altså også på diverse børneserier, f.eks. alt af Peyo, fordi det er så forbandet godt tegnet.
Googa, så har du måske et bud på hans peak periode (til den anden tråd)?

Jeg er også vild med Peyo, både Henrik & Hagbart, Smølferne og Benny Bomstærk.
Den fransk/belgiske stil vi her ser (og andre der ligner) er med en meget lækker streg i mine øjne.
Og jeg er heldigvis ikke vokset fra historierne, i hvert fald ikke de jeg sidst har læst.
Peyo havde også et team omkring sig og fx har Walthery vel tegnet en hel del af Benny Bomstærk.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 9. jan 2022, 13:05 GM:
Det bedste er selvfølgelig en veltegnet serie, der henvender sig til voksne, men det snævrer unægteligt feltet ind
Jeg antager, vi taler om børnetegneserier, der også henvender sig til voksne. - Der er naturligvis Tove Jansson, men jeg kan ikke lige komme på andre gode eksempler.
da det jo er tegningerne, der drager mig, samler jeg altså også på diverse børneserier, f.eks. alt af Peyo, fordi det er så forbandet godt tegnet
Peyo er da en fin tegner, men hvis historierne også betyder noget - og jeg vil også gerne vil læse historierne med et udbytte - så er det bare ikke nok for mig. Og her må jeg sige, hvis jeg skal samle kun for tegningerne, så er vi mere ovre i sådan noget som Serpieri, Gibrat, Marini eller Esad Ribic.
Det kommer så an på hvordan vi definerer "børnetegneserier", men Carl Barks, Hergé, Franquin og Uderzo er alle gode bud.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 9. jan 2022, 13:05 GM:
Det bedste er selvfølgelig en veltegnet serie, der henvender sig til voksne, men det snævrer unægteligt feltet ind
Jeg antager, vi taler om børnetegneserier, der også henvender sig til voksne. - Der er naturligvis Tove Jansson, men jeg kan ikke lige komme på andre gode eksempler.
da det jo er tegningerne, der drager mig, samler jeg altså også på diverse børneserier, f.eks. alt af Peyo, fordi det er så forbandet godt tegnet
Peyo er da en fin tegner, men hvis historierne også betyder noget - og jeg vil også gerne vil læse historierne med et udbytte - så er det bare ikke nok for mig. Og her må jeg sige, hvis jeg skal samle kun for tegningerne, så er vi mere ovre i sådan noget som Serpieri, Gibrat, Marini eller Esad Ribic. Eller Jacobs.
Det er en ret spændende diskussion, synes jeg, at hvis man kun skulle samle for tegningerne og hvad man så valgte.
Så de du her nævner går jeg ud fra er din absolutte top blandt tegnere?
Esad Ribic skulle jeg lige slå op. De andre du nævner synes jeg er gode, Ribic er ikke min stil.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Zoom vil udgive "Doktor Pind" i 2023

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Det kommer så an på hvordan vi definerer "børnetegneserier", men Carl Barks, Hergé, Franquin og Uderzo er alle gode bud
Men så kommer vi ud en bredere definition, og det gør hele diskussionen om læsning af tegneserier, hvis publikum må siges at være børn - kun børn, ikke børn og alla andre - ret meningsløs.

Antaeus:
Så de du her nævner går jeg ud fra er din absolutte top blandt tegnere?
Nej, så nemt er det ikke. Det er nogle af de tegnere, jeg holder af for deres tegninger. Og selvom de er med på listen over mine favorittegnere, så er de ikke nødvenligvis min top 5. Eller rettere: Jacobs er. Resten ikke nødvendigvis.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar