Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 22. mar 2022, 20:39 Så tager vi den én gang til for Arveprins Knud: ja, jeg har kastet mig over det franske. Ja, jeg køber også de få danske ting, der slipper igennem nåleøjet. Hvorfor er det lige, at jeg ikke kan kaste mig over det franske, og samtidig købe lidt dansk? Hvad med de serier, som vi alle ved, aldrig vil blive udgivet på dansk? Hvis det nu er serier, jeg hellere vil have, så køber jeg dem på fransk. Bedre end blankt papir.
Ok. Det var så ikke godnat alligevel.

Jamen alt sammen er fint, det er bare ikke det vi flueknepper om, vel?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 22. mar 2022, 20:41
Berti Stravonsky skrev: 22. mar 2022, 20:40 Så nej. Det kunne du ikke. Det findes nemlig ikke.

Godnat Googa.
Det findes OVERALT på Serieland gennem 17 år.
Muligvis. Det ved jeg ikke noget om. Men det findes ikke i den tråd, vi taler om. Der hvor du har opgivet, og ikke vil flere ærgrelser mm.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 22. mar 2022, 20:41
GoogaMooga skrev: 22. mar 2022, 20:39 Så tager vi den én gang til for Arveprins Knud: ja, jeg har kastet mig over det franske. Ja, jeg køber også de få danske ting, der slipper igennem nåleøjet. Hvorfor er det lige, at jeg ikke kan kaste mig over det franske, og samtidig købe lidt dansk? Hvad med de serier, som vi alle ved, aldrig vil blive udgivet på dansk? Hvis det nu er serier, jeg hellere vil have, så køber jeg dem på fransk. Bedre end blankt papir.
Ok. Det var så ikke godnat alligevel.

Jamen alt sammen er fint, det er bare ikke det vi flueknepper om, vel?
Hvorfor bliver du ved med at patronisere? Du støder mig bare væk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er bestemt ikke meningen.

Køb dansk. Køb fransk. Køb hvad du vil, men lad det helst være sådan, at man kan regne med, hvad du skriver.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Og godnat herfra, Googa.

Du er et godt menneske. Jeg med. Vi finder hinanden.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 22. mar 2022, 20:46 Det er bestemt ikke meningen.

Køb dansk. Køb fransk. Køb hvad du vil, men lad det helst være sådan, at man kan regne med, hvad du skriver.
Jeg har ikke modsagt mig selv. Jeg køber ikke kuldsejlede bøger, og det står jeg ved. Selvfølgelig har jeg mistet troen. Det sidste års tid har været et veritabelt blodbad for klassikerne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. mar 2022, 01:35Ellers skal vi ud i noget con amore, som dog også kunne vise sig at være en investering på længere sigt. F.eks. hvis et lille oplag kører med break-even eller et mindre tab, om det så ikke var bedre at fuldføre en serie end at lukke og miste kundernes tillid til fremtidige projekter. Lukninger kan nemt forfølge et forlag ud over den givne titel, og påvirke salg af fremtidige serier.
Men Natacha og vel også Jerry Spring og måske også Bob Morane og Rødskæg har allerede været på con amore-niveau, og forlagene har været igennem de overvejelser om, hvad en lukning kan betyde. Og det gælder også andre serier, hvor ingen har opdaget, at de overvejelser har fundet sted, fordi serierne faktisk blev fuldført.

