Iznogood-seriene i "Iznogoud commente l'actualité": er de eller er de ikke utgitt på dansk?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Iznogood-seriene i "Iznogoud commente l'actualité": er de eller er de ikke utgitt på dansk?

Indlæg af Mesterius »

ComicWikis informative oversikt over Iznogood skriver at spesialalbumene "Iznogoud commente l'actualité" 1 og 2 (1976 og 1977) ikke er utgitt på dansk. Og det stemmer nok at de ikke er utgitt på dansk i sin opprinnelige form - men er det ikke likevel slik at seriene de inneholder er utgitt?

Nå tittet jeg nettopp på Bedetheque, hvor nedenstående svart-hvite side vises som eksempel fra det første "Iznogoud commente l'actualité"-albumet. Og denne siden har jeg faktisk lest før – den er nemlig gjengitt i fargelagt form i det franske Iznogoud album 14, "Les Cauchemars d'Iznogoud", som er utgitt som "Iznogoods mareridt" i Zooms danske bokserie. Selv har jeg albumet i Cinebooks utgave, med tittelen "Iznogoud's Nightmares". Jeg reproduserer både den svart-hvite side fra "Iznogoud commente l'actualité" og den fargelagte versjon fra det vanlige album 14 under:

Billede

Billede

Saken ser ut til å være at disse ensidere hvor Iznogood kommenterer dagsaktuelle nyheter - opprinnelig publisert ukentlig i den franske avisen Le Journal du Dimanche i 1974-79 - først ble samlet i utvalg i de to spesialalbumene "Iznogoud commente l'actualité"; i svart-hvitt, slik de garantert også ble trykket i avisen, og utenfor den vanlige albumserien. Etterpå bestemte man seg så for å fargelegge sidene fra Le Journal du Dimanche og innrullere dem som album i hovedserien. Det første album hvor dette ble gjort var nr. 14, "Les cauchemars d'Iznogoud" (1979). Noen år senere fulgte album 17, "Les Cauchemars d'Iznogoud (bis)" (1984) og til sist "Les Cauchemars d'Iznogoud (tome 2)" og "Les Cauchemars d'Iznogoud (tome 3)" i 1993 og 1994. Alle disse fire albumene er utgitt i forskjellige bind av Zooms danske bokserie.

Med andre ord: Selv om de to "commente l'actualité"-albumene ikke er utgitt på dansk i sin opprinnelige form, vil jeg anta at alle seriene de inneholder (og mer til, ettersom to 48 siders album ikke kunne inneholde alle ensiderne fra avispubliseringen) er utgitt i de ovennevnte album i hovedserien, som er å finne på dansk i Zooms bokserie. Dette skulle kanskje vært nevnt på ComicWiki... slik oversikten er nå, gir den inntrykk av at det finnes Iznogood-serier som ikke er utgitt på dansk i det hele tatt. (Listingen på ComicWiki for album 17 er også forvirrende - den skriver "Dette album er ikke udgivet på dansk" selv om oversikten viser at det er utgitt i Zooms bok "Havfruefælden".)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Iznogood-seriene i "Iznogoud commente l'actualité": er de eller er de ikke utgitt på dansk?

Indlæg af Mesterius »

Jeg må forresten korrigere deler av det jeg skriver om utgivelseskronologien over: Den opprinnelige 1979-utgaven av Iznogoud album 14, "Les Cauchemars d'Iznogoud", var på hele 118 sider! Den var dessuten i svart-hvitt slik som "Iznogoud commente l'actualité"-samlingene. Det samme var førsteutgaven av album 17, "Les Cauchemars d'Iznogoud (bis)", som var 90 sider lang da den utkom i 1984. Jeg vil gjette på at disse to albumene i sine opprinnelige utgaver inneholdt alle ensiderne publisert i Le Journal du Dimanche.

Mange år senere bestemte Editions Tabary seg så for å fargelegge sidene og omformatere "Cauchemars"-samlingene til vanlig albumlengde. Fransk Wikipedia skriver (via Google Translate): "In 1994, all of these interventions were colored and reissued in four 48-page albums." Går man etter Bedetheque, var det helt nøyaktige tidspunktet for nyutgivelsene 1993-94.

Album 14 ble reformatert som et 48 siders album med den nye tittelen "Les Cauchemars d'Iznogoud (Tome 1)" i oktober 1993. Samtidig utkom det nye album nr. 22, "Les Cauchemars d'Iznogoud" (Tome 2)". I januar 1994 fulgte album nr. 23, "Les Cauchemars d'Iznogoud (Tome 3)", samt reformateringen av album 17, som fikk den nye tittelen "Les Cauchemars d'Iznogoud (Tome 4)". (Som om det ikke er forvirrende nok, ble album 17 ifølge Bedetheque allerede i 1991 gjenutsendt i en 48 siders utgave, men da stadig i svart-hvitt og med sin opprinnelige tittel.)

Så disse seneste utgaver av "Cauchemars"-albumene fra 1993-1994 er altså versjonene som kan finnes i Zooms bokserie.
Besvar