E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Din Blueberry strategi?

Gemme alle bindene og stille sig tilfreds med det
8
67%
Udskifte bind 3 og 6, hvis de kommer i 2.oplag
0
Ingen stemmer
Nøjes med de tidligere udgaver
3
25%
Sælge det hele nu og håbe på nye oplag af dem alle
1
8%
 
Afgivne stemmer: 12

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af GoogaMooga »

Det blev så bind 2, der blev det første af "Blueberry - De Samlede Eventyr" til at få udsolgt i E-voke's webshop. Og det er nok ikke helt tilfældigt: for forsiden er motivet fra "Manden med sølvstjernen", som danske fans har fået fire gange før. Først i et Fart & Tempo blad (mit første møde med denne serie), og så som det første af seks albums i "Fort Navajo" serien. Dernæst Gutenberghus med gul kant, samlebindet fra Egmont, og nu intégralen fra Cobolt. Så det er på alle måder en ikonisk forside, og det er også min egen personlige favorit.

Mit første møde med serien (og mit første Fart & Tempo blad):
Billede

Interpresse:
Billede

Gutenberghus:
Billede

Cobolt:
Billede

Jeg begynder at tro mere og mere på, at intégralen bliver genoptrykt til og med bind 3. Men hvorvidt vi også får 2. oplag af bind 6, er stadig usikkert. I modsætning til L&V intégralen, som lagerføres hele tiden, har Blueberry jo været ude som bogserie før.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af LarsChristiansen »

:) Ingen bekymring på trods af den lidt dramatiske overskrift. Det var vores sidste af 1. oplag, som blev solgt forleden. Jeg mener at der lige er udkommet et oplag nr. 2, som vi blot skal have bestilt flere hjem af (det kan være at Carsten Søndergaard ved det – vil jeg mene).
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Carsten Søndergaard »

LarsChristiansen skrev: 9. jun 2022, 20:15 :) Ingen bekymring på trods af den lidt dramatiske overskrift. Det var vores sidste af 1. oplag, som blev solgt forleden. Jeg mener at der lige er udkommet et oplag nr. 2, som vi blot skal have bestilt flere hjem af (det kan være at Carsten Søndergaard ved det – vil jeg mene).
Jep, det nye oplag af samlebind 2 ligger frisktrykt og fejlfrit tilgængeligt :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 9. jun 2022, 20:03Jeg begynder at tro mere og mere på, at intégralen bliver genoptrykt til og med bind 3. Men hvorvidt vi også får 2. oplag af bind 6, er stadig usikkert. I modsætning til L&V intégralen, som lagerføres hele tiden, har Blueberry jo været ude som bogserie før.
Tilsyneladende baserer du din konklusion på, at når bare der på et tidspunkt har eksisteret én samlebindsudgave af en tegneserie, så er ingen interesseret i en til. Men dels er Blueberry, som du selv er inde på, ikonisk stof. Dels er det langtfra alle, der (måske som du) var i en alder/en livsfase/en økonomisk situation til at anskaffe den tidligere samlebindsserie, men måske nu er det. Foruden af der med stof som det her også kommer nye læsere til. Og så selvfølgelig, at den nye samlebindsserie er af en helt anden kvalitet og kaliber end den gamle. Den vil helt afgjort blive lagerført i en længere årrække fremover og genoptrykt, så den hele tiden er komplet.

Det samme gælder for andre ikoniske ting som Asterix, der jo findes i talrige gamle udgaver, som dengang kom i store oplag. Ligesom ting, som måske ikke er samlebind, men hvor de samme faktorer spiller ind, Tintin, naturligvis, og Steen & Stoffer (alene i de sidste ti år har Cobolt lavet 33 genoptryk af de 11 Steen & Stoffer-udgaver, selv om de som både enkeltalbum og samlebind udkom i gigantoplag i 1990'erne), selv serier som de nye udgaver af Gammelpot og Yoko Tsuno-samlebindene er oppe i 3. oplag for flere binds vedkommende.

Det er simpelthen for snævert at se på den slags serier som noget, der kan afhakkes en gang for alle, når bare de er udkommet en gang.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2022, 23:15Det samme gælder for andre ikoniske ting som Asterix, der jo findes i talrige gamle udgaver, som dengang kom i store oplag. Ligesom ting, som måske ikke er samlebind, men hvor de samme faktorer spiller ind, Tintin, naturligvis, og Steen & Stoffer (alene i de sidste ti år har Cobolt lavet 33 genoptryk af de 11 Steen & Stoffer-udgaver, selv om de som både enkeltalbum og samlebind udkom i gigantoplag i 1990'erne), selv serier som de nye udgaver af Gammelpot og Yoko Tsuno-samlebindene er oppe i 3. oplag for flere binds vedkommende.

