Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 26. mar 2022, 13:00 På sin vis er det måske ikke en god ting at trykke alt ekstramaterialet. Så bliver man mere opmærksom på, at det mangler i de første fire bind. Det giver ikke mening at trykke ekstramateriale fra 5. bind og frem. Måske nogle få sider som Zoom.
Det er man jo oppmerksom på uansett. Alle som vet litt om forlagene i Danmark, er fullt klare over at Zoom bevisst utelater ekstramateriale i nesten alle sine samlebind.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af dernice »

Antaeus skrev: 26. mar 2022, 12:54 Tror du at E-voke kommer med en udgave i bedre kvalitet end Zooms?
Hvordan er de franske udgaver så kvalitetesmæssigt: ekstramateriale, papir, farvelægning etc. ?
Jeg synes faktisk bare at E-vokse skal udsende dem uden ekstra materiale og ikke på dyrere papir. Vi ved jo at det ikke kunne løbe rundt for Zoom, så for at sikre at vi får flere Rødskæg bind fra E-vokse, skal de ikke bruge penge på mere oversættelse eller dyrere papir. Dette kan sikre at vi forhåbentlig får hele serien udsendt.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Erling Søby »

Når de fire første bind kom i det man kan kalde en skrabet udgave, så vil det overhovedet ingen mening give, hvis E-voke herefter skifter til en mere luksuspræget udgave. Her må man sige, at kursen ER sat (desværre).
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 147
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af LarsChristiansen »

:) Vi er meget, meget overvældede over de begejstrede og forventningsfulde tanker man gør sig bl.a. her på Serieland til vores (E-vokes) kommende album 5 med "Rødskæg". For at afklare lidt af de mange spørgsmål (så ikke I skal gætte i det uendelige), så er her lidt af de tanker, vi har gjort os om albummet og serien. Kontrakten er jo helt ny – så der er stadig ting vi må vurdere, når vi modtager materialet.

Først og fremmest så er der jo desværre lagt en linie med hensyn til ekstramateriale fra forrige forlag; så nej – vi tager ikke ekstramateriale med. Der er også det ved det, at ekstramaterialet er fortløbende fra album til album, så hvis man hopper ind i femte afsnit af ekstramaterialet giver det ikke mening (når man mangler de fire foregående "afsnit"). Hvis vi kan snige os til lidt gør vi det... Forhåbentlig skillesider – som kunne være de oprindelige forsider f.eks. Men vi må se når vi modtager filerne.

Vi regner med at bruge det papir vi plejer – som er 130 gr. – og altså bedre end det, som vi skønner må være 115 gr. i de forrige. Albummene fortjener et bedre ark og er ikke dér at vi mener de store besparelser kan hentes. Så siderne bliver lidt stærkere.

Med hensyn til prisen så er vores håb (og beregninger) baseret på at vi fastholder prisen på 398,- (som den har været for de forrige album). Der skal ske en hel del med verdensøkonomien for at vi synes de album skal være dyrere end det... Dog vil vi formentlig gøre det sådan, man må reservere sit album på forhånd, da oplaget vil være af begrænset omfang – for på den måde også at være sikre på at vi kan lykkes med at få serien succesfuldt videreført. :)
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af maxus »

Tak for uddybningen, Lars - og helt forståelige dispositioner I overvejer. Bare alene den ekstra papirkvalitet og evt. originale forsidebilleder vil være en stort skridt fremad. Og super, hvis I kan holde prisen.

Vi håber bare at det hele lykkes og så fedt, at I tager chancen! :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9428
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

LarsChristiansen skrev: 26. mar 2022, 17:07 :) Vi er meget, meget overvældede over de begejstrede og forventningsfulde tanker man gør sig bl.a. her på Serieland til vores (E-vokes) kommende album 5 med "Rødskæg". For at afklare lidt af de mange spørgsmål (så ikke I skal gætte i det uendelige), så er her lidt af de tanker, vi har gjort os om albummet og serien. Kontrakten er jo helt ny – så der er stadig ting vi må vurdere, når vi modtager materialet.

Først og fremmest så er der jo desværre lagt en linie med hensyn til ekstramateriale fra forrige forlag; så nej – vi tager ikke ekstramateriale med. Der er også det ved det, at ekstramaterialet er fortløbende fra album til album, så hvis man hopper ind i femte afsnit af ekstramaterialet giver det ikke mening (når man mangler de fire foregående "afsnit"). Hvis vi kan snige os til lidt gør vi det... Forhåbentlig skillesider – som kunne være de oprindelige forsider f.eks. Men vi må se når vi modtager filerne.

Vi regner med at bruge det papir vi plejer – som er 130 gr. – og altså bedre end det, som vi skønner må være 115 gr. i de forrige. Albummene fortjener et bedre ark og er ikke dér at vi mener de store besparelser kan hentes. Så siderne bliver lidt stærkere.

Med hensyn til prisen så er vores håb (og beregninger) baseret på at vi fastholder prisen på 398,- (som den har været for de forrige album). Der skal ske en hel del med verdensøkonomien for at vi synes de album skal være dyrere end det... Dog vil vi formentlig gøre det sådan, man må reservere sit album på forhånd, da oplaget vil være af begrænset omfang – for på den måde også at være sikre på at vi kan lykkes med at få serien succesfuldt videreført. :)
Tak for indsigt.
Ja, det giver ingen mening at nr. 5 skal udgives med ekstramateriale når de andre ikke er. Et par få sider må dog gerne sniges ind hvis du spørger mig.
Oprindelige forsider til hver historie vil være meget velkomne (de burde aldrig skæres fra), Zooms valg med et ansigt i gråtoner er ikke det bedste valgv (og hvorfor gå med det valg når man kan få den oprindelig forside, det giver ingen mening).
At papiret forbedres er helt klart et stort plus og så burde papiret være mat som i de franske udgivelser, det giver ingen mening med alt det blanke papir og slet ikke til mange af de klassiske fransk/belgiske serier. Dejligt at i fik valgt mat papir til Barelli. Jeg går ud fra i vælger jeres sædvanlige papir, men hvor ville det dog være dejligt med mat papir.
398 kr. var dyrt for Zoom albummene i deres kvalitet men dog ikke sat i relief til enkelt album og stadig det værd og når kvaliteten øges retfærdiggør det prisen langt bedre.
Jeg reserverer helt klart mit album på forhånd og er meget glad for projektet tages op og fortsætter.
Mht. reservation så kommer jeg til at tænke på at jeres startprojekt med Wininger ikke kom i land mht. bestillinger men i gennemførte alligevel og de blev udsolgt. Så noget tyder på at der er en noget større efterspørgsel end det som bliver bestilt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 147
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af LarsChristiansen »

Med hensyn til ønsket om mat papir, så kommer det nok til at knibe, Antaeus... Det er vores indtryk at det netop er det matte papir, som der er allermest mangel på i øjeblikket (og hvis man kan få det, så ekstra dyrt af mangel årsagerne) – så vi vil formentlig anvende det halvblanke, som vi plejer (og minder om det som har været anvendt i de forrige i glansen). :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9428
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

LarsChristiansen skrev: 26. mar 2022, 18:41 Med hensyn til ønsket om mat papir, så kommer det nok til at knibe, Antaeus... Det er vores indtryk at det netop er det matte papir, som der er allermest mangel på i øjeblikket (og hvis man kan få det, så ekstra dyrt af mangel årsagerne) – så vi vil formentlig anvende det halvblanke, som vi plejer (og minder om det som har været anvendt i de forrige i glansen). :)
Ja, Zoom vælger desværre nærmest altid blankt papir, mat papir ville ellers virkelig have klædt Rødskæg.
Det vigtigste er selvfølgelig at vi får Rødskæg og med bedre papir, men man kan jo altid ønske. Og i plejer jo så også at foretrække blankt papir, selv om jeg slet ikke er enig i jeres valg og jeg tvivler på mange er. Lige i dette tilfælde kan jeg dog godt forstå det, hvis det lige akkurat er det som er mangel på og det er langt dyrere, som du siger (men ellers er det vist ikke sådan at mat papir er dyrere).

Med hensyn til mat papir så ser det ud til at især Cobolt benytter det til euroklassikerne, men de vælger jo så også at følge de franske forlags valg, heldigvis.

PS: det er jo ikke fordi jeg synes det blanke papir er dårligt, men mat papir hæver i mange tilfælde lige kvaliteten en grad mere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Mesterius »

Akkurat det er noe jeg selv har lurt på: hvorfor står blankt papir så høyt i kurs hos noen forleggere? Zoom og E-voke benytter det på nær sagt alt de utgir. Det er definitivt tegneserier det kan fungere flott med, men mange av de eldre fransk-belgiske synes jeg ser langt bedre ut på matt papir.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af superboy »

Håper på matt papir og alt ekstramateriale. Ser at man dessverre velger å droppe alt det fine ekstramaterialet. Å droppe ekstramaterialet er etter mitt syn langt verre enn å trykke feil forside. Da blir boka full av mangler.
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 147
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af LarsChristiansen »

Til Mesterius og Superboy. :) – Vi vælger typisk halvblankt papir, da det efter vores overbevisning bær illustrationerne bedre; Altså sådan at både farverne bliver renere og stregerne står skarpere.
Det bliver nu sværere at vælge mat papir hos trykkerierne, da det i øjeblikket er en mangelvare (som skrevet før).

Med hensyn til ekstramaterialet, så er det fravalgt af forlaget der startede serien før os, derfor ville man som læser mangle al kronologien og sammenhængen, hvis man pludselig skulle have ekstramateriale i album 5 (uden at kunne læse det i del 1-4). :)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2381
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af benadikt »

LarsChristiansen skrev: 26. mar 2022, 22:35... Med hensyn til ekstramaterialet, så er det fravalgt af forlaget der startede serien før os, derfor ville man som læser mangle al kronologien og sammenhængen, hvis man pludselig skulle have ekstramateriale i album 5 (uden at kunne læse det i del 1-4). :)
Er der nogen mulighed for, at ekstramaterialet i Barbe-Rouge-bøgerne kan samles i ét ekstrabind, evt. sammen med andet materiale om Charlier?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Mesterius »

LarsChristiansen skrev: 26. mar 2022, 22:35 Til Mesterius og Superboy. :) – Vi vælger typisk halvblankt papir, da det efter vores overbevisning bær illustrationerne bedre; Altså sådan at både farverne bliver renere og stregerne står skarpere.
Der er jeg uenig. Jeg har vanlige Tintin-album trykket både på matt papir (fra før 1997) og blankt papir (etter 1997), og både tegningene og fargene står seg bedre på det matte papiret. Fargegjengivelsen på det klassiske matte Casterman-papiret er virkelig vakker. Det blanke papiret i dagens utgaver har også gjenskinn som er direkte distraherende fra tegningene; du må bokstavelig talt holde albumet i spesifikke perspektiver for å unngå det under lesning.

Og at blankt papir skulle resultere i en skarpere strekgjengivelse enn matt papir, klarer jeg ikke helt å forstå. Hvordan skulle det gå til? Strekgjengivelsen ser like skarp ut på det matte papiret som det blanke i albumet jeg sitter med nå.

En ting som for meg ofte gjør Cobolts utgivelser attraktive, er at de nesten alltid velger matt papir til de klassiske utgivelsene sine. Det ser penere ut visuelt, spesielt hvis fargene i utgangspunktet er relativt enkle, og passer også bedre til æraen seriene ble skapt i.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9428
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

LarsChristiansen skrev: 26. mar 2022, 22:35 Til Mesterius og Superboy. :) – Vi vælger typisk halvblankt papir, da det efter vores overbevisning bær illustrationerne bedre; Altså sådan at både farverne bliver renere og stregerne står skarpere.
Det bliver nu sværere at vælge mat papir hos trykkerierne, da det i øjeblikket er en mangelvare (som skrevet før).

Med hensyn til ekstramaterialet, så er det fravalgt af forlaget der startede serien før os, derfor ville man som læser mangle al kronologien og sammenhængen, hvis man pludselig skulle have ekstramateriale i album 5 (uden at kunne læse det i del 1-4). :)
Nu kommer den her diskussion jo ud af den yderst positive nyhed omkring E-voke tager Rødskæg op. At det så har affødt diskussionen omkring papirvalg skal ikke ses som andet end at vi er er nogle som gerne vil debattere de forskellige valg og går op i hvad der vælges i alle de dejlige tegneserier, som der udgives så mange af for tiden og skal ikke ses negativt.

De fleste købere går formentlig ikke så meget op i papirvalget.
Men jeg er ret sikker på at spørger du så vil et forholdsvis stort flertal vælge mat papir over jeres halvblanke papir til en del udgivelser. Jeg tror ikke de har samme overbevisning som jer og i flere tilfælde har de oprindelige franske forlag (og formentlig dermed også skaberne af tegneserien) en anden holdning.
Jeg undrer mig i den grad også over hvorfor nogle forlag helt generelt foretrækker det blanke papir, jeg har jo så fået forklaringen fra både Zoom og E-voke og nu endnu engang, og jeg er bestemt ikke enig i at de fremstår bedre, og igen, jeg tror heller ikke de kunder, der går op i det har den holdning.

For Zoom var begrundelsen i øvrigt at det fungerede fint med det blanke papir til de fleste udgivelser og det var nemt at have med at gøre (noget i den dur).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9428
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Rødskæg fortsætter - hos E-voke

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 26. mar 2022, 23:22
LarsChristiansen skrev: 26. mar 2022, 22:35 Til Mesterius og Superboy. :) – Vi vælger typisk halvblankt papir, da det efter vores overbevisning bær illustrationerne bedre; Altså sådan at både farverne bliver renere og stregerne står skarpere.
Der er jeg uenig. Jeg har vanlige Tintin-album trykket både på matt papir (fra før 1997) og blankt papir (etter 1997), og både tegningene og fargene står seg bedre på det matte papiret. Fargegjengivelsen på det klassiske matte Casterman-papiret er virkelig vakker. Det blanke papiret i dagens utgaver har også gjenskinn som er direkte distraherende fra tegningene; du må bokstavelig talt holde albumet i spesifikke perspektiver for å unngå det under lesning.

Og at blankt papir skulle resultere i en skarpere strekgjengivelse enn matt papir, klarer jeg ikke helt å forstå. Hvordan skulle det gå til? Strekgjengivelsen ser like skarp ut på det matte papiret som det blanke i albumet jeg sitter med nå.

En ting som for meg ofte gjør Cobolts utgivelser attraktive, er at de nesten alltid velger matt papir til de klassiske utgivelsene sine. Det ser penere ut visuelt, spesielt hvis fargene i utgangspunktet er relativt enkle, og passer også bedre til æraen seriene ble skapt i.
Præics, det giver ikke mening.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar