Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 29. sep 2022, 07:36 Hvis vi ser på de fire graverende fejl, vi har oplevet på det seneste, kan man passende spørge sig selv, hvad kan man leve med? Jeg har rangeret dem efter 1 er værst, 4 er mindst dårligt.

1. løs side
2. ombyttede sider
3. forkert forside
4. indklæbet side

1 og 2 kan jeg ikke leve med, 3 kan jeg acceptere for at spare penge og fordi Jerry Spring betyder så meget for mig, og 4 kan man vel leve med.
Lod du så være med at købe Bruno Brazil 4?

Når indklæbningen er så godt lavet som i Blueberry, er den ikke noget problem for mig.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af Erling Søby »

Googamooga:
Hvis vi ser på de fire graverende fejl, vi har oplevet på det seneste, kan man passende spørge sig selv, hvad kan man leve med? Jeg har rangeret dem efter 1 er værst, 4 er mindst dårligt.
1. løs side
2. ombyttede sider
3. forkert forside
4. indklæbet side
1 og 2 kan jeg ikke leve med, 3 kan jeg acceptere for at spare penge og fordi Jerry Spring betyder så meget for mig, og 4 kan man vel leve med.
For mit vedkommende er rækkefølgen nok 1, 4, 2 og 3. Men jeg kan leve med det hele, hvis det er serier jeg gerne vil samle på og læse, og alternativet er ingenting. Og alternativet er ingenting, for eksempelvis Bruno Brazil 4 kommer ikke igen, ikke i vores levetid, så det er kun én selv det går ud over, hvis man fravælger en sådan udgivelse.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
JAlbertsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 284
Tilmeldt: 24. aug 2005, 21:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af JAlbertsen »

GoogaMooga skrev: 29. sep 2022, 07:36 Hvis vi ser på de fire graverende fejl, vi har oplevet på det seneste, kan man passende spørge sig selv, hvad kan man leve med? Jeg har rangeret dem efter 1 er værst, 4 er mindst dårligt.
Hvad med
- Manglende stjerne på ryggen (Blueberry samlebind 3)
- Forkert forside genoptrykt på ryggen (Natascha samlebind 5)
- Forkert rygfarve (Thorgal album 36)

Hvordan vil du rangere disse eksempler på din liste over "gravende" fejl? Hvis bøgerne står på hylden det meste af tiden er de vel mere synlige end en forkert forsideillustration?

For mig er det kun manglende sider, ombyttede sider og løse sider der kunne få mig til at vente på et nyt oplag. Alt det andet er for mig blot mindre irritationsmomenter på linie med korrekturfejl i teksterne ;-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af GoogaMooga »

JAlbertsen skrev: 29. sep 2022, 09:21
GoogaMooga skrev: 29. sep 2022, 07:36 Hvis vi ser på de fire graverende fejl, vi har oplevet på det seneste, kan man passende spørge sig selv, hvad kan man leve med? Jeg har rangeret dem efter 1 er værst, 4 er mindst dårligt.
Hvad med
- Manglende stjerne på ryggen (Blueberry samlebind 3)
- Forkert forside genoptrykt på ryggen (Natascha samlebind 5)
- Forkert rygfarve (Thorgal album 36)

Hvordan vil du rangere disse eksempler på din liste over "gravende" fejl? Hvis bøgerne står på hylden det meste af tiden er de vel mere synlige end en forkert forsideillustration?

For mig er det kun manglende sider, ombyttede sider og løse sider der kunne få mig til at vente på et nyt oplag. Alt det andet er for mig blot mindre irritationsmomenter på linie med korrekturfejl i teksterne ;-)
En manglende stjerne er en bagatel. Der var også en Red Kelly fra Zoom, der manglede rygtekst. Jeg købte den alligevel. Jeg ville kunne leve med alle dine tre eksempler.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 29. sep 2022, 08:39 Googamooga:
Hvis vi ser på de fire graverende fejl, vi har oplevet på det seneste, kan man passende spørge sig selv, hvad kan man leve med? Jeg har rangeret dem efter 1 er værst, 4 er mindst dårligt.
1. løs side
2. ombyttede sider
3. forkert forside
4. indklæbet side
1 og 2 kan jeg ikke leve med, 3 kan jeg acceptere for at spare penge og fordi Jerry Spring betyder så meget for mig, og 4 kan man vel leve med.
For mit vedkommende er rækkefølgen nok 1, 4, 2 og 3. Men jeg kan leve med det hele, hvis det er serier jeg gerne vil samle på og læse, og alternativet er ingenting. Og alternativet er ingenting, for eksempelvis Bruno Brazil 4 kommer ikke igen, ikke i vores levetid, så det er kun én selv det går ud over, hvis man fravælger en sådan udgivelse.
Det gør også ondt at skulle fravælge Bruno Brazil bind 4, men den løse side ville være en konstant irritation, der ville overskygge læseoplevelsen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev: 29. sep 2022, 07:52
Lod du så være med at købe Bruno Brazil 4?
Ja.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 28. sep 2022, 23:42
Frank Madsen skrev: 28. sep 2022, 23:27 Når man tænker på det ramaskrig og den alenlange tråd om det utilfredsstillende ved et indlagt rettelsesblad i "Samlede Blueberry 6", så synes jeg, de selvsamme folk tager situationen anderledes roligt og afslappet med "Jerry Spring Komplet 3". Det er selvfølgelig et sundhedstegn og noget, man bør hilse velkommen, men forskellen i folks reaktion må alligevel føles underlig for Carsten og Cobolt, der ofrede 40.000 på at lade en bogbinder indklæbe et rettelsesblad i samtlige eksemplarer.
Dog ikke, det kostede et sted mellem 12.000 og 15.000 kr., dels til bogbinderen, dels til diverse ekstra ekspeditionsomkostninger m.v. Foruden en masse tid. Det ville have kostet omkring 50.000 kr. at genoptrykke hele bogen.
Ah, så var det omtrykningsprisen, jeg huskede — det glæder mig, at det trods alt ikke kostede mere end 12-15.000 at rette fejlen efter alle kunstens regler. Ret utroligt, at man kan få en bogbinder til at gøre det så billigt.

Jeg har jo købt Googas første 5 bind, så jeg er jo pisket til at købe resten til nypris. :D Læste dem i min sommerferie, og jeg må sige, at det var en fornøjelse. Dog er de første 5 bind nok ved at være indhentet af tidens tand, men fra bind 6-7 stykker er det rent guf.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af Erling Søby »

Frank:
Når man tænker på det ramaskrig og den alenlange tråd om det utilfredsstillende ved et indlagt rettelsesblad i "Samlede Blueberry 6", så synes jeg, de selvsamme folk tager situationen anderledes roligt og afslappet med "Jerry Spring Komplet 3". Det er selvfølgelig et sundhedstegn og noget, man bør hilse velkommen, men forskellen i folks reaktion må alligevel føles underlig for Carsten og Cobolt
Det er vel ganske enkelt udtryk for (a) den kvalitetsforskel, der er på de to serier, at (b) folk har et anderledes nært forhold til Blueberry end til Jerry Spring, og (c) at der er en væsentlig forskel på et løsblad og på en forkert forside, som reelt bare består af et logo og et billede fra ét af albummene.

Og det er da kun historierne i de tre første bind, der i dag står lidt ramt af tidens tand. Fra bind 4 med Den gale tyskers guldmine og fremefter, er der intet bedaget over det.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 29. sep 2022, 13:17
Det er vel ganske enkelt udtryk for (a) den kvalitetsforskel, der er på de to serier, at (b) folk har et anderledes nært forhold til Blueberry end til Jerry Spring.
Det er der flere grunde til. Jerry fik kun tre albums og nogle historier i Cactus Western, mens Blueberry er udkommet i op til fem udgaver. Jerry er i sh, Blueberry er i farver. Personligt synes jeg, Jerry er bedre tegnet, men jeg vil godt vedgå, at historierne ikke når Blueberry's højder. Jerry har dog god personkarakteristik, og et levende samspil mellem hovedpersonen og hans mexikanske sidekick.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 29. sep 2022, 13:17Og det er da kun historierne i de tre første bind, der i dag står lidt ramt af tidens tand. Fra bind 4 med Den gale tyskers guldmine og fremefter, er der intet bedaget over det.
Jeg hentydede til den originale series første fem bind. Ikke til samleværket, hvor jeg som nævnt kun HAR 5 bind. :D
GoogaMooga skrev: 29. sep 2022, 14:27Det er der flere grunde til. Jerry fik kun tre albums og nogle historier i Cactus Western, mens Blueberry er udkommet i op til fem udgaver. Jerry er i sh, Blueberry er i farver. Personligt synes jeg, Jerry er bedre tegnet, men jeg vil godt vedgå, at historierne ikke når Blueberry's højder. Jerry har dog god personkarakteristik, og et levende samspil mellem hovedpersonen og hans mexikanske sidekick.
Jeg har købt adskillige Blueberry-udgivelser i s/h, fordi jeg ville nyde tegningerne. Jeg tror ikke, farver har noget med sagen at gøre. Blueberry ER simpelthen bare klasser bedre end Jerry Spring på alle måder. skulle jeg købe noget Jije, vil jeg hellere investere i Jijés Luftens Ørne, som med gode, ekspressive tegninger og eminente historier af Charlier virkelig er læseværdige.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 29. sep 2022, 15:13 Jeg har købt adskillige Blueberry-udgivelser i s/h, fordi jeg ville nyde tegningerne. Jeg tror ikke, farver har noget med sagen at gøre. Blueberry ER simpelthen bare klasser bedre end Jerry Spring på alle måder. skulle jeg købe noget Jije, vil jeg hellere investere i Jijés Luftens Ørne, som med gode, ekspressive tegninger og eminente historier af Charlier virkelig er læseværdige.
Det må da have været "Blueberry i den amerikanske borgerkrig", for der var da ikke andet, der udkom i sh. Jeg er ikke enig i din betragtning om tegningerne i "Jerry Spring"; de kan snildt måle sig med Giraud's tegninger. Faktisk er Giraud lidt ujævn; han starter som en jævnt almindelig tegner, topper så i lang tid, og sløjer af til sidst, hvor han glider over i slikket Moebius. Jijé derimod, holder standarden hele vejen igennem.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 29. sep 2022, 12:54Ah, så var det omtrykningsprisen, jeg huskede — det glæder mig, at det trods alt ikke kostede mere end 12-15.000 at rette fejlen efter alle kunstens regler. Ret utroligt, at man kan få en bogbinder til at gøre det så billigt.
Ærlig talt, ja. Og det var endda noget billigere end den helt tilsvarende reparation, som Egmont i Norge fik lavet hos en bogbinder i Oslo for 5-6 år siden i en Onkel Skrue-bog, også når man tager højde for kursforskelle. Og Skrue-bogen havde uden tvivl et noget højere oplag, så stykprisen kunne forventes at være lavere. Men alting er selvfølgelig dyrt i Norge.

Bogbinderen havde gjort præcis det samme adskillige gange før, så han vidste, hvad det indebar, og hvordan det skulle gøres.
Frank Madsen skrev: 29. sep 2022, 12:54Jeg har jo købt Googas første 5 bind, så jeg er jo pisket til at købe resten til nypris. :D Læste dem i min sommerferie, og jeg må sige, at det var en fornøjelse. Dog er de første 5 bind nok ved at være indhentet af tidens tand, men fra bind 6-7 stykker er det rent guf.
Og samlebind 6 er guf med guf :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af Carsten Søndergaard »

JAlbertsen skrev: 29. sep 2022, 09:21Hvad med
- Manglende stjerne på ryggen (Blueberry samlebind 3)
- Forkert forside genoptrykt på ryggen (Natascha samlebind 5)
- Forkert rygfarve (Thorgal album 36)
Og ikke at forglemme galionsfigurerne på ryggen (og forside og bagside) af Thorgal 38, der har sølvmetal og ikke guldmetal :cry:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har alligevel tilbudt Paw at betale for et omtryk af bind 3, da det bind gør mig syg hver dag. Det koster ca. 10.000 kr. at trykke 50 eks. med den korrekte forside, men da jeg ikke får svar, kan jeg kun antage, at bind 3 får lov at stå som den er med forkert forside. Det er skammeligt, men for mig at se kan det så være lige meget om sidste bind bliver udgivet, for med det fejlagtige bind 3 er intégralen alligevel smadret. Da jeg ikke kan holde ud til at være ked af det mere, vil jeg sælge alle mine danske bind og købe de franske i stedet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
TorbenKlein
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jun 2022, 08:59

Re: Ang.: omtryk af Jerry Spring bind 3

Indlæg af TorbenKlein »

Oj.

Her gik jeg i den naive tro, at det var vigtigst, at man kunne læse historierne.
Forsiden ødelægger da ikke den oplevelse.
Besvar