Næste skridt er derfor ikke con amore, men ren altruisme, og det må i så fald være et helt personligt anliggende for en velhavende mæcen, ikke et forlag. Forlagene er ikke sociale konstruktioner, men virksomheder, der er nødt til at operere på merkantil vis juridisk, økonomisk og administrativt. Et forlag kan have nok så elskværdige hensigter, men hvis der ikke er penge til honorarer og lønninger eller til at betale regningerne, kommer der med sikkerhed ikke flere udgivelser af nogen art fra det forlag. Sådan er verden så ond og kontant.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af GoogaMooga »

Det er altsammen rigtigt, men du ser bort fra én detalje, forlagenes tøven med at tage for høj en pris. Kunne det tænkes, at de 300 købere af en underskudsudgivelse ville give 100 kr. mere, hvis valget stod mellem det og intet? Jeg ved, at f.eks. Zoom har meldt ud, at de har en øvre grænse for prissættelse, som så ikke har kunnet redde Rødskæg og Bob Morane. De har jo ikke forsøgt med 4-500 kr. pr. bind, så de ved ikke, om det ville kunne gøre forskellen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. mar 2022, 23:53Det er altsammen rigtigt, men du ser bort fra én detalje, forlagenes tøven med at tage for høj en pris. Kunne det tænkes, at de 300 købere af en underskudsudgivelse ville give 100 kr. mere, hvis valget stod mellem det og intet?
Det KUNNE det selvfølgelig, men det forbliver jo en teoretisk spekulation. Som forklaret ovenfor koster det stort set det samme at trykke 300 som 500 eksemplarer. Og nogle købere VIL uden tvivl stå af, når prisen stiger. Men selv hvis ingen står af, vil prisen stige langt mere end 100 kroner. Forlaget får netto omkring halvdelen af udsalgsprisen (resten er moms, forhandlerrabat, distribution m.m.), så hvis et samlebind har en udsalgspris på 400 kroner, mister forlaget altså, hvis oplaget (det solgte oplag) falder fra 500 til 300 eksemplarer, 200 eksemplarer x 200 kroner = 40.000 kroner. Alt andet lige skal det beløb dækkes af de tilbageværende 300 købere, som altså tilsammen skal spytte 40.000 kroner mere i kassen, hvilket vil sige 40.000 kroner divideret med 300 eksemplarer = 133 kroner pr. næse. Som så skal fordobles, fordi der også skal beregnes moms, forhandlerrabat, distribution m.m. af dette beløb. Med andre ord vil udsalgsprisen, alt andet lige, stige fra 400 kroner til 666 kroner. Og dét vil helt sikkert betyde, at nogle falder fra. Og så kører dødsspiralen.
GoogaMooga skrev: 22. mar 2022, 23:53Jeg ved, at f.eks. Zoom har meldt ud, at de har en øvre grænse for prissættelse, som så ikke har kunnet redde Rødskæg og Bob Morane. De har jo ikke forsøgt med 4-500 kr. pr. bind, så de ved ikke, om det ville kunne gøre forskellen.
Mig bekendt har Zoom bestemt forsøgt med 400 kr. for både Bob Morane og Rødskæg, ligesom prisen på Jerry Spring jo også steg fra 328 til 398, men rigtig nok ikke 500 kr.

De eneste samlebind, der koster 500 kr., er Vindens passagerer og Blacksad, og dels er de i overstørrelse, på 240 sider (Blacksad endda på 306 sider) og trykt på kraftigt papir, dels må man nødvendigvis og med al respekt sige, at de er serier på et højere kommercielt niveau end Natacha, Bob Morane, Jerry Spring og Rødskæg.

Og 500 kr. er helt sikkert lige nu en grænse, der ikke skal overskrides. Med de enorme prisstigninger, man ser for energi, fødevarer osv. for tiden, vil meget dyre tegneserier uden tvivl være noget, mange skærer fra i den kommende tid, af bekymring eller ren og skær nødvendighed.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af Erling Søby »

Og igen tak til Carsten. Det må så én gang for alle være slået fast, at det ikke er en mirakelkur bare at hæve prisen med 100 kr.

Jeg skal dog ikke afvise, at der er samlebind jeg ville betale 666 kr. for, men det ville absolut være et fåtal. Og hverken Natacha, Jerry Spring eller Smølferne ville være i blandt.

Og hvis, så skulle det være for luksusbind med ekstramateriale, så jeg ville heller ikke betale det for Bob Morane eller Rødskæg i den mere skrabede udgave fra Zoom.

(Og lige hvad angår udgivelser som Blacksad og Vindens passagerer, så er der jo fem albums samlet i hvert bind, og dermed ikke en højere pris pr. album end ellers).
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af The Elder »

Kunne man evt. bruge en "den komplette Carl Barks" model.

DVS at man får abbonenter, der forpligter sig til at aftage hele serien til en aftalt pris.
Mod at man var sikker på, at den så ville blive færdiggjort.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af Antaeus »

The Elder skrev: 23. mar 2022, 10:19 Kunne man evt. bruge en "den komplette Carl Barks" model.

DVS at man får abbonenter, der forpligter sig til at aftage hele serien til en aftalt pris.
Mod at man var sikker på, at den så ville blive færdiggjort.
Man meldte sig godt nok som abonnent og projektet blev gennemført, men man kunne til hver en tid springe fra.
Og det er der sikkert en del der har gjort siden det endte med at Faraos købte en masse til nærmest ingen penge og solgte hver kassette helt ned til 299 kr., hvilket er 20% af den normale kassette pris. Det skyldes formentlig at Egmont ikke kom med det lovede produkt samt tog nogle forkerte valg og omkring 100 personer klagede over produktet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af Henrik Rehr »

Hvorfor kigger man ikke på Kickstarter kampagner til de her samlebind af klassiske serier? Hvis det kræver 300-400 solgte eksemplarer at komme økonomisk i mål, kan man jo forestille sig at det kunne lade sig gøre.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af Antaeus »

Henrik Rehr skrev: 23. mar 2022, 12:48 Hvorfor kigger man ikke på Kickstarter kampagner til de her samlebind af klassiske serier? Hvis det kræver 300-400 solgte eksemplarer at komme økonomisk i mål, kan man jo forestille sig at det kunne lade sig gøre.
Med hensyn til kickstarter, hvordan foregår det helt nøjagtig?
Kan man som køber risikere at miste pengene, hvis nok ikke melder sig på?
Og det samme med sælger, E-voke startede jo op som kickstarter, hvor nok ikke meldte sig til, men de fortsatte alligevel og fik solgt alle samlebind.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Natacha samlebind fra Cobolt stopper...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Kickstarter egner sig mest til personlige projekter, som en ophavsmand selv ejer alle rettigheder til.

Ikke som her, hvor der er en masse mellemled, der kræver juridiske aftaler, fx rettighedshaver/ophavsmand, ejer af trykmateriale, oversætter, redaktør, grafiker ... Jeg vil ikke afvise, at der kan tænkes tilfælde, hvor det kan lade sig gøre at få dem alle sammen til at stå standby, indtil det viser sig, om projektet kan gennemføres, men det er i hvert fald ikke noget, en forlagsvirksomhed kan gå ind i. Alene at formulere og håndtere kickstarterkampagnen og få spredt kendskabet til den er ressourcekrævende med tid og penge, som går tabt, hvis projektet ikke gennemføres. I så fald skal alle pengene også betales tilbage til dem, der har meldt sig, det vil være manuelt arbejde.

I Natachas tilfælde vil det slet ikke være muligt at definere, hvor mange samlebind, der bliver i en komplet udgave, eftersom serien ikke er afsluttet, og de sidste samlebinds beskaffenhed derfor ikke kendes. Det vil derfor ikke være muligt at lokke med, at man på denne måde faktisk får en komplet udgave.

Men først og fremmest: Hvis det handler om fx 3 samlebind, som hver skal koste 666 kr. - kan man så tro på, at 300 mennesker hver vil punge ud med 2000 kr., længe før de får bøgerne i hånden? Når 400 eller 500 mennesker ikke har været villige til at punge ud med 400 kr. ad gangen, som de med det samme har fået kvittering for med et samlebind i hånden.
Besvar