Eller med andre ord: det må godt være newies, bare det er i klassisk stil. Leve klassicismen!
PATRIMOINE
Eller med andre ord: det må godt være newies, bare det er i klassisk stil. Leve klassicismen!
GoogaMooga skrev: ↑13. feb 2023, 17:16Eller med andre ord: det må godt være newies, bare det er i klassisk stil. Leve klassicismen!
PATRIMOINE
Jeg læser masser af nye tegneserier, der er bare nogle jeg finder bedre og mere tiltrækkende. Bare fordi du og andre har en anden holdning så ændrer det ikke mine prioriteter. Og jeg bliver næppe snydt eller lider tab for der testes en gang imellem, men mine præferencer er som de er, det er så let. Ændres de over tid? Måske, men lige nu er jeg her. Det er altid lidt sjovt at nogle prøver at påputte egne præferencer over på andre.Frank Madsen skrev: ↑13. feb 2023, 16:27Men det er jo så dit tab, at du snyder dig selv for en fremragende læseoplevelse, fordi du mener, at gode tegneserier kun kan være tegnet på én bestemt måde. Heldigvis har juryen valgt at orientere sig bredere. Der er ingen tvivl om, at "Fremtidens araber" er en af de helt store franske tegneserier i disse år.Antaeus skrev: ↑13. feb 2023, 00:52Fremtidens Araber har muligvis en spændende historie (jeg har ikke læst den, den har ikke trukket nok) og tegningerne er ikke dårlige, men aldrig noget jeg ville kunne stemme på, hertil er tegningerne slet ikke min stil, de er på ingen måde lækre og hvis jeg skulle stemme på en tegneserie til at vinde en pris så skulle både historien og tegningerne være fremragende samt helst også lækre for mig. Jeg er et helt andet sted end de tegneserier, der ofte vinder priser i dag.
Det sidste er i hvert fald rigtigt.Antaeus skrev: ↑13. feb 2023, 18:16Jeg læser masser af nye tegneserier, der er bare nogle jeg finder bedre og mere tiltrækkende. Bare fordi du og andre har en anden holdning så ændrer det ikke mine prioriteter. Og jeg bliver næppe snydt eller lider tab for der testes en gang imellem, men mine præferencer er som de er, det er så let. Ændres de over tid? Måske, men lige nu er jeg her. Det er altid lidt sjovt at nogle prøver at påputte egne præferencer over på andre.Frank Madsen skrev: ↑13. feb 2023, 16:27Men det er jo så dit tab, at du snyder dig selv for en fremragende læseoplevelse, fordi du mener, at gode tegneserier kun kan være tegnet på én bestemt måde. Heldigvis har juryen valgt at orientere sig bredere. Der er ingen tvivl om, at "Fremtidens araber" er en af de helt store franske tegneserier i disse år.Antaeus skrev: ↑13. feb 2023, 00:52Fremtidens Araber har muligvis en spændende historie (jeg har ikke læst den, den har ikke trukket nok) og tegningerne er ikke dårlige, men aldrig noget jeg ville kunne stemme på, hertil er tegningerne slet ikke min stil, de er på ingen måde lækre og hvis jeg skulle stemme på en tegneserie til at vinde en pris så skulle både historien og tegningerne være fremragende samt helst også lækre for mig. Jeg er et helt andet sted end de tegneserier, der ofte vinder priser i dag.
"...finder den helt vildt fantastisk godt tegnet..."Carsten Søndergaard skrev: ↑14. feb 2023, 01:22 Personligt har jeg grint, grædt og gyst mig hele vejen gennem Fremtidens araber og finder den helt vildt fantastisk godt tegnet og fortalt. Og på mange måder er det sgu da netop i klassisk stil. Der er i øvrigt talrige referencer til klassiske tegneserier, Sattouf elsker dem jo og har læst dem alle sammen og har sit afsæt i netop dem. Men lever jo altså i et nyt århundrede.
Og folk sidder på hælene derude, Cobolt har fået så mange forespørgsler om, hvornår næste bind udkommer, ikke mindst efter de sjælsrystende cliffhangere i bind 4 og 5.
At Sattouf ikke skulle være modtager af den store pris i Angoulême ville være naturstridigt. Hvem ellers?
Jeg må hellere se at få købt serien.Carsten Søndergaard skrev: ↑14. feb 2023, 01:22Personligt har jeg grint, grædt og gyst mig hele vejen gennem Fremtidens araber og finder den helt vildt fantastisk godt tegnet og fortalt...
Svensk nr. 6 er allerede annonceret.Carsten Søndergaard skrev: ↑14. feb 2023, 01:22 ... Cobolt har fået så mange forespørgsler om, hvornår næste bind udkommer...
Nu skrev jeg faktisk "helt vildt fantastisk godt tegnet og fortalt".
Det er den danske endnu ikke, men den udkommer faktisk et par måneder før den svenske
De svenske internetboghandlere annoncerer bøger 4-8 måneder, før de udkommer. Så de svenske forlags arbejdsprocesser må være en del anderledes end de danske forlags.Carsten Søndergaard skrev: ↑14. feb 2023, 19:08... den danske ... udkommer faktisk et par måneder før den svenske
Det var med fuldt overlæg at jeg tog "og fortalt" ud da min fokus var på tegningerne og jeg formoder at "helt vildt fantastisk godt" gælder BÅDE tegningerne og fortællingen, det er i hvert fald sådan jeg læser det, begge dele. Og ellers kunne man læse hele sætningen i citationen ovenover da den var medtaget fra min side.Carsten Søndergaard skrev: ↑14. feb 2023, 19:07Nu skrev jeg faktisk "helt vildt fantastisk godt tegnet og fortalt".
Ligesom det er lidt absurd at diskutere, om Giraud tegnede lige så godt som Franquin eller omvendt, er det også lidt absurd at diskutere, om Sattouf tegner lige så godt som en af dem eller omvendt.
Men han tegner knageme godt. Selvfølgelig i en anden stil end fx Franquin eller Giraud, selv om der selvfølgelig er langt mere inspiration i ham fra Franquin end fra Giraud.
Ja, der er nogle forskelle i rutinerne hos bl.a. de rejsende boghandlerrepræsentanter i Danmark og Sverige, og i hvilket omfang de enkelte titler skal eller bør være oprettet i systemerne. Men jo længere ud i fremtiden, man kommer, desto flere forskydninger vil der også opstå. Generelt er vi derfor på Cobolt i Danmark lidt forbeholdne med at forannoncere udgivelser, hvis reelle færdiggørelse afhænger af flere faktorerer end bare at få dem oversat og trykt. Belært også af affæren med Luftens Ørne Eller Ryan Norths og Albert Monteys Slagtehal fem ... der vist snart har været forannonceret i to år. Men som i øvrigt nu faktisk udkommer lige om lidt, 10. marts!
Men ikke nødvendigvis hver for sig, ellers havde jeg netop skrevet "fantastisk tegnet" eller "fantastisk fortalt".
Okay, sådan lyder det for dig, det respekterer jeg. For mig lyder det bare, som om Fremtidens araber for mig personligt (som jeg netop understrede) er helt vildt godt tegnet og fortalt.
Det er rigtigt, og det må man selvfølgelig gerne tage i betragtning og så måske trække noget fra, hvis man synes. Men jeg forbeholder mig stadig min ret til at give udtryk for min personlige holdning, ligesom alle andre. Der er vel også meget naturligt, at et forlag synes, at netop deres serier er gode, ellers havde de nok valgt nogle andre at udgive.Antaeus skrev: ↑14. feb 2023, 21:15Og så er der selvfølgelig også det forhold at du er stærkt indblandet i serien, herunder økonomisk, som måske kunne påvirke din holdning. Jeg ser adskillelige gange at folk fra forlag synes de tegneserier de udgiver er blandt de absolut bedste og nogle smører nok lidt på, men man skal selvfølgelig heller ikke tale "sine egne" tegneserier ned, men det er jo så slet ikke her vi er.
I sammenhængen skal det forstås således, at Sattoufs tegnestil har meget lidt til fælles med Girauds, grundlæggende selvfølgelig fordi den er karikeret, det er Girauds ikke. Så den karikerede tegnestil har Franquin og Sattouf til fælles, men også det, at deres tegneserier kredser om samfunds- og samtidsproblematikker, der formidles i karikeret satirisk form, uanset at Sattoufs er mere konkret bundet til virkeligheden end Franquins (eller Peyos) der var mere indirekte bundet til den, velsagtens også fordi han dengang kun kunne afsætte tegneserier til børn (hvilket ændrede sig i hans tilfælde med Sorte sider, der - efter min mening - kan have visse indfaldsvinkler til fælles med Sattouf). Det visuelle (og sproglige) udtryk er naturligvis anderledes, fordi der er 50-60-70 års forskel, akkurat som der er inden for fx litteratur og film med samme tidsmæssige afstand, selv om de underliggende tematikker er de mere eller mindre samme.
Ok, så læser vi din sætning forskelligt. "helt vildt fantastisk godt tegnet og fortalt" opfatter jeg som om både helt vildt fantastisk godt tegnet og helt vildt godt fortalt.Carsten Søndergaard skrev: ↑15. feb 2023, 00:55Men ikke nødvendigvis hver for sig, ellers havde jeg netop skrevet "fantastisk tegnet" eller "fantastisk fortalt".
Okay, sådan lyder det for dig, det respekterer jeg. For mig lyder det bare, som om Fremtidens araber for mig personligt (som jeg netop understrede) er helt vildt godt tegnet og fortalt.
Jeg skrev ikke, at Riad Sattouf er en af verdens fire bedste tegnere (sammen med fx de tre, du synes er det), fordi den slags rangordninger jo ikke interesserer mig (som læsere her på stedet måske ved fra årenes løb). Verden er fuld af fremragende tegnere, og Riad Sattouf, Franquin, Giraud og Raymond er bestemt iblandt dem. Men det er mange hundrede andre også, sikkert tusinder, og jeg begiver mig ikke af med at pege på nogle, jeg synes er "bedst" iblandt dem. Fordi jeg ikke ved, hvad "bedst" vil sige. Vi har jo haft den diskussion før
Det er rigtigt, og det må man selvfølgelig gerne tage i betragtning og så måske trække noget fra, hvis man synes. Men jeg forbeholder mig stadig min ret til at give udtryk for min personlige holdning, ligesom alle andre. Der er vel også meget naturligt, at et forlag synes, at netop deres serier er gode, ellers havde de nok valgt nogle andre at udgive.Antaeus skrev: ↑14. feb 2023, 21:15Og så er der selvfølgelig også det forhold at du er stærkt indblandet i serien, herunder økonomisk, som måske kunne påvirke din holdning. Jeg ser adskillelige gange at folk fra forlag synes de tegneserier de udgiver er blandt de absolut bedste og nogle smører nok lidt på, men man skal selvfølgelig heller ikke tale "sine egne" tegneserier ned, men det er jo så slet ikke her vi er.
I sammenhængen skal det forstås således, at Sattoufs tegnestil har meget lidt til fælles med Girauds, grundlæggende selvfølgelig fordi den er karikeret, det er Girauds ikke. Så den karikerede tegnestil har Franquin og Sattouf til fælles, men også det, at deres tegneserier kredser om samfunds- og samtidsproblematikker, der formidles i karikeret satirisk form, uanset at Sattoufs er mere konkret bundet til virkeligheden end Franquins (eller Peyos) der var mere indirekte bundet til den, velsagtens også fordi han dengang kun kunne afsætte tegneserier til børn (hvilket ændrede sig i hans tilfælde med Sorte sider, der - efter min mening - kan have visse indfaldsvinkler til fælles med Sattouf). Det visuelle (og sproglige) udtryk er naturligvis anderledes, fordi der er 50-60-70 års forskel, akkurat som der er inden for fx litteratur og film med samme tidsmæssige afstand, selv om de underliggende tematikker er de mere eller mindre samme.
Og jeg prøver ikke at overbevise dig om noget, jeg er mere nysgerrig efter at prøve at forstå, hvor forskelligt folk anskuer de samme ting