En hyldest til tegneserie"personer"

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Peoples Choice
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 96
Tilmeldt: 15. jul 2020, 19:27

En hyldest til tegneserie"personer"

Indlæg af Peoples Choice »

Sad lige her ved mit tastatur, og fik en indskydelse, som jeg ikke helt kunne slippe.....jeg har fulgt med på serieland-forum et par år, kort tid, men været tegneseriesamler i mange år, siden slut 70'erne, og har glædeligt læst alt, næsten alt, hvad jeg kunne komme i nærheden af, og hvad mine tegneseriepushere i Vejle på daværende tidspunkt udbød, og siden sidst 80'erne blev det, hvad København kunne byde ind med. Men hvor om alt er, så er det blot et meget lille indlæg omkring de personer, som betyder(betød) så meget for Dansk tegneserieudgivelse, og nogle af de personer findes i dette forum...

Jeg har haft en samler-interesse i primært Danske tegneserier, og alt hvad der havde med Action at gøre....og det er meget....måske det er forkert at nævne enkelte personer, og man skulle måske hylde forlagene, men jeg opfordrer lidt til, at man kigger forbi det kommercielle og kigger på "Tordenskjolds soldater" eller de bare "dybt engagerede" .

Carsten Søndergaard har betydet meget for min interesse, hvor han blandt andet i et Serie magasinet svarede på mit læserbrev, og Michael G. Nielsen som den enkelt person, som overtog Superserierne efter vores Allesammens Marvel Morten, som tilbage i 1984 startede brevkassen på vores kære superhelte serier op(ved godt at det var Henning Kure og Dorthe Larsen, som måske er bagmændene), men superhelte-verdenen blev for mig visualiseret i Marvel Mortens navn.

Og siden hen er vi blevet forkælet med superstærke anderledes udgivelser fra både Zoom og Cobolt, og hvis Marvel Morten havde fået lov(ønskede, havde interessen), så ville der vel være et forlag i Danmark som hed Marvel-Morten.

Mit indlæg er vel bare et forsøg på, at I vil dele jeres tegneserie-interesse med os andre, og ikke mindst hylde de personer, som gjorde det muligt, at i kunne have den interesse....
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: En hyldest til tegneserie"personer"

Indlæg af Vigan »

Til dem, du nævner, vil jeg nok tilføje Uno Krüger, Tonny Lützer og Ove Høyer (og Arne Stenby, som jeg vel dårligt kendte af navn dengang, og hvis betydning først gik op for mig senere).
Og som oversættere Niels Søndergaard, Jens Peder Agger, Ida Hammerich, Per Då, Sonja Rindom, Ole Steen Hansen, Mogens Dalgård og Per Vadmand.
Peoples Choice
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 96
Tilmeldt: 15. jul 2020, 19:27

Re: En hyldest til tegneserie"personer"

Indlæg af Peoples Choice »

Ved godt, at der er rigtig mange som jeg har undladt, sådan er det altid, men det er et rent subjektivt spørgsmål, og ikke et "hvem der fortjener", for dem er virkelig mange af .....
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: En hyldest til tegneserie"personer"

Indlæg af D@niel »

Peoples Choice skrev: 31. mar 2022, 19:01 ...eller de bare "dybt engagerede" .
John "Kris" Kristiansen er i den kategori og bestemt værdig til hyldest.
Carsten Søndergaard skrev: 19. jul 2018, 23:46(i en anden tråd)
...Kris lavede den grafiske montage af tusindvis af Interpresses udgivelser og har tegnet stort set alle de mange håndtegnede titler, logoer og tekster, der fandtes forsiderne i 1960'erne, 70'erne og en hel del i 80'erne også. Det var også ham, der rentegnede den oprindelige Interpresse-logo og IP-globussen.
Her eksempler på hans arbejde. De har været lagt op herinde tidligere.
ukendt_seriemagasinet.jpg
ditko_ seriemagasinet.jpg
Jeg er ret sikker på, at det er ham ved 1:21 i den video, som Michael G. Nielsen lagde op i fb-gruppen Interpresse venner:
https://www.facebook.com/groups/5220558 ... 795287868/
Senest rettet af D@niel 1. apr 2022, 00:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: En hyldest til tegneserie"personer"

Indlæg af Vigan »

Peoples Choice skrev: 31. mar 2022, 19:01Ved godt, at der er rigtig mange som jeg har undladt, sådan er det altid, men det er et rent subjektivt spørgsmål, og ikke et "hvem der fortjener", for dem er virkelig mange af .....
Jeg mente ikke, at du havde glemt nogen, men opfattede det her -
Peoples Choice skrev: 31. mar 2022, 19:01Mit indlæg er vel bare et forsøg på, at I vil dele jeres tegneserie-interesse med os andre, og ikke mindst hylde de personer, som gjorde det muligt, at i kunne have den interesse....
- som en opfordring til, at vi hver især fortalte, hvem der for os havde været de danske navne, vi så hele tiden, dengang vi faldt i gryden med tegneserier (men syntes ikke, jeg behøvede gentage dem af dine, der var sammenfaldende med mine).
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: En hyldest til tegneserie"personer"

Indlæg af Antaeus »

Jeg har ikke bidt mærke i nogle tegneseriepersonligheder da jeg voksede op med tegneserierne som barn. Jeg bed mærke i selve serierne, nogle tegnere der var bedre end andre og så især forlagene Interpresse og Carlsen. Jeg sad nogle gange med titlerne og tænkte på hvilket forlag jeg helst have tegneserierne fra af de to. Det var ikke altid lige nemt for der var store favoritter hos dem begge.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar