BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
casperyde
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2021, 11:44

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af casperyde »

wowo wowow fedt van hamme jeg er på, kender den ikke så jeg glæder mig til se hvad det er for noget
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af Erling Søby »

Det er udmærket, om end ikke noget, der får mig til at rydde reolen.

Først og fremmest er det interessant, fordi det er Jean van Hamme, der har skrevet. Det ligger godt nok før han rigtig fandt sin stil, men peger alligevel fremand mod hans senere store spændingsserier: XIII, Largo Winch, Lady S og Wayne Shelton m.fl. Arlequin er dog ikke i nærheden af dét niveau.

Jeg kan egentlig godt lide Dany, mest når han tegner humoristisk-karikeret, som fx i Oliver & Colombine, mindre når han tegner realistisk, som han gør her.

Så alt i alt: De første tre albums af Dany og van Hamme tager jeg med. Resten - måske, jeg vil se dem før det bliver afgjort.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af Jakobsen »

Fabel har lige lavet aftale på de første 3 album - så hvis man ikke kender dem - så er det bare med at få dem købt når de udkommer. Fabel har ikke lige en dato i kalenderen pt. Men en lille overraskelse er der da i album nr. 3 kan jeg love :)
Vedhæftede filer
Arlequin forsider.jpg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev: 17. jun 2022, 23:42 Fabel har lige lavet aftale på de første 3 album - så hvis man ikke kender dem - så er det bare med at få dem købt når de udkommer. Fabel har ikke lige en dato i kalenderen pt. Men en lille overraskelse er der da i album nr. 3 kan jeg love :)
Bare nysgjerrig, Jakobsen: er det noen grunn til at Forlaget Fabel har redesignet "Arlequin"-tittellogoen? Det virker litt ironisk å gjøre når dere nå beholder den franske originaltittel. Personlig synes jeg originallogoen på de franske forsider ser bedre ut.

Billede

Billede
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af Mogens »

Det er virkelig imponerende, så mange serier, der bliver udgivet på dansk. Jeg har altid været glad for det første album, men album 2 og 3, som jeg købte på tysk for omkring 10 år siden, kunne desværre ikke begejstre mig på den samme måde. Måske var det på grund af sproget, så det bliver spændende at se, om den danske oversættelse kan ændre på forholdene. 🤓
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg synes nu bedre om det nye logo design.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af Jakobsen »

Arlequin er kommet i flere versioner og vi blev enige om at bruge de bedste af det bedste i samarbejde med Dany. Derfor er de valgte forsider heller ikke identiske med de 3 forskellige franske udgaver. Logoet er moderniseret fordi det sorte var for kedeligt - men det var oprindeligt lavet i sort for at det nemt kunne udskiftes på de forskellige sprog. Det er jo ikke længere et problem - så man behøver ikke lade det grafiske udtryk begrænse af det.
Vi besluttede også at beholde "Arlequin" frem for "Klør Knægt" - det er trods alt en Joker der er på spillekortet på forsiden. Og at kalde serien for "Joker" virkede forkert - Joker er alligevel ikke rigtig dansk og så er vi ovre i noget Batman, oprindeligt hedder han Harlequin - men seriens navn er skrevet uden H - så, nej.... bedste bud - at beholde Dany's oprindelige tanke - Arlequin! :)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev: 18. jun 2022, 02:34 Arlequin er kommet i flere versioner og vi blev enige om at bruge de bedste af det bedste i samarbejde med Dany. Derfor er de valgte forsider heller ikke identiske med de 3 forskellige franske udgaver. Logoet er moderniseret fordi det sorte var for kedeligt - men det var oprindeligt lavet i sort for at det nemt kunne udskiftes på de forskellige sprog. Det er jo ikke længere et problem - så man behøver ikke lade det grafiske udtryk begrænse af det.
Det er nå ikke fargen som er problemet - mer at jeg synes det originale logodesignet ser bedre ut estetisk enn det nye. Også fordi q-en i den nye logo går utenfor den hvite tittelrammen, det føler jeg ikke ser så gjennomtenkt ut.

Men hvis problemet var at "det sorte var for kedeligt", kunne dere jo ha brukt rød farge på den originale logo. Visuelt fungerer den bedre med det samlede grafiske uttrykk og den klassiske kortspillreferansen i tittelen.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af Jakobsen »

Smag og behag er jo forskellig. Vi syntes sammen med Dany, at det ville se god ud med en mere moderne skrifttype i stedet for den gamle Times i versaler. Den var der ikke tænkt ret meget over - så logo vil jeg ikke engang kalde det. Men navnet har jo været skrevet med flere typer 3. udgaven har andre typer på fransk. Lige som den oprindelige forside aldrig blev brugt - derfor er den nye dansk version den bedste synes vi :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af GoogaMooga »

Times Roman er generisk og kedelig, det nye logo er at foretrække.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af The Elder »

Arlequin er vel ikke en kort reference, så han er sådan set ikke "klør knægt".

Han er Harlequin. En let på tå person, der kan drive gæk med andre.
https://da.wikipedia.org/wiki/Harlekin
På kortet har han jo den klassiske Harlequin dragt på.
Som Pantalones hovedtjener indtager Harlekin satirikerens og parodikerens rolle i komedien. Som akrobat kaster han sig let ud af de mest brydsomme situationer. Hans dragt af rombiske rutemønstre kendetegnes af sin skarpe farvesammensætning af rødt, blåt og gult etc.
Hvilket passer til hans opgaver i tegneserien med at snyde forbrydere i deres opgaver.

Logo er et spørgsmål om smag og behag.
Klassisk sort times roman på hvid baggrund kan man jo ikke gå fejl af.
Men det er måske lidt bedaget.
Så en opgradering i farve og font er nok OK. Med lidt moderne lay-out, hvor q'et får lov til at bryde feltets grænse.
"Always Look On The Bright Side of Life
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev: 18. jun 2022, 12:55 Smag og behag er jo forskellig. Vi syntes sammen med Dany, at det ville se god ud med en mere moderne skrifttype i stedet for den gamle Times i versaler. Den var der ikke tænkt ret meget over - så logo vil jeg ikke engang kalde det.
Tja... jeg føler nå at skrifttypen der kan være valgt bevisst for å gi assosiasjoner til klassiske spillkort.

Billede
Jakobsen skrev: 18. jun 2022, 12:55 Men navnet har jo været skrevet med flere typer
Men aldri på fransk med den typen/logoen som er på Forlaget Fabels nye utgaver, hvis jeg leser Bedetheque riktig. Jeg synes også den nyere franske logo ser bedre ut estetisk enn den nye danske.

Billede
Jakobsen skrev: 18. jun 2022, 12:553. udgaven har andre typer på fransk. Lige som den oprindelige forside aldrig blev brugt - derfor er den nye dansk version den bedste synes vi :)
Hvilken opprinnelig forside tenker du på her? Både album 2 og 3 på Bedetheque har annerledes forsider enn i Fabels bilde.
The Elder skrev: 18. jun 2022, 13:14Logo er et spørgsmål om smag og behag.
Klassisk sort times roman på hvid baggrund kan man jo ikke gå fejl af.
Men det er måske lidt bedaget.
Så en opgradering i farve og font er nok OK. Med lidt moderne lay-out, hvor q'et får lov til at bryde feltets grænse.
Spesielt det med at q-en bryter tittelfeltet skjærer virkelig, spør du meg. Og ser spesielt uappellerende ut på forsidene der den mørkerøde fontfargen nesten går i ett med bakgrunnen. Dette er 50 år gamle albumforsider med klassisk layout, der den nye logoen stikker seg merkelig ut i det samlede grafiske uttrykk. Kunne man ikke i det minste ha designet den med blokkbokstaver så den hadde passet i rammen?

Billede
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af The Elder »

Kunne man ikke i det minste ha designet den med blokkbokstaver så den hadde passet i rammen?
Sagtens. Alt er mulig med moderne IT udstyr.
Men nu har man valgt et andet udtryk.
Det er jo derfor, vi bliver nødt til at minde os om, ar smag og behag er forskellig.
Der er ikke en eksakt idenskab, og vi behøver ikke nå konsensus.
"Always Look On The Bright Side of Life
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af Mesterius »

The Elder skrev: 18. jun 2022, 14:24
Kunne man ikke i det minste ha designet den med blokkbokstaver så den hadde passet i rammen?
Sagtens. Alt er mulig med moderne IT udstyr.
Men nu har man valgt et andet udtryk.
Det er jo derfor, vi bliver nødt til at minde os om, ar smag og behag er forskellig.
Der er ikke en eksakt idenskab, og vi behøver ikke nå konsensus.
Nei, men jeg har da heller ikke etterspurt noen "konsensus". :) Jeg sier bare min mening om den nye logo.

At den ene bokstaven stikker ut av tittelrammen og dekker en liten del av forsidetegningene virker ikke særlig visuelt gjennomført, og jeg lurer litt på hva man har tenkt der.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: BREAKING: Fabel udgiver "Arlequin" (Klør Knægt) af Dany og Van Hamme

Indlæg af GoogaMooga »

Lars har valgt rigtigt, for hvis q'et ikke måtte rage nedenfor, ville de andre bogstaver komme til at svæve frit i den større hvide bjælke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar