Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

marius skrev: 27. mar 2022, 23:05
Antaeus skrev: 27. mar 2022, 22:55
Jeg husker ikke at have hørt at Zoom trak sig på grund af brok, men derimod at de ville hellige sig deres forlag og facebookside da de mange tegneserieforum tog for meget af deres tid.
Tjek denne tråd:

https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=21709
Ja, det har du så ret i.
Jeg kan dog også huske at Michael har skrevet at de ikke havde tid til de mange forum og facebooksider på et tidspunkt, men ville koncentrere sig om deres egen samt forlaget. Han må dog siden have fået lidt mere tid da han jo ofte er på tegneserieentusiaster m.fl.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af benadikt »

Michael slettede sig endda som bruger på Serieland på grund af brokket!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

Forum som Serieland og facebooksider er vel netop til at diskutere, debattere, brok, ris, ros, sjov og ballade etc. Og med en masse gentagelser fra de samme personer. Det kan sikkert være hårdt for nogle forlag at høre på, men jeg tænker at det er helt naturligt at tegneserier og forlag bliver diskuteret så meget og det uddeles både krudt og kanel, men det måske kan være svært at tage for nogle forlag da det er deres hjerteblod som diskuteres og måske rakkes ned.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af dernice »

Jeg kan egentlig godt forstå at Zoom trak sig herfra, eftersom hver gang de annoncerede nye samlebind, så var kommentarerne altid "mat papir" og "ekstra materiale". Fint nok, at man spørger ind til det een gang. Men kommer det som respons gang på gang, så bliver man jo træt. Og det kunne jo tænkes, at Zoom HAVDE regnet på det, og KUN kunne få Rødskæg samlebindene til at løbe rundt, hvis de udelod ekstra materiale og mat papir.
(og det var så ikke engang nok).

så derfor kunne det være sjovt at høre, om dem, som altid efterspørger "mat papir" og "ekstra materiale", om I ville foretrække en "skrabet" udgave af en serie på samlebind, eller hellere helt undvære dem på dansk? For det tyder jo ret meget på, at forlagene undlader mat papir fordi det er dyrere.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af dernice »

Antaeus skrev: 27. mar 2022, 23:53 Forum som Serieland og facebooksider er vel netop til at diskutere, debattere, brok, ris, ros, sjov og ballade etc. Og med en masse gentagelser fra de samme personer. Det kan sikkert være hårdt for nogle forlag at høre på, men jeg tænker at det er helt naturligt at tegneserier og forlag bliver diskuteret så meget og det uddeles både krudt og kanel, men det måske kan være svært at tage for nogle forlag da det er deres hjerteblod som diskuteres og måske rakkes ned.
Jo bevares. Men der må også være en grænse for, hvor meget man kan blive ved med det samme argument/ønske år efter år.

Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, så er markedet jo ikke kæmpe stort, og der er åbenbart ikke økonomi i flotte luksusudgivelser på alle serier. Get over it - og glæd dig over, at du kan læse en masse tegneserier på dansk fra danske forlag :-)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

dernice skrev: 28. mar 2022, 13:54 Jeg kan egentlig godt forstå at Zoom trak sig herfra, eftersom hver gang de annoncerede nye samlebind, så var kommentarerne altid "mat papir" og "ekstra materiale". Fint nok, at man spørger ind til det een gang. Men kommer det som respons gang på gang, så bliver man jo træt. Og det kunne jo tænkes, at Zoom HAVDE regnet på det, og KUN kunne få Rødskæg samlebindene til at løbe rundt, hvis de udelod ekstra materiale og mat papir.
(og det var så ikke engang nok).

så derfor kunne det være sjovt at høre, om dem, som altid efterspørger "mat papir" og "ekstra materiale", om I ville foretrække en "skrabet" udgave af en serie på samlebind, eller hellere helt undvære dem på dansk? For det tyder jo ret meget på, at forlagene undlader mat papir fordi det er dyrere.
Har Carsten ikke nævnt at der ikke er den store forskel i pris på mat vs glat papir?
Hvis ikke så du (andre) lige rette mig.
Det lød så på Lars fra E-voke at sådan forholdte det sig dog lige nu da der var mangel på mat papir.

Zoom har i hvert fald tidligere nævnt at de kører med EN papirtype (en glat). At skulle købe andre ind vil sikkert blive dyrere. Men andre forlag kører med en række forskellige papirtyper og Cobolt vælger og sikkert også andre vælger til hver eneste publikation.

Hvis nogle virkelig gerne vil have historierne så tænker jeg kun at nogle vil undvære den skrabede udgave, hvis de så over tid regner med at nogle andre kan lave samlebindet i en lækrere udgave.
Jeg undværer gerne en skrabet udgave, hvis jeg har albummene i forvejen så er der ingen grund til at købe en udgave der ikke giver noget særlig oveni. Men er det en lækker udgave i højkvalitet og med ekstramateriale kan jeg godt finde på at købe den selv om jeg har albummene.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Mesterius »

dernice skrev: 28. mar 2022, 13:54 Jeg kan egentlig godt forstå at Zoom trak sig herfra, eftersom hver gang de annoncerede nye samlebind, så var kommentarerne altid "mat papir" og "ekstra materiale". Fint nok, at man spørger ind til det een gang. Men kommer det som respons gang på gang, så bliver man jo træt. Og det kunne jo tænkes, at Zoom HAVDE regnet på det, og KUN kunne få Rødskæg samlebindene til at løbe rundt, hvis de udelod ekstra materiale og mat papir.
(og det var så ikke engang nok).

så derfor kunne det være sjovt at høre, om dem, som altid efterspørger "mat papir" og "ekstra materiale", om I ville foretrække en "skrabet" udgave af en serie på samlebind, eller hellere helt undvære dem på dansk? For det tyder jo ret meget på, at forlagene undlader mat papir fordi det er dyrere.
Du tar feil i vurderingen din av matt papir som mer kostbart enn blankt. Det er det nemlig generelt ikke - som Carsten også har forklart flere ganger her på forumet. Akkurat i dette øyeblikk er det papirmangel som har gjort matt papir mer ettertraktet og dermed dyrere. Men generelt koster de to papirtypene det samme. Kostnader hadde således ingenting å gjøre med at Zoom og E-voke i sin tid valgte blankt papir som standard på omtrent alle sine tegneserieutgivelser. Snarere var det et estetisk valg, som Lars også er inne på her:
LarsChristiansen skrev: 26. mar 2022, 22:35Vi vælger typisk halvblankt papir, da det efter vores overbevisning bær illustrationerne bedre; Altså sådan at både farverne bliver renere og stregerne står skarpere.
Så du trenger ikke å kjefte på oss som (generelt) etterspør matt papir med påstanden at vi ikke tar hensyn til produksjonskostnader. Det har nemlig (generelt) ikke noe med kostnadene å gjøre.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af superboy »

dernice skrev: 28. mar 2022, 13:54
så derfor kunne det være sjovt at høre, om dem, som altid efterspørger "mat papir" og "ekstra materiale", om I ville foretrække en "skrabet" udgave af en serie på samlebind, eller hellere helt undvære dem på dansk? For det tyder jo ret meget på, at forlagene undlader mat papir fordi det er dyrere.
Jeg er en av dem som ønsker at en flott samlebok skal være så flott som mulig. Jeg kjøper f.eks. de nye Blueberry bøkene fra Cobolt nettopp fordi de har matt nydelig papir, og masse ekstramateriale. Selve historiene har jeg fra før i Tempo, album og andre bøker. Men siden disse bøkene er så flotte så kjøper jeg de ennå en gang. Bob Morane og en god del andre samlebøker uten ekstramateriale og uten matt papir, frister ikke nok. Disse klarer jeg meg fint uten. Men det er jo min mening, andre kan mene noe annet, og heldigvis er det ikke meningen at alle skal kjøpe alt. Vi velger selv hva vi legger i handlekurven, og så kan andre velge noe annet. Vi har forskjellig smak. :D
casperyde
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2021, 11:44

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af casperyde »

jeg har ikke lige kunne finde et svar på forsiderne, men den danske udgaver, følger de ikke bare de franske udgaver
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af marius »

dernice skrev: 28. mar 2022, 13:54
så derfor kunne det være sjovt at høre, om dem, som altid efterspørger "mat papir" og "ekstra materiale", om I ville foretrække en "skrabet" udgave af en serie på samlebind, eller hellere helt undvære dem på dansk? For det tyder jo ret meget på, at forlagene undlader mat papir fordi det er dyrere.
Jeg afholder mig fra at købe skrabede udgaver. Der kommer så meget andet godt, at jeg sagtens kan undvære dem.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Erling Søby »

casperyde:
jeg har ikke lige kunne finde et svar på forsiderne, men den danske udgaver, følger de ikke bare de franske udgaver
Jo, det er samme forsider på de franske og danske samlebind. Men spørgsmålet gik vist mere på, at få de oprindelige albumforsider inkluderet i samlebindene. Det er de ikke i Zooms udgaver. Jeg ved ikke om de er med i de franske udgaver. - Er der nogen der ved det, eller gætter alle bare på, at det er tilfældet?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 28. mar 2022, 22:48 casperyde:
jeg har ikke lige kunne finde et svar på forsiderne, men den danske udgaver, følger de ikke bare de franske udgaver
Jo, det er samme forsider på de franske og danske samlebind. Men spørgsmålet gik vist mere på, at få de oprindelige albumforsider inkluderet i samlebindene. Det er de ikke i Zooms udgaver. Jeg ved ikke om de er med i de franske udgaver. - Er der nogen der ved det, eller gætter alle bare på, at det er tilfældet?
Det må Maxus vide, han har købt de franske samlebind.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Nu skal I ikke gøre Cobolt mere hellig end godt er. Vi har også måttet gå på kompromis på grund af den anstrengte forsyningssituation. For eksempel har I hovedet på Sherlock Holmes 2 en halv millimeter tyndere pap end bind 1, så albummet er en hel millimeter tyndere. Ellers kunne det ikke udkomme sidste år. Og Gammelpot 16, der er lige på trapperne, og tre genoptryk af Gammelpot, har lidt anderledes papir end de øvrige, det er knap så kridhvidt. Ellers kunne de først udkomme om adskillige måneder.

Selve kapacitetspresset på trykkerierne i Østeuropa og Baltikum, som mange forlag benytter, letter muligvis nu på grund af tragedien i Ukraine, for de fleste af dem har smidt deres russiske kunder ud. Men hvis det samtidig betyder, at russiske papirleverandører udelukkes, er man måske lige vidt. Det må tiden vise.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 29. mar 2022, 01:31 Nu skal I ikke gøre Cobolt mere hellig end godt er. Vi har også måttet gå på kompromis på grund af den anstrengte forsyningssituation. For eksempel har I hovedet på Sherlock Holmes 2 en halv millimeter tyndere pap end bind 1, så albummet er en hel millimeter tyndere. Ellers kunne det ikke udkomme sidste år. Og Gammelpot 16, der er lige på trapperne, og tre genoptryk af Gammelpot, har lidt anderledes papir end de øvrige, det er knap så kridhvidt. Ellers kunne de først udkomme om adskillige måneder.

Selve kapacitetspresset på trykkerierne i Østeuropa og Baltikum, som mange forlag benytter, letter muligvis nu på grund af tragedien i Ukraine, for de fleste af dem har smidt deres russiske kunder ud. Men hvis det samtidig betyder, at russiske papirleverandører udelukkes, er man måske lige vidt. Det må tiden vise.
Det setter ting litt i perspektiv, skal jeg innrømme. Egmont her i Norge ser ut til å benytte samme papirtype som vanlig i sine softcover-album, men det er snakk om et ganske tynt og sikkert temmelig billig matt papir.

Michael G. Nielsen skrev ellers dette om papirsituasjonen for Zoom i et Facebook-innlegg postet i går:
Det kører rigtig godt med vores to nuværende trykkerier så jeg forventer vi fortsætter med trykning fordelt på de to trykkerier i 2023. De har været leveringsdygtige trods papirkrisen og vores beslutning om at vælge den samme papirtype til alle udgivelser har hjulpet os så prisstigninger ikke blev så store som det kunne være endt med.
Det afhænger dog lidt af oplag, jo mindre oplag jo højere pris men grundet vores store antal årlige udgivelser har trykkerierne kunnet indkøbe papir i store mængder og dermed giver det en lille fordel i forhold til de ret heftige stigninger hos papirleverandørerne. Vi håber det bliver bedre og falder vores pris bliver vejledende udsalgspris også justeret.
Jeg ville dog tro at å bruke to papirtyper som standard - en matt og en blank - også kunne ha vært gjennomførbart for Zoom generelt sett uten at produksjonskostnadene var blitt særlig mye høyere. Altså sett bort fra papirkrisen som foregår akkurat i øyeblikket.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jo, men jeg forstår sådan set godt både Zoom og E-voke. At benytte samme papir til alle udgivelser er uden tvivl det billigste. Og sagen er, at alt KAN trykkes på halvmat (eller halvblankt) papir. Alt KAN ikke trykkes på mat papir.
Besvar