Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Andrebyboer »

Tiltredes! Kvik + Myg er en så naturlig kombinasjon at trangen diverse forfattere (fra Tome & Janry og fremover) har til å slå sammen Splint + Myg er tilnærmet uforståelig.

Jeg har også alltid undret over om det danske navnet "Myg" opprinnelig kommer av en sammenblanding med (eller i det minste inspirasjon av) magasinet hun og Kvik skriver for, Le Moustique.

Og angående Splints død… tja.

Havmysteriet/Les hommes-bulles er i det minste en Franquin(/Roba)-historie som ikke har blitt utslitt av senere referanser. Til nå er det vel egentlig bare Virus som har hatt noen kobling til den. (Og hvis jeg ikke mistolker et visst hint, regner jeg med at denne historien også har en kobling til Virus som vil åpenbare seg i neste del.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Uanset hvad, er Myg en interessant figur, og ikke kun fordi Franquin gjorde hende til en af de allerførste kvindelige figurer i fransk-belgiske tegneserier, der have ben i næsen, var nævenyttig og ressourcestærk og med kørekort og egen scooter.

Når hun er venlig over for Splint og Kvik, er det som regel på baggrund af en udspekuleret plan om at nå sit mål, mere end at hun egentlig er kammerater og kolleger med dem. Men man kan måske nok se det som en slags had-kærlighedsforhold. I deres sidste album, "Jagten på Splint", udviklede Tome og Janry hendes personlighed en hel del, og grafisk fremstillede de hende langt mere sexet, end nogen før (eller siden) har gjort, og lod hende også udtrykke en egentlig tiltrækning til Splint. Men det spor endte med Tome & Janry.

I "Katakomberne under Champignac" er hun decideret hovedpersonen, men det er jo et ekstraordinært eventyr, så hendes personlighed i den historie behøver ikke eller bør ikke influere på hovedserien. Dér driller hun jo ret brutalt Splint og spørger ham skælmsk, om han nogen sinde har kysset en pige og antyder nærmest underforstået, at Splint og Kvik nok er et homoseksuelt par.

Angiveligt gav Franquin hende navnet Seccotine efter den verdenskendte flydende fiskelim af samme navn, opfundet i Belfast i 1894 af bogtrykkeren John Stevenson. En patenteret lim, der "endda kan lime jern". Franquin valgte navnet for at spille på, at hun klistrede sig til Splint & Kvik for at sikre sig journalistiske scoops. I "Jagten på Splint" vil hun af med klister-navnet og kaldes Sophie (jeg kan ikke huske, hvordan dén detalje blev versioneret i den danske oversættelse).
Vedhæftede filer
Seccotine.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Andrebyboer skrev: 14. nov 2022, 00:11Jeg har også alltid undret over om det danske navnet "Myg" opprinnelig kommer av en sammenblanding med (eller i det minste inspirasjon av) magasinet hun og Kvik skriver for, Le Moustique.
Det er i hvert fald en teoretisk mulighed, som kan give mening - samme mening som i titlen på magasinet.

Om den daværende oversætter har tænkt, at hun nok - fordi hun var kvinde - var (som adjektivet) myg, altså blød, føjelig, eftergivende, veg, spag, er måske også en mulighed. Det var jo i tidernes morgen, hvor den slags karakteriserede de fleste kvindelige figurer i tegneserier.

Hvad hedder hun på norsk?
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Andrebyboer »

Seccotine heter Trineline på norsk. Navnet har ingen mening, men bevarer, vil jeg påstå, mer av lyden og ordrytmen til originalen.

En romanse eller attraksjon mellom Splint og Myg inngår også i "Kilden til Z" (av Morvan, Munuera & Yann—jeg oppfatter det som Yanns idée fixe), og i mindre grad i "Kviks brudefærd".
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
Om den daværende oversætter har tænkt, at hun nok - fordi hun var kvinde - var (som adjektivet) myg, altså blød, føjelig, eftergivende, veg, spag, er måske også en mulighed. Det var jo i tidernes morgen, hvor den slags karakteriserede de fleste kvindelige figurer i tegneserier.
Jeg har aldrig opfattet navnet i retning af (adjektivet) myg, men som hentet fra insektgruppen myg - summende og stikkende - og at navnet var hendes journalist-pseudonym/-signatur.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Mesterius »

Andrebyboer skrev: 14. nov 2022, 00:11 Tiltredes! Kvik + Myg er en så naturlig kombinasjon at trangen diverse forfattere (fra Tome & Janry og fremover) har til å slå sammen Splint + Myg er tilnærmet uforståelig.
Nettopp! Det er absurd at nesten alle senere forfattere og tegnere på serien konsekvent har ignorert det.
Carsten Søndergaard skrev: 14. nov 2022, 01:03 Uanset hvad, er Myg en interessant figur, og ikke kun fordi Franquin gjorde hende til en af de allerførste kvindelige figurer i fransk-belgiske tegneserier, der have ben i næsen, var nævenyttig og ressourcestærk og med kørekort og egen scooter.
Helt enig i at Myg er en interessant figur, spesielt i lys av tidsepoken Franquin introduserte henne i.

Har Franquin ellers sagt noe om hvorfor han sluttet å bruke Myg? Hun forsvant plutselig i ganske mange år fra både hans og etterfølgernes Splint-historier. Faktisk kom hun først tilbake i Tome og Janrys "Eventyr i Australien" i 1983; og selv de benyttet henne ikke igjen før "Jagten på Splint" 15 år senere.
Carsten Søndergaard skrev: 14. nov 2022, 01:03 Når hun er venlig over for Splint og Kvik, er det som regel på baggrund af en udspekuleret plan om at nå sit mål, mere end at hun egentlig er kammerater og kolleger med dem. Men man kan måske nok se det som en slags had-kærlighedsforhold. I deres sidste album, "Jagten på Splint", udviklede Tome og Janry hendes personlighed en hel del, og grafisk fremstillede de hende langt mere sexet, end nogen før (eller siden) har gjort, og lod hende også udtrykke en egentlig tiltrækning til Splint. Men det spor endte med Tome & Janry.

I "Katakomberne under Champignac" er hun decideret hovedpersonen, men det er jo et ekstraordinært eventyr, så hendes personlighed i den historie behøver ikke eller bør ikke influere på hovedserien. Dér driller hun jo ret brutalt Splint og spørger ham skælmsk, om han nogen sinde har kysset en pige og antyder nærmest underforstået, at Splint og Kvik nok er et homoseksuelt par.
Husk også på Morvan og Munueras album "Kilden til Z", som nok en gang spiller på Splint + Myg. Der fremgår det at Splint lenge har ønsket å kysse Myg, da han får anledning til å kysse 50-tallsversjonen av henne.
Carsten Søndergaard skrev: 14. nov 2022, 01:03 Angiveligt gav Franquin hende navnet Seccotine efter den verdenskendte flydende fiskelim af samme navn, opfundet i Belfast i 1894 af bogtrykkeren John Stevenson. En patenteret lim, der "endda kan lime jern". Franquin valgte navnet for at spille på, at hun klistrede sig til Splint & Kvik for at sikre sig journalistiske scoops. I "Jagten på Splint" vil hun af med klister-navnet og kaldes Sophie (jeg kan ikke huske, hvordan dén detalje blev versioneret i den danske oversættelse).
I den norske utgaven av dette albumet fra 1999, med tittelen "Drømmemaskinen", vil Seccotine også kalles "Sophie". Men absurd nok oppgis "Nille" som det gamle økenavnet hennes, selv om jeg ALDRI har sett det navnet i noe annet norsk album. Hun heter konsekvent "Trineline" i Interpresse, Semic og Egmonts norske oversettelser.

Billede

Den norske førsteutgaven av "Den ville Spiralis" - utgitt i Trumf-serien i 1973 som "Spiralis og Spirella" - gir henne dog navnet "Tina". Dette var så klart før Sprint/Splint fikk sin egen albumserie i Norge og Danmark. Språket her gjør meg rimelig sikker på at oversettelsen er fornorsket fra dansk.

Billede
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Mesterius »

Nå... ser at jeg klarte å overse at Andrebyboer også nevnte "Kilden til Z". Beklager det.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 14. nov 2022, 01:03I "Katakomberne under Champignac" er hun decideret hovedpersonen, men det er jo et ekstraordinært eventyr, så hendes personlighed i den historie behøver ikke eller bør ikke influere på hovedserien. Dér driller hun jo ret brutalt Splint og spørger ham skælmsk, om han nogen sinde har kysset en pige og antyder nærmest underforstået, at Splint og Kvik nok er et homoseksuelt par.
Jo, jeg vet jo at det er et ekstraordinært album. Men likevel: "Katakomberne under Champignac" er den eneste historien så langt som helt spesifikt prøver å bygge videre på forholdene mellom Splint, Kvik og Myg slik de var i Franquins album på 50-tallet. Og tegnestilen legger seg også tett opp til Franquin ca 1960, bare noen få år etter albumene med Myg. Det føles litt som om Yann og Tarrin stiller spørsmålet: 'Hvordan kunne det ha vært om Franquin hadde fortsatt å bruke Myg utover 60-tallet, og samtidig tatt Splint & Co i litt andre retninger?'

Så klart, Mygs irritable bemerkning om Splint og Kvik som et homofilt par ville ikke ha dukket opp i et Franquin-album fra den æraen. Jeg har også litt blandede følelser om det innslaget i "Katakomberne under Champignac", og om albumet som helhet. Men Mygs tiltrekning til Kvik føles likevel som en direkte viderebygging og fortolkning av elementer i Franquins historier, og det undrer meg at ingen andre serieskapere til nå har prøvd seg på denne innfallsvinkelen.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 14. nov 2022, 12:25Har Franquin ellers sagt noe om hvorfor han sluttet å bruke Myg? Hun forsvant plutselig i ganske mange år fra både hans og etterfølgernes Splint-historier.
Ikke hvad jeg ved, men Fournier brød sig angiveligt ikke om hende, da han som barn læste Franquins historier, og derfor erstattede han hende med den polynesiske journalistpige Ororéa, der var mere venligt stemt over for Kvik.
Mesterius skrev: 14. nov 2022, 19:14Det føles litt som om Yann og Tarrin stiller spørsmålet: 'Hvordan kunne det ha vært om Franquin hadde fortsatt å bruke Myg utover 60-tallet, og samtidig tatt Splint & Co i litt andre retninger?'
Det er vel netop den slags, der kendetegner et ekstraordinært eventyr.
Mesterius skrev: 14. nov 2022, 19:14Mygs tiltrekning til Kvik føles likevel som en direkte viderebygging og fortolkning av elementer i Franquins historier, og det undrer meg at ingen andre serieskapere til nå har prøvd seg på denne innfallsvinkelen.
Men det kan jo meget vel tænkes, at det kommer til at ske nu :wink:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 14. nov 2022, 23:18
Mesterius skrev: 14. nov 2022, 19:14Det føles litt som om Yann og Tarrin stiller spørsmålet: 'Hvordan kunne det ha vært om Franquin hadde fortsatt å bruke Myg utover 60-tallet, og samtidig tatt Splint & Co i litt andre retninger?'
Det er vel netop den slags, der kendetegner et ekstraordinært eventyr.
På sitt vis, kanskje. Men det Yann og Tarrin gjør i "Katakomberne under Champignac", er ikke grunnleggende mer sjokkerende enn det f. eks. Tome og Janry gjør i "Jagten på Splint". Jeg ser ikke "Katakomberne" som helt så 'ekstraordinært' i handling og innhold som eksempelvis "Operation flagermus".
Carsten Søndergaard skrev: 14. nov 2022, 23:18
Mesterius skrev: 14. nov 2022, 19:14Mygs tiltrekning til Kvik føles likevel som en direkte viderebygging og fortolkning av elementer i Franquins historier, og det undrer meg at ingen andre serieskapere til nå har prøvd seg på denne innfallsvinkelen.
Men det kan jo meget vel tænkes, at det kommer til at ske nu :wink:
Ja, det kan tenkes (og jeg har forresten allerede lest den norske utgaven av "Splints død"). Men Franquin sådde disse frøene i forholdet til Kvik og Myg allerede på 50-tallet. Og så har ingen - utenom Yann og Tarrin - tatt tak i denne tematikken på over 60 år. Samtidig som massevis av serieskapere til stadighet fører Splint og Myg sammen. Det er da underlig.
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Andrebyboer »

Det er ett moteksempel jeg kommer på: piratalbumet Spirou Pirates (1999) av "Sergueï & Mikäelof" (som ryktes å være Serge Prud'homme og Michel Jacquet, aka Alep & Deloupy) inkluderer et forhold mellom Kvik og Myg.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Mesterius »

Andrebyboer skrev: 15. nov 2022, 07:36 Det er ett moteksempel jeg kommer på: piratalbumet Spirou Pirates (1999) av "Sergueï & Mikäelof" (som ryktes å være Serge Prud'homme og Michel Jacquet, aka Alep & Deloupy) inkluderer et forhold mellom Kvik og Myg.
Så da har vi foreløpig ett "ekte", ekstraordinært album og en fanfic.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Mesterius »

Uansett blir det vanskelig å toppe Franquins originalalbum. Allerede i debuthistorien til Myg ser vi hvem hun har kjemi med. :D

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 14. nov 2022, 23:55Ja, det kan tenkes (og jeg har forresten allerede lest den norske utgaven av "Splints død"). Men Franquin sådde disse frøene i forholdet til Kvik og Myg allerede på 50-tallet. Og så har ingen - utenom Yann og Tarrin - tatt tak i denne tematikken på over 60 år. Samtidig som massevis av serieskapere til stadighet fører Splint og Myg sammen. Det er da underlig.
Det er rigtigt, det er underligt. Og tak for at du ikke spoiler for meget for danske læsere 8)
Mesterius skrev: 15. nov 2022, 23:00Uansett blir det vanskelig å toppe Franquins originalalbum. Allerede i debuthistorien til Myg ser vi hvem hun har kjemi med. :D
Enig, men sådan er det jo, det er vanskeligt at toppe Franquin. Eller Hergé eller Goscinny/Uderzo. På den anden side vil (og bør) 60 års ændringer i tidsånden også betyde noget, selv om personerne grundlæggende er de samme. Jeg glæder mig i hvert fald meget til at se de kommende album i den ordinære serie, mere end jeg har gjort i de sidste 20 år.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Nå, men har I læst albummet? Og hvad synes I om det nye teams nyfortolkning af Splint & Co.?

Det er interessant at sammenligne de anmeldelser, der har været:

Morten Tjalve på Nummer9 mener, at det er omstændeligt, overlæsset, at hverken gagsene eller Schwartz' tegninger fungerer, og at forfatterne kløjes i et forsøg på "både at hædre fortiden og være relevante i nutiden", mødet mellem fortid og nutid skurrer. Og at man nærmest skal være Splintolog for at kunne følge med.
https://nummer9.dk/anmeldelser/piccolo- ... -fortiden/

En smule på samme spor er Jens Markvardsen på Bogrummet, men har også en mere skarp moralpolitisk kritik: det er så som så med nytænkning, for mange unødvendige indfald og politisk korrekte/moralske detaljer: "Klimakatastrofer, vegetar-veganermad og en skurk der angiveligt producerer CO2-neutral energi. Skal det absolut med i en tegneserie? I skolerne hører børnene rigeligt om alt det, de skal være bekymrede over." Markvardsen mener også, der er markante løse ender, og at albummet formentlig er udtryk for "misforstået feminisme".
https://bogrummet.dk/boganmeldelser/spl ... min-abitan

Ida Rud og Jakob Stegelmann på Troldspejlet er helt anderledes sprudlende begejstrede og mener grundlæggende det modsatte: Et muntert album, superunderholdende, velfortalt og sjovt ... der er de elementer, der skal være ... eventyret er sindssygt spændende ... meget klassisk og hyggeligt og finurligt mærkeligt og fantastisk som altid, men også moderne ... miljøkritik, hvordan behandler vi verdenshavene, forurening og den slags, men det bliver overhovedet ikke proppet ned i halsen på en ... meget dynamisk, nærmest hen ad Franka ... skarp streg, lækkert at se på ... dejligt nemt at forholde sig til, selv om man ikke kender alle de gamle albums, man bliver ikke hægtet af, selv om man ikke altid ved, hvad de refererer til, nye læsere kan begynde her ...
https://www.dr.dk/lyd/p1/troldspejlet-p ... 01-05-00-3
Starter 22:40
Besvar