Goscinny og Uderzo viser frem Asterix og Obelix' foreldre i 1976

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Goscinny og Uderzo viser frem Asterix og Obelix' foreldre i 1976

Indlæg af Mesterius »

Jeg kom over dette ganske morsomme TV-klippet fra 12. oktober 1976, hvor Pierre Tchernia - Goscinny og Uderzos samarbeidspartner på mange Asterix-prosjekter - intervjuer først Asterix og Obelix i animert form, og deretter Goscinny og Uderzo. Animasjonen er utført av Goscinnys tegnefilmselskap Studios Idéfix, og ligner meget på stilen i tegnefilmen Asterix indta'r Rom (Les douze travaux d'Asterix), som kom på kino samme måned i 1976. Men den mest interessante detalj dukker opp mot slutten; nærmere bestemt ved 04:10, da Goscinny og Uderzo deler noen private "familiefotoer" av Asterix og Obelix. Her får vi se noen helt andre foreldre enn dem Uderzo senere tegnet i den korte bursdagshistorien om Asterix' og Obelix' fødsel i 1994, og som også dukket opp i "Asterix og Latraviata" i 2001.

Asterix' foreldre anno 1976:

Billede

Obelix' foreldre anno 1976:

Billede

Asterix' og Obelix' foreldre fra 1994 og videre (her i ruter fra "Asterix og Latraviata", 2001):

Billede

Jeg må si at jeg helt klart foretrekker 1976-versjonen av foreldrene fremfor 1994-/2001-versjonen. I 1976-utgaven har Goscinny og Uderzo gjort en ironisk tvist på det man forventer av foreldre i tegneserier, ved å la Asterix ha en far som er storvokst som Obelix, mens Obelix har en far som ser ut som Asterix. De senere foreldrene Uderzo designet til tegneseriene har ingen slike overraskelser: den lille mor og far er foreldrene til Asterix, den store mor og far er foreldrene til Obelix. Med andre ord helt etter det vante skjema.
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Goscinny og Uderzo viser frem Asterix og Obelix' foreldre i 1976

Indlæg af Maximum »

Tak disse sjove billeder!
Ma tilsta jeg kan ogsa bedste lide 1976 version! :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Goscinny og Uderzo viser frem Asterix og Obelix' foreldre i 1976

Indlæg af Mesterius »

Maximum skrev: 21. jul 2022, 18:57 Tak disse sjove billeder!
Ma tilsta jeg kan ogsa bedste lide 1976 version! :-)
Ja, de er rett og slett morsommere. :)

Jeg fant forresten det som ser ut til å være Uderzos originale skisse til Asterix-tegningen her, til salgs som et print i ulike formater. Obelix har jeg ikke funnet en skisse av så langt.

Billede
Besvar