Jakob og Sylvester nu samlet i en intégrale

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Jakob og Sylvester nu samlet i en intégrale

Indlæg af GoogaMooga »

"Jakob og Sylvester" (Jacky et Célestin) er en tidstypisk Marcinelle-serie fra 60'erne, som vi fik to albums af herhjemme. Den var oprindelig skabt af Peyo til bladet "Le Soir Illustré" i 1960, med Will som første tegner. Han fik hjælp af Jo-El Azara, et navn jeg aldrig har hørt om før, og så i 1963 trådte en kun 17-årig Francois Walthéry til og blev tegner fra og med femte bind. Endelig tog Francis, også et ukendt navn for mig, over i 1966 og blev fast tegner indtil seriens afslutning i 1968. På manuskript-siden fik Peyo hjælp fra folk som Gos og Roger Leloup. Så det er lidt svært at pege på en egentlig skaber af serien, men jeg ville nu liste den under Walthéry. Behøver vi de resterende albums på dansk, måske ikke. Men denne særlige tegnestil kommer ikke sådan igen, og som historisk fodnote kunne den være meget sjov at eje på dansk.

Det er oldies-forlaget Tiroir, der begaver os med denne intégrale, og dem skal man holde øje med...

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Jakob og Sylvester nu samlet i en intégrale

Indlæg af Antaeus »

Ja, det er i hvert fald en lækker streg.
Jeg har læst det danske album og ville også læse de andre, hvis de kom på dansk.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jakob og Sylvester nu samlet i en intégrale

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er en børnetegneserie, som Peyo sammen med Will skabte i starten af 1960'erne på bestilling fra avisen Le Soir Illustré.

De satte den i gang, men derefter var det en rigtig bureautegneserie, hvor Peyo lod sine assistenter på tegnestuen bidrage på skift, både lidt mere erfarne som Jo-El Azara, Vicq, Gos, Mittëi og Francis og helt unge som Derib og Walthéry. Man kan læse om det i forordene i de to Smølferne-samlebind.

Der har næppe været den store interesse for at udgive historierne i albumform, i hvert fald udkom de først i starten af 1980'erne på fransk, måske fordi Walthéry i mellemtiden var blevet kendt. Og så udgav Carlsen de to første, men det gik ikke godt, så de to sidste kom aldrig.

Samlebindet udkom første gang i 2008. Ud over de fire historier af albumlængde indeholder de også nogle små lejlighedstegneserier, der blev trykt i Spiroubladet. En af dem kom på dansk i Seriemagasinet, som man kan se på Comicwiki.
https://comicwiki.dk/wiki/Jacob_og_Sylvester
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (63.78 KiB) Vist 1660 gange
image.jpeg
image.jpeg (72.29 KiB) Vist 1660 gange
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Jakob og Sylvester nu samlet i en intégrale

Indlæg af Mogens »

Jeg har ét svagt punkt for Walthéry, ikke overraskende hans unge år, hvor hans penselstrøg satte ekstra kulør på indeværende Jacob og Sylvester, Benny Bomstærk og selvfølgelig Natacha. Efter min mening var sammensætningen af spænding, action og humor helt eminent (i alle tre serier).

Jeg synes bestemt, at Jacob og Sylvester har noget at byde på, altså de historier fra Walthérys hånd, som jeg læser regelmæssigt (inkl. nr. 4 på tysk), så det kunne være fedt, hvis ét forlag - host!, E-voke - bed på krogen og forbarmede sig over mig og andre fans af denne mindeværdige streg. :wink:

Jacob og Sylvester – oversigt.JPG
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Jakob og Sylvester nu samlet i en intégrale

Indlæg af Antaeus »

Walther er super god og med en lækker streg. Især Benny Bomstærk og den første halvdel af Natacha albummene.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar