Det koster at være perfektionist

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Det koster at være perfektionist

Indlæg af GoogaMooga »

Hej

Jeg bryder lige min tavshed for at fortælle jer, at jeg nu er i syv sind med, hvorvidt jeg skal koste på et mindre 2. oplag af "Jerry Spring" bind 3. At trykke 50 eks. vil koste mig ca. kr. 12.500 inkl. moms, og skal der genforhandles rettigheder med Dupuis, kan vi godt lægge nogle tusinde oveni. Det er mange penge, som jeg sandsynligvis aldrig tjener ind igen. Så er det, at jeg ser på min samling, og tænker på alle de dejlige ting, jeg kunne få i stedet. Jeg ville kunne gøre EC Library færdig, eller købe Marvel Masterworks, gøre "Spirit" færdig, "Space Family Robinson", Witzend kassetten fra Fanta, de gamle "Ferd'nand", ja, der er mange ting, jeg mangler.

Hvad fanden gør jeg? "Vi" mangler stadig Jerry Spring bind 5, og bind 3 vil nage mig resten af mit liv. Jeg elsker jo den serie, ellers havde jeg aldrig kastet mig ud i det vanvidsprojekt. Hvis bare jeg kunne overvinde mig selv. "Valhardi" køber jeg jo på fransk, ligeledes biografierne, som Jijé har tegnet. "Rødskæg" må jeg også købe delvist på fransk. Så det er kun "Luftens Ørne", jeg kan få i dansk oversættelse (om alt går vel), for danskerne gider bare ikke Jijé.

Måske skulle jeg bare resignere; det har jeg jo måttet gøre med så meget andet i livet. Vi lever i en uperfekt verden, og at insistere på det perfekte kan ende med at forringe min livskvalitet ganske betydeligt. Selvfølgelig ville det være dejligt med Jerry Spring komplet og fejlfri. Men så er der jo stadig "Valhardi", noget "Rødskæg", og biografierne, som jeg må eje på fransk. Det ville fanme også være dejligt at fylde nogle huller ud i samlingen.

Så jeg har to spørgsmål:

(1) Skal jeg lade bind 3 være som det er?

Billede

(2) Skal jeg skille mig af med bind 3 og beholde mit franske bind i stedet?

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af Antaeus »

Det kan kun du selv svare på.
Det kan formentlig tælles på en hånd dem der skifter bind 3 ud med et nyt, hvis nogen overhoved. Jeg ville bruge mine penge til et nyt projekt eller få købt det ind jeg mangler og vil råde dig til det samme.

Vil du virkelig bytte dit eget projekt ud som er perfekt så snart du har bladet til side 1 til fordel for et fransk hvor du kun forstår halvdelen. Hvis det var mig så ville jeg i stedet glæde mig over at mit projekt lykkedes og at uden dig ville ingen danske fans have adgang til Jerry Spring. Der er formentlig ingen andre som går op i fejlen på samme måde.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af lolsen »

Hvad der er den rigtige beslutning for dig, kan ingen fortælle dig.

Personligt havde jeg dog ladet bind 3 være som det er. Vurder evt. om det er forsiden eller indholdet der er det vigtigste for dig - vægter forsiden mere, så kan den jo udskiftes med den franske, er det indholdet, så behold den danske. Vurder også om det er vigtigere at en revideret forside til album 3, end at få både forsiden såvel som indholdet fra bind 5.

Igen, vi har alle hver vores specifikke prioriterer.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af GoogaMooga »

Gode pointer fra jer begge, tak for det.

Indholdet er vigtigst. Det er jo overhovedet grunden til, at jeg påbegyndte hele det projekt. Jeg skal bare overveje, om jeg kan nyde indholdet med den forkerte forside, eller gå over i den franske, hvor jeg kun forstår halvdelen.

