God Save the Queen

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Hvordan har du det med tegneseriebiografier?

Der er for mange af dem
1
25%
Køber dem, hvis det er et navn, jeg kan lide
0
Ingen stemmer
Køber dem, hvis det er et navn jeg kan lide, og hvis det er en god tegner
3
75%
 
Afgivne stemmer: 4

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

De udkommer i en lind strøm, de tegneseriebiografier. Det kan også blive for meget. Men det er jo en nem måde at tjene penge på. Der er jo nærmest et indbygget salg i dem, hvis ellers personerne er kendte nok. Og man bliver vist ikke meget mere kendt end Queen Elizabeth II. Vi fik selv vores "Daisy", og hvis briterne ikke kan finde ud af producere en tegneseriebiografi om deres egen dronning, så kan vi godt regne med, at franskmændene er på pletten.

Således også med denne spritnye biografi, "Queen Elizabeth II - God Save the Queen", fra det lille opportunist-forlag Petit à Petit:
Billede

amazon.fr:
À la lecture ce Docu-BD, retracez toute la vie de la reine la plus connue au monde, de sa naissance à son jubilé de platine, en passant par l’abdication de son oncle qui la propulsa héritière de la couronne, son mariage avec le prince Philip, le terrible décès de sa belle-fille Lady Di, ou encore sa relation particulière avec Nelson Mandela. Découvrez à travers des bandes dessinées captivantes et des pages documentaires pleines d’anecdotes le récit de vie d’une des femmes les plus influentes du monde, qui a tout de suite compris l’importance de son image.
Cynthia Thiéry blev freelance grafiker hos Dargaud i 2001, og tog endelig springet til graphic novels i 2020. Som I kan se på siden nedenfor, er hun en typisk graphic novel tegner, ikke noget at skrive hjem om.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: God Save the Queen

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 10. jun 2022, 12:55... tegneseriebiografier ... det er jo en nem måde at tjene penge på ...
Hvad baserer du den antagelse på?

Når der kommer så mange tegneseriebiografier på fransk, er det såmænd bare, fordi tegneserier er en gangbar litterær form i Frankrig, ligesom biografier også er det. I Frankrig kan de så helt logisk bare kobles sammen. Det kan de meget få andre steder i verden i samme omfang.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 11. jun 2022, 01:17
GoogaMooga skrev: 10. jun 2022, 12:55... tegneseriebiografier ... det er jo en nem måde at tjene penge på ...
Hvad baserer du den antagelse på?

Når der kommer så mange tegneseriebiografier på fransk, er det såmænd bare, fordi tegneserier er en gangbar litterær form i Frankrig, ligesom biografier også er det. I Frankrig kan de så helt logisk bare kobles sammen. Det kan de meget få andre steder i verden i samme omfang.
Nu var min kommentar nu også kun møntet på franske forlag og franske forhold. Men biografier er også populære i Danmark.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: God Save the Queen

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 11. jun 2022, 01:35Men biografier er også populære i Danmark.
Men derfor kan man ikke konkludere, at tegneseriebiografier er "en nem måde at tjene penge på" i Frankrig. Eller andre steder.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 12. jun 2022, 01:45
GoogaMooga skrev: 11. jun 2022, 01:35Men biografier er også populære i Danmark.
Men derfor kan man ikke konkludere, at tegneseriebiografier er "en nem måde at tjene penge på" i Frankrig. Eller andre steder.
Der er sjældent noget, der er nemt i nogen forlagsbranche. Måske skulle jeg have skrevet "nemmere" eller "mindre svært". Tegneseriebiografier har jo den fordel, at de omhandler en kendt person. Så de har et indbygget salg dér. Måske ikke afgørende, men jeg ville spå en veltegnet biografi større chance end en almindelig graphic novel.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: God Save the Queen

Indlæg af Antaeus »

Det lyder som om det er gået ret godt med Ørsted fra Eudor, jeg ved ikke så ikke hvordan den tilsvarende HCØ fra Cobolt er gået.

