Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 29. mar 2022, 02:42 Jo, men jeg forstår sådan set godt både Zoom og E-voke. At benytte samme papir til alle udgivelser er uden tvivl det billigste. Og sagen er, at alt KAN trykkes på halvmat (eller halvblankt) papir. Alt KAN ikke trykkes på mat papir.
Hmmm... hvordan tenker du her? Mener du fra et estetisk ståsted? (Jamfør det du tidligere har sagt om at de malte Thorgal-album osv. ikke egner seg til matt papir?)
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af maxus »

Erling Søby skrev: 28. mar 2022, 22:48 casperyde:
jeg har ikke lige kunne finde et svar på forsiderne, men den danske udgaver, følger de ikke bare de franske udgaver
Jo, det er samme forsider på de franske og danske samlebind. Men spørgsmålet gik vist mere på, at få de oprindelige albumforsider inkluderet i samlebindene. Det er de ikke i Zooms udgaver. Jeg ved ikke om de er med i de franske udgaver. - Er der nogen der ved det, eller gætter alle bare på, at det er tilfældet?
Nu har jeg kun bind 5 og 6 i den franske udgave, men desværre er der ikke nogle originale forsider mellem historierne der.

Der er nogle tilsvarende 'ansigtsforsider' mellem historierne, som er en anelse bedre end dem vi kender fra zooms udgivelser, men ikke meget. Så hvis E-voke kan opstøve og anvende de originale forsider ville det være en ægte forbedring, men det må tiden vise om det er muligt og overkommeligt.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af dernice »

Antaeus skrev: 28. mar 2022, 22:50
Erling Søby skrev: 28. mar 2022, 22:48 casperyde:
jeg har ikke lige kunne finde et svar på forsiderne, men den danske udgaver, følger de ikke bare de franske udgaver
Jo, det er samme forsider på de franske og danske samlebind. Men spørgsmålet gik vist mere på, at få de oprindelige albumforsider inkluderet i samlebindene. Det er de ikke i Zooms udgaver. Jeg ved ikke om de er med i de franske udgaver. - Er der nogen der ved det, eller gætter alle bare på, at det er tilfældet?
Det må Maxus vide, han har købt de franske samlebind.
Zoom meddelte da udsendte Rødskæg samlebind 1, at forsiderne ikke var med i det materiale, de modtog fra rettighedhaver.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Erling Søby »

maxus:
Nu har jeg kun bind 5 og 6 i den franske udgave, men desværre er der ikke nogle originale forsider mellem historierne der.

Der er nogle tilsvarende 'ansigtsforsider' mellem historierne, som er en anelse bedre end dem vi kender fra zooms udgivelser, men ikke meget. Så hvis E-voke kan opstøve og anvende de originale forsider ville det være en ægte forbedring, men det må tiden vise om det er muligt og overkommeligt.
Det afgør så sagen om forsiderne, tak. De er ikke en del af samlebindene. Og næppe noget vi skal forvente E-voke vil gøre - det vil kræve nye rettigheder og nye udgifter på et i forvejen skrøbeligt projekt.
Senest rettet af Erling Søby 29. mar 2022, 14:54, rettet i alt 1 gang.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af dernice »

Carsten Søndergaard skrev: 29. mar 2022, 02:42 Jo, men jeg forstår sådan set godt både Zoom og E-voke. At benytte samme papir til alle udgivelser er uden tvivl det billigste. Og sagen er, at alt KAN trykkes på halvmat (eller halvblankt) papir. Alt KAN ikke trykkes på mat papir.
Tak for svar! Og det er jo svar nok, hvorfor nogle forlag bruger samme papirtype til alle deres udgivelser. Det er selvfølgelig pga økonomi, hvilket er helt forståeligt.

Det kan formentlig ikke tilfredsstille enkelte feinschmeckere, men jeg forestrækker som sagt hellere samlebind i halvmat papir, fremfor at forlagene ikke har råd til at udgive dem :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 29. mar 2022, 14:53 maxus:
Nu har jeg kun bind 5 og 6 i den franske udgave, men desværre er der ikke nogle originale forsider mellem historierne der.

Der er nogle tilsvarende 'ansigtsforsider' mellem historierne, som er en anelse bedre end dem vi kender fra zooms udgivelser, men ikke meget. Så hvis E-voke kan opstøve og anvende de originale forsider ville det være en ægte forbedring, men det må tiden vise om det er muligt og overkommeligt.
Det afgør så sagen om forsiderne, tak. De er ikke en del af samlebindene. Og næppe noget vi skal forvente E-voke vil gøre - det vil kræve nye rettigheder og nye udgifter på et i forvejen skrøbeligt projekt.
Det er alltid fint hvis forsider kan komme med, men at de IKKE var med blir jo mer forståelig når de ikke var det i de opprinnelige samlebind Zoom baserte seg på. Men om E-voke kan få tillatelse til å bruke forsidene uten spesielle ekstrautgifter, ville jo det være flott.

Likevel har Zoom i flere bokserier også fravalgt forsidene av andre grunner, som at de vil spare inn på sidetallet. Dét synes jeg personlig er å gå for langt i økonomisparing. Man bør kunne forvente å få forsidene med, i hvert fall hvis de er med i de opprinnelige franske utgaver.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7183
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 29. mar 2022, 02:57
Carsten Søndergaard skrev: 29. mar 2022, 02:42 Jo, men jeg forstår sådan set godt både Zoom og E-voke. At benytte samme papir til alle udgivelser er uden tvivl det billigste. Og sagen er, at alt KAN trykkes på halvmat (eller halvblankt) papir. Alt KAN ikke trykkes på mat papir.
Hmmm... hvordan tenker du her? Mener du fra et estetisk ståsted? (Jamfør det du tidligere har sagt om at de malte Thorgal-album osv. ikke egner seg til matt papir?)
Netop. Desto klarere streger og fladere farver (som stort set alle serier fra 1950'erne og 60'erne har og en del også derefter), desto bedre står det på helt mat papir, og det tager sig efter min mening også bedre ud. Endvidere slipper man for problemet med lysets genskin under læsningen. Men den slags serier KAN jo godt trykkes på blankt papir.

Men desto mere skitseagtige streger og desto mere malede farver og farveforløb (som en hel del serier fra omkring 1970 har), desto bedre står det på halvmat/halvblankt papir. Den slags kan eller bør IKKE trykkes på helt mat papir. Eksempler er fx netop Thorgal, alle nyere serier af Hermann (prøv også at se forskellen på Jeremiah album 20 kontra de øvrige bind), Bilal, Loisel osv.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7183
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Et aktuelt eksempel er de gammeldags Alix-album kontra de moderne Alix Senator-album. De gammeldags bør helt afgjort trykkes på mat papir, men Alix Senator helt afgjort halvmat papir.

Hvis de begge to blev udgivet af et forlag, der havde bestemt sig for kun at bruge én type papir, ville det således være problematisk. Det ville dog i så fald trods alt være bedst at vælge halvblankt papir, for så ville gammeldags Alix stadig kunne læses med udbytte. Det ville derimod være problematisk at læse Alix Senator med udbytte, hvis den var trykt på helt mat papir.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 30. mar 2022, 01:23 Et aktuelt eksempel er de gammeldags Alix-album kontra de moderne Alix Senator-album. De gammeldags bør helt afgjort trykkes på mat papir, men Alix Senator helt afgjort halvmat papir.

Hvis de begge to blev udgivet af et forlag, der havde bestemt sig for kun at bruge én type papir, ville det således være problematisk. Det ville dog i så fald trods alt være bedst at vælge halvblankt papir, for så ville gammeldags Alix stadig kunne læses med udbytte. Det ville derimod være problematisk at læse Alix Senator med udbytte, hvis den var trykt på helt mat papir.
Halvblankt papir = halvmat papir ?
Hvis ikke så burde man ud fra de første linjer vælge halvmat papir, hvis man kun havde en type papir i stedet for halvblankt papir.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7183
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 31. mar 2022, 00:22Halvblankt papir = halvmat papir ?
Ja, det er det samme. En form for mellemting mellem helt mat og helt blankt. Helt blankt bruges sjældent, men for eksempel i Gammelpot og Wika for at nævne to Cobolt-serier.
Besvar