Det er simpelthen for snævert at se på den slags serier som noget, der kan afhakkes en gang for alle, når bare de er udkommet en gang.
Det er jo merkelig at Egmont her i Norge ikke kunne finne ut av å lagerføre og gjenopptrykke sine parallelle bokutgaver av Steen & Stoffer (Tommy & Tigern). De lot dem gå ut av trykk for årevis siden, og i dag er juleheftet bokstavelig talt det eneste som kan kjøpes nytt her i Norge med Calvin and Hobbes. Med tanke på den enorme suksessen serien har hatt her siden 80-tallet, er det vanskelig å tro at Egmont ikke tjente penger på de nyeste bokutgaver.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 9. jun 2022, 23:28Det er jo merkelig at Egmont her i Norge ikke kunne finne ut av å lagerføre og gjenopptrykke sine parallelle bokutgaver av Steen & Stoffer (Tommy & Tigern). De lot dem gå ut av trykk for årevis siden, og i dag er juleheftet bokstavelig talt det eneste som kan kjøpes nytt her i Norge med Calvin and Hobbes. Med tanke på den enorme suksessen serien har hatt her siden 80-tallet, er det vanskelig å tro at Egmont ikke tjente penger på de nyeste bokutgaver.
Svært at forstå, men jeg tænker at det har noget at gøre med Egmont Norges store fokus på bogklubudgaver/bogserier i postordresalg/abonnement og kun i begrænset omfang på boghandlersalg.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 10. jun 2022, 00:06
Mesterius skrev: 9. jun 2022, 23:28Det er jo merkelig at Egmont her i Norge ikke kunne finne ut av å lagerføre og gjenopptrykke sine parallelle bokutgaver av Steen & Stoffer (Tommy & Tigern). De lot dem gå ut av trykk for årevis siden, og i dag er juleheftet bokstavelig talt det eneste som kan kjøpes nytt her i Norge med Calvin and Hobbes. Med tanke på den enorme suksessen serien har hatt her siden 80-tallet, er det vanskelig å tro at Egmont ikke tjente penger på de nyeste bokutgaver.
Svært at forstå, men jeg tænker at det har noget at gøre med Egmont Norges store fokus på bogklubudgaver/bogserier i postordresalg/abonnement og kun i begrænset omfang på boghandlersalg.
Ja, men de har jo oppnådd stor suksess med mange bokserier nettopp i abonnement. Jeg husker ikke lenger om Tommy & Tigern-bøkene deres ble tilbydd slik, men det hadde nesten vært pussig om de ikke ble det. Bokserier som Walt Disneys Hall of Fame og De komplette årgangene trykkes ennå i nye opplag her i Norge (De komplette årgangene produserer sågar ennå nye bøker, og har nå kommet til 1980!) fordi de gjør det så godt i abonnement. Man skulle tro Calvin and Hobbes hadde potensiale til det samme.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 10. jun 2022, 00:13Ja, men de har jo oppnådd stor suksess med mange bokserier nettopp i abonnement. Jeg husker ikke lenger om Tommy & Tigern-bøkene deres ble tilbydd slik, men det hadde nesten vært pussig om de ikke ble det. Bokserier som Walt Disneys Hall of Fame og De komplette årgangene trykkes ennå i nye opplag her i Norge (De komplette årgangene produserer sågar ennå nye bøker, og har nå kommet til 1980!) fordi de gjør det så godt i abonnement. Man skulle tro Calvin and Hobbes hadde potensiale til det samme.
Mange af Egmont Danmarks udgivelser i årene 2000-2010 var initieret af de norske udgaver, men i modsætning til i Norge fungerede det ikke særlig godt med klubber/abonnement i Danmark. Måske en eller anden grundlæggende kulturforskel.

Og i Danmark var der ingen på Egmont som forstod at fokus så måtte rettes et andet sted hen, nemlig boghandlerne, eller ingen var i stand til at gøre det effektivt. Derfor opgav Egmont DK fuldstændig at udgive tegneserieudgivelser i bogform omkring 2010 (bortset lige fra Jumbobøgerne). Hvilket banede vejen for Zooms opståen og Cobolts ekspansion (med overtagelsen af Splint & Co., Lucky Luke og i den sidste ende også Asterix, som var helt misligholdt fra Egmonts side).

Men Disney-serierne har ligget stille i Danmark lige siden, bortset fra ganske få enkelte Don Rosa-bøger og lejlighedsudgivelser, som Faraos Cigarer "distribuerer". Så man kan nok undre sig over at fx Steen & Stoffer ikke bare er løbende tilgængelig på norsk, men endnu mere må man undre sig over at Disney-serier i bogform næsten ikke eksisterer længere på dansk og ikke har gjort det i mere end et årti, ingen Hall of Fame, ingen komplette årgange, stort set ingenting (bortset fra alle Egmonts restoplag, som Faraos Cigarer købte for småpenge og har levet godt af i egne butikker).

Det skyldes at Egmonts kontrakt med Disney omfatter hele Skandinavien, og hvis nogen skal overtage udgivelsesretten i et enkelt land (fx Danmark) kræver det en kontrakt af lignende omfang med meget store økonomiske krav. Egmont Danmark er angst for at miste det sidste, de har inden for tegneserier (og hvilket jo interessant nok var en solid grundpille i hele Egmonts ekspansion på verdensplan, bizart at det blomstrer i talrige lande undtagen lige udgangspunktet Danmark), og Disney er angst for at røre ved Egmonts kontrakter, som ud over Skandinavien også omfatter store områder af Østeuropa og Asien. Og det går altså ud over det almene danske publikum til Disney-serier, som næsten ingenting tilbydes. Det er da både helt vildt og helt grotesk.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 10. jun 2022, 01:00Men Disney-serierne har ligget stille i Danmark lige siden, bortset fra ganske få enkelte Don Rosa-bøger og lejlighedsudgivelser, som Faraos Cigarer "distribuerer". Så man kan nok undre sig over at fx Steen & Stoffer ikke bare er løbende tilgængelig på norsk, men endnu mere må man undre sig over at Disney-serier i bogform næsten ikke eksisterer længere på dansk og ikke har gjort det i mere end et årti, ingen Hall of Fame, ingen komplette årgange, stort set ingenting (bortset fra alle Egmonts restoplag, som Faraos Cigarer købte for småpenge og har levet godt af i egne butikker).
Men er det virkelig Faraos Cigarer som distribuerer Egmont Danmarks nye hardcoverbøker med Disney-serier? Disse bøker blir fortløpende tilgjengelig på norske netthandlere som Adlibris ettersom de kommer ut – se f. eks. "Anders And & Co - 60 år med danske serieskabere" (en bok med et interessant konsept som så vidt jeg vet ikke utgis i Norge eller Sverige) – og det trodde jeg ikke var tilfelle for tegneserier i Faraos' distribusjon.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af superboy »

Mesterius skrev: 9. jun 2022, 23:28
Det er jo merkelig at Egmont her i Norge ikke kunne finne ut av å lagerføre og gjenopptrykke sine parallelle bokutgaver av Steen & Stoffer (Tommy & Tigern). De lot dem gå ut av trykk for årevis siden, og i dag er juleheftet bokstavelig talt det eneste som kan kjøpes nytt her i Norge med Calvin and Hobbes. Med tanke på den enorme suksessen serien har hatt her siden 80-tallet, er det vanskelig å tro at Egmont ikke tjente penger på de nyeste bokutgaver.
Jeg forstod aldri logikken med disse bøkene. Før norske Egmont kom med sine Tommy og Tigern bøker i 2009 gikk det rykter om at det skulle komme den komplette utgaven på norsk. Jeg gledet meg voldsomt. Selv om jeg hadde alt fra før, så skulle jeg ihvertfall ha den norske komplette utgaven. Men slik gikk det ikke. I 2009 kom det 7 alt for små bøker med noe Tommy og Tigern greier. Skuffelsen var enorm. Og i 2012 ga de ut 6 bøker. Jeg siterer fra forlagets omtale: ". Disse fire bøkene samler denne andre delen av Wattersons forfatterskap, og er tegneseriekunst av aller høyeste klasse."

Den andre delen? Hva betyr det? Hvor var den første delen? Og hvorfor bare halvparten av serien? Så ingen grunn til å kjøpe dette.

I Sverige var det i 2020 en kickstarter for å gi ut en komplett utgave av "Kalle och Hobbe". Kampanjen ble en stor suksess. Jeg var ikke overrasket. Er litt misunnelig på svenskene som fikk en slik flott utgave.
Vedhæftede filer
tt2.JPG
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Mesterius »

superboy skrev: 10. jun 2022, 22:28
Mesterius skrev: 9. jun 2022, 23:28
Det er jo merkelig at Egmont her i Norge ikke kunne finne ut av å lagerføre og gjenopptrykke sine parallelle bokutgaver av Steen & Stoffer (Tommy & Tigern). De lot dem gå ut av trykk for årevis siden, og i dag er juleheftet bokstavelig talt det eneste som kan kjøpes nytt her i Norge med Calvin and Hobbes. Med tanke på den enorme suksessen serien har hatt her siden 80-tallet, er det vanskelig å tro at Egmont ikke tjente penger på de nyeste bokutgaver.
Jeg forstod aldri logikken med disse bøkene. Før norske Egmont kom med sine Tommy og Tigern bøker i 2009 gikk det rykter om at det skulle komme den komplette utgaven på norsk. Jeg gledet meg voldsomt. Selv om jeg hadde alt fra før, så skulle jeg ihvertfall ha den norske komplette utgaven. Men slik gikk det ikke. I 2009 kom det 7 alt for små bøker med noe Tommy og Tigern greier. Skuffelsen var enorm. Og i 2012 ga de ut 6 bøker. Jeg siterer fra forlagets omtale: ". Disse fire bøkene samler denne andre delen av Wattersons forfatterskap, og er tegneseriekunst av aller høyeste klasse."

Den andre delen? Hva betyr det? Hvor var den første delen? Og hvorfor bare halvparten av serien? Så ingen grunn til å kjøpe dette.

I Sverige var det i 2020 en kickstarter for å gi ut en komplett utgave av "Kalle och Hobbe". Kampanjen ble en stor suksess. Jeg var ikke overrasket. Er litt misunnelig på svenskene som fikk en slik flott utgave.
Men superboy... de 7 små bøkene pluss de 4 (ikke 6) store bøkene utgjør jo den komplette serien! Jeg vet ikke hvorfor det gikk så lang tid mellom dem, men de samler alle stripene.

De første 7 bøkene av Egmonts (og Cobolts) utgave er i mindre format og med søndagssidene i sort-hvitt fordi de baserer seg på de standard sort-hvite bøkene med Calvin and Hobbes i USA. Bladkompaniets gamle norske bøker fra 80- og 90-tallet var basert på de større amerikanske "Treasury"-bøkene, med søndagssidene i farger, som de siste 4 av Egmonts (og Cobolts) bøker også er modellert etter.

Men Treasury-bøkene med Calvin and Hobbes i USA har et problem: de mangler noen måneder med striper. Da Watterson på tidlig 90-tall fikk tillatelse fra syndikatet sitt til å utforme layouten på søndagssidene helt etter eget ønske - så lenge de holdt seg i et breddeformat - passet ikke lenger høydeformatet som hadde blitt brukt på de første tre Treasury-bøkene, som altså var grunnlaget for de første tre av Bladkompaniets bøker. Så Treasury-bøkene ble omlagt til breddeformat fra og med den fjerde samlingen, "The Days Are Just Packed" på engelsk ("På den grønne gren" i Bladkompaniets gamle norske utgave). Men fordi man ønsket å starte denne fjerde samlingen rett på de 'nye' søndagssidene der Watterson hadde full formatfrihet, hoppet man over noen måneder med striper der søndagssidene ennå var i konvensjonelt format. Disse stripene ble kun samlet ett sted på engelsk før The Complete Calvin and Hobbes, nemlig i den sort-hvite boken "Attack of the Deranged Mutant Killer Monster Snow Goons". Noen år senere ønsket Bladkompaniet å få ut ALT av Tommy og Tigern i sin norske bokserie, og fikk åpenbart spesialtillatelse til å lage en norsk utgave av "Snow Goons" i samme breddeformat som de senere Treasury-samlingene, og med søndagssidene i farger. Dette ble bok 8 av den gamle norske bokserien, med tittelen "Over hals og hode". Men kronologisk hører stripene i den boken til mellom bok 3 og 4. Og hvis du studerer søndagssidene i "Over hals og hode" og sammenligner med de andre norske bøkene fra Bladkompaniet, vil du merke at fargegjengivelsen i søndagssidene ikke er like "crisp". Det er tydelige raster, mens søndagssidene i de andre bøkene (som er basert på amerikanske bøker i farger) ser plettfrie ut.

Med andre ord: utenom The Complete Calvin and Hobbes, finnes det dessverre ikke noen utgave på engelsk som inkluderer ALLE søndagssidene i farger. Treasury-bøkene hadde vært den utgaven hvis det ikke var for layoutskiftet på søndagssidene som medførte at man hoppet over noen måneder med striper. Og jeg gjetter på at Watterson eller syndikatet har blitt strengere enn på 90-tallet, og ikke lenger tillater utgivere i andre land å lage en fargeutgave av en bok som bare foreligger i sort-hvitt på amerikansk.

Carsten har nevnt noen ganger at de danske og norske utgivelsene av bok 1-7 på slutten av 2000-tallet ble utgitt slik "etter Wattersons eget ønske". Men jeg har litt vanskelig for å tro at Bill Watterson, som i alle år jobbet meget bevisst med å utforme søndagssidene sine i farger (også før han fikk friheten til å utforme rutelayouten på egen hånd), virkelig synes at det optimale er å kun ha de første mange årene av serien tilgjengelig med søndagssidene i sort-hvitt i forskjellige land. Jeg får egentlig mer inntrykk av at noen i USA ikke hadde lyst på eventuelle komplikasjoner som kunne oppstå hvis internasjonale utgivere skulle utforme sin egen fargeutgave av de manglende stripene mellom Treasury-bok 3 og 4 (slik Bladkompaniet fikk gjøre på 90-tallet). Da er det jo mye enklere å si at alle stripene FØR Treasury-volum 4 kun skal utgis som de mindre sort-hvite bøker. Selv om det ikke er optimalt for en fantastisk serie som Calvin & Hobbes å kun ha søndagssidene fra de første mange år tilgjengelig i sort-hvitt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 10. jun 2022, 02:15Men er det virkelig Faraos Cigarer som distribuerer Egmont Danmarks nye hardcoverbøker med Disney-serier? Disse bøker blir fortløpende tilgjengelig på norske netthandlere som Adlibris ettersom de kommer ut – se f. eks. "Anders And & Co - 60 år med danske serieskabere" (en bok med et interessant konsept som så vidt jeg vet ikke utgis i Norge eller Sverige) – og det trodde jeg ikke var tilfelle for tegneserier i Faraos' distribusjon.
Lige netop hvad angår "60 år med danske serieskabere" tror jeg at Thomas Schrøder, som står for den og de andre få bøger Egmont udgiver i Danmark, har vredet armen om på dem, så den er i almindelig distribution. Han solgte den selv på Copenhagen Comics for to uger siden, men havde haft store problemer med at få eksemplarer fra dem til at have med på messen.

I øvrigt en meget sjov bog med en hel del interessante oplysninger, de historiske og biografiske artikler er skrevet af Niels Houlberg Hansen, som er ekspert i Egmonts egenproduktion af Disney-serier (meget af det har tidligere har været trykt i Dansk Donaldist Forenings lille tidsskrift "Rappet", men er her samlet og udvidet). Og med mange egenproducerede serier fra tidens løb, hvoraf særligt de tidlige må siges at være mere kuriøse end egentlig interessante.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 10. jun 2022, 23:07Med andre ord: utenom The Complete Calvin and Hobbes, finnes det dessverre ikke noen utgave på engelsk som inkluderer ALLE søndagssidene i farger. Treasury-bøkene hadde vært den utgaven hvis det ikke var for layoutskiftet på søndagssidene som medførte at man hoppet over noen måneder med striper. Og jeg gjetter på at Watterson eller syndikatet har blitt strengere enn på 90-tallet, og ikke lenger tillater utgivere i andre land å lage en fargeutgave av en bok som bare foreligger i sort-hvitt på amerikansk.

Carsten har nevnt noen ganger at de danske og norske utgivelsene av bok 1-7 på slutten av 2000-tallet ble utgitt slik "etter Wattersons eget ønske". Men jeg har litt vanskelig for å tro at Bill Watterson, som i alle år jobbet meget bevisst med å utforme søndagssidene sine i farger (også før han fikk friheten til å utforme rutelayouten på egen hånd), virkelig synes at det optimale er å kun ha de første mange årene av serien tilgjengelig med søndagssidene i sort-hvitt i forskjellige land. Jeg får egentlig mer inntrykk av at noen i USA ikke hadde lyst på eventuelle komplikasjoner som kunne oppstå hvis internasjonale utgivere skulle utforme sin egen fargeutgave av de manglende stripene mellom Treasury-bok 3 og 4 (slik Bladkompaniet fikk gjøre på 90-tallet). Da er det jo mye enklere å si at alle stripene FØR Treasury-volum 4 kun skal utgis som de mindre sort-hvite bøker. Selv om det ikke er optimalt for en fantastisk serie som Calvin & Hobbes å kun ha søndagssidene fra de første mange år tilgjengelig i sort-hvitt.
Det er i hvert fald sådan det er, om det så er Watterson selv eller syndikatet, der har bestemt det: Der findes to officielle udgaver, den ene er The Complete Calvin & Hobbes, og den anden er "folkeudgaven" bestående af de 7 kvadratiske bøger i sort-hvid og de 4 bøger i bredformat med søndagssiderne i farver. De kom først på engelsk, så på tysk, så på dansk og norsk. De er nu også under udgivelse på svensk, selv om The Complete Calvin & Hobbes også er under udgivelse på svensk.

Personligt har jeg svært ved at tro, at Watterson ikke selv har ønsket det sådan eller i hvert fald godkendt at de må være sådan. Man kan jo desværre ikke ringe og spørge ham.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 11. jun 2022, 00:56
Mesterius skrev: 10. jun 2022, 23:07Med andre ord: utenom The Complete Calvin and Hobbes, finnes det dessverre ikke noen utgave på engelsk som inkluderer ALLE søndagssidene i farger. Treasury-bøkene hadde vært den utgaven hvis det ikke var for layoutskiftet på søndagssidene som medførte at man hoppet over noen måneder med striper. Og jeg gjetter på at Watterson eller syndikatet har blitt strengere enn på 90-tallet, og ikke lenger tillater utgivere i andre land å lage en fargeutgave av en bok som bare foreligger i sort-hvitt på amerikansk.

Carsten har nevnt noen ganger at de danske og norske utgivelsene av bok 1-7 på slutten av 2000-tallet ble utgitt slik "etter Wattersons eget ønske". Men jeg har litt vanskelig for å tro at Bill Watterson, som i alle år jobbet meget bevisst med å utforme søndagssidene sine i farger (også før han fikk friheten til å utforme rutelayouten på egen hånd), virkelig synes at det optimale er å kun ha de første mange årene av serien tilgjengelig med søndagssidene i sort-hvitt i forskjellige land. Jeg får egentlig mer inntrykk av at noen i USA ikke hadde lyst på eventuelle komplikasjoner som kunne oppstå hvis internasjonale utgivere skulle utforme sin egen fargeutgave av de manglende stripene mellom Treasury-bok 3 og 4 (slik Bladkompaniet fikk gjøre på 90-tallet). Da er det jo mye enklere å si at alle stripene FØR Treasury-volum 4 kun skal utgis som de mindre sort-hvite bøker. Selv om det ikke er optimalt for en fantastisk serie som Calvin & Hobbes å kun ha søndagssidene fra de første mange år tilgjengelig i sort-hvitt.
Det er i hvert fald sådan det er, om det så er Watterson selv eller syndikatet, der har bestemt det: Der findes to officielle udgaver, den ene er The Complete Calvin & Hobbes, og den anden er "folkeudgaven" bestående af de 7 kvadratiske bøger i sort-hvid og de 4 bøger i bredformat med søndagssiderne i farver. De kom først på engelsk, så på tysk, så på dansk og norsk. De er nu også under udgivelse på svensk, selv om The Complete Calvin & Hobbes også er under udgivelse på svensk.
Det er ikke helt presist å si at denne samlingen av 7 + 4 bøker utgjør hele "folkeutgaven" på engelsk. Det finnes nemlig to "folkeutgaver" i USA av de første årene av serien, som begge er kontinuerlig i trykk: de første seks av de syv små kvadratiske bøker med søndagssidene i sort-hvitt, og de tre første store "Treasury"-bøker (The Essential Calvin and Hobbes, The Authoritative Calvin and Hobbes og The Indispensable Calvin and Hobbes), som er i høydeformat og med søndagssidene i farger. Det går to små bøker på en Treasury-bok, så de første seks små bøker og de første tre store bøker inneholder det samme.

Etter dette fulgte de siste fire Treasury-bøker i breddeformat, samtidig som man sluttet å publisere de små kvadratiske bøkene etter den 7. samling (siden det nye søndagssideformatet til Watterson heller ikke passet til dem). Men i Treasury-bøkene hoppet man altså over stripene som var i bok 7 i den lille kvadratiske serien, og søndagssidene heri ble derfor aldri samlet i farger på engelsk før The Complete Calvin and Hobbes.

Så med andre ord: Cobolt og Egmonts moderne danske/norske utgave av Steen og Stoffer er en sammenblanding av to forskjellige bokserier i USA.

Jeg vil tro at Cobolt (og Egmont) helt fint kunne ha oversatt og utgitt de første tre Treasury-bøker i høydeformat, ettersom de stadig utgis i USA. Men da er jo problemet at man mangler stripene som er i den syvende av de små kvadratiske bøker. Og så er spørsmålet om det ville vært mulig for Cobolt eller andre utgivere i dag å få lov til å lage en utgave av "Snow Goons" i større format og med søndagssidene i farger (som Bladkompaniet i Norge altså fikk lov til på 90-tallet; jeg vet ikke hvordan det var i Danmark den gangen).
Carsten Søndergaard skrev: 11. jun 2022, 00:56 Personligt har jeg svært ved at tro, at Watterson ikke selv har ønsket det sådan eller i hvert fald godkendt at de må være sådan. Man kan jo desværre ikke ringe og spørge ham.
Det er min egen opplevelse av Watterson, basert på de personlige notatene jeg har lest av ham - først og fremst i boken "The Tenth Anniversary of Calvin and Hobbes" - som får meg til å tvile på at han ser på utgivelser av søndagssidene sine i sort-hvitt som den beste måte. Han gikk alltid opp i søndagssidene sine fordi de hadde større format og var i farger. Det var jo også en av grunnene til at han ønsket å ekspandere til et format med full frihet på layout. Jeg har ellers sett i noen av de små kvadratiske bøker på engelsk, og så vidt jeg husker gjengis søndagssidene med gråtoner som "erstatter" de originale fargene Watterson ga dem (eller rettere sagt, er gråtoneversjoner av fargene). Jeg kan ikke helt se dét som den beste løsning når det gjelder et verk som Calvin and Hobbes.

Hvis du setter deg ned og leser litt i en av de tre første Treasury-samlinger (i engelsk, norsk eller dansk utgave), vil du helt sikkert se verdien i at også disse søndagssidene oppleves i farger slik de alltid var ment å leses. :)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: E-voke's hjemmeside melder udsolgt af Blueberry: De samlede eventyr 2

Indlæg af Mesterius »

Jeg må forresten legge til noe jeg nettopp la merke til: Selv om de senere store bøker i breddeformat minner meget om Treasury-bøkene i forhold til størrelse og at søndagssidene gjengis i farger, står det interessant nok "A Calvin and Hobbes Collection" på dem akkurat som det gjør på de små bøker i kvadratisk format. Mens de tre store bøkene i høydeformat er merket "A Calvin and Hobbes Treasury". Tanken var nok at bøkene i breddeformat skulle fortsette begge disse to serier (altså de små sort-hvite bøkene og Treasury-bøkene), for de ble jo deretter de eneste bøkene som samlet de nye Calvin and Hobbes-stripene. Mens de første årgangene utkom både i et "billigformat" og et mer påkostet format.

Spirituelt føler jeg at de store bøkene i breddeformat og med søndagssidene i farger er mer en oppfølger til Treasury-bøkene. Men de fortsetter jo like fullt der den 7. og siste av de små kvadratiske bøker slutter.

Jeg skulle ønske at Watterson og/eller Andrews McMeel den gangen bare hadde bestemt at første bok i breddeformat kunne overlappe delvis med den syvende av de små kvadratiske bøker. Da hadde vi ikke hatt denne situasjonen hvor flere måneder med søndagssider 'mangler' i en skikkelig utgave i farger på engelsk (altså bortsett fra The Complete Calvin and Hobbes).


3. og siste Treasury-bok i stort høydeformat og med søndagssidene i farger (legg merke til notisen nederst som forteller at den inkluderer innholdet fra to av de små kvadratiske bøker):

Billede

7. og siste bok i lite kvadratisk format og med søndagssidene i sort-hvitt:

Billede

Første bok i stort breddeformat og med søndagssidene i farger:

Billede
Besvar