En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af Mesterius »

Jeg ser forresten at dette ikke er første gang Googa har brokket seg over at Finn & Fiffi har franske fans. Her banner han likefrem som reaksjon på utgivelsen "Intégrale Bob et bobette recolorisé tome 1".
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ha ha, fantastisk. Jeg anede ikke, der var kommet så mange på dansk (eller norsk). Men det har måske betydet noget, at det udelukkende var kioskudgaver i pauvert udstyr, de kunne ikke sælges hos boghandlerne som alle andre album.

Jeg er i virkeligheden nok lidt på Googas side, selv om jeg ingen "hadeserier" har. Jeg finder det mere interessant, at serien har været en så enorm succes i Holland i mere end 50 år, men næsten ingen andre steder. Man skal nok være hollænder for at forstå det.

I det hele taget er der noget med hollandske tegneserier. De har generelt haft svært ved at trænge igennem i udlandet, uden at man helt fatter hvorfor. Franka til en vis grad, i Danmark og Tyskland og delvis Sverige ja, i Frankrig gennem flere forsøg på små forlag. Gammelpot tog danskerne til deres hjerter, men det er stort set også det eneste sted. I Indonesien kom de dog som populære piratudgaver.

Martin Lodewijks Agent 327 også til en vis grad på dansk.
https://comicwiki.dk/wiki/Agent_327

Peter de Smets morsomme serie om Generalen, kun to album på dansk. Ingen efterspørger den komplette udgave.
https://comicwiki.dk/wiki/Al_magt_til_generalen

Hanco Kolks helt eminente og morsomme Maccano-tegneserie
https://comicwiki.dk/wiki/Meccano

Dirk Briels Professor Picaro
https://comicwiki.dk/wiki/Professor_Picaro
(ikke en særlig vellykket serie, men den ligner jo noget)

Theo van den Boogards fremragende surrealistiske ligne claire-serie Van Oekels oplevelser / Van Gok
https://comicwiki.dk/wiki/Sjef_van_Oekel

INGEN i den danske "euroklassiker"-lobby efterspørger dem. INGEN. Hvorfor?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af GoogaMooga »

Hvad med Tom Poes? Har den ikke solgt pænt som eksport?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af GoogaMooga »

Måkse er Suske & Wiske ligefrem en sællert for Holland? Altså set i forhold til de andre hollandske serier? Jeg vil hellere binde en sløjfe i håret og løbe nøgen rundt om boligblokken, end jeg vil læse mere Suske & Wiske. :twisted:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
Dirk Briels Professor Picaro
https://comicwiki.dk/wiki/Professor_Picaro
(ikke en særlig vellykket serie, men den ligner jo noget)

[...]

INGEN i den danske "euroklassiker"-lobby efterspørger dem. INGEN. Hvorfor?
Jeg ville gerne have efterspurgt mere Professor Picaro, hvis der var mere, men de tre albums, der kom på dansk, er de eneste der er. Briel døde inden han blev færdig med det fjerde.

Googamooga:
Måkse er Suske & Wiske ligefrem en sællert for Holland? Altså set i forhold til de andre hollandske serier? Jeg vil hellere binde en sløjfe i håret og løbe nøgen rundt om boligblokken, end jeg vil læse mere Suske & Wiske. :twisted:
The horror! The horror!

Er serien virkeilg så ringe? - Jeg har faktisk aldrig læst noget af den, men det bliver jeg selvfølgelig nødt til nu.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af Mesterius »

Mesterius skrev: 3. maj 2022, 21:1026 danske album i 1984-93 ble det da. Så litt å bygge videre på. :D

Men dét er selvsagt ingenting mot Norges 61 album, alle utgitt i abonnement i 1983-87. Tenk at det finnes europeiske albumserier der Norge slår Danmark med slik fantastisk margin! Riktignok manglet vi stadig enkelte album av Hergés Tintin på norsk i 1987, men med Finn & Fiffi ruvet vi overlegent.
Carsten Søndergaard skrev: 4. maj 2022, 00:22 Ha ha, fantastisk. Jeg anede ikke, der var kommet så mange på dansk (eller norsk). Men det har måske betydet noget, at det udelukkende var kioskudgaver i pauvert udstyr, de kunne ikke sælges hos boghandlerne som alle andre album.
Så de danske album var utelukkende til kiosk? Det ante jeg ikke. De norske var jo utelukkende i abonnement, så litt utenom de vanlige kanaler her også. (Men forøvrig var dette like før Egmont startet den norske Tegneseriebokklubben, og Semic startet Seriesamlerklubben, begge basert på europeiske albumserier i abonnement. I Egmonts tilfelle inkludert mange utgivelser som ikke kom i vanlig salg.)

Ellers er jo formatet på Finn & Fiffi-albumene litt uvanlig sammenlignet med europeiske albumserier generelt. Størrelsen er langt mindre, faktisk nærmere et vanlig serieblad, dog med annerledes proporsjoner. Men stadig fire ruterader per side, og også litt flere sider enn standarden var for fransk-belgiske album. Så man fikk jo mye lesestoff.

Rekorden på Finn & Fiffi-utgivelser i Skandinavia går dog ikke til Norge, men til Sverige, som kom med hele 75 album i årene 1979-92! Ganske imponerende. Kanskje Cobolt i Sverige skulle sett nærmere på saken.
Carsten Søndergaard skrev: 4. maj 2022, 00:22 Jeg er i virkeligheden nok lidt på Googas side, selv om jeg ingen "hadeserier" har. Jeg finder det mere interessant, at serien har været en så enorm succes i Holland i mere end 50 år, men næsten ingen andre steder. Man skal nok være hollænder for at forstå det.
Ja, jeg hadde vel egentlig på følelsen at det først og fremst ville være Finn & Finnis (*kremt*) kvaliteter som ville gjøre Cobolt skeptiske til å utgi den. ;) Mer enn seriens litt spredte historikk på dansk. Dere utgir jo heller ikke serier som f. eks. Flip & Flop, som i større grad har et dansk publikum som har spurt etter den i tørketiden.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 4. maj 2022, 01:26 Hvad med Tom Poes? Har den ikke solgt pænt som eksport?
Jo, formentlig. Men aldrig rigtig i Danmark. Carlsens forsøg i starten af 1980'erne var en katastrofe.
GoogaMooga skrev: 4. maj 2022, 02:00 Måkse er Suske & Wiske ligefrem en sællert for Holland? Altså set i forhold til de andre hollandske serier?
Gigantisk i hjemlandet.
Erling Søby skrev: 4. maj 2022, 09:16Jeg ville gerne have efterspurgt mere Professor Picaro, hvis der var mere, men de tre albums, der kom på dansk, er de eneste der er. Briel døde inden han blev færdig med det fjerde.
Ah, det vidste jeg ikke. Og Arboris har jo faktisk genudgivet de to første og udgivet det tredje og sidste.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 4. maj 2022, 19:40Så de danske album var utelukkende til kiosk?
Ja, "Morsomt og spændende med Finn & Fiffi" (som serietitlen lød på dansk i al sin magt og vælde, som om de havde skrevet af fra den gamle danske bagsidetekst på Splint & Co.) i 1980'erne var udgivet af Aller, som kun distribuerede til kiosker. Samme for Interpresses forsøg med "Bob & Bobette" i 1990'erne, efter at Carlsen og Interpresse var defusioneret, og Interpresse kun måtte distribuere til kiosker. "Bob & Bobette" var så en slags forsøg på alligevel at udgive noget, der mindede lidt om et album.
Mesterius skrev: 4. maj 2022, 19:40Rekorden på Finn & Fiffi-utgivelser i Skandinavia går dog ikke til Norge, men til Sverige, som kom med hele 75 album i årene 1979-92! Ganske imponerende.
Men "Skandinavisk Press" var jo et bureau, ikke et forlag som interesserede sig det mindste for tegneserier eller deres kvalitet eller mangel på samme. Alt blev solgt i forskellige bogklub- og abonnementssammenhænge, og deres tro på serierne baserede sig udelukkende på, at de var så gigantiske succeser i hjemlandene, fx Suske & Wiske i Holland og Fix & Foxi i Tyskland.
Mesterius skrev: 4. maj 2022, 19:40Dere utgir jo heller ikke serier som f. eks. Flip & Flop, som i større grad har et dansk publikum som har spurt etter den i tørketiden.
Ja, besynderligt nok. Jeg så lige i dag på Facebook, at det seneste Flip & Flop-album (sørgeligt nok efter min mening) har været Zooms mest solgte album i de første fire måneder af 2022. Jeg forsøgte adskillige gange at afkode vitsen i forsidens illustration og tilhørende tekst, men måtte opgive. Men jeg må vel bare erkende, at der findes folk derude, som er i stand til at se noget - og glæde sig over det - som jeg ikke kan. Også i Tyskland har man genoptaget serien, tilsyneladende også med en vis succes. Som sagt har jeg ingen "hadeserier", men jeg vil dog placere Flip & Flop på et lavere niveau end fx Suske & Wiske.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 5. maj 2022, 00:36
Mesterius skrev: 4. maj 2022, 19:40Så de danske album var utelukkende til kiosk?
Ja, "Morsomt og spændende med Finn & Fiffi" (som serietitlen lød på dansk i al sin magt og vælde, som om de havde skrevet af fra den gamle danske bagsidetekst på Splint & Co.) i 1980'erne var udgivet af Aller, som kun distribuerede til kiosker. Samme for Interpresses forsøg med "Bob & Bobette" i 1990'erne, efter at Carlsen og Interpresse var defusioneret, og Interpresse kun måtte distribuere til kiosker. "Bob & Bobette" var så en slags forsøg på alligevel at udgive noget, der mindede lidt om et album.
Er du nå så sikker på at de danske Finn & Fiffi-album ble utgitt av Aller? Ifølge Pegasus og Faraos (samt diverse auksjonssider) kom de fra Skandinavisk Press i Danmark også. Og da skulle man jo tro de snarere kom eksklusivt i abonnement enn eksklusivt til kioskene.

Seriens fulle norske tittel var forresten "Morsomt og spennende med Finn & Fiffi", og den fulle svenske tittel var "Roligt och spännande med Finn och Fiffi". Så det kan på ingen måte ha vært tilfeldig. Både de danske og norske utgivelser som startet på 80-tallet var åpenbart avhoppere av den svenske suksessen (?) Skandinavisk Press hadde med serien.
Carsten Søndergaard skrev: 5. maj 2022, 00:36
Mesterius skrev: 4. maj 2022, 19:40Rekorden på Finn & Fiffi-utgivelser i Skandinavia går dog ikke til Norge, men til Sverige, som kom med hele 75 album i årene 1979-92! Ganske imponerende.
Men "Skandinavisk Press" var jo et bureau, ikke et forlag som interesserede sig det mindste for tegneserier eller deres kvalitet eller mangel på samme. Alt blev solgt i forskellige bogklub- og abonnementssammenhænge, og deres tro på serierne baserede sig udelukkende på, at de var så gigantiske succeser i hjemlandene, fx Suske & Wiske i Holland og Fix & Foxi i Tyskland.
Når vi nå snakker om Skandinavisk Press - eller Skandinavisk Presse - kan jeg jo nevne at også de norske album selvsagt ble utgitt av dem. Merk forresten at de er trykket i Belgia:

Billede
Carsten Søndergaard skrev: 5. maj 2022, 00:36
Mesterius skrev: 4. maj 2022, 19:40Dere utgir jo heller ikke serier som f. eks. Flip & Flop, som i større grad har et dansk publikum som har spurt etter den i tørketiden.
Ja, besynderligt nok. Jeg så lige i dag på Facebook, at det seneste Flip & Flop-album (sørgeligt nok efter min mening) har været Zooms mest solgte album i de første fire måneder af 2022. Jeg forsøgte adskillige gange at afkode vitsen i forsidens illustration og tilhørende tekst, men måtte opgive. Men jeg må vel bare erkende, at der findes folk derude, som er i stand til at se noget - og glæde sig over det - som jeg ikke kan. Også i Tyskland har man genoptaget serien, tilsyneladende også med en vis succes. Som sagt har jeg ingen "hadeserier", men jeg vil dog placere Flip & Flop på et lavere niveau end fx Suske & Wiske.
Jeg tok en titt på forsiden. Så... du ser ikke vitsen i at Flip og Flop bekymrer seg over at de spiser samme mat som den dødssyke katten tidligere har gjort?

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 5. maj 2022, 02:14Er du nå så sikker på at de danske Finn & Fiffi-album ble utgitt av Aller? Ifølge Pegasus og Faraos (samt diverse auksjonssider) kom de fra Skandinavisk Press i Danmark også. Og da skulle man jo tro de snarere kom eksklusivt i abonnement enn eksklusivt til kioskene.
Aha! Tak for korrektionen. Jeg tjekkede det ikke efter, havde bare i hovedet at kun Aller kunne finde på sådan noget :D
Mesterius skrev: 5. maj 2022, 02:14Jeg tok en titt på forsiden. Så... du ser ikke vitsen i at Flip og Flop bekymrer seg over at de spiser samme mat som den dødssyke katten tidligere har gjort?
Ahah ... nej, jeg fokuserede på "flad af grin" som der står i teksten, og den flade kat som ikke ser ud til at grine, og forsøgte at skabe en forbindelse mellem de to ting. Tak for forklaringen, nu forstår jeg. Jeg har dog svært fortsat svært ved at mærke smilerynkerne bevæge sig, må jeg erkende. Den som sædvanlig absurd overlæssede tegning fremmer heller ikke sagen. Min hjerne er nok bare uegnet til at tage den slags ind :(
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er heller ikke vild med Flip & Flop, heller ikke som barn var jeg begejstret.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af GoogaMooga »

Men ligefrem dårligere end Finn & Fiffi - det har jeg svært ved at se.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 5. maj 2022, 16:06
Mesterius skrev: 5. maj 2022, 02:14Er du nå så sikker på at de danske Finn & Fiffi-album ble utgitt av Aller? Ifølge Pegasus og Faraos (samt diverse auksjonssider) kom de fra Skandinavisk Press i Danmark også. Og da skulle man jo tro de snarere kom eksklusivt i abonnement enn eksklusivt til kioskene.
Aha! Tak for korrektionen. Jeg tjekkede det ikke efter, havde bare i hovedet at kun Aller kunne finde på sådan noget :D
Ut fra informasjonen du delte om Skandinavisk Press, gir det vel sådan sett enda mer mening at DE kunne finne på noe slikt. :D
Carsten Søndergaard skrev: 5. maj 2022, 16:06
Mesterius skrev: 5. maj 2022, 02:14Jeg tok en titt på forsiden. Så... du ser ikke vitsen i at Flip og Flop bekymrer seg over at de spiser samme mat som den dødssyke katten tidligere har gjort?
Ahah ... nej, jeg fokuserede på "flad af grin" som der står i teksten, og den flade kat som ikke ser ud til at grine, og forsøgte at skabe en forbindelse mellem de to ting. Tak for forklaringen, nu forstår jeg. Jeg har dog svært fortsat svært ved at mærke smilerynkerne bevæge sig, må jeg erkende. Den som sædvanlig absurd overlæssede tegning fremmer heller ikke sagen. Min hjerne er nok bare uegnet til at tage den slags ind :(
Jeg syntes også "flad af grin" var litt forvirrende. Kanskje "flad af lykke" hadde vært bedre, for det indikerer i hvert fall ikke at katten skal ha ledd høylydt etter å ha spist maten (noe som forekommer meg temmelig usannsynlig). Men ellers synes nok ikke jeg heller at forsiden er spesielt morsom, selv om jeg KAN se at det er en vits der. ;)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 5. maj 2022, 16:21 Men ligefrem dårligere end Finn & Fiffi - det har jeg svært ved at se.
Jeg stiller ikke ting op mod hinanden som "gode" eller "dårlige". Jeg har ikke læst hverken Flip & Flop eller Finn & Fiffi og har heller ikke nogen trang til det. Men Finn & Fiffi har dog et mildt og varmt visuelt udtryk, hvorimod tegningerne i Flip & Flop giver anledning til at frygte for et epileptisk anfald.

Det har at gøre med, at de er overlæsset med så mange detaljer, at der dårligt kan presses flere ind, og at der ingen vægtning er af primære og sekundære elementer, alt fremstår lige vigtigt eller uvigtigt, hvilket gør det vanskeligt at aflæse, hvad der foregår. I hvert fald for hjerner som min.

Morsomt sammenfald i titlerne i øvrigt, de kunne lige så vel have heddet Flip & Fiffi og Finn & Flop.

Og så i øvrigt tak til dig, Googa, for at tage endnu et emne op, som bringer en del interessante oplysninger og betragtninger frem. Ægte Serieland, når det er bedst :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: En Willy Vandersteen fanklub, gudhjælpemig

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. maj 2022, 00:07
GoogaMooga skrev: 5. maj 2022, 16:21 Men ligefrem dårligere end Finn & Fiffi - det har jeg svært ved at se.
Jeg stiller ikke ting op mod hinanden som "gode" eller "dårlige". Jeg har ikke læst hverken Flip & Flop eller Finn & Fiffi og har heller ikke nogen trang til det. Men Finn & Fiffi har dog et mildt og varmt visuelt udtryk, hvorimod tegningerne i Flip & Flop giver anledning til at frygte for et epileptisk anfald.

Det har at gøre med, at de er overlæsset med så mange detaljer, at der dårligt kan presses flere ind, og at der ingen vægtning er af primære og sekundære elementer, alt fremstår lige vigtigt eller uvigtigt, hvilket gør det vanskeligt at aflæse, hvad der foregår. I hvert fald for hjerner som min.

Morsomt sammenfald i titlerne i øvrigt, de kunne lige så vel have heddet Flip & Fiffi og Finn & Flop.

Og så i øvrigt tak til dig, Googa, for at tage endnu et emne op, som bringer en del interessante oplysninger og betragtninger frem. Ægte Serieland, når det er bedst :-)
Du har aldri lest Finn & Fiffi eller Flip & Flop i det hele tatt?? :o Wow... så finnes det altså eldre, europeiske albumserier jeg har langt mer erfaring med enn deg. Hvem skulle trodd det? Jeg har jo lest flere album av dem begge. :)
Besvar