Om at udgive intégraler i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Er du med på en intégrale?

Ja, prisen spiller ingen rolle, og ekstramaterialet er bare guf
8
67%
Ja, men kun den billige løsning med begrænset ekstramateriale
1
8%
Nej, det er for dyrt i det hele taget
1
8%
Nej, jeg ejer allerede serien som enkelt-albums
2
17%
 
Afgivne stemmer: 12

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Med "Natacha" intégralens lukning (til trods for nyt oplag af de første bind), er listen af sådanne kuldsejlede projekter lige blevet lidt længere. Hvorfor kan nogle intégraler sælge ubesværet, mens andre lige så populære serier må lukke? "Natacha", som på alle måder er en mere underholdende serie end "Yoko Tsuno", må lukke, mens "Yoko Tsuno" lader til at nå i mål. "Bob Morane" kunne ikke sælge, men det kunne "Bruno Brazil" så godt, selv om den alligevel forliste på anden vis.

Det er enormt frustrerende, for hvor fedt er det lige at eje en halv intégrale? Er det danske marked ganske enkelt for lille til at oppebære sådanne udgivelser? End ikke Zoom's strategi med at begrænse ekstramaterialet og dermed holde prisen nede, lader til at virke, for "Rødskæg" måtte også lukke, efter fire bind.

Og så der jo de få intégraler, der lykkes overmåde, og bliver trykt i to oplag. Det virker helt arbitrært. Måske var vi bedre stillet med enkelt-albums end med intégraler? Jeg tror, der er større chancer for, at en album-serie overlever, hvis det er som softcover enkeltbind til ca. 150 kr.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 16. mar 2022, 04:58 Med "Natacha" intégralens lukning (til trods for nyt oplag af de første bind)...
Nytt opplag? Jeg trodde Natacha-bindene kun var kommet i ett opplag hver.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af Erling Søby »

GM:
Hvorfor kan nogle intégraler sælge ubesværet, mens andre lige så populære serier må lukke? "Natacha", som på alle måder er en mere underholdende serie end "Yoko Tsuno", må lukke, mens "Yoko Tsuno" lader til at nå i mål.
Fordi de andre serier ikke er lige så populære. Og hvorvidt Natascha eller Yoko Tsuno er mest underholdende, er en helt individuel betragtning. Jeg foretrækker på enhver måde Yoko fremfor Natascha.
Det er enormt frustrerende, for hvor fedt er det lige at eje en halv intégrale? Er det danske marked ganske enkelt for lille til at oppebære sådanne udgivelser? [...] Og så der jo de få intégraler, der lykkes overmåde, og bliver trykt i to oplag. Det virker helt arbitrært. Måske var vi bedre stillet med enkelt-albums end med intégraler? Jeg tror, der er større chancer for, at en album-serie overlever, hvis det er som softcover enkeltbind til ca. 150 kr.
Men er det så få integraler, der er lykkedes? Med de, der er under udgivelse og ser ud til at blive færdiggjort, er det snarere flertallet, der lykkes.

Om softcover til 150. kr. er vejen frem tvivler jeg på. Typisk får man tre albums i hardcover + ekstramateriale til ca. 400 kr. i samlebind. Det er faktisk både bedre og billigere end tre softcover til 450 kr. ialt.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, men det er som om, at kunderne ikke laver det regnestykke. De ser bare en tegneserie til 400 og stejler.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 16. mar 2022, 16:34 Ja, men det er som om, at kunderne ikke laver det regnestykke. De ser bare en tegneserie til 400 og stejler.
Eller de velger å kjøpe andre tegneseriebøker til oppimot 400 kroner. Zoom utgir enorme mengder av slike bøker i dag, og de fleste av Cobolts bokserier klarer seg også fint.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ville jo ikke starte denne tråd, hvis ikke det var et voksende problem. Der er for mange kuldsejlede intégraler, og der er ikke penge til at trykke bøger med graverende fejl om, hvor det måske godt kunne lade sig gøre, hvis det havde været et enkelt-album. Intégraler er en stor satsning, så hvis noget går galt, er det slut.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 16. mar 2022, 17:11 Jeg ville jo ikke starte denne tråd, hvis ikke det var et voksende problem. Der er for mange kuldsejlede intégraler, og der er ikke penge til at trykke bøger med graverende fejl om, hvor det måske godt kunne lade sig gøre, hvis det havde været et enkelt-album. Intégraler er en stor satsning, så hvis noget går galt, er det slut.
Men nå snakker du delvis om andre problemer enn du gjorde i første innlegg. Der var problemene du presenterte at integraler tydeligvis ikke selger godt nok i Danmark - mens Erling og jeg har inntrykk av at mange selger rimelig bra. Totalt sett er det vel betydelig flere integraler som har klart seg enn de som er blitt nedlagt?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Det er ikke betydeligt flere, men jo, flere. Skulle det være en trøst?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Der mangler følgende svar:
Ja, til en rimelig pris, og ekstramaterialet og høj kvalitet er bare guf.
(der kan ikke bare skrues uhæmmet op for prisen, men de fleste (hvis ikke alle) samlebind vi har set har været til rimelige priser).

Typisk har Cobolt udgivet høj kvalitets samlebind og ofte med godt ekstramateriale, mens Zoom har udgivet lidt lavere kvalitet med ingen eller få siders ekstramateriale. Her foretrækker jeg i de fleste tilfælde Cobolts måde at udgive på inklusiv pris. Men det må dog også udkomme inden for et rimeligt tidsrum.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 16. mar 2022, 17:56 Der mangler følgende svar:
Ja, til en rimelig pris, og ekstramaterialet og høj kvalitet er bare guf.
(der kan ikke bare skrues uhæmmet op for prisen, men de fleste (hvis ikke alle) samlebind vi har set har været til rimelige priser).
Den er ikke nødvendig. For mange valgmuligheder giver en noget diffus afstemning.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 16. mar 2022, 17:55 Det er ikke betydeligt flere, men jo, flere. Skulle det være en trøst?
Hvor mange er det da som ikke har overlevd? Bob Morane, Rødskæg, nå tydeligvis Natacha... hvilke flere?

Det vil alltid være integraler som ikke overlever, akkurat som det vil være vanlige albumserier som ikke overlever. Jeg har vanskelig for å se at Bob Morane hadde solgt bedre som enkeltalbum, men jeg antar hypotesen din er at det hadde den helt sikkert.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 16. mar 2022, 18:00
GoogaMooga skrev: 16. mar 2022, 17:55 Det er ikke betydeligt flere, men jo, flere. Skulle det være en trøst?
Hvor mange er det da som ikke har overlevd? Bob Morane, Rødskæg, nå tydeligvis Natacha... hvilke flere?

Det vil alltid være integraler som ikke overlever, akkurat som det vil være vanlige albumserier som ikke overlever. Jeg har vanskelig for å se at Bob Morane hadde solgt bedre som enkeltalbum, men jeg antar hypotesen din er at det hadde den helt sikkert.
Smølferne, Bruno Brazil, Jerry Spring (hvis graverende fejl tæller med). Jeg er ret overbevist om, at enkelt-albums er nemmere at sælge end en intégrale til 400. Kunderne er mere villige til at tage chancer.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Stoppede samlebind:
Bob Morane
Rødskæg
Natacha
Smølferne

Er der andre?

Gennemførte:
Her er rigtig mange over tid, så dem vil jeg ikke liste.

Så vi har fået rigtig mange og så har man forsøgt sig med nogle som ikke har kunnet køre hele vejen. Og tendensen har været at de som ikke er gennemførte har været på det sidste, men det har måske også været nogle større sats end så mange andre.
Allan Falk har også været et ret stort sats som har vist sig at have købere, men den har den fordel at de fleste historier ikke har været udgivet i andet end Fart & Tempo, mens de ovennævnte stoppede har været udgivet tidligere som album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Vi har ikke fået "rigtig mange" intégraler, det er simpelthen faktuelt forkert.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Om at udgive intégraler i Danmark

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 16. mar 2022, 17:58
Antaeus skrev: 16. mar 2022, 17:56 Der mangler følgende svar:
Ja, til en rimelig pris, og ekstramaterialet og høj kvalitet er bare guf.
(der kan ikke bare skrues uhæmmet op for prisen, men de fleste (hvis ikke alle) samlebind vi har set har været til rimelige priser).
Den er ikke nødvendig. For mange valgmuligheder giver en noget diffus afstemning.
Ikke enig for alternativet er at man ikke stemmer, jeg har ikke deltaget da ingen af mulighederne dækker.
Det mindste man bør gøre er at lave nogle valg som dækker. Det er lidt mærkeligt at have at prisen er ligegyldig da man ved ret mange også går efter prise. Og herefter går man så bare til Zoom albumene, det giver ingen mening.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar