Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af redneck »

Carsten Søndergaard skrev: 2. feb 2023, 23:52 Morten Tjalve på Nummer9 mener
Æres den, som æres bør. Det er retteligt altid glimrende Kristian Bang, der har anmeldt den for Nummer9. Jeg har ikke selv læst den endnu.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev: 3. feb 2023, 06:45
Carsten Søndergaard skrev: 2. feb 2023, 23:52 Morten Tjalve på Nummer9 mener
Æres den, som æres bør. Det er retteligt altid glimrende Kristian Bang, der har anmeldt den for Nummer9. Jeg har ikke selv læst den endnu.
Ah! Undskyld, Morten!

Jeg ved da ikke, hvorfor jeg fik den idé. Eller ... det ved jeg nok godt, for de fleste gange er det jo dig, der anmelder den slags på Nummer9 :wink:

Men så glæder jeg mig bare til at høre, hvad du mener, hvis du læser den :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev: 2. feb 2023, 23:52 Nå, men har I læst albummet? Og hvad synes I om det nye teams nyfortolkning af Splint & Co.?
Der er nok slet ikke nogen, der læser Splint & Co. mere. Sådan kan det gå :o
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Andrebyboer »

Andrebyboer skrev: 14. nov 2022, 00:11 Og angående Splints død… tja.

Da er det altså Kristian Bang Larsen på Nummer9 jeg er på linje med.

Jeg vil ikke si det er direkte dårlig, men jeg oppfatter det som en ganske rotete historie, og jeg stusser over en del valg. Hvordan vil fortellingen oppfattes av lesere som ikke kjenner Havmysteriet, med alle de påtrengende referansene? Jeg synes også likhetene med Månebase Z og spesielt det ekstraordinære eventyret Fondation Z (samt, i slutten, en bit av Yoann & Vehlmanns "Tilbage til redaktionen" fra Slår gækken løs) er påfallende. Dette opplever jeg ikke som en fornyelse av serien, og kontrasten med den klare visjonen i Yoann & Vehlmanns første forsøk (enten man regner De forstenede kæmper eller Zorkonerne kommer!)—uansett hva man måtte mene om resultatet de oppnådde—er i mine øyne forstemmende.

Så vi får se, men jeg er ikke spesielt håpefull. Men jeg er enda mer skeptisk til nyheten om at Dupuis nå skal lansere en "Splint Classic" serie, tegnet av Elric Dufau i en etterligning av Franquins stil:

Billede

Nei takk!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af GoogaMooga »

Viste side ligger alt for tæt op ad Franquin.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Andrebyboer skrev: 23. feb 2023, 07:25jeg stusser over en del valg. Hvordan vil fortellingen oppfattes av lesere som ikke kjenner Havmysteriet, med alle de påtrengende referansene?
I hvert fald har Ida Rud ikke noget problem med det i Troldspejlet, hvor Jakob Stegelman og hun taler om netop det, tværtimod, selv om hun netop ikke kender den gamle historie.
Andrebyboer skrev: 23. feb 2023, 07:25Dette opplever jeg ikke som en fornyelse av serien, og kontrasten med den klare visjonen i Yoann & Vehlmanns første forsøk (enten man regner De forstenede kæmper eller Zorkonerne kommer!)—uansett hva man måtte mene om resultatet de oppnådde—er i mine øyne forstemmende.
Jeg forstår til en vis grad hvad du mener, men jeg tror at kontrasten kommer til at blive skarpere i næste album, sådan som der lægges op til det.
Andrebyboer skrev: 23. feb 2023, 07:25Men jeg er enda mer skeptisk til nyheten om at Dupuis nå skal lansere en "Splint Classic" serie, tegnet av Elric Dufau i en etterligning av Franquins stil:
Ja, det ser generisk og ligegyldigt ud, men det er heller ikke et endeligt vedtaget projekt. Deres tanke er åbenbart at have en sideløbende serie kørende, som hverken er ekstraordinær eller moderne, men låser universet til 1950'erne for at have noget, der kun er henvendt til de rent nostalgiske læsere. Lægger sig vel nærmest i forlængelse af de hollandske Splint-album (Santes plan osv.) og forekommer ikke at være en strategi, der peger ind i fremtiden. Hvad så åbenbart heller ikke er meningen.
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Spirou et Fantasio - Tome 56 - La mort de Spirou 26/8/22

Indlæg af Andrebyboer »

Ja, siden det er et dobbeltalbum vil jeg ikke dømme de nye Splint-skaperne til vi får se andre del, men jeg synes ikke Splints død er særlig lovende. Som sagt, jeg får ikke inntrykk av fornyelse eller at de vet hva de vil med serien.
Carsten Søndergaard skrev: 23. feb 2023, 18:38 Ja, det ser generisk og ligegyldigt ud, men det er heller ikke et endeligt vedtaget projekt. Deres tanke er åbenbart at have en sideløbende serie kørende, som hverken er ekstraordinær eller moderne, men låser universet til 1950'erne for at have noget, der kun er henvendt til de rent nostalgiske læsere. Lægger sig vel nærmest i forlængelse af de hollandske Splint-album (Santes plan osv.) og forekommer ikke at være en strategi, der peger ind i fremtiden. Hvad så åbenbart heller ikke er meningen.
Hvis man skal lage Splint & Co. i direkte etterligning av Franquin må man etter min mening ha en tegner som i noen grad tåler sammenligningen. Og det synes jeg ikke Elric gjør, hvertfall ikke i tegningene som har blitt vist så langt. (Jeg har mye mer sans for hans egen stil, med dyrefigurer—og kanskje det er fordi jeg ikke kjenner Tabarys stil så godt, men Elrics versjon av Iznogoud er også habil i mine øyne.) Det hadde kanskje kunnet fungere med Tarrin eller Jippes, men jeg tviler på at det er noe særlig marked for en så svak etterligning.

Her er forresten Elrics versjon av Splint når han ikke forsøker å etterligne Franquin:

Billede

Hadde ikke det vært mye triveligere med en serie i den stilen?

De flamske Robbedoes-albumene står for meg som det absolutte lavmål av Splint-produksjon. Totalt intetsigende og uten den minste kunstneriske nerve eller særpreg.
Besvar