Er "God Save the Queen" en Euroklassiker? Der står ellers "spritnye"...
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: God Save the Queen

Indlæg af Antaeus »

Og mit svar til afstemningen ville være dette:
Jeg køber den hvis jeg synes godt om historien (og gerne om en person jeg kender bare en smule til (har hørt om)) og den er godt tegnet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 12. jun 2022, 18:01 Det lyder som om det er gået ret godt med Ørsted fra Eudor, jeg ved ikke så ikke hvordan den tilsvarende HCØ fra Cobolt er gået.

Er "God Save the Queen" en Euroklassiker? Der står ellers "spritnye"...
Måske har du bemærket, at jeg smider alt fransk-belgisk-europæisk herned. Og det er så overvejende euroklassikere. Det ville være for meget med endnu et subforum til europæiske newies.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: God Save the Queen

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 12. jun 2022, 18:12
Antaeus skrev: 12. jun 2022, 18:01 Det lyder som om det er gået ret godt med Ørsted fra Eudor, jeg ved ikke så ikke hvordan den tilsvarende HCØ fra Cobolt er gået.

Er "God Save the Queen" en Euroklassiker? Der står ellers "spritnye"...
Måske har du bemærket, at jeg smider alt fransk-belgisk-europæisk herned. Og det er så overvejende euroklassikere. Det ville være for meget med endnu et subforum til europæiske newies.
Nej, det havde jeg ikke bemærket. Men den passer jo ikke til kategorien. Jeg ville have puttet den i "Tegneseriedebat", hvor den passer.
Jeg synes bare det var underligt at putte tråde ind hvor de ikke hører hjemme. Men ellers skal jeg ikke gøre det store nummer ud af det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 12. jun 2022, 18:41

Nej, det havde jeg ikke bemærket. Men den passer jo ikke til kategorien. Jeg ville have puttet den i "Tegneseriedebat", hvor den passer.
Jeg synes bare det var underligt at putte tråde ind hvor de ikke hører hjemme. Men ellers skal jeg ikke gøre det store nummer ud af det.
Ja, lige denne havde passet bedre i "Tegneseriedebat".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: God Save the Queen

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 12. jun 2022, 03:26Måske skulle jeg have skrevet "nemmere" eller "mindre svært". Tegneseriebiografier har jo den fordel, at de omhandler en kendt person. Så de har et indbygget salg dér. Måske ikke afgørende, men jeg ville spå en veltegnet biografi større chance end en almindelig graphic novel.
For mig at se er det kvikke bemærkninger, der ikke ikke giver megen mening. Det er det, jeg skoser dig lidt for.

Hvorfor skulle det være "nemmere" eller "mindre svært" at lave en vellykket biografi i tegneserieform end en hvilken som helst anden tegneserie? Måske kan man pege på et par tilfælde, hvor det teoretisk er sådan, men man kan lige så vel pege på talrige andre tilfælde, hvor det ikke er sådan - og hvor det vil være nemmere at lave en tegneserie, som ikke er en biografi (for eksempel fordi man ikke skal sætte sig ind i, forholde sig til og nedredigere et enormt kildemateriale, før det fortællemæssige arbejde overhovedet kan begynde).

At salgspotentialet for en biografi i tegneserieform skulle være større end for en helt almindelig tegneserie af fiktiv karakter forekommer også at savne begrundelse. Langt de fleste mennesker, som har interesse i at læse en biografi, vil uden tvivl foretrække en skreven tekst frem for en tegneserie, ganske enkelt fordi den i et sammenligneligt omfang vil kunne indeholde langt flere oplysninger. Derfor vil salgspotentialet for en biografi i tegneserieform normalt være langt mindre end for en almindelig skreven biografi.

Det betyder naturligvis ikke, at der ikke KAN laves overordentlig læseværdige biografier i tegneserieform, men det kræver virkelig, at det er en veltilrettelagt tegneserie, som har en berettigelse i sin egen ret tegneserie. Ofte vil den/de biograferede i tegneseriebiografier være nogle, der i forvejen findes mange skrevne biografier om, og hvor tegneseriebiografien så fremstår som en alternativ udlægning i tegnet form.

Det var bare det ;-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har ikke sagt, de var nemmere at skabe. Jeg har sagt, det var en forholdsvis nem måde at tjene penge på, fordi de har et indbygget salg. Alt andet lige spås et velkendt emne større chance end en almindelig graphic novel, som de er flest .
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Lad os tage to nye eksempler, "Sweet Jayne Mansfield" og "Queenie". Jeg holder mig mest til de gamle tegnere, dem jeg kender og dyrker. Der skal derfor meget til, før jeg prøver et nyt navn af, da det hurtigt kan blive for meget, hvis man skal samle deres livsproduktion. Ikke desto mindre tøvede jeg ikke et sekund, da nyheden om "Sweet Jayne Mansfield" blev annonceret; den røg i kurven med det samme. Jeg er interesseret i både Jayne Mansfield og i 1950'erne, så Baldazzini har allerede to fordele dér. Men det er ikke sikkert, at jeg havde givet mig i kast med Baldazzini ellers.

Billede

Ligeledes har jeg "Queenie" under overvejelse. Igen, det er ikke så meget tegneren, der trækker, som det er dét, at jeg interesserer mig for The Harlem Renaissance.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: God Save the Queen

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 13. jun 2022, 02:39 Jeg har ikke sagt, de var nemmere at skabe. Jeg har sagt, det var en forholdsvis nem måde at tjene penge på, fordi de har et indbygget salg. Alt andet lige spås et velkendt emne større chance end en almindelig graphic novel, som de er flest .
Nu ved ingen jo, hvad "en almindelig graphic novel, som de er flest" er for noget :?:

Jeg tror ikke et øjeblik på, at det er "en nem måde at tjene penge på" at udgive biografier i tegneserieform, eller at de "har et indbygget salg". Men jeg kan da tage fejl, der udkommer så uendeligt få biografier i tegneserieform på dansk, at ingen kan vide det.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: God Save the Queen

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 13. jun 2022, 20:27
GoogaMooga skrev: 13. jun 2022, 02:39 Jeg har ikke sagt, de var nemmere at skabe. Jeg har sagt, det var en forholdsvis nem måde at tjene penge på, fordi de har et indbygget salg. Alt andet lige spås et velkendt emne større chance end en almindelig graphic novel, som de er flest .
Nu ved ingen jo, hvad "en almindelig graphic novel, som de er flest" er for noget :?:

Jeg tror ikke et øjeblik på, at det er "en nem måde at tjene penge på" at udgive biografier i tegneserieform, eller at de "har et indbygget salg". Men jeg kan da tage fejl, der udkommer så uendeligt få biografier i tegneserieform på dansk, at ingen kan vide det.
Jeg kan godt se Googas pointe, at handler tegneserien om en kendt spændende person og måske også en bestemt periode så vil det formentlig trække (og sikkert levere et indbygget salg, som Googa kalder det), det er i hvert fald mit gæt.

En lille sjov historie som er lidt i den boldgade var en min far fortalte. Min fars ven -hvad læser du tegneserier, er det ikke for børn, -nej og lige nu læser jeg den her og min farv viste ham tegneserien, det var så en af de to nye Ørsted tegneserier (ved ikke hvilken af dem). Og så var tonen pludselig helt anderledes, -neeeej kan man også få sådan nogle tegneserier, den ser spændende ud. I øvrigt så har min fars ven de sidste par år ønsket sig Hudibras i fødselsdagsgave da han aldrig rigtig har turde købe dem for konen, men når det var en gave så var det jo noget helt andet... :D
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar