Bruno Brazil album 3

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 4. okt 2022, 19:21
Mesterius skrev: 4. okt 2022, 14:12
Antaeus skrev: 4. okt 2022, 07:59 Det er korrekt.
De er så heller ikke helt sammenlignlige da det er samlebind vs album.
Det kan du kanskje si, men Zooms store satsing på bøker/samlebind de siste år tyder på at denne utgivelsesform ofte selger bedre enn vanlige album.
Zooms samlebind dominerer på ingen måde deres top 10 salg, som de har publiceret en del gange.
De har tidligere talt om hvornår de overvejer bogserier og andre gange vejer de også stemningen hos på facebook.
Men hvis du ser på utgivelsene deres, velger Zoom likevel bokserier (med to eller flere album i én bok) i 80-90% av tilfellene når de lanserer serier. Om et enkeltalbum med Pondus eller Flip og Flop selger mer enn dem, eller om det samme skjer med et nytt album med Blåfrakkerne eller Tim og Thomas (som var serier de lanserte før de fikk den fantastiske idé om disse 3-i-1-bind, ellers ville de også utkommet slik), utelukker ikke det den generelle tendensen.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af Antaeus »

Zoom har en filosofi for hvornår de vælger det ene og det andet. Andre ganger spørger de køberne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 7. okt 2022, 08:10 Zoom har en filosofi for hvornår de vælger det ene og det andet. Andre ganger spørger de køberne.
Filosofien er 80-90% hardcoverbøker med flere album i samme bok. Dessverre, vil jeg si. Men det virker for meg tydelig at de ser mer penger i å utgi serier med mange album på den måten. Ellers ville de vel heller ikke gjort det med så mange serier.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 7. okt 2022, 09:03
Antaeus skrev: 7. okt 2022, 08:10 Zoom har en filosofi for hvornår de vælger det ene og det andet. Andre ganger spørger de køberne.
Filosofien er 80-90% hardcoverbøker med flere album i samme bok. Dessverre, vil jeg si. Men det virker for meg tydelig at de ser mer penger i å utgi serier med mange album på den måten. Ellers ville de vel heller ikke gjort det med så mange serier.
Du havde ikke ret i at samlebind sælger bedre end album, det viser Zooms top 10 lister tydeligt.
Og jeg vil godt se hvordan i alverden du når frem til "Filosofien er 80-90% hardcoverbøker med flere album i samme bok." ?

Her kan man bl.a. se et overblik over udgivelser
http://www.forlagetzoom.dk/
https://comicwiki.dk/wiki/Kategori:Forlaget_Zoom

Til gengæld synes jeg godt om samlebindsudgivelserne i hardcover, her fås hver historie billigere end hvis de var udgivet i album med en historie og man får også, i nogle tilfælde, det hele på en gang samt en samling på historierne og ofte i kronologisk orden. Og er vi heldige så er der også nogle ekstra siders læsning om serien/tegneren.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 7. okt 2022, 15:43
Mesterius skrev: 7. okt 2022, 09:03
Antaeus skrev: 7. okt 2022, 08:10 Zoom har en filosofi for hvornår de vælger det ene og det andet. Andre ganger spørger de køberne.
Filosofien er 80-90% hardcoverbøker med flere album i samme bok. Dessverre, vil jeg si. Men det virker for meg tydelig at de ser mer penger i å utgi serier med mange album på den måten. Ellers ville de vel heller ikke gjort det med så mange serier.
Du havde ikke ret i at samlebind sælger bedre end album, det viser Zooms top 10 lister tydeligt.
Og jeg vil godt se hvordan i alverden du når frem til "Filosofien er 80-90% hardcoverbøker med flere album i samme bok." ?

Her kan man bl.a. se et overblik over udgivelser
http://www.forlagetzoom.dk/
https://comicwiki.dk/wiki/Kategori:Forlaget_Zoom
Nå, det VAR faktisk mange flere enkeltalbum enn jeg husket! :O Da tok jeg nok feil i vurderingen min.

Jeg har bare fått det inntrykk så mange ganger tidligere når jeg har lest på Zooms Facebook-side, om serier de opprinnelig hadde tenkt å sende ut som enkeltalbum, men hvor de ombestemte seg til 3-i-1-bøker istedenfor. Det gjelder vel hovedsakelig lengre serier som enten er avsluttet eller der nye album kommer sjelden.
Antaeus skrev: 7. okt 2022, 15:43Til gengæld synes jeg godt om samlebindsudgivelserne i hardcover, her fås hver historie billigere end hvis de var udgivet i album med en historie og man får også, i nogle tilfælde, det hele på en gang samt en samling på historierne og ofte i kronologisk orden. Og er vi heldige så er der også nogle ekstra siders læsning om serien/tegneren.
Og er man uheldig dropper Zoom albumforsidene for å spare sideplass. Og tittelsidene til albumene, som ofte inneholder unike illustrasjoner, har de vel aldri noensinne inkludert i disse 3-i-1-bøker. Jeg hadde foretrukket at slike ting alltid var der, fremfor 2-3 sider med anekdoter skrevet av Thierry Capezzone som ofte inneholder gapende faktafeil.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af Antaeus »

Ja i nogle tilfælde har de droppet forsiderne og vi er enige i at det er et katastrofalt dårligt valg og i andre har de lavet en side med tre små forsider, som næsten er et lige så ringe valg. Cobolt har også foretaget tre-forside valget i Yoko Tsuno samlebindene og i Natacha lavede de underlige grå-tonede forsider med et lille billede af den rigtige forside i farver nederst i billede og i Franka er der i nogle tilfælde underlige små forsider selv om man har hele siden til rådighed.

Helsides forsiden er en meget vigtig del af tegneserien.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af Erling Søby »

Det er ikke korrekt, at det var Cobolt, der foretog valget i forbindelse med Yoko Tsuno og Natascha. De fransk/ belgiske udgaver gør det samme, så det kan man respektere.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 8. okt 2022, 10:48 Det er ikke korrekt, at det var Cobolt, der foretog valget i forbindelse med Yoko Tsuno og Natascha. De fransk/ belgiske udgaver gør det samme, så det kan man respektere.
Ja, det ved jeg godt men derfor kunne Cobolt måske godt have ændret det til det bedre valg, men de har næppe spurgt og nok heller ikke set noget problem som i hvert fald nogle læsere gør. I det første Yoko Tsuno går man bare direkte til næste historie uden nogen adskillelse, andet end lige et slut nederst, der er ikke engang start med en titel på den nye historie. Leloup valgte endvidere ikke kronologiske bind, men det er så en helt anden sag. Også et ærgerligt valg. Men stadig virkelig lækre bind.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af Erling Søby »

Jeg havde også selv foretrukket, at forsiderne var med i fuld størrelse, men min pointe var bare, at det ikke var et valg Cobolt selv har truffet.

Hvad angår den ukronologiske rækkefølge i Yoko Tsuno, så giver det ihvertfald nogle muligheder for et tematisk ekstramateriale, som fungerer rigtig godt. Og hvis man vil, så kan man jo bare læse de enkelte historier i den korrekte rækkefølge alligevel.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 8. okt 2022, 12:20 Jeg havde også selv foretrukket, at forsiderne var med i fuld størrelse, men min pointe var bare, at det ikke var et valg Cobolt selv har truffet.

Hvad angår den ukronologiske rækkefølge i Yoko Tsuno, så giver det ihvertfald nogle muligheder for et tematisk ekstramateriale, som fungerer rigtig godt. Og hvis man vil, så kan man jo bare læse de enkelte historier i den korrekte rækkefølge alligevel.
Ekstramateriale til hver historie fungerer lige så godt, synes jeg, så temaet ser jeg ikke nogen fordel i, kun at det er anderledes, hvis man ellers kan lide det. Jeg foretrækker til enhver tid kronologisk. Ja, man kan vælge det kronologisk, hvis man ellers har det hele, men det er jo ikke sikkert. Og det er nu noget mere besværligt for så skal man så også slå op hvordan den kronologiske orden er. Jeg ser det som en dårlig beslutning.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af GoogaMooga »

Det med at skulle læse kronologisk har vel altid været et problem, for især i 1970erne blev ting ofte udgivet i vilkårlig rækkefølge.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bruno Brazil album 3

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 8. okt 2022, 13:13 Det med at skulle læse kronologisk har vel altid været et problem, for især i 1970erne blev ting ofte udgivet i vilkårlig rækkefølge.
Jeg har en særlig forventning om at de nye samlebindsudgivelser er i kronologisk orden. Jeg ved ikke hvordan andre har det her?
Det er også rigtig fint når album er i kronologisk orden, men jeg forstår godt at man i sin tid startede med nogle af de gode album, ellers er det ikke sikkert at de havde gået så godt med flere af de populære serier.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar