Franka

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Franka

Indlæg af Antaeus »

Når jeg kigger på Comicwiki så noterer jeg nedenstående og har nogle spørgsmål til Carsten.
https://comicwiki.dk/wiki/Franka

1. Mellem album 9 og 10 er et hollandsk album som hedder Chroom.
Ifølge Comicwiki skulle det komme i samlebindene (sammen med album 9, Mode Mysteriet), kan du bekræfte dette?
Hvordan kan det være det ikke er udgivet før?

2. Der er et hollandsk album som hedder Felle Flitsen, der ikke er udgivet.
Hvorfor er det ikke udgivet, bliver det udgivet som album/samlebind og hvornår?

3. Samlebindet Det portugisiske guldskib/Rorgængerens øje udgives snart.
Men herefter er det så albummene i de lavere numre (helt ned til 1 som udgives) før de senere udgives eller hvordan falder rækkefølgen for resten af samlebindene og er det planlagt at alle album udkommer som samlebind?

Samlebindene er i øvrigt meget fine.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Franka

Indlæg af Maverick »

Antaeus skrev: 20. feb 2022, 00:49Samlebindene er i øvrigt meget fine.
Enig. Man skal bare have en meget god tålmodighed for at samle på den :D

Og så lider de af den for samlebind desværre lidt for hyppige ting at serien ikke udgives kronologisk. Der kunne denne serie lære lidt af Natacha og Asterix.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Franka

Indlæg af Antaeus »

Maverick skrev: 20. feb 2022, 16:46
Antaeus skrev: 20. feb 2022, 00:49Samlebindene er i øvrigt meget fine.
Enig. Man skal bare have en meget god tålmodighed for at samle på den :D

Og så lider de af den for samlebind desværre lidt for hyppige ting at serien ikke udgives kronologisk. Der kunne denne serie lære lidt af Natacha og Asterix.
Så længe hvert samlebind er kronologisk, så kan man altid stille alle samlebind i kronologisk orden, så er gør det ikke det store for mig.
Yoko Tsuno i temaer er til gengæld ikke kronologisk og kan heller ikke stilles kronologisk, så bliver det irriterende, men det var jo et valg Leloup tog, ikke et godt et, hvis man spørger mig, men stadig rigtig lækre album. Her er det eneste jeg ellers har noget imod, at de valgte forsider inden i bindene (en tegning fra historien) blev vist i gråtoner. I Natacha blev forsiderne inden i bogen også vist i en slags gråtoner. Jeg ved ikke om de har syntes det var smart? Men generelt virkelig lækre samlebind med godt ekstramateriale og god kvalitet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Franka

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 20. feb 2022, 00:491. Mellem album 9 og 10 er et hollandsk album som hedder Chroom.
Ifølge Comicwiki skulle det komme i samlebindene (sammen med album 9, Mode Mysteriet), kan du bekræfte dette?
Hvordan kan det være det ikke er udgivet før?
Det er ikke udgivet før, fordi det ikke er et rigtigt album. Det indeholder 40 plancher, som er en blanding af enkeltstående tegneseriesider, oprindeligt lavet som silketryk, med en lille historie, som Henk Kuijpers så på et tidspunkt har fabuleret videre over, ikke i form af tegneseriesider, men som illustreret fortælling.

Der er to udgangspunkter, "Cadillac Club", som er en tegneserie på 2,5 sider fra 1988, som følges af tre forskellige "versioner" over samme tema, alle som illustrerede fortællinger og lavet i hhv. 1997, 1999 og 2014 (sidstnævnte kaldes "definitiv version"). Og "Harley Collection" på 2 sider fra 1988, som følges af en illustreret historie fra 2014, hvoraf sidste side dog er en egentlig tegneserieside.

Dette materiale, som altså spænder over 26 år, er på hollandsk udgivet som albummet "Chroom", hvilket sikkert er fint nok i Kuijpers hjemland, men ikke her. Derfor medtages materialet i et af samlebindene, formentlig sammen med "Modemysteriet", som var Henk Kuijpers' forslag.
Antaeus skrev: 20. feb 2022, 00:492. Der er et hollandsk album som hedder Felle Flitsen, der ikke er udgivet.
Hvorfor er det ikke udgivet, bliver det udgivet som album/samlebind og hvornår?
Det er ikke et album, men en lille samling på 24 sider med reklametegninger og diverse, bl.a. ting lavet til gratis uddeling, foruden en lille historie om "Koen Dora". I det omfang det forekommer relevant, vil visse af de ting sikkert komme med i samlebindene med tiden. Der findes også andre sådanne småhæfter, samt en masse plakater, silketryk osv. Mange af de ting er allerede med i ekstramaterialet i de danske samlebind.
Antaeus skrev: 20. feb 2022, 00:493. Samlebindet Det portugisiske guldskib/Rorgængerens øje udgives snart.
Men herefter er det så albummene i de lavere numre (helt ned til 1 som udgives) før de senere udgives eller hvordan falder rækkefølgen for resten af samlebindene og er det planlagt at alle album udkommer som samlebind?
Det er meningen, at alle album skal udkomme som samlebind, men efter Det portugisiske guldskib/Rorgængerens øjne følger album 16 og 17, De syv dødssynder og Høj selvrisiko, da de dels hænger sammen indbyrdes og dels lægger sig i forlængelse af guldskibet og rorgængeren.
Antaeus skrev: 20. feb 2022, 00:49Samlebindene er i øvrigt meget fine.
Tak :-)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Franka

Indlæg af Antaeus »

Tak for info. Det er fint det kommer med i samlebindene.
Efter samlebind 16/17 går i så til de lavere numre eller fortsætter i opad?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Franka

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 21. feb 2022, 00:05 Tak for info. Det er fint det kommer med i samlebindene.
Efter samlebind 16/17 går i så til de lavere numre eller fortsætter i opad?
Det eneste som så langt er 99,99999999999999999% sikkert, er at bindet med "Chroom" og album 9, "Modemysteriet", kommer helt til slutt. ;)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Franka

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 21. feb 2022, 00:43
Antaeus skrev: 21. feb 2022, 00:05 Tak for info. Det er fint det kommer med i samlebindene.
Efter samlebind 16/17 går i så til de lavere numre eller fortsætter i opad?
Det eneste som så langt er 99,99999999999999999% sikkert, er at bindet med "Chroom" og album 9, "Modemysteriet", kommer helt til slutt. ;)
Nej, intet er afgjort endnu :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Franka

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 21. feb 2022, 19:51
Mesterius skrev: 21. feb 2022, 00:43
Antaeus skrev: 21. feb 2022, 00:05 Tak for info. Det er fint det kommer med i samlebindene.
Efter samlebind 16/17 går i så til de lavere numre eller fortsætter i opad?
Det eneste som så langt er 99,99999999999999999% sikkert, er at bindet med "Chroom" og album 9, "Modemysteriet", kommer helt til slutt. ;)
Nej, intet er afgjort endnu :-)
Ok. Da sier vi at det er 99,99999999999999998% sikkert at bindet med "Modemysteriet" utgis helt til slutt.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Franka

Indlæg af Antaeus »

Jeg håber Cobolt vælger samlebindene indeholdende de tidlige album først da det jo ikke er så lang tid siden de senere album er udgivet og nogle er måske stadig tilgængelige og vi er nok mange der har dem i meget pæne album. Hvis de senere album kommer ud som samlebind nu så regner jeg med at springe dem over, men jeg vil gerne have de tidlige album som samlebind. Og når Cobolt så når til de sene album (om mange år, ser det ud til) så kan det jo være at de er blevet så tilpas gamle til at de også er interessante som samlebind.

Og så ved jeg ikke hvorfor og hvordan Mesterius når frem til at det sidste samlebind bliver Chroom + album 9?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Franka

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 21. feb 2022, 22:35 Jeg håber Cobolt vælger samlebindene indeholdende de tidlige album først da det jo ikke er så lang tid siden de senere album er udgivet og nogle er måske stadig tilgængelige og vi er nok mange der har dem i meget pæne album. Hvis de senere album kommer ud som samlebind nu så regner jeg med at springe dem over, men jeg vil gerne have de tidlige album som samlebind. Og når Cobolt så når til de sene album (om mange år, ser det ud til) så kan det jo være at de er blevet så tilpas gamle til at de også er interessante som samlebind.

Og så ved jeg ikke hvorfor og hvordan Mesterius når frem til at det sidste samlebind bliver Chroom + album 9?
De første seks Franka-album er utgitt her i Norge. Derfor passet det perfekt for meg at Cobolt startet bokserien sin med album 7 og 8. Men det passet langt mindre perfekt at de hoppet over album 9, "Modemysteriet" -- ettersom det er her Franka og Laura Lava møtes og jeg gjerne skulle ha lest dette albumet før jeg leser de videre. Så jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal prøve å importere "Modemysteriet" brukt fra Danmark (noe som gjerne kan bli kostbart), eller vente på at Cobolt ENDELIG utgir samlebindet sitt med "Modemysteriet" i en eller annen fjern og ubestemt fremtid. Carsten har nemlig flere ganger forklart at den svenske Cobolt-redaksjonen ønsket å vente med å utgi dette bindet, ettersom de vurderte spesialalbumet "Chroom" som mindre interessant og appellerende for gjengse lesere enn de vanlige album. Derfor er også "Modemysteriet" ennå ikke utkommet i bokserien.

Det virker uansett skjebnebestemt at det vil bli det aller siste samlebind som utgis, slik at jeg blir nødt til å vente absolutt lengst mulig hvis jeg ønsker å lese "Modemysteriet" i Cobolts utgave. :)

Jeg har nevnt dette i flere tråder her på forumet tidligere, så Carsten vet presis hva jeg snakker om.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Franka

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 22. feb 2022, 03:19jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal prøve å importere "Modemysteriet" brukt fra Danmark (noe som gjerne kan bli kostbart)
Måske en mulighed? ;-)

https://www.facebook.com/groups/3264977 ... ently_seen
Vedhæftede filer
Modemysteriet-Tegneserier-til-salg.jpg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Franka

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 24. feb 2022, 01:00
Mesterius skrev: 22. feb 2022, 03:19jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal prøve å importere "Modemysteriet" brukt fra Danmark (noe som gjerne kan bli kostbart)
Måske en mulighed? ;-)

https://www.facebook.com/groups/3264977 ... ently_seen
Ja, det kan kanskje være verdt å vurdere.
Besvar