Jeg tror, jeg vil vente og se tiden an. Kommer der et bind 5, vil situationen se noget anderledes ud. Så er der mere, meget mere, der taler for at trykke bind 3 om. Så giver det mere mening.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af Erling Søby »

Jeg er ikke den store Jije-læser, så jeg kan tage det roligt. Men for at tage et tilsvarende eksempel med en serie jeg holder af: Hvis Zooms Rødskæg 3 og 4 var kommet med samme forside. Det havde været ærgerligt, men ikke nok til at jeg ville købe igen. Jeg tror ikke læserne går nok op i det til at genkøbe albummet. Så det skal kun være for din egen skyld og her må du spørge dig selv som du gør: Er det så mange penge værd for dig, henset du næppe får solgt mere end nogle få eksemplarer?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 4. feb 2022, 16:58 Gode pointer fra jer begge, tak for det.

Indholdet er vigtigst. Det er jo overhovedet grunden til, at jeg påbegyndte hele det projekt. Jeg skal bare overveje, om jeg kan nyde indholdet med den forkerte forside, eller gå over i den franske, hvor jeg kun forstår halvdelen.

Jeg tror, jeg vil vente og se tiden an. Kommer der et bind 5, vil situationen se noget anderledes ud. Så er der mere, meget mere, der taler for at trykke bind 3 om. Så giver det mere mening.
Bind 5? Er ikke serien komplett i de fire bind? Det var i hvert fall mitt inntrykk.
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af Spærhage »

Altså... for mig som ægte samler betyder det lille 1-tal i kolofonen jo alt. Men... Jeg har jo faktisk enkelte 2. oplag i samlingen. Det er jo så også når der ret beset er tale om 2. udgave. Sidst jeg købte noget så usselt som et 2. oplag, tror jeg var Largo Winch nr. 3. Men her havde Lars så også lige (i et meget beskedent oplag) stoppet 6-8 ekstra sider med illustrationer mm ind.
Så det var måske en idé? Så kunne du måske nok få en lille håndfuld af os tosser til at hoppe på (igen) og dermed minimere tabet (for overskud bliver der nok næppe tale om...).
/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tavshed?
Hvad er der galt, kære?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvis vi flyver lidt tilbage til 70'erne, så skrev Erica Jong i bogen Fear of Flying dette:

When we ask for advice, we already know the answer, but wish we didn't.

Googa. Kun du kan svare på dit spørgsmål. Det ved du. Det ved jeg, du ved.

Nu er jeg jo ikke samler mere, som jeg var engang. Selvom man bestemt kan stille spørgsmål også herved. Men altså. Googa, det lyder skide usundt, det der samlertrip.

Drop da de bøger og drømme og den slags, og bevæg dig atter ud i verden. Ud i solen og varmen og favn dog alle de skønne muligheder, der er udenfor bøgernes sfære.

Svøm med delfiner. Dyk efter koraler. Knald hende den rødhårede. Drik med Bogart. Se racerløb. Be on the edge. Alt andet end at flå i tanker om en fucking skide side, cover, whatever.

Mand, du kan dø lidt senere i dag. Manden med leen kan have dit nummer i sin medbragte forpulede sorte bog, og du kan blive hakket i stumper anytime. Så lev.

Kom til Bornholm og vinterbad sammen med mig. Jeg garanterer, at du ikke ville genkende Vance eller Barks eller nogen andre, når drivisen buldrer imod dine nosser. Du har en stående invitation.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 4. feb 2022, 17:17 Så det skal kun være for din egen skyld og her må du spørge dig selv som du gør: Er det så mange penge værd for dig, henset du næppe får solgt mere end nogle få eksemplarer?
Lad mig sige det på denne måde: får vi en fejlfri 5'er, trykker jeg en 2. udgave af bind 3. Simpelthen for at få fred i sindet. Hvad er vigtigst, penge eller fred i sindet?
Senest rettet af GoogaMooga 4. feb 2022, 19:08, rettet i alt 1 gang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af GoogaMooga »

Spærhage skrev: 4. feb 2022, 17:49 Altså... for mig som ægte samler betyder det lille 1-tal i kolofonen jo alt. Men... Jeg har jo faktisk enkelte 2. oplag i samlingen. Det er jo så også når der ret beset er tale om 2. udgave. Sidst jeg købte noget så usselt som et 2. oplag, tror jeg var Largo Winch nr. 3. Men her havde Lars så også lige (i et meget beskedent oplag) stoppet 6-8 ekstra sider med illustrationer mm ind.
Så det var måske en idé? Så kunne du måske nok få en lille håndfuld af os tosser til at hoppe på (igen) og dermed minimere tabet (for overskud bliver der nok næppe tale om...).
/Spærhage
Jeg kan også bedst lide 1. oplag, men er der mange penge at spare, æder jeg et 2-tal. Og nogle gange går jeg bevidst efter 2. oplag ("Trolddom og Hundekunster"), eller ligefrem 4. oplag ("Billy the Kid"). :wink:

Men nej, kommer der en ny Jerry 3, bliver den efter Dupuis' foreskrifter.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 4. feb 2022, 18:09 Hvis vi flyver lidt tilbage til 70'erne, så skrev Erica Jong i bogen Fear of Flying dette:

When we ask for advice, we already know the answer, but wish we didn't.

Googa. Kun du kan svare på dit spørgsmål. Det ved du. Det ved jeg, du ved.

Nu er jeg jo ikke samler mere, som jeg var engang. Selvom man bestemt kan stille spørgsmål også herved. Men altså. Googa, det lyder skide usundt, det der samlertrip.

Drop da de bøger og drømme og den slags, og bevæg dig atter ud i verden. Ud i solen og varmen og favn dog alle de skønne muligheder, der er udenfor bøgernes sfære.

Svøm med delfiner. Dyk efter koraler. Knald hende den rødhårede. Drik med Bogart. Se racerløb. Be on the edge. Alt andet end at flå i tanker om en fucking skide side, cover, whatever.

Mand, du kan dø lidt senere i dag. Manden med leen kan have dit nummer i sin medbragte forpulede sorte bog, og du kan blive hakket i stumper anytime. Så lev.

Kom til Bornholm og vinterbad sammen med mig. Jeg garanterer, at du ikke ville genkende Vance eller Barks eller nogen andre, når drivisen buldrer imod dine nosser. Du har en stående invitation.
Tak for invitationen, kære ven, men jeg har haft de oplevelser, jeg skal have, og vil hellere koncentrere mig om mine samlinger i mine sidste leveår. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af Mesterius »

Mesterius skrev: 4. feb 2022, 17:41
GoogaMooga skrev: 4. feb 2022, 16:58 Gode pointer fra jer begge, tak for det.

Indholdet er vigtigst. Det er jo overhovedet grunden til, at jeg påbegyndte hele det projekt. Jeg skal bare overveje, om jeg kan nyde indholdet med den forkerte forside, eller gå over i den franske, hvor jeg kun forstår halvdelen.

Jeg tror, jeg vil vente og se tiden an. Kommer der et bind 5, vil situationen se noget anderledes ud. Så er der mere, meget mere, der taler for at trykke bind 3 om. Så giver det mere mening.
Bind 5? Er ikke serien komplett i de fire bind? Det var i hvert fall mitt inntrykk.
Nå, det finnes altså fem bind på fransk, der det siste kom i 2012. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg innbilte meg at det bare var fire bind.

Så Fahrenheit har ikke avgjort om de vil utgi bind 5 på dansk?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 4. feb 2022, 19:19
Så Fahrenheit har ikke avgjort om de vil utgi bind 5 på dansk?
Bind 5 er oversat og ligger hos Fahrenheit. Men det tager tid. Hele projektet har taget elleve år indtil videre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Det koster at være perfektionist

Indlæg af Henrik Rehr »

Her er mine to cents: Brugen af den samme illustration af Jije på to forskellige Jerry Spring bøger er jo blot en postmoderne kommentar på masseproduktionens kvaliteter og faldgruber. Desuden er det en fantastisk tegning, det er da synd og skam kun at bruge den på een forside.

Kære Googa, husk at en stor del af ens liv går med at finde på krampyliske og/eller dårlige undskyldninger for de bøffer man nu har begået. Med lidt bullshit i bagagen sover man bare bedre :) Move on, buddy, sagt i bedste mening.
Nå, jeg tegner videre.
Besvar