God Save the Queen

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Hvordan har du det med tegneseriebiografier?

Der er for mange af dem
1
25%
Køber dem, hvis det er et navn, jeg kan lide
0
Ingen stemmer
Køber dem, hvis det er et navn jeg kan lide, og hvis det er en god tegner
3
75%
 
Afgivne stemmer: 4

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Seks dage har I trukket mig igennem det her pis. Seks dage, fordi jeg har observeret, at der udkommer mange tegneseriebiografier. Det kommer ikke til at ske mere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: God Save the Queen

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 16. jun 2022, 06:06Jeg har bemærket, at solen skinner meget de seneste dage. Nå nej, det må jeg ikke sige, for jeg har ingen data.
Hvis du siger, at solen skinner uforholdsmæssigt mere i dag, så er det i hvert fald godt at have data, der viser, hvor meget solen skinner i dag i forhold til den tid, du sammenligner med. Og de er jo nemme at skaffe:

Untitled-1.jpg
Untitled-2.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

"Uforholdsmæssigt" - nå, dét er det springende punkt. Jamen, så siger jeg, der kommer forholdsvis flere tegneseriebiografier nu end f.eks. i 1950'erne. De eneste tegneseriebiografier, jeg kan komme i tanker om fra dengang, er en fem-seks stykker tegnet af Jijé. Som jeg i øvrigt gerne så på dansk. Selv om jeg agter at købe dem på fransk. :wink:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: God Save the Queen

Indlæg af Erling Søby »

Som Anja C. Andersen for nyligt har sagt det i en anden anledning: Viden er fandeme ikke et synspunkt.

Og deraf følger, at synspunkter heller ikke er viden.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: God Save the Queen

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 16. jun 2022, 14:10 "Uforholdsmæssigt" - nå, dét er det springende punkt. Jamen, så siger jeg, der kommer forholdsvis flere tegneseriebiografier nu end f.eks. i 1950'erne. De eneste tegneseriebiografier, jeg kan komme i tanker om fra dengang, er en fem-seks stykker tegnet af Jijé. Som jeg i øvrigt gerne så på dansk. Selv om jeg agter at købe dem på fransk. :wink:
Uavhengig av det, mener du stadig at det å utgi tegneseriebiografier er en lett måte å tjene penger på sammenlignet med å utgi andre typer tegneserier, f. eks. fantasy og manga?

Hva en tegneserie kan være innholdsmessig og formatmessig har utviklet seg meget siden 50-tallet. Det utkommer i dag tegneserier i et hopetall av ulike innfallsvinkler, formater, stiler og sjangre. Deriblant også biografier.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis udgangspunktet er en totalt ukendt serie stillet overfor en ny biografi om en kendt person, så spår jeg biografien bedre chancer. "Ørsted" solgte 5.000 eksemplarer, og det var vist ikke alle tegneseriefans. Til sammenligning kan Copenhagen Comics vist trække et par tusinde fans. Jeg forstår ikke, hvorfor vi overhovedet har den diskussion om noget, der er så åbenlyst og logisk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: God Save the Queen

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 16. jun 2022, 17:51 Hvis udgangspunktet er en totalt ukendt serie stillet overfor en ny biografi om en kendt person, så spår jeg biografien bedre chancer. "Ørsted" solgte 5.000 eksemplarer, og det var vist ikke alle tegneseriefans. Til sammenligning kan Copenhagen Comics vist trække et par tusinde fans. Jeg forstår ikke, hvorfor vi overhovedet har den diskussion om noget, der er så åbenlyst og logisk.
Den norske fantasytegneserien "Nordlys" var også totalt ukjent før første bok plutselig utkom. Den ble en enorm suksess, åpenbart pga. word-of-mouth og fordi leserne elsket den. Detektivserien "Jerome K. Jerome Bloche" var totalt ukjent i Danmark før Zoom utga sitt første bind, og gjør det likevel meget godt. Jeg ser ikke logikken din her.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Man kan altid finde eksempler den ene eller den anden vej. Emnet betyder noget for rigtig mange, når de skal vælge. Jeg selv kan nævne Jayne Mansfield, Fatty Arbuckle, og Josephine Baker som eksempler, hvor jeg er gået efter emnet uafhængigt af tegneren. Nogle emner sælger bare bedre end andre, og det kan variere fra år til år, land til land, eller endda fra forlag til forlag. Lige nu ser det ud til, at biografier er sagen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: God Save the Queen

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 16. jun 2022, 18:14 Man kan altid finde eksempler den ene eller den anden vej. Emnet betyder noget for rigtig mange, når de skal vælge. Jeg selv kan nævne Jayne Mansfield, Fatty Arbuckle, og Josephine Baker som eksempler, hvor jeg er gået efter emnet uafhængigt af tegneren.
Men du står jo i en særstilling i forhold til hvor uinteressert du er i nyere serieskapere og tegneserier generelt. Folk som er mer åpne for det nye kjøper gjerne verk av nye serieskapere, i mange forskjellige sjangre. Også uten derved å føle behov for å "samle deres livsproduktion", som du tidligere brukte som et argument mot å prøve en ny tegner:
GoogaMooga skrev: 13. jun 2022, 03:31Jeg holder mig mest til de gamle tegnere, dem jeg kender og dyrker. Der skal derfor meget til, før jeg prøver et nyt navn af, da det hurtigt kan blive for meget, hvis man skal samle deres livsproduktion.
Jeg ser ikke helt dine holdninger her som representative for "det normale" når det gjelder hva som får folk til å kjøpe en tegneserie.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg synes nu ikke at jeg i særklasse er uinteresseret i tegneserier generelt. Jeg er interesseret i tegneserier fra 1895 - 1980, og sporadisk derefter. Jeg favner mere end de fleste. Man kan da også sagtens finde fans, der afviser alt det gamle som "støvet" og "bedaget", og hvad de nu kan finde på.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: God Save the Queen

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 16. jun 2022, 17:51Hvis udgangspunktet er en totalt ukendt serie stillet overfor en ny biografi om en kendt person, så spår jeg biografien bedre chancer. "Ørsted" solgte 5.000 eksemplarer, og det var vist ikke alle tegneseriefans. Til sammenligning kan Copenhagen Comics vist trække et par tusinde fans. Jeg forstår ikke, hvorfor vi overhovedet har den diskussion om noget, der er så åbenlyst og logisk.
Faktisk næsten 5.300 eksemplarer, sidst vi gjorde salget op. Men det har da krævet en stor indsats af alle involverede gennem flere år og jeg har svært ved at genkende forløbet i den nedladende beskrivelse, du indledte tråden med:
GoogaMooga skrev: 16. jun 2022, 17:51De udkommer i en lind strøm, de tegneseriebiografier. Det kan også blive for meget. Men det er jo en nem måde at tjene penge på. Der er jo nærmest et indbygget salg i dem, hvis ellers personerne er kendte nok.
I øvrigt går indtægterne fra successer jo typisk til at finansiere nye tegneserieprojekter, hvis succes langt fra er sikker.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 17. jun 2022, 00:06 Faktisk næsten 5.300 eksemplarer, sidst vi gjorde salget op. Men det har da krævet en stor indsats af alle involverede gennem flere år og jeg har svært ved at genkende forløbet i den nedladende beskrivelse, du indledte tråden med:
GoogaMooga skrev: 16. jun 2022, 17:51De udkommer i en lind strøm, de tegneseriebiografier. Det kan også blive for meget. Men det er jo en nem måde at tjene penge på. Der er jo nærmest et indbygget salg i dem, hvis ellers personerne er kendte nok.
I øvrigt går indtægterne fra successer jo typisk til at finansiere nye tegneserieprojekter, hvis succes langt fra er sikker.
Det var ikke ment nedladende. Jeg synes, det er godt, hvis der er mindre risiko forbundet med at udgive en tegneseriebiografi. Især da hvis det kan finansiere andre nye (gamle) tegneserieprojekter. Jeg har ikke noget imod tegneseriebiografier. Jeg køber dem selv.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: God Save the Queen

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg synes også, der udkommer for mange superheltetegneserier i USA, men det er ikke ensbetydende med, at jeg ikke køber nogle af dem.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: God Save the Queen

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 17. jun 2022, 00:48 Jeg synes også, der udkommer for mange superheltetegneserier i USA, men det er ikke ensbetydende med, at jeg ikke køber nogle af dem.
Så vil det sikkert være en trøst, at superhelte udgør en hastigt svindende procentdel af tegneseriesalget i USA ifølge denne artikel fra 2019 (advarsel: indeholder data):

https://www.forbes.com/sites/robsalkowi ... es-behind/
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar