Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 17. feb 2023, 18:24De gamle er jo forlængst døde, life goes on. :)
Ja, det er vanskeligt at give den slags priser posthumt, og en lang række af fortidens store tegneserieskabere fik jo også allerede prisen i deres egen samtid, fuldstændig som det er tilfældet i vore dage med nutidens tegneserieskabere i deres samtid.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 18. feb 2023, 00:37
Henrik Rehr skrev: 17. feb 2023, 13:26jeg nominerede

Nicolas de Crecy
Etienne Davodeau &
Gipi

i år og stemte på Catherine Meurisse af de tre finalister (okay, også fordi der altså mangler nogle flere kvinder blandt modtagerne af Le Grand Prix).
Jamen det er da også gode valg og ville have været værdige modtagere af prisen. Og formentlig heller ikke nogle, Googa og Antaeus ville have lyst til at læse 8)
Henrik Rehr skrev: 17. feb 2023, 13:26Sattouf er en glimrende serieskaber og Fremtidens Araber er en ski'e go' serie, men min anke mod Sattouf som modtager af Angouleme prisen, er at han ikke er formelt nysgerrrig. Det synes jeg i langt højere grad mine nominerede er, selvom det i Davodeaus tilfælde er på manuskriptssiden. Der er absolut intet galt med at blot formidle en vedkommende historie i tegneserieform, men hvis man skal modtage, hvad jeg opfatter som den mest prestigeyldte pris i branchen, så ser jeg gerne lidt mere formelle boller på suppen :)
Jeg kan godt følge dig, Sattouf er ikke formelt fornyende (og af samme årsag kan det egentlig undre mig, at Googa og Antaeus slet ikke har lyst til at læse hans serier). Til gengæld kan man lægge til Sattoufs fortælle- og tegnemæssige kvaliteter, at han også har været i stand til gennemføre et lydefrit maratonprojekt på 1200 sider på mindre end ti år, som har haft stor betydning for tegneseriens status.


Og formentlig heller ikke nogle, Googa og Antaeus ville have lyst til at læse 8)
Nå, er det nu også et kriterie.... :mrgreen: :mrgreen:

Jeg kan godt følge dig, Sattouf er ikke formelt fornyende (og af samme årsag kan det egentlig undre mig, at Googa og Antaeus slet ikke har lyst til at læse hans serier

Hahahaha... som om at det skulle være et kriterie for noget som helst jeg har sagt. Det er jo helt væk det her.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 17. feb 2023, 17:35Hvis du har ret og de ovennævnte vandt priser med højaktuelle emner ...
Det er jo bare at google listen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Pri ... me#Winners
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 19. feb 2023, 13:57
Antaeus skrev: 17. feb 2023, 17:35Hvis du har ret og de ovennævnte vandt priser med højaktuelle emner ...
Det er jo bare at google listen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Pri ... me#Winners
Tintin: den kolde krig, rumkapløbet, det reelt stadig eksisterende slaveproblem, pappazzijournalistik, oprørsbevægelser i Sydamerika
Asterix: Papirnusseri, skatteforhold, moderne provoteater, moderne byplanlægning
Vakse Viggo: Stå af ræset, slendrian på arbejdspladsen
Blueberry: USAs behandling af indianerne
Mézieres: Hvor skal jeg begynde ..?
Åh ja, men Asterix og Vakse Viggo kom næppe i medierne på grund af de "højaktuelle emner" og blev berømmet på grund af de højaktuelle emner som så blev taget op og diskuteret.

Og papparazzi, papirnusseri, skatteforhold, moderne byplanlægning og stå af ræset er vel nærmest højaktuelt altid siden dengang. Og USAs behandling af indianerne kan altid tages op. Og så er der endvidere det at rigtig mange af Blueberrys album handler om behandling af indianerne og Vakse Viggo er der stå af ræset og slendrian gennemgående i vel nærmest alle album. Så her vil det så være hele serien og ikke bare et album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 19. feb 2023, 14:16Åh ja, men Asterix og Vakse Viggo kom næppe i medierne på grund af de "højaktuelle emner"
Hvis du læser fx ekstramaterialet i Den store Asterix, vil du se, at Asterix praktisk taget hele tiden var til debat i medierne på baggrund af de emner, serien tog under en satirisk behandling, som ikke alle brød sig om.
Antaeus skrev: 19. feb 2023, 14:16og blev berømmet på grund af de højaktuelle emner som så blev taget op og diskuteret.
Nej, naturligvis, for højaktuelle emner er i sagens natur højaktuelle emner og derfor vidt og bredt kendt i forvejen. Når Fremtidens araber er blevet berømt, er det, fordi den er en excellent, underholdende og medrivende tegneserie, der samtidig giver et tankevækkende indblik i mødet mellem kulturer, mennesker og livsanskuelser. Med andre ord fuldstændig som Asterix.
Besvar