Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af GoogaMooga »

Halvblankt papir er helt fint. Der bør ikke trykkes ekstramateriale. At mene, at manglende ekstramateriale skulle være værre end en forkert forside kan jeg ikke være mere uenig i. Jerry's forkerte forside er en fuldstændig uacceptabel fejl.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Erling Søby »

Zoom skal have ros for, at de overhovedet gav Rødskæg chancen, uanset om det så var i en skrabet udgave. Jeg havde gerne set serien udgivet på mat papir og med ekstramaterialet, men sådan blev det ikke. Og det giver det ingen mening, at skifte til nu.

Helt generelt er det virkelig surt, når samlebind udgives uden deres ekstramateriale. Langt værre er det - selvom det ikke giver mening at sammenligne bevidste redaktionelle beslutninger med ærgerlige smuttere - end småfejl i trykningen.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 27. mar 2022, 10:41 Zoom skal have ros for, at de overhovedet gav Rødskæg chancen, uanset om det så var i en skrabet udgave. Jeg havde gerne set serien udgivet på mat papir og med ekstramaterialet, men sådan blev det ikke. Og det giver det ingen mening, at skifte til nu.
Jeg er i det store og hele enig i disse poeng. Derimot hadde Zoom ingen grunn eller unnskyldning til å droppe albumenes forsider, uansett hvor billig de bestemte seg for å lage sin utgave. Det er bare fint hvis E-voke kan inkludere dem heretter.

Mine kommentarer om papirvalg er mer en generell undring over at flere forleggere faktisk foretrekker blankt papir fremfor matt på klassiske fransk-belgiske serier som (for eksempel) Rødskæg. Det er i min optikk vanskelig å forstå. Jeg synes verken strek eller farger i slike tegneserier pleier å bli finere eller fremstå sterkere på blankt papir. Snarere er det tvert imot i mange tilfeller.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 27. mar 2022, 14:11
Erling Søby skrev: 27. mar 2022, 10:41 Zoom skal have ros for, at de overhovedet gav Rødskæg chancen, uanset om det så var i en skrabet udgave. Jeg havde gerne set serien udgivet på mat papir og med ekstramaterialet, men sådan blev det ikke. Og det giver det ingen mening, at skifte til nu.
Jeg er i det store og hele enig i disse poeng. Derimot hadde Zoom ingen grunn eller unnskyldning til å droppe albumenes forsider, uansett hvor billig de bestemte seg for å lage sin utgave. Det er bare fint hvis E-voke kan inkludere dem heretter.

Mine kommentarer om papirvalg er mer en generell undring over at flere forleggere faktisk foretrekker blankt papir fremfor matt på klassiske fransk-belgiske serier som (for eksempel) Rødskæg. Det er i min optikk vanskelig å forstå. Jeg synes verken strek eller farger i slike tegneserier pleier å bli finere eller fremstå sterkere på blankt papir. Snarere er det tvert imot i mange tilfeller.
Og ja som Erling skriver, kæmpe ros til både Zoom og nu også E-voke for at give Rødskæg chancen.

Forsider: I Zooms udgaver var der endda en fuldside med et ansigt i gråtoner før hver historie. Som tidligere skrevet så giver det slet ingen mening at vælge dette, hvis der er lavet originale forsider til hver historie. Hvorfor i alverden fravælge en fin forside til fordel for en gråtonet ansigt side?

Blankt papir valgene har jeg kommenteret på nogle gange og valget er og bliver for mig fuldstændig uforståeligt til især euroklassikerne, men også flere af de andre udgivelser. Tja, jeg forstår vel Zooms tilgang lidt set i nemhedens lys, som vel er noget i retning at papir går vi ikke så meget op i. Vi vælger et halvblankt papir som fungerer rimelig godt til det hele, det er nemmere, billigere og så går vi ellers ikke så meget op i om det er det bedste valg.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af GoogaMooga »

Der er for meget fokus på papir. Vær glad for, at der overhovedet udkommer noget så gammelt her i 2022.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 27. mar 2022, 18:13 Der er for meget fokus på papir. Vær glad for, at der overhovedet udkommer noget så gammelt her i 2022.
Du blander det sammen.
Vi er nok rigtig mange som er super glade for de mange gode udgivelser og nu at E-voke tager Rødskæg op igen.

Når vi så taler papir er vi nok mange, som har svært ved at forstå eller i hvert fald ikke er enige i at så meget udkommer med blankt papir fra blandt andet Zoom, E-voke og Shadowzone (og muligvis flere) på bekostning af mat papir. Da vi er en del som synes, at i hvert fald i nogle tilfælde, ville mat papir være et bedre valg. Hermed ikke sagt at blankt papir ikke kan være et godt valg og i nogle tilfælde bedste valg.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af dernice »

Det bliver lidt trættende i længden at blive ved med at læse indlæg vedr. ønsker om mat papir og ekstra materiale… Ja i den perfekte verden blev alle samlebind trykt i mat papir, tonsvis af ekstra materiale, stofryg med guldpræg osv osv.

Men det kunne vært rart med nogle realistiske krav/ønsker. Vi må jo erkende, at tegneseriebranchen ikke er speciel stor, oplagene er små og samtidig er forlagene virksomheder, som gerne skal lave forretning og overskud på at producere tegneserier.

Hvis oplagene var 10 gange så store, og der var efterspørgsel efter det, er jeg sikker på at forlagene producerede samlebind i de kvaliteter der bliver efterspurgt. Men sådan er realiteterne desværre ikke. Zoom kunne tilsyneladende ikke få det til at løbe rundt med Rødskæg, selvom de udelod ekstramateriale, trykte på “standard” papir OG samtrykte med Finland. Derfor kunne det være rart med at fremfor at komme med alle disse evindelige ønsker til en “bedre udgivelse, istedet værdsætter, at E-voke faktisk vil videreføre serien, og det bør vi støtte op omkring fremfor de evige spørgsmål om mat papir, ekstra materiale osv.

Forlagene kan ikke udgive “Con amore” projekter hele tiden. De skal også betale husleje, lønninger osv, og skal selvfølgelig fokusere på økonomien i deres udgivelser. Så derfor bør vi glæde os over, at der faktisk udkommer så mange forskellige tegneserier i disse år, og så undgå at fokusere på, hvilken kvalitet de udgives i Frankrig, som er meget større marked end det danske.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af dernice »

GoogaMooga skrev: 27. mar 2022, 18:13 Der er for meget fokus på papir. Vær glad for, at der overhovedet udkommer noget så gammelt her i 2022.
Jeg er fuldstændig enig her! Se evt mit indlæg ovenfor.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Mesterius »

dernice skrev: 27. mar 2022, 20:42
GoogaMooga skrev: 27. mar 2022, 18:13 Der er for meget fokus på papir. Vær glad for, at der overhovedet udkommer noget så gammelt her i 2022.
Jeg er fuldstændig enig her! Se evt mit indlæg ovenfor.
Vi som snakker om papir er innforstått med valgene som tas for denne spesifikke bokserien. Men på et mer generelt plan er det interessant å diskutere om eldre fransk-belgiske serier tar seg best ut på blankt eller matt papir.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

dernice skrev: 27. mar 2022, 20:41 Det bliver lidt trættende i længden at blive ved med at læse indlæg vedr. ønsker om mat papir og ekstra materiale… Ja i den perfekte verden blev alle samlebind trykt i mat papir, tonsvis af ekstra materiale, stofryg med guldpræg osv osv.

Men det kunne vært rart med nogle realistiske krav/ønsker. Vi må jo erkende, at tegneseriebranchen ikke er speciel stor, oplagene er små og samtidig er forlagene virksomheder, som gerne skal lave forretning og overskud på at producere tegneserier.

Hvis oplagene var 10 gange så store, og der var efterspørgsel efter det, er jeg sikker på at forlagene producerede samlebind i de kvaliteter der bliver efterspurgt. Men sådan er realiteterne desværre ikke. Zoom kunne tilsyneladende ikke få det til at løbe rundt med Rødskæg, selvom de udelod ekstramateriale, trykte på “standard” papir OG samtrykte med Finland. Derfor kunne det være rart med at fremfor at komme med alle disse evindelige ønsker til en “bedre udgivelse, istedet værdsætter, at E-voke faktisk vil videreføre serien, og det bør vi støtte op omkring fremfor de evige spørgsmål om mat papir, ekstra materiale osv.

Forlagene kan ikke udgive “Con amore” projekter hele tiden. De skal også betale husleje, lønninger osv, og skal selvfølgelig fokusere på økonomien i deres udgivelser. Så derfor bør vi glæde os over, at der faktisk udkommer så mange forskellige tegneserier i disse år, og så undgå at fokusere på, hvilken kvalitet de udgives i Frankrig, som er meget større marked end det danske.
Jeg ser ingen som ikke værdsætter at E-voke fortsætter Rødskæg.
Og ja for Zoom ser det ud til at de har taget valget at køre med et standardpapir for at få det til at køre rundt og er sagen den så er det jo til at forstå selv om alle forlagene vist mindst en gang har bevæget sig over i mat papir også.
Jeg kan dog ikke se hvorfor vi ikke skulle kunne diskutere papir m.m. Det er jo bare et ønske fra os fans og det er vel netop derfor vi har disse grupper, hvor vi kan diskutere alle de ting vi har lyst til at tage op også selv om det trætter nogle og det ikke er muligt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

Zoom har overvejet at gå ned i deres papirkvalitet, som de eneste jeg har hørt om, mens E-voke bliver ved med at køre med højkvalitet papir og uden at sætte prisen op. Papirkvalitet er bestemt interessant, i hvert fald for nogle af os.
Det er i øvrigt også super at E-voke melder ud at de vil højne papirkvaliteten fra 115g til 130g i Rødskæg og med forsider til hver historie og måske med en lille smule ekstramateriale og det til samme pris.

Alt sammen interessante diskussionsemner.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af marius »

dernice skrev: 27. mar 2022, 20:42
GoogaMooga skrev: 27. mar 2022, 18:13 Der er for meget fokus på papir. Vær glad for, at der overhovedet udkommer noget så gammelt her i 2022.
Jeg er fuldstændig enig her! Se evt mit indlæg ovenfor.
Jeg er så uenig. Papir er en vigtig del af oplevelsen af at læse tegneserier. Det samme er ekstramateriale i forhold til samlebind i stil med Rødskæg. Jeg kan sagtens finde på at fravælge en udgivelse pga forkert papirvalg eller manglende ekstramateriale.

Det er primært zoom som konsekvent har fravalgt mat papir og ekstramateriale i næsten alle deres udgivelser, og som jeg husker det, trak zoom sig fra serieland fordi forlaget ikke gad høre på mere brok og utilfredshed over denne fremgangsmåde. Så det hjælper i hvert fald ikke at råbe zoom op.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

marius skrev: 27. mar 2022, 22:50
dernice skrev: 27. mar 2022, 20:42
GoogaMooga skrev: 27. mar 2022, 18:13 Der er for meget fokus på papir. Vær glad for, at der overhovedet udkommer noget så gammelt her i 2022.
Jeg er fuldstændig enig her! Se evt mit indlæg ovenfor.
Jeg er så uenig. Papir er en vigtig del af oplevelsen af at læse tegneserier. Det samme er ekstramateriale i forhold til samlebind i stil med Rødskæg. Jeg kan sagtens finde på at fravælge en udgivelse pga forkert papirvalg eller manglende ekstramateriale.

Det er primært zoom som konsekvent har fravalgt mat papir og ekstramateriale i næsten alle deres udgivelser, og som jeg husker det, trak zoom sig fra serieland fordi forlaget ikke gad høre på mere brok og utilfredshed over denne fremgangsmåde. Så det hjælper i hvert fald ikke at råbe zoom op.
Jeg husker ikke at have hørt at Zoom trak sig på grund af brok, men derimod at de ville hellige sig deres forlag og facebookside da de mange tegneserieforum tog for meget af deres tid.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 27. mar 2022, 22:55
marius skrev: 27. mar 2022, 22:50
dernice skrev: 27. mar 2022, 20:42

Jeg er fuldstændig enig her! Se evt mit indlæg ovenfor.
Jeg er så uenig. Papir er en vigtig del af oplevelsen af at læse tegneserier. Det samme er ekstramateriale i forhold til samlebind i stil med Rødskæg. Jeg kan sagtens finde på at fravælge en udgivelse pga forkert papirvalg eller manglende ekstramateriale.

Det er primært zoom som konsekvent har fravalgt mat papir og ekstramateriale i næsten alle deres udgivelser, og som jeg husker det, trak zoom sig fra serieland fordi forlaget ikke gad høre på mere brok og utilfredshed over denne fremgangsmåde. Så det hjælper i hvert fald ikke at råbe zoom op.
Jeg husker ikke at have hørt at Zoom trak sig på grund af brok, men derimod at de ville hellige sig deres forlag og facebookside da de mange tegneserieforum tog for meget af deres tid.
Like fullt er Michael G. Nielsen for tiden meget aktiv med å poste både anekdoter og reklameinnlegg på Facebook-gruppen Tegneserieentusiaster. Mens han ikke lenger kommenterer her på forumet.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af marius »

Antaeus skrev: 27. mar 2022, 22:55
Jeg husker ikke at have hørt at Zoom trak sig på grund af brok, men derimod at de ville hellige sig deres forlag og facebookside da de mange tegneserieforum tog for meget af deres tid.
Tjek denne tråd:

https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=21709
